Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnota bij kleine afwijkingen van het bestemmingsplan gemeente Teylingen |
Citeertitel | Beleidsnota bij kleine afwijkingen van het bestemmingsplan gemeente Teylingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2.12, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2017 | Nieuwe regeling | 28-02-2017 De Teylinger op 8 maart 2017 | Z-17-002298 |
Erfbebouwing in de achtertuin bij woningen is veelal vergunningsvrij. Wat vergunningsvrij bij een woning kan worden gebouwd is in de loop van de jaren behoorlijk verruimd. Dit geldt echter niet voor alle erfbebouwing. In voortuinen is erfbebouwing altijd vergunningsplichtig. Dit geldt ook voor zijtuinen, inclusief het verlengde hiervan in de achtertuin, die gericht zijn naar openbaar toegankelijk gebied.
Met de gewijzigde beleidsnota kleine afwijkingen wordt beter aangesloten wat al op grond van de Wabo in achtertuinen vergunningsvrij kan worden gebouwd.
Deze gewijzigde “Beleidsnota bij kleine afwijkingen van het bestemmingsplan”, beleid biedt de burger in de meeste gevallen (nog) ruimere mogelijkheden om plannen te realiseren bij woningen dan de op dit moment ter plaatse geldende bestemmingsplannen. Zoals:
mogelijkheid om onder voorwaarden een aan-huis-gebonden beroep en een aan-huis-gebonden kleinschalige bedrijfsmatige activiteit ook uit te oefenen in een vrijstaand bijgebouw. Hierbij is tevens de aanvullende voorwaarde opgenomen, dat er in geringe mate publieksaantrekkende bedrijfsactiviteiten mogen plaatsvinden. Deze voorwaarde is opgenomen om hiermee overlast naar buren zoveel mogelijk te voorkomen.
Om die reden is dit beleid ook bedoeld als richtsnoer voor nieuwe bestemmingsplannen in de gemeente Teylingen.
Deze beleidsnota wordt gebruikt om de plannen, die niet vergunningsvrij zijn en strijdig zijn met het geldende bestemmingsplan, eenduidig te kunnen beoordelen of deze plannen passen binnen het nieuwe beleid. Het gaat hierbij om plannen bij woningen, waarvoor een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.12 lid 1 sub a 1° en 2° van de Wabo noodzakelijk is; t.w.:
Sub a-1°: omgevingsvergunning met toepassing van in het bestemmingsplan (of beheersverordening) opgenomen regels inzake afwijking
Het betreft hier een omgevingsvergunning, die noodzakelijk is voor het afwijken van het bestemmingsplan, maar waarvoor binnen de regels van het betreffende bestemmingsplan een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan mogelijk is (in een aantal oude bestemmingsplannen is hiervoor het begrip ontheffing of (binnenplanse) vrijstelling in het bestemmingsplan opgenomen). Bij dit type omgevingsvergunning is deze beleidsnota de bovengrens. Dit houdt in, dat het niet mogelijk is om een groter bouwwerk te realiseren dan op grond van deze beleidsnota is toegestaan.
Sub a-2°: omgevingsvergunning in de bij Algemene maatregel van bestuur genoemde gevallen
Deze gevallen zijn opgenomen in artikel 4 van bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) is en betreft een lijst met plannen waarvoor de gemeente dit type omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan kan en mag toepassen.
Het is een ‘dynamisch document’, dat openstaat voor (toekomstige) mogelijke veranderingen in beleid.
Deze beleidsnota is NIET van toepassing op omgevingsvergunningen voor het afwijken van het bestemmingsplan voor zover deze betrekking heeft op activiteiten voor een bepaalde termijn (=tijdelijk).
Wij wijzen er nadrukkelijk op, dat er in concrete situaties beperkingen aanwezig kunnen zijn, die voortkomen uit publiek- en/of privaatrechtelijke regelingen (zoals o.a. burenrecht, Beschermd Dorpsgezicht, waterkering en andere dubbeltelbepalingen). Deze kunnen de oorzaak zijn, dat de gemeente Teylingen niet of in beperkte mate gebruik maakt van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan zoals is genoemd in deze beleidsnota.
Deze beleidsnota is van toepassing op de volgende onderdelen van artikel 4 van bijlage II van de Bor:
In de volgende gevallen is deze beleidsnota niet zondermeer van toepassing en zal de gemeente per aanvraag hiervoor een afzonderlijke stedenbouwkundige/planologische afweging maken:
In deze beleidsregel is geen aparte hardheidsclausule opgenomen.
Om te kunnen afwijken van dit beleid kan gebruik worden gemaakt van artikel 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht.
Burgemeester en wethouders kunnen gebruik maken van dit artikel voor:
Bij gebruik maken van dit artikel moet het volgende worden aangetoond:
De wijzigingen ten opzichte van de versie 17 december 2013 hebben voornamelijk betrekking op:
mogelijkheid om onder voorwaarden een aan-huis-gebonden beroep en een aan-huis-gebonden kleinschalige bedrijfsmatige activiteit ook uit te oefenen in een vrijstaand bijgebouw. Hierbij is tevens de aanvullende voorwaarde opgenomen, dat er in geringe mate publieksaantrekkende bedrijfsactiviteiten mogen plaatsvinden. Deze voorwaarde is opgenomen om hiermee overlast naar buren zoveel mogelijk te voorkomen;
De wijziging op deze beleidsnota (d.d. 22 november 2016) heeft in het kader van de inspraakprocedure ter inzage gelegen van 1 december 2016 t/m 11 januari 2017.
Tegen de concept beleidsnota kleine afwijkingen zijn 9 inspraakreacties ingediend.
Deze inspraakreacties zijn beantwoord in de Nota beantwoording inspraakreacties (d.d. 28 februari 2017). De ingediende inspraakreacties hebben geleid tot aanpassing van de beleidsnota.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen hebben deze gewijzigde beleidsnota op 28 februari 2017 vastgesteld. Op 8 maart 2017 is hierover een publicatie geplaatst in De Teylinger en op de website van de gemeente Teylingen (www.teylingen.nl) De beleidsnota is op 9 maart 2017 inwerking getreden.
een doorlopend gedeelte van een gebouw dat door op gelijke hoogte of bij benadering gelijke hoogte liggende vloeren of balklagen binnenwerks is begrensd, dit met inbegrip van de begane grond en een dakterras en met uitsluiting van een zolder en kelder, die beiden lager zijn dan 1,50 meter of niet voor verblijf geschikt zijn.
2.24 openbaar toegankelijk gebied
weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b van de Wegenverkeerswet 1994, alsmede pleinen, parken, plantsoenen, openbaar water en ander openbaar toegankelijk gebied dat voor publiek algemeen toegankelijk is, met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaam verkeer.
in alle andere gevallen is dit de bovenkant van het bestaande gemiddelde aansluitende afgewerkte terrein. waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven.
4. Omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan
4.1.3 Aan-/uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen op Wonen
de bouwhoogte van bijgebouwen buiten de zone zoals genoemd in lid c bedraagt ten hoogste 4,5 m. In afwijking hiervan bedraagt de bouwhoogte ten hoogste 3 m indien het bijgebouw op of binnen een afstand van 2 meter van de bouwperceelsgrens wordt gebouwd én ingevolge figuur D in artikel 4.1.8 nadelige verandering optreedt in de bezonningssituatie;
4.1.4 Overkappingen op Tuin met specifieke aanduiding overkapping: ‘Tuin-(ovk)’
4.1.6 Aan-/uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen op Wonen
de bouwhoogte van bijgebouwen buiten de zone zoals genoemd in lid c bedraagt ten hoogste 4,5 m. In afwijking hiervan bedraagt de bouwhoogte ten hoogste 3 m indien het bijgebouw op of binnen een afstand van 2 meter van de bouwperceelsgrens wordt gebouwd én ingevolge figuur D in artikel 4.1.8 nadelige verandering optreedt in de bezonningssituatie;
4.1.7 Overkappingen op Tuin met specifieke aanduiding overkapping: ‘Tuin-(ovk)’
4.2.1 Erker aan voorgevel woning
voor erkers aan de voorgevel van het hoofdgebouw gelden de volgende regels:
in afwijking van het bepaalde onder 3 bedraagt de bouwhoogte van erkers gebouwd tegen gestapelde woningen ten hoogste de hoogte van de bovenste bouwlaag van het hoofdgebouw vermeerderd met 0,3 m, hierbij mag de bouwhoogte niet meer mag bedragen dan de aanwezige goothoogte van de betreffende voorgevel;
Voor toelichting op sub 1 t/m 5 zie figuur F in artikel 4.2.3.
4.2.2 Erker aan zijgevel van de woning
voor erkers aan de zijgevel van hoofdgebouwen gelden de volgende regels:
in afwijking van het bepaalde onder 3 bedraagt de bouwhoogte van erkers gebouwd tegen gestapelde woningen ten hoogste de hoogte van de bovenste bouwlaag van het hoofdgebouw vermeerderd met 0,3 m, hierbij mag de bouwhoogte niet meer mag bedragen dan de aanwezige goothoogte van de betreffende zijgevel;
Voor toelichting op sub 1 t/m 7 zie figuur F in artikel 4.2.3.
De bestemmingsplannen van de gemeente Teylingen bevatten verschillende regelingen voor dakkapellen en dakopbouwen op hoofdgebouwen. In verband met de gewenste uniformiteit in dakkapellen en dakopbouw zijn in de welstandsnota van de gemeente Teylingen duidelijke regels gesteld aan dakkapellen en dakopbouwen (breedte, hoogte, situering in dakvlak, en dergelijk). In sommige gevallen kunnen dakkapellen die in overeenstemming zijn met de gemeentelijke Welstandsnota in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan.
In de nieuwe bestemmingsplannen is expliciet gesteld dat bij hoofdgebouwen van woningen de goothoogte doorbroken worden met:
Er wordt een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan verleend van het geldende bestemmingsplan voor dakkapellen en dakopbouwen, als deze voldoen aan de gemeentelijke welstandsnota of hiervoor een positief welstandsadvies aanwezig is.
Een aan-huis-gebonden beroep is een vrij beroep, waarvan de activiteiten niet publiek gericht zijn en dat op kleine schaal in een woning en in de bijgebouwen door de bewoner wordt uitgeoefend, waarbij de woning in overwegende mate haar woonfunctie behoudt en de desbetreffende beroepsuitoefening een ruimtelijke uitstraling heeft die in overeenstemming is met de woonfunctie ter plaatse.
Een aan-huis-gebonden beroep mag uitsluitend worden uitgeoefend met inachtnemening van de volgende regels:
4.9. Aan-huis-gebonden kleinschalige bedrijfsmatige activiteit
Een kleinschalige bedrijfsmatige activiteit is het in een woning en in de bijgebouwen door de bewoner op bedrijfsmatige wijze uitoefenen van activiteiten, voor zover sprake is van een inrichting type A, zoals bedoeld in het Activiteitenbesluit, en voor zover de woning in overwegende mate zijn woonfunctie behoudt met een ruimtelijke uitstraling die daarbij hoort.
Er kan medewerking worden verleend aan het toestaan van kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten met in achtneming van de volgende regels: