Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Procedurebesluit vaststelling locatieplannen (onder)grondse verzamelcontainers Geertruidenberg 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedurebesluit vaststelling locatieplannen (onder)grondse verzamelcontainers Geertruidenberg 2021
CiteertitelProcedurebesluit vaststelling locatieplannen (onder)grondse verzamelcontainers Geertruidenberg 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpNatuur en milieu I Organisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Geertruidenberg 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2021nieuw besluit

30-11-2021

gmb-2022-258594

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedurebesluit vaststelling locatieplannen (onder)grondse verzamelcontainers Geertruidenberg 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Geertruidenberg;

gelezen het voorstel behandeld in zijn vergadering van 30 november 2021;

gelet op:

- afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

- uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Geertruidenberg 2021;

 

 

Besluit

-Voor het plaatsen van (onder)grondse verzamelcontainers containers in de gemeente te kiezen voor de Uniforme Openbare Uitvoeringsprocedure (UOV) conform afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

-Hiervoor “Procedurebesluit vaststelling locatieplannen (onder)grondse verzamelcontainers Geertruidenberg 2021” vast te stellen;

-Deze procedure op te nemen tijdens de eerstvolgende herijking van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Geertruidenberg 2021

 

 

PROCEDURE VOOR HET PLAATSEN VAN (ONDER)GRONDSE VERZAMELCONTAINERS VOOR HUISHOUDELIJK AFVAL
Inleiding

Geertruidenberg gaat vanaf 2021 over op het Nieuwe Inzamelen. Gescheiden afvalstromen halen we aan huis op, en inwoners dienen ongescheiden afval (restafval) aan te bieden in ondergrondse verzamelcontainers. Deze verzamelcontainers zijn voorzien van toegangscontrole. Ieder huishouden, aan wie een aanslag voor de gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt opgelegd, krijgt één of meerdere containers toegewezen en een toegangspas om deze containers te openen.

Naast de ondergrondse verzamelcontainers voor restafval plaatst de gemeente ook de volgende, algemene en specifieke inzamelvoorzieningen:

 

Bij hoogbouwlocaties; betreffende huishoudens krijgen één of meerdere containers toegewezen en een toegangspas om deze containers te openen:

  • Ondergrondse verzamelcontainers voor PMD;

  • Bovengrondse verzamelcontainers voor GFT+e.

Specifieke voorzieningen op wijkniveau; betreffende huishoudens krijgen één of meerdere containers toegewezen en een toegangspas om deze containers te openen:

  • Ondergrondse containers voor Luiers/Inco materiaal.

Algemene voorzieningen op wijkniveau:

  • Ondergrondse verzamelcontainers voor Glazen verpakkingen;

  • Bovengrondse verzamelcontainers voor Textiel

 

Omdat de containers gebruikt worden om afval in te zamelen komen ze in woonwijken en nabij woningen. Dat geldt zeker voor voorzieningen voor restafval, GFT+e, en PMD maar in minder mate ook voor Luiers/Inco, Glas en Textiel.

 

 

Juridisch kader

Wet Milieubeheer

De Wet milieubeheer verplicht de gemeente tot:

  • Het inzamelen van huishoudelijk (rest)afval bij of nabij elk perceel (10.21 Wm). De gemeente heeft hier geen keuzevrijheid. Bij en krachtens de Wet milieubeheer zijn regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop de gemeente invulling moet geven aan deze verplichting. Het inzamelen van huishoudelijk afval via onder- of bovengrondse containers valt onder het inzamelen van afval nabij percelen.

  • Wet milieubeheer moet iedere gemeente een afvalstoffenverordening vaststellen (10.23 Wm). In deze verordening wordt onder andere vastgelegd, binnen de randvoorwaarden zoals gesteld bij en krachtens de wet Milieubeheer, op welke wijze(n) het huishoudelijk afval wordt ingezameld en ter inzameling moet worden aangeboden

 

Afvalstoffenverordening

In dit kader zijn in de Afvalstoffenverordening Geertruidenberg 2021 en het bijhorende Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Geertruidenberg 2021 de volgende ondergrondse én bovengrondse verzamelcontainers aangewezen als één van de in gebruik zijnde inzamelvoorzieningen voor:

  • Restafval ondergrondse verzamelcontainer;

  • GFT+e bovengrondse verzamelcontainer;

  • PMD ondergrondse verzamelcontainer;

  • Luier/Inco ondergrondse verzamelcontainer;

  • Glas ondergrondse verzamelcontainer;

  • Textiel bovengrondse verzamelcontainer.

