Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Verordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging
Citeertitelde Verordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 83 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-06-2022nieuwe regeling

31-05-2022

gmb-2022-265182

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging

 

De raad van L a n d g r a a f ;

 

gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

 

gelet op de artikelen 147,149, 107 tot en met 107e van de Gemeentewet;

 

gelet op de afdeling 10:1:1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen:

 

de Verordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    werkgeverscommissie: de door de raad bij Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Landgraaf 2021 ingestelde commissie, zoals bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet en tevens bijzondere commissie, zoals bedoeld in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;

  • 2.

    commissielid: een raadslid dat lid is van de werkgeverscommissie;

  • 3.

    griffie: de griffier en griffiemedewerkers;

  • 4.

    griffier: als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • 5.

    griffiemedewerkers: de ambtenaren werkzaam naar arbeidsovereenkomst met de raad niet zijnde de griffier;

  • 6.

    raad: de raad van de gemeente Landgraaf;

  • 7.

    raadslid: lid van de raad van de gemeente Landgraaf;

  • 8.

    voorzitter: de voorzitter van de werkgeverscommissie of diens plaatsvervanger.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit vijf commissieleden.

  • 2.

    De raad benoemt uit zijn midden de commissieleden voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie benoemen uit hun midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De griffier is in elke vergadering aanwezig tenzij artikel 6, lid 3 van toepassing is.

  • 5.

    De voorzitter dan wel een commissielid kan de voorzitter van de raad of derden uitnodigen deel te nemen als adviseur aan de vergadering van de commissie. De burgemeester is als vaste adviseur van de werkgeverscommissie ter vergadering aanwezig. In voorkomende gevallen kan de werkgeverscommissie besluiten de burgemeester geen toegang tot de vergadering te verlenen.

  • 6.

    Het werkgeverscommissie lidmaatschap eindigt:

    • Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

    • Indien het commissielid aftreedt als lid van de raad.

    • Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

 

Artikel 3. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige griffiemedewerkers, binnen de kaders van het mandaat;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de griffiemedewerkers mandateren aan de griffier.

Artikel 4. Taken voorzitter

De voorzitter van de werkgeverscommissie draagt zorg voor:

  • het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • het leiden van de vergaderingen;

  • het formuleren en vaststellen van de besluitvorming;

  • het ondertekenen van stukken die van de werkgeverscommissie uitgaan alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van die stukken;

  • het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • vervanging in geval van zijn absentie.

 

Artikel 5 Ondersteuning van de werkgeverscommissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde.

 

Artikel 6. Vergadering werkgeverscommissie griffie

  • 1.

    De vergadering van de werkgeverscommissie wordt niet geopend voordat meer dan de helft van het aantal commissieleden aanwezig is.

  • 2.

    De werkgeverscommissie vergadert zo dikwijls als de werkgeverscommissie dat nodig acht of wanneer tenminste één commissielid, de griffier of een griffiemedewerker daartoe een verzoek indient bij de voorzitter. In dat geval wordt de vergadering gehouden binnen een redelijke termijn nadat het verzoek bij de voorzitter is ingediend.

  • 3.

    De griffier is bij onderwerpen die hem direct aangaan en of waarbij de werkgeverscommissie het zulks aangewezen acht, niet in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig.

 

Artikel 7. Besluitvorming werkgeverscommissie griffie

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. De commissieleden die zitting hebben in de werkgeverscommissie hebben elk één stem.

  • 2.

    In naar het oordeel van de voorzitter hiertoe geschikte gevallen kunnen de leden van de werkgeverscommissie en andere betrokkenen schriftelijk of elektronisch worden geraadpleegd, waarbij de voorzitter de wijze van raadpleging bepaalt.

 

Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

 

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “de Verordening werkgeverscommissie griffie Landgraaf 2022 1e wijziging”.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering, gehouden op 31 mei 2022.

De griffier, De voorzitter,