Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2022nieuwe regeling

24-05-2022

gmb-2022-262487

369684

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022

De raad van de gemeente Tubbergen,

 

  • -

    gelezen het voorstel van het presidium;

  • -

    gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017;

  • -

    gelet op artikel 61 van de Gemeentewet;

Besluit

 

Vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022

Artikel 1 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de vijf raadsfracties.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter van de commissie vertegenwoordigt de commissie en treedt op als contactpersoon en woordvoerder.

Artikel 2 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De secretaris en plaatsvervangend secretaris zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 3 Adviseur

  • 1.

    De commissie kiest één wethouder van het college als adviseur van de commissie.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en aan de adviseur.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste drie leden aanwezig zijn.

Artikel 6 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de raad en aan de commissaris. Het verslag van bevindingen bevat ten minste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      en heeft als bijlage het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de concept aanbeveling.

  • 2.

    De bevindingen, bedoeld in het eerste lid, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 3.

    Het gevoelen van de minderheid wordt, indien één of meer leden dat wensen, in het verslag vermeld.

  • 4.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

  • 5.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 6.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van de commissie.

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester' niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Archivering

De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoemingsprocedure alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’, en worden overgebracht naar de op grond van de Archiefwet aangewezen archiefbewaarplaats.

Artikel 9 Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking de dag volgende op die van haar bekendmaking.

Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad schriftelijk is bekend gemaakt dat de aanbeveling door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Tubbergen 2022”.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 24 mei 2022

De raadsgriffier,

H.J.M.J. van Limbeek-ter Haar

De voorzitter,

drs. ing. W.A.M. Haverkamp-Wenker