 

Het college kan bepalen welke gebruikers van percelen van welke verzamelcontainers gebruik dienen te maken voor het aanbieden van hun afval. Gebruikers van percelen welke zijn aangesloten op een verzamelcontainer, dienen hiervan gebruik te maken voor het aanbieden van hun afval. Het aanwijzen van een perceel voor het gebruik van een verzamelcontainer geeft derhalve uitvoering aan een eerder genomen gemeentelijke beslissing, waartegen geen verweer mogelijk is. Tegen een specifieke containerlocatie, dan wel toewijzing aan een specifieke containerlocatie, is een zienswijze mogelijk.

 

Vergunningen

Het plaatsen van een verzamelcontainer voor huishoudelijk afval is in principe vergunningsvrij, mits:

  • Het gedeelte van de container dat boven de grond zichtbaar is, niet hoger is dan 2 meter;

  • De totale inhoud van alle containers op 1 locatie kleiner is dan 35 m3.

Uitzonderingen hierop zijn locaties binnen beschermde dorps- of stadsgezichten of bij monumenten; in deze gevallen kan een omgevingsvergunning noodzakelijk zijn.

 

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Voor het plaatsen van verzamelcontainers stelt het college een locatieplan vast. Krachtens uitspraak van de Raad van State (201001129/2/M1) moet vaststelling van een locatieplan door het college worden aangemerkt als primair besluit. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden in verweer gaan. Om de inspraak- en verweermogelijkheden te waarborgen zijn twee mogelijke routes:

Bezwaar, horen en beroep conform Hoofdstuk 7 Awb.

  • Ontwerp locatieplan inzage 6 weken

  • Definitief locatieplan bezwaar

Bezwaren worden beoordeeld door een onafhankelijke commissie. Beide partijen worden door de commissie gehoord. Na de uitspraak op het bezwaar kan beroep aangetekend worden bij de Raad van State;

 

Zienswijze en beroep conform Afdeling 3:4 Awb.

  • Ontwerp locatieplan zienswijzen 6 weken

  • Definitief locatieplan beroep

Bij beide routes dient het college zowel het ontwerp als het definitieve locatieplan vast te stellen. Een officiële bekendmaking is ook verplicht. Daarnaast moeten de inwoners, en andere belanghebbenden, geïnformeerd worden over de procedure, en de mogelijkheden voor inspraak.

 

Keuze Geertruidenberg: Openbare Uniforme Voorbereidingsprocedure (UOV)

De keuze is de procedure volgens Afdeling 3:4 Awb te volgen. Deze past beter bij de aard en werkwijze waarop een locatieplan tot stand komt, samen met de inwoners en andere belanghebbenden. Om optimaal uitvoering te geven aan de route 3:4 Awb kiest de gemeente Geertruidenberg voor de volgende uitwerking van deze procedure:

 

Concept locatieplan

  • Opstellen concept locatieplan, met de voorkeurslocaties van de gemeente, en mogelijk aanvullende locaties ter beoordeling van de inwoners.

  • Vaststellen concept locatieplan, bekendmaking en publicatie. In deze fase bieden we de inwoners mogelijkheden tot inspraak. Hiervoor organiseren we inloopavonden (fysiek en/of digitaal) en andere vormen van inspraak waaronder reactieformulieren, per post en/of e-mail. De inspraak termijn is afhankelijk van de planning, maar bedraagt minimaal twee (2) weken. Het streven is een inspraaktermijn van 2 tot 4 weken te hanteren.

    • Verwerken reacties inspraak, toetsen aan randvoorwaarden

       

Ontwerp locatieplan

  • Opstellen ontwerp locatieplan aan de hand van de inspraakreacties.

  • Vaststellen ontwerp locatieplan, bekendmaking en publicatie. In deze fase beiden we de inwoners de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. De officiële zienswijze termijn bedraagt 6 weken. De mogelijkheden om zienswijzen in te dienen is volgens de wettelijke richtlijnen.

    • Beoordelen zