Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Teylingen

Nadere regels terrassen Teylingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTeylingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels terrassen Teylingen
CiteertitelNadere regels terrassen Teylingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening Teylingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-2013Nieuwe regeling

16-07-2013

Plaatselijke krant op 24 juli 2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels terrassen Teylingen

Burgemeester en wethouders van Teylingen;

 

overwegende dat

  • -

    in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving regels kunnen worden gesteld,

  • -

    de raad van Teylingen het aantal regels voor ondernemers wil verminderen,

  • -

    de Teylingse horecaondernemers hebben gevraagd om duidelijke regels voor terrassen

gelet op

  • -

    artikel 2:10 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Teylingen 2012;

BESLUIT vast te stellen:

 

Nadere regels terrassen Teylingen

1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    openbare plaats: een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg als bedoeld onder b;

  • b.

    weg: weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    algemene regels: de regels zoals opgenomen in dit besluit;

  • d.

    openbare inrichting: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een openbare inrichting wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder openbare inrichting wordt tevens verstaan een bij deze inrichting behorend terras en andere aanhorigheden;

  • e.

    terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

2. Meldingsplicht

  • 1.

    De exploitatie van een terras op een openbare plaats moet vier weken voordat het terras wordt ingericht worden gemeld.

  • 2.

    Bij de melding wordt aangegeven in welke periode het terras wordt gebruikt en wordt een tekening gevoegd waarop:

    • -

      de afmeting van het terras is aangeven;

    • -

      is aangegeven of het terras op eigen terrein of op de openbare plaats is ingericht.

  • 3.

    Zolang de aard en omvang van het terras niet wijzigt, blijft de melding van toepassing.

  • 4.

    Het terras kan worden ingericht nadat het college de melding positief heeft beoordeeld.

3. Toepassingsgebied

  • 1.

    Terrassen ten behoeve van een openbare inrichting mogen worden ingericht indien een melding is gedaan.

  • 2.

    Deze regels zijn van toepassing op alle terrassen binnen de gemeente.

  • 3.

    Artikel 4.1 is niet van toepassing op terrassen in de Dorpsstraat te Warmond, daar waar de straat te smal is om naast een terras een vrije doorgang te behouden.

4. Vrije Doorgang

  • 1.

    Het terras moet zo worden ingericht dat voetgangers, waaronder gebruikers van rollators, invalidenwagens en kinderwagens, een vrije doorgang hebben.

  • 2.

    In de vrije doorgang mogen geen reclame-uitingen (zoals sandwichborden) worden geplaatst. Reclame-uitingen dienen binnen de grenzen van het toegestane terras te worden geplaatst.

  • 3.

    De eigenaar van de inrichting is ervoor verantwoordelijk dat klanten niet het terras zodanig anders inrichten dat het terras groter wordt, buiten de toegestane locatie komt of de vrije doorgang belemmert.

5. Markering terras

Bij terrassen op of aan de openbare plaats waar niet onmiddellijk duidelijk is wat de grenzen van het terras zijn, wordt dit gemarkeerd op de weg.

6. Inrichten terras

  • 1.

    Terrassen mogen het gehele jaar worden ingericht tenzij een ander gebruik van de openbare plaats dit niet toestaat.

  • 2.

    Terrassen op een openbare plaats die niet het gehele jaar kunnen worden ingericht, mogen van april t/m september worden ingericht.

  • 3.

    Terrasmeubilair moet buiten de openingstijden van het terras op zo'n manier worden opgeslagen dat geen gevaar voor de openbare orde of veiligheid kan ontstaan. Dit houdt in ieder geval in dat bij harde wind het meubilair moet worden opgestapeld, verankerd of zonodig binnen geplaatst.

  • 4.

    Indien een terras niet het gehele jaar wordt ingericht, moet het terrasmeubilair van de openbare plaats worden verwijderd.

7. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Nadere regels terrassen Teylingen”.

 

Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de dag na publicatie in het Gemeenteblad.

 

Teylingen,16 juli 2013

Burgemeester en wethouders van Teylingen,

C.Stoffer

loco-secretaris

M.P.J. vanKampen-Nouwen

burgemeester

Toelichting bij terrasregels Teylingen

Artikel 2 Meldingsplicht

Het exploiteren van een terras moet worden gemeld aan de gemeente. Er wordt beoordeeld of het terras voldoet of kan voldoen aan de algemene regels. Zonodig worden in overleg met het bedrijf maatregelen getroffen om aan de regels te kunnen voldoen. Zolang de aard en omvang van het terras niet wijzigt, kan het terras (jaarlijks) op basis van de melding worden geëxploiteerd zonder dat een nieuwe melding hoeft te worden gedaan.

 

Terrassen die niet aan de algemene regels (kunnen) voldoen, kunnen conform artikel 2.10 lid 4 van de APV een ontheffing aanvragen.

Artikel 3 Toepassingsgebied

In de Dorpsstraat te Warmond is het niet overal mogelijk naast een terras een vrije doorgang te garanderen. Dit zou betekenen dat hier geen terrassen kunnen worden geëxploiteerd. Dit is zowel voor de ondernemers als voor de bewoners en toeristen een onwenselijke consequentie. In de Dorpsstraat lopen voetgangers vaak op de rijbaan omdat de stoepen zeer smal zijn, er weinig verkeer is en de verkeerssituatie overzichtelijk is. Daarom wordt voor de Dorpsstraat een uitzondering gemaakt. In overleg met het bedrijf wordt bepaald wat de omvang van het terras mag zijn. Reclame-uitingen en terrasmeubilair moeten binnen de afgesproken locatie worden geplaatst.

 

Als op een andere locatie een terras wordt gemeld, maar geen vrije doorgang kan worden gegarandeerd, wordt beoordeeld of de verkeerssituatie toestaat dat een uitzondering wordt gemaakt.

Artikel 4 Vrije doorgang

Omdat de (winkel)straten in Teylingen zeer van elkaar verschillen, is er niet voor gekozen om specifiek aan te geven dat een aantal meter of een percentage van de stoep moet worden vrijgehouden. Door alleen aan te geven dat een vrije doorgang moet worden gewaarborgd, geven we de ondernemers het vertrouwen en de vrijheid om dit bij hun eigen terras goed in te vullen.

Artikel 5 Markering terras

In Teylingen zijn verschillende soorten terrassen te onderscheiden.

  • -

    terrassen volledig op eigen terrein, geen onderdeel van de openbare plaats; deze terrassen hoeven niet te worden gemarkeerd.

  • -

    terrassen volledig op eigen terrein, onderdeel van de openbare plaats; de grenzen van het terras worden (zonodig) gemarkeerd door middel van markeernagels.

  • -

    terrassen deels op eigen terrein, deels op de openbare plaats; de grenzen van het terras worden gemarkeerd door middel van markeernagels.

  • -

    terras volledig of gedeeltelijk op de openbare plaats (gemeenteterrein); de grenzen van het terras worden gemarkeerd door middel van markeernagels.

De gemeente beoordeelt of de grenzen van het terras moeten worden gemarkeerd.

Artikel 6 Inrichten terras

Op grond van lid 1 mogen terrassen het gehele jaar worden ingericht tenzij een ander gebruik dit niet toestaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor terrassen die op een parkeerterrein zijn gesitueerd. Ook kan het zijn dat vanwege een evenement een terras tijdelijk moet worden verwijderd.

Op grond van lid 2 mogen terrassen op de openbare weg in ieder geval van april t/m september worden ingericht. Ook dan geldt dat vanwege bijvoorbeeld een evenement het terras tijdelijk moet worden verwijderd.

Om de veiligheid van de omgeving te waarborgen is in lid 3 bepaald dat bij harde wind het terrasmeubilair veilig moet worden opgestapeld, zondig moet worden verankerd of zelfs naar binnen worden gehaald. Ook kan het zijn dat ter voorkoming van vandalisme, bijvoorbeeld rond nabije evenementen, terrasmeubilair tijdelijk moet worden verankerd of verwijderd. Het is de verantwoordelijkheid van de horecaondernemer om dit te doen.

Op grond van lid 4 moet het terrasmeubilair van de openbare plaats worden verwijderd in de perioden dat het terras niet is ingericht. De horeca-ondernemers kunnen de openbare weg niet gebruiken om hun terrasmeubilair in de winter op te slaan.