Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022 |
Citeertitel | Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2022 | nieuwe regeling | 31-05-2022 | 22h0000338 / h220054228 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk maken bekend dat zij op 31 mei 2022 het hieronder opgenomen aanwijzingsbesluit bovengrondse inzamelcontainers voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk hebben vastgesteld.
Het aanwijzingsbesluit wordt van kracht met ingang van de eerste dag na die van deze bekendmaking.
Het aanwijzingsbesluit met bijbehorende bijlagen ligt vanaf 10 juni 2022 tot en met 21 juli 2022 voor een ieder ter inzage op het stadhuis van de gemeente Harderwijk. U kunt tijdens openingstijden de stukken inzien in de stadswinkel van het stadhuis, Havendam 56 te Harderwijk. De openingstijden staan vermeld op de website van de gemeente www.harderwijk.nl.
Ook vindt u bovengenoemd aanwijzingsbesluit met bijbehorende stukken direct onder de navolgende beroepsclausule.
Tegen het besluit kan binnen zes weken na bekendmaking beroep worden aangetekend. Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u tegen dit besluit een beroepschrift indienen bij Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag. De termijn voor het indienen van beroep is zes weken en start op de dag ná de datum van publicatie van dit besluit.
Het indienen van een beroepschrift schorst de werking van het besluit niet. Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kan een voorlopige voorziening worden gevraagd. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat de rechter hierover een beslissing is genomen. In spoedeisende zaken kunt u, zodra het beroepschrift is ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Raad van State, o.v.v. voorlopige voorzieningen. Houdt u er rekening mee dat aan procedures bij de rechtbank kosten verbonden zijn.
Meer informatie vindt u op www.raadvanstate.nl .
Uw beroepschrift moet in elk geval bevatten:
Als het beroep door iemand anders dan de belanghebbende wordt ingediend, moet een volmacht worden meegestuurd.
Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gezien het voorstel aan burgemeester en wethouders van 24 mei 2022,
nummer 22h0000338 / h220054228
In juli 2020 de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ heeft vastgesteld. Een van de hierin opgenomen service uitbreidingen betreft het voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad mogelijk maken om de grondstof GFT gescheiden te kunnen aanbieden door het plaatsen van extra bovengrondse GFT containers;
het college gedurende zes weken het ontwerp aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad, met hierop de aangewezen locaties voor de plaatsing van bovengrondse inzamelcontainers, ter inzage heeft gelegd;
A. Locaties (70) waar geen zienswijzen op zijn ingediend en die zijn behouden:
B1. Locaties (6) waar wel zienswijzen op zijn ingediend, maar waar de beoordeling niet tot een wijziging heeft geleid ten opzichte van het ontwerpbesluit.
B2. Locaties (3) waar zienswijzen op zijn ingediend en waar de beoordeling leidt tot een kleine fysieke verschuiving ten opzichte van het ontwerpbesluit. De wijziging leidt niet tot nieuwe belanghebbenden waardoor de locaties definitief kunnen worden vastgesteld:
C. Locaties (2) waar zienswijzen op zijn ingediend en waar nader onderzoek voor gewenst is; de betreffende locaties blijven tijdelijk in de wacht en worden daarom vooralsnog niet definitief aangewezen:
D. Locaties (3) die vervallen ten opzichte van het ontwerpbesluit:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders van Harderwijk d.d. 31 mei 2022.
Hoogachtend,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HARDERWIJK,
de secretaris,
de heer J.P. Wassens
de burgemeester
de heer H.J. van Schaik
Bijlage 1a. Aanwijsblad per locatie
C02 – Molenstraat / Scheepssingel
SD01 - Simon Vestdijkstraat (1)
SD02 - Simon Vestdijkstraat (2)
Bijlage 1b . Afbeelding GFT-verzamelcontainer
Let op: het uiteindelijke Harderwijkse model is in productie met de specifieke wensen van Harderwijk.
Het onderstaande model is het Harderwijkse model, alleen dan in de kleurstelling RAL 9005 (zwart) voor de behuizing, met een RVS inwerpklep en RVS gft logo (zie universele logo aanduiding hieronder). De inwerpklep is de laagste inwerphoogte van alle gedemonstreerde modellen in het aanbestedingstraject. Dit bevordert de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker. Op basis van ervaringen in andere gemeenten is de inwerpklep bewust klein van formaat, zodat alleen groente-, fruit-, en kleine hoeveelheden tuinafval er in gedaan kunnen worden.
Het ontwerp aanwijzingsbesluit heeft gedurende een periode van 6 weken (van 11 februari tot 25 maart 2022) ter inzage gelegen en is op de voorgeschreven wijze kenbaar bekend gemaakt.
Reacties konden schriftelijk en mondeling kenbaar worden gemaakt. Er is 1 mondelinge zienswijze afgenomen.
Naast tientallen telefonische gesprekken en e-mailberichten heeft de gemeente gesprekken gevoerd met onder andere Verenigingen van Eigenaren, twee lokale woningbouwcorporaties en een eigenaar van een appartementencomplex in het buitengebied, waar het een locatie betrof op particuliere grond.
Ten slotte zijn er 2 bespreekavonden georganiseerd waarvoor bewoners een afspraak konden maken voor een 1-op-1 gesprek van 15 minuten. Hiervan hebben 10 bewoners/leden van VvE en/of vertegenwoordigers van appartementencomplexen gebruik gemaakt.
Uiteindelijk zijn er in totaal 13 officiële zienswijzen ingediend die betrekking hebben op 11 locaties.
Hieronder zijn alle zienswijzen samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. Hierbij wordt aangegeven of de zienswijze aanleiding geeft tot het doen van aanpassingen. Het college weegt de ontvangen zienswijzen mee in haar definitieve besluit. Het besluit wordt bekendgemaakt. In de bekendmaking wordt aangegeven welke mogelijkheden er zijn voor het instellen van beroep. Alle indieners van een zienswijze worden na besluitvorming hierover schriftelijk geïnformeerd.
In verband met de bescherming van de persoonsgegevens zijn de zienswijzen in deze nota geanonimiseerd.
Richtlijn voor de locatiebepaling van GFT-verzamelcontainers.
Deze richtlijn is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van nieuwe GFT-verzamelcontainers. Een GFT-verzamelcontainer in een metalen behuizing voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.
De richtlijn is gedeeltelijk tot stand gekomen door de landelijke richtlijnen die door andere gemeenten al eerder zijn gebruikt en informatie afkomstig van de NVRD.
Bij het bepalen van de locaties voor de GFT-verzamelcontainers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen zorgvuldig, consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze richtlijn. Dit draag bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. De richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainers is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van de nieuwe GFT-verzamelcontainer.
De richtlijn geeft o.a. regels omtrent verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de locatie voor zowel de gebruiker als de inzamelaar.
De GFT-verzamelcontainer is een reguliere GFT-minicontainer in een metalen behuizing. Deze is bestemd voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.
Het betreft hier nadrukkelijk een richtlijn. Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. Indien er concessies moeten worden gedaan om in niet optimale situaties toch een gft verzamelcontainer te kunnen plaatsen, kan het college besluiten om hiervan af te wijken en te kiezen voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing.
Het algemeen belang is dat er een optimale verdeling van de locaties van de GFT-verzamelcontainers is, zodat er sprake is van een logisch, kostenefficiënt en samenhangend netwerk waarvan de betreffende bewoners van hoogbouw, stapelbouw en binnenstad gebruik kunnen maken.
De locaties van de GFT-verzamelcontainers worden zo bepaald, dat een bewoner de mogelijkheid heeft om het gft-afval op meerdere, voor de bewoner voor de hand liggende, logische locaties in een bovengrondse GFT-verzamelcontainer met voldoende te deponeren. Dit gebeurt niet alleen door op meerdere locaties GFT-verzamelcontainers te plaatsen, maar ook door de bewoner, waar technisch en uit capaciteitsoverwegingen mogelijk, de mogelijkheid te bieden om op een locatie van zijn/haar voorkeur het gft-afval aan te bieden.
Het aantal GFT-verzamelcontainers en de frequentie van leging beïnvloedt de kosten van aanschaf, onderhoud en het legen van de containers. Omdat de totale kosten van de inzameling van huishoudelijk gftafval de hoogte van de afvalstoffenheffing bepalen, is een kostenefficiënt systeem van belang.
De GFT-verzamelcontainers op de verschillende locaties vormen een samenhangend netwerk: het niet aanbrengen van een container op een locatie heeft invloed op de potentiële gebruikers van de beoogde locatie. Zij moeten hun gft-afval naar een andere, mogelijk voor hen minder gunstige, locatie brengen.
Het individueel belang is, dat de aanwezigheid, het gebruik en het legen van de GFT-verzamelcontainers zo min mogelijk hinder geeft voor de aanwonenden.
Bij de afweging wordt onder andere rekening gehouden met:
Er zijn veel lokale factoren die bepalen of een locatie meer of minder geschikt is:
Bij het bepalen van de locatie van een GFT-verzamelcontainer in de binnenstad wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de loopafstand met dien verstande dat de locatiekeuze beperkt is vanwege de ruimtelijke indeling. In de binnenstad zullen de locaties grotendeels aan de randen worden gesitueerd.
Voor het plaatsen van GFT-verzamelcontainer is het in principe niet noodzakelijk te graven. Indien desondanks tijdens de plaatsing blijkt dat een kabel of leiding aanwezig is waardoor het plaatsen van de GFT-verzamelcontainer niet mogelijk is, wordt een afweging gemaakt tussen een alternatieve locatie voor de GFT-verzamelcontainer of het verleggen van de kabels en leidingen.
Opsteller: Eric van der Schans en Koen van Loon
Portefeuillehouder: Wethouder Van Bijsteren
Onderwerp: Uitbreiding GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, stapelbouw en binnenstad VANG
In juli 2020 heeft de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ vastgesteld. Hiermee is gekozen voor een nieuw beleid voor huishoudelijke afval voor Harderwijk en Hierden, waarmee een andere opbouw van de afvalstoffenheffing is geïntroduceerd en waarbij is gekozen om hetzelfde inzamelsysteem (nascheiding van PMD uit restafval en bronscheiding van andere grondstoffen) te behouden en het serviceniveau uit te breiden.
Een van die service uitbreidingen is op de grondstof gft (Groente, Fruit en Tuinafval) voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad. Een belangrijk uitgangspunt daarvoor is gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van tussen GFT-verzamelcontainer voor bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad en bewoners van de laagbouwwoningen via minicontainers aan huis.
Het gft is in Nederland goed te recyclen naar compost en draagt bij de duurzaamheidsdoelstellingen. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.
De Duurzaamheidsvisie is uitgewerkt in 4 beleidspijlers; energietransitie, biodiversiteit, klimaatadaptatie en circulariteit. Onder de pijler circulariteit wordt ingezet op scheiden van afvalstromen, het recyclen van de daarvoor geschikte grondstoffen en wordt gericht op het sluiten van de grondstofketens. Ook het beleid met betrekking tot de inzameling van huishoudelijk afval valt onder de pijler circulariteit.
VANG-strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ bepaalt mede de invulling van het nieuwe beleid voor scheiden van huishoudelijk afval. Onderdeel is beter en meer gft afval gescheiden in te zamelen en dit op een milieubewuste wijze te verwerken. Door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers is Harderwijk een stap dichterbij een circulaire stad.
In aanloop naar het raadsbesluit in juli 2020 is op 25 april 2018 een motie aangenomen om de inzameling van gft in de binnenstad en bij hoog- en gestapelde bouw integraal te betrekken bij VANG (20180425 Motie VVD HA D66 PvdA GB SGP VANG).
Op 25 januari 2022 heeft het college het ‘Ontwerp-aanwijsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad’ genomen. Hierin zijn de ontwerplocaties vastgelegd. Dit document met de bijbehorende stukken heeft, conform de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure zoals beschreven in de Algemene wet Bestuursrecht (Awb) voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Binnen de terinzageleggingstermijn zijn zienswijzen ontvangen. Een deel van deze zienswijzen is aanleiding geweest om het aanwijzingsbesluit aan te passen. Kortheidshalve wordt verwezen naar bijgevoegd aanwijzingsbesluit en zienswijzennota
Het juridisch kader wordt gevormd door de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Wet milieubeheer (artikel 10.21 Wm en verder), de Afvalstoffenverordening en de Inspraakverordening.
Het aanwijzingsbesluit wordt bekendgemaakt in het Elektronisch Gemeenteblad.
De gekozen locaties voor de bovengrondse gft verzamelcontainers zijn in de buurt van hoog- en gestapelde bouw en verspreid door de binnenstad. De bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad ontvangen een toelichting en nadere informatie waarom de gft containers er zijn, hoe het gebruik van de gft verzamelcontainers werkt, welk afval in de gft-container hoort en waarom gft afval scheiden belangrijk is. Naar aanleiding van dit besluit wordt een persbericht aan de lokale media verzonden.
Opsteller: E. van der Schans / E.J. Roza
Portefeuillehouder: Wethouder Van Bijsteren
Onderwerp: Uitbreiding GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, stapelbouw en binnenstad VANG
In juli 2020 heeft de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ vastgesteld. Hiermee is gekozen voor een nieuw beleid voor huishoudelijke afval voor Harderwijk en Hierden, waarmee een andere opbouw van de afvalstoffenheffing is geïntroduceerd en waarbij is gekozen om hetzelfde inzamelsysteem (nascheiding van PMD uit restafval en bronscheiding van andere grondstoffen) te behouden en het serviceniveau uit te breiden.
Een van die service uitbreidingen is op de grondstof gft (Groente, Fruit en Tuinafval) voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad. Een belangrijk uitgangspunt daarvoor is gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van tussen GFT-verzamelcontainer voor bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad en bewoners van de laagbouwwoningen via minicontainers aan huis.
Het gft is in Nederland goed te recyclen naar compost en draagt bij de duurzaamheidsdoelstellingen. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.
De Duurzaamheidsvisie is uitgewerkt in 4 beleidspijlers; energietransitie, biodiversiteit, klimaatadaptatie en circulariteit. Onder de pijler circulariteit wordt ingezet op scheiden van afvalstromen, het recyclen van de daarvoor geschikte grondstoffen en wordt gericht op het sluiten van de grondstofketens. Ook het beleid met betrekking tot de inzameling van huishoudelijk afval valt onder de pijler circulariteit.
VANG-strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ bepaalt mede de invulling van het nieuwe beleid voor scheiden van huishoudelijk afval. Onderdeel is beter en meer gft afval gescheiden in te zamelen en dit op een milieubewuste wijze te verwerken. Door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers is Harderwijk een stap dichterbij een circulaire stad.
In aanloop naar het raadsbesluit in juli 2020 is op 25 april 2018 een motie aangenomen om de inzameling van gft in de binnenstad en bij hoog- en gestapelde bouw integraal te betrekken bij VANG (20180425 Motie VVD HA D66 PvdA GB SGP VANG)..
Het juridisch kader wordt gevormd door de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Wet milieubeheer (artikel 10.21 Wm en verder), de Afvalstoffenverordening en de Inspraakverordening.
Geadviseerd wordt niet voor een van beide alternatieven te kiezen, omdat hiermee de bewoners niet voldoende betrokken worden in gehele proces om te komen tot goede locatiekeuze. Dit draagt niet bij aan het draagvlak onder de betreffende bewoners voor het scheiden van gft-afval. En is tevens in strijd met onze inspraakverordening.
Bij het bepalen van de locaties voor de GFT-verzamelcontainers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen zorgvuldig, consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze richtlijn. Dit draag bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. De richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainers is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van de nieuwe GFT-verzamelcontainer.
De richtlijn geeft o.a. regels omtrent verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de locatie voor zowel de gebruiker als de inzamelaar.
De GFT-verzamelcontainer is reguliere GFT-minicontainer in een metalen behuizing. Deze is bestemd voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.
Het betreft hier nadrukkelijk een richtlijn. Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. Indien er concessies moeten worden gedaan om in niet optimale situaties toch een gft verzamelcontainer te kunnen plaatsen, kan het college besluiten om hiervan af te wijken en te kiezen voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing. Zie verder bijlage 1.
Bij de totstandkoming van de ontwerplocaties (zie bijlage 2) zijn de locaties beoordeeld door wijkmanagers en –beheerders. Tevens heeft de adviseur Verkeer alle locaties beoordeeld. Tenslotte is voor de binnenstad de adviseur Monumenten geraadpleegd en heeft hij de locaties afgestemd met de welstand.
Het juridisch kader word gevormd door:
a. Wet milieubeheer (10.21 Wm en verder) verplicht de gemeente tot het inzamelen van huishoudelijk afval. Bij en krachtens de Wet milieubeheer zijn regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop de gemeente invulling moet geven aan deze verplichting. De inzameling van huishoudelijk afval waaronder gft-afval via bovengrondse inzamelvoorzieningen valt hieronder.
b. Afvalstoffenverordening. Op grond van de Wet milieubeheer moet iedere gemeente een Afvalstoffenverordening vaststellen (10.23 WM). In deze verordening wordt o.a. vastgelegd binnen de randvoorwaarden zoals gesteld bij de Wet milieubeheer op welke wijze het huishoudelijk afval wordt ingezameld en ter inzameling wordt aangeboden.
Het college neemt de richtlijn voor de locatiebepaling van GFT-verzamelcontainers in acht zoals opgenomen in de bijgevoegde bijlage 1 in dit besluit voor het vaststellen van de locaties van bovengrondse GFT-verzamelcontainers.
c. Algemene wet bestuursrecht (Awb) en Inspraakverordening. Voor het plaatsen van bovengrondse GFT-verzamelcontainers wordt een ontwerplocatieplan opgesteld. Dit ontwerplocatieplan wordt door het college vastgesteld in een Ontwerpbesluit. Dit is een Besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
De Algemene wet bestuursrecht biedt conform afdeling 3.4 de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze en beroep.
Conform deze afdeling wordt een zienswijze op het Ontwerpbesluit bij de gemeente ingediend. De locatiekeuzen dienen daartoe de status van Ontwerpbesluit te hebben. De gemeente handelt de zienswijze af door het Ontwerpbesluit hierop aan te passen in het definitieve Besluit of door de zienswijze gemotiveerd af te wijzen.
Deze procedure past goed bij de aard van en de werkwijze waarop de locatiekeuzen voor bovengrondse GFT-verzamelcontainers tot stand komen; interactie via bespreekmomenten met inwoners (vooraf gemaakte afspraak voor een 1-op-1 gesprek met de gemeente), hoeveelheid locaties en belanghebbenden en beschikbare tijd.
Besluitvorming met betrekking tot de bepaling van locaties voor bovengrondse GFT-verzamelcontainers vindt daarom plaats conform afd. 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht.
In bijlage 3 behorende bij dit besluit is meer achtergrondinformatie over de te volgen procedure en het proces.
In de huidige Afvalstoffenverordening en concept verordening Fysieke leefomgeving is een hoofdstuk beschreven over de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen.
Het college heeft de bevoegdheid tot nadere regels te stellen over de wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld, en dus ook de inzamelmethode van gft.
Door het plaatsen van bovengrondse GFT-verzamelcontainers vindt er een verandering plaats in de fysieke leefomgeving.
Met het raadsbesluit aangaande de VANG-strategie heeft de gemeenteraad € 300.000,- krediet beschikbaar gesteld. Dit is het financiële kader.
Met het steeds schaarser worden van grondstoffen en de effecten die het delven van grondstoffen hebben op natuur en milieu, wordt de urgentie om de lineaire economie om te vormen naar een circulaire economie steeds groter. Ook in het scheiden en recyclen van het huishoudelijk afval valt nog veel winst te behalen. Specifiek in dit geval is het scheiden van gft-afval uit restafval. Het gft-afval is in Nederland goed te recyclen naar compost. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.
De campagne over de nieuwe manier van betalen voor afval en tegelijkertijd wijzen op weg te zijn naar een duurzame gemeente is vorig jaar gestart. Onderdeel hierin is de uitbreiding van de gft-inzameling voor hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad. Uiting van de campagne verloopt via de bestaande kanalen.
Daarnaast zijn de andere communicatiemiddelen die ingezet worden een persbericht (zie bijlage) naar aanleiding van dit besluit, brief naar alle betrokken bewoners over de locaties van de gft verzamelcontainers en de mogelijkheid voor een 1-op-1 een gesprek aan te gaan over en specifieke locatie tijdens een bespreek avond op afspraak (dit in verband met de coronamaatregelen).
Nadat alle procedure stappen zijn doorlopen (zie voor meer achtergrond info bijlage 3) zijn voor de uitvoering de volgende maatregelen reeds uitgevoerd of worden nog uitgevoerd:
Voor het aanschaffen van de GFT-verzamelcontainers is een aanbestedingstraject doorlopen. Hierbij is expliciet aandacht besteed aan de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker (inclusief door minder-valide/oudere bewoners). Daarnaast is er rekening gehouden met de beeldkwaliteit en de bestaande afvalcontainers. Op basis van ervaringen in andere gemeenten is de inwerpklep bewust klein van formaat, zodat alleen groente-, fruit-, en kleine hoeveelheden tuinafval er in gedaan kunnen worden.
Er is gekozen om de GFT-verzamelcontainers in de binnenstad te voorzien van een toegangscontrole met de afvalpas. De voornaamste reden is dat de binnenstadbewoners gebruik gaan maken van deze voorziening en niet het winkelend publiek of de toeristen die de binnenstad bezoeken, wat hoogstwaarschijnlijk kan leiden tot vervuiling van de gft afvalstroom.
Op een aantal locaties buiten de binnenstad zal ook een toegangscontrole geplaatst worden, dit nabij een winkelstrip en/of winkels met daarboven appartementen.
De overige GFT-verzamelcontainers nabij hoogbouw en gestapelde bouw zijn vrij toegankelijk.
De activiteiten zijn onderling van elkaar afhankelijk. Eventuele tijdswinst of –vertraging heeft invloed op de volgende stap.
De toelichting en wat elke activiteit inhoudt is terug te vinden in bijlage 3.
Jaarlijks worden de scheidingsresultaten gemonitord. Op basis van de monitoring krijgen wij onder andere inzicht of er voldoende en kwalitatief gft-afval gescheiden is. Als blijkt dat eventuele vervolgacties en/of extra maatregelen, zoals meer voorzieningen bijplaatsen, alle verzamelcontainers met toegangscontrole uitvoeren, extra communicatie en/of handhaving zal dit opgepakt en afgestemd worden met eventueel een bestuurlijke besluitvorming.