Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tegemoetkoming kosten Sociaal Medische Indicatie kinderopvang gemeente Kampen |
Citeertitel | Verordening SMI kinderopvang gemeente Kampen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De Verordening Wet Kinderopvang (VWk) gemeente Kampen, vastgesteld op 16-12-2004 wordt ingetrokken.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2022 | nieuwe regeling | 09-06-2022 | 9260-2022 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
voorliggende voorziening: elke mogelijkheid om in de kinderopvang te voorzien waarvan door de aanvragende ouder gebruik kan worden gemaakt, waaronder andere financiële tegemoetkomingen en andere adequate kinderopvang in de informele sfeer, zoals voorzieningen voor voorschoolse educatie, opvangmogelijkheden bij de basisschool, familie of personen binnen het sociale netwerk of voorzieningen voor peuterspeelzaal.
Artikel 2 Doelgroep / criteria
De in de gemeente Kampen woonachtige ouder die ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) en die Nederlander is of die in het kader van de Participatiewet gelijk gesteld wordt met een Nederlander, kan aanspraak maken op een tijdelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang wanneer:
Artikel 6 Duur, omvang en hoogte van tegemoetkoming SMI kinderopvang
Het uurtarief waarmee wordt gerekend is het werkelijke uurtarief van de betreffende kinderopvangorganisatie, maar met een maximum van het door de Belastingdienst bepaalde wettelijke uurtarief kinderopvang. Is het uurtarief van de kinderopvangorganisatie hoger dan dit maximum, dan betalen de ouders zelf het verschil aan die organisatie. We noemen dit meerkosten.
De hoogte van de tegemoetkoming is inkomensafhankelijk en wordt bepaald aan de hand van de berekeningsmethodiek van de landelijke regeling kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, zoals vastgesteld in Bijlage I van het Besluit kinderopvangtoeslag. Is op grond van deze methodiek geen sprake van een tegemoetkoming van 100%, dan betalen de ouders zelf het verschil aan de kinderopvangorganisatie. Wij noemen dit de eigen bijdrage.
Artikel 9 Beperking duur tegemoetkoming
De tegemoetkoming SMI kinderopvang kan eerder worden ingetrokken dan de door het college vastgestelde duur indien:
Artikel 13 Tegemoetkoming intrekken of wijzigen
Het college kan besluiten de tegemoetkoming kinderopvang in te trekken of te wijzigen als:
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van het belang dat deze verordening beoogt te beschermen, afwijken van bepalingen in deze verordening. Dat doet het college als de toepassing van deze verordening leidt tot onredelijke gevolgen voor de ouder.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 juni 2022.
De raad van de gemeente Kampen,
drs. H.A. van der Meulen,
griffier
S. de Rouwe,
voorzitter
Sociaal Medische Indicatie kinderopvangkosten (SMI) is een vangnetregeling die de gemeente de mogelijkheid geeft om ouders tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang. Doelstelling van de regeling is ouders die door medische of sociale omstandigheden tijdelijk geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst te ontlasten door een tijdelijke financiële tegemoetkoming te verstrekken in de kosten van kinderopvang. Hierdoor ontstaat voor het kind voor wie deze kinderopvang noodzakelijk is, perspectief op een goede en gezonde ontwikkeling.
Een reden om SMI toe te kennen is bijvoorbeeld als één van de ouders ernstig ziek is waardoor de ouder niet kan werken, en ook niet in staat is om de verzorging van de kinderen op zich te nemen.
De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie. SMI-kinderopvang wordt in principe verleend voor maximaal een jaar.
Dit artikel behoeft verder geen toelichting.
Een vergoeding op grond van deze verordening wordt alleen verstrekt indien sprake is van een lichamelijke en/of verstandelijke beperking of een psychisch probleem van een ouder. De beperking moet van dien aard zijn dat het kind zich zonder de inzet van de kinderopvang niet goed of gezond zou kunnen ontwikkelen. Eerst moet gekeken worden of er geen andere passende opvangmogelijkheden zijn of andere passende regelingen van toepassing zijn.
Op basis van de inkomstengegevens wordt het toetsingsinkomen van de ouder en diens
(eventuele) partner overeenkomstig de methodiek van de tabel kinderopvangtoeslag van de belastingdienst berekend. Dit is nodig voor het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming.
In de verordening wordt aangesloten bij de wettelijke beslistermijn van de Algemene wet bestuursrecht. Het feit dat het college een termijn van acht weken heeft om te beslissen over de aanvraag voor een tegemoetkoming wil uiteraard niet zeggen dat het college deze termijn ook in alle gevallen moet benutten; er wordt naar gestreefd de behandelingstermijn van de aanvrager zo kort mogelijk te houden.
Dit artikel bevat een aantal weigeringsgronden. Deze zijn aanleiding om de aanvraag af te wijzen.
Het college wijst de aanvraag af als de ouder, met partner of het kind niet voldoet aan de criteria voor de doelgroep SMI. De aanvraag wordt ook afgewezen als de ouder of partner aanspraak kan maken op een voorliggende voorziening. Een voorliggende voorziening betreft iedere voorziening waar de aanvrager een beroep op kan doen voor de kosten van kinderopvang. Wel zal altijd getoetst moeten of de voorliggende voorziening toereikend en passend is gelet op het doel waar deze voor bestemd is. In sommige situaties kan de tegemoetkoming voor de kinderopvang ingezet worden ter aanvulling op de voorliggende voorziening.
Artikel 6 Duur, omvang en hoogte van tegemoetkoming SMI-kinderopvang
Uitgangspunt is dat bij de aanvraag een medisch advies wordt overgelegd. Het medisch advies betreft een beoordeling van de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie, een indicatie van het aantal noodzakelijke uren kinderopvang en verwachte duur van de kinderopvang.
Bij de bepaling van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst wordt gebruik gemaakt van een maximum uurtarief. Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd en is door de wetgever vastgelegd in het Besluit Kinderopvangtoeslag. Bij de bepaling van de hoogte van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal- medische gronden wordt bij de door de Belastingdienst gehanteerde methodiek aangesloten. Er wordt uitgegaan van de werkelijk door de ouder en kinderopvanginstelling overeengekomen uurprijzen, mits deze niet hoger zijn dan het wettelijk vastgesteld maximum voor de betreffende kinderopvangsoort. Indien de uurprijzen dit maximum overschrijden wordt in de berekening uitgegaan van de wettelijk gemaximeerde uurprijs en komt het meerdere voor rekening van de ouder(s). Wij noemen dat de meerkosten. De hoogte van de tegemoetkoming is inkomensafhankelijk. Voor zover volgens de methodiek uit het Besluit Kinderopvangtoeslag geen sprake is van een volledige tegemoetkoming, wordt het resterende percentage van de kosten door de ouders zelf aan de kinderopvangorganisatie betaald. Wij noemen dat de eigen bijdrage. Om ervoor te zorgen dat de voorziening voor iedereen toegankelijk blijft hoeft de ouder met een laag inkomen (tot 110% van de geldende bijstandsnorm) geen eigen bijdrage te betalen.
De tegemoetkoming kan op grond van dit artikel niet met terugwerkende kracht worden verstrekt. Ook is sprake van een tegemoetkoming in de kosten met ingang van de daadwerkelijke inzet van kinderopvang.
Artikel 8 Verlenging van de sociaal medische indicatie
Het kan in uitzonderingssituaties gewenst zijn op de reeds toegekende SMI tegemoetkoming met een eenmalige periode te verlengen. Het college stelt hierbij de voorwaarde dat er sprake moet zijn van nieuwe sociaal medische feiten of belastende omstandigheden die de medisch specialist c.q. college in alle objectiviteit vaststellen. De duur van een verlengde SMI kan gezien de budgettaire beperkingen nooit langer zijn dan maximaal de helft van de duur van de oorspronkelijke SMI.
Artikel 9 Beperking duur tegemoetkoming
De ouder doet al het mogelijke om de periode waarin en het aantal uren waarop noodzakelijke kinderopvang wordt afgenomen zo kort mogelijk te laten zijn. Zodra een indicatie voor SMI- tegemoetkoming is afgegeven, dient de ouder zich aan diverse regels te houden en zich tevens realiseren dat er omstandigheden kunnen ontstaan die rechtvaardigen dat de SMI- tegemoetkoming wordt heroverwogen. Wanneer bijvoorbeeld wordt geconstateerd dat de ouder tijdens de uitvoering van de SMI ook aanspraak zou kunnen maken op een voorliggende voorziening in de vorm van vrij toegankelijke basis-jeugdhulp dan kan het college op grond van deze constatering de duur van de bij de beschikking toegekende SMI-tegemoetkoming beperken. Deze beperking kan in de praktijk zelfs volledige beëindiging van de toegekende SMI–tegemoetkoming betekenen.
Artikel 10 Bevoorschotting van de tegemoetkoming SMI-kinderopvang
De tegemoetkoming wordt uitbetaald in maandelijkse voorschotten. Hierdoor blijft de omvang van eventuele onverschuldigde betalingen die het college van de ouders moet terugvorderen beperkt.
Voor de bevoorschotting van de SMI-tegemoetkoming en de hierop gebaseerde declaraties door de instellingen van kinderopvang, hanteert het college de systematiek zoals beschreven in het onderhavige artikel. Zonder de in het derde artikel genoemde gegevens kan een ingediende declaratie niet worden gehonoreerd.
Artikel 11 De voorlopige en definitieve vaststelling van de tegemoetkoming
De betalingen vinden plaats in de vorm van een voorlopige tegemoetkoming. De tegemoetkoming is voorlopig omdat op het moment dat de beschikking wordt gegeven nog niet zeker is of de aanvrager daadwerkelijk gebruik zal maken van de kinderopvang en het definitieve jaarinkomen nog niet bekend is. De ouders zijn verplicht om op basis van de jaaropgave kinderopvanginstelling aan het college een overzicht te verstrekken van de feitelijke kosten kinderopvang. Tevens zijn ouders verplicht om op basis van het IB 60 formulier van de belastingdienst inzicht te geen in de hoogte van het jaarinkomen over het voorafgaande jaar. Het uiteindelijke bedrag van de tegemoetkoming wordt vastgesteld op basis van deze gegevens.
De ouder is verplicht om informatie te verschaffen die van invloed is op de vaststelling van de noodzaak van kinderopvang op grond van deze regeling.
Artikel 13 Tegemoetkoming intrekken of wijzigen
Hierbij wordt verwezen naar de toelichting in artikel 9.
Gegevens moeten door de ouder tot na een periode van twee jaar na beëindiging van de SMI kinderopvang bewaard worden. Hierdoor is het voor het college mogelijk om een rechtmatigheidscontrole uit te voeren.
Als een ouder de inlichtingen en/ of medewerkingsplicht schendt en als gevolg hiervan ten onrechte een tegemoetkoming of een te hoog bedrag is betaald, dan kan het college via de binnen de gemeente gebruikelijke systematiek de verleende SMI tegemoetkoming terugvorderen.
De in dit artikel opgenomen hardheidsclausule maakt het mogelijk om van de begrenzingen in de verordening af te wijken als dat in het individuele geval echt noodzakelijk is. Dit afwijken, kan alleen ten gunste en nooit ten nadele van de ouder zijn.