Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Wonen en Vliegen 20 Ke-contour Schiphol |
Citeertitel | Beleidsregel Wonen en Vliegen 20 Ke-contour Schiphol |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2019 | Nieuwe regeling | 31-05-2018 Plaatselijke krant op 13 maart 2019 | Z-18-041596 |
De raad van de gemeente Teylingen;
Gelet op artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.1.11, derde lid, van de Verordening Ruimte 2014;
Overwegende dat op grond van artikel 2.1.11 van de Verordening Ruimte een bestemmingsplan voor de gronden binnen de 20 Ke-contour rondom de luchthaven Schiphol in bepaalde gevallen kan voorzien in nieuwe woningen binnen bestaand stads- en dorpsgebied en buiten bestaand stads- en dorpsgebied voor zover het enkele specifieke categorieën betreft;
Overwegende dat de raad onder andere verplicht worden om in de toelichting van een bestemmingsplan, voor zover dit plan woningen binnen de 20 Ke-contour mogelijk maakt, rekenschap te geven van de geluidsbelasting ter plaatse;
Overwegende dat de raad het wenselijk acht vast te leggen op welke wijze in de toelichting van een bestemmingsplan, dat woningbouw mogelijk maakt binnen de 20 Ke-contour, rekenschap wordt gegeven van de geluidbelasting ter plaatse opdat op voorhand duidelijkheid wordt gecreëerd voor alle partijen die betrokken zijn bij woningbouw binnen de 20 Ke-contour.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Luchthavenindelingbesluit: het Luchthavenindelingbesluit Schiphol na inwerkingtreding van het “Besluit houdende wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol in verband met wijziging van de regels met het oog op de externe veiligheid en de geluidbelasting alsmede wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening in verband met een omissie”;
Artikel 2 Toelichting bestemmingsplan: algemeen
In aanvulling op de in het eerste en het tweede lid genoemde beschrijvingen, wordt als uitgangspunt gehanteerd dat in het geval maatregelen worden getroffen om geluidsbelasting dan wel geluidhinder te verminderen, de toelichting een beschrijving van die maatregelen en de afweging die daaraan te grondslag ligt, bevat.
Artikel 3 Toelichting bestemmingsplan: huidige geluidsituatie
Uitgangspunt is dat een beschrijving van de huidige geluidsituatie op de woningbouwlocatie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel b, voldoet aan de volgende voorwaarden:
de huidige geluidbelasting wordt beschreven aan de hand van de theoretische geluidbelasting (contouren geluidskaart) en de feitelijke geluidbelasting (www.bezoekbas.nl).
Artikel 4 Toelichting bestemmingsplan: belangen
Uitgangspunt is dat in de toelichting bij een bestemmingsplan dat woningbouw binnen de LIB 4-contour mogelijk maakt, wordt beschreven dat de voorgenomen woningbouw wordt gerealiseerd met het oog op de lokale leefbaarheid, waarbij gebruik kan worden gemaakt van de criteria voor leefbaarheid en lokale vitaliteit:
Uitgangspunt is dat in de toelichting bij een bestemmingsplan dat woningbouw in de 20 Ke-contour maar buiten de LIB 4-contour mogelijk maakt, de relevantie van de betreffende woningbouw in de 20 Ke-contour wordt beschreven, waarbij afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval de volgende aspecten worden afgewogen:
In artikel 2.1.11 van de Verordening Ruimte wordt bepaald dat binnen de 20 Ke-contour rond de luchthaven Schiphol, binnen bestaand stads- en dorpsgebied en buiten bestaand stads- en dorpsgebied voor zover passend binnen specifieke categorieën, nieuwe woningen mogelijk mogen worden gemaakt. In het derde lid wordt voorgeschreven dat er bij plannen voor nieuwe woningen binnen de 20 Ke-contour altijd een integrale ruimtelijke afweging dient plaats te vinden waarbij luchtvaartgeluid expliciet wordt afgewogen in een bestemmingsplan. Met het derde lid wordt bewerkstelligd dat bij de juridisch-planologische besluitvorming tot toevoeging van woningen voor zover gelegen binnen de 20 Ke-contour, het bevoegd gezag zich nadrukkelijk rekenschap geeft van de geluidsaspecten die samenhangen met deze ligging.
In deze beleidsregel is neergelegd op welke wijze in de toelichting van een bestemmingsplan dat woningbouw mogelijk maakt binnen de 20 Ke-contour rekenschap wordt gegeven van de geluidsbelasting ter plaatse. Daarmee wordt op voorhand duidelijkheid gecreëerd voor alle partijen die betrokken zijn bij woningbouw binnen de 20 Ke-contour.
Bij de verwachte toekomstige ontwikkelingen die kunnen zorgen voor een verandering van de huidige geluidsituatie op de woningbouwlocatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel c, wordt gedoeld op de ontwikkelen voor zover te voorzien op basis van de vigerende Aldersafspraken en het vigerende Luchthavenverkeerbesluit (LVB) op het moment van de afweging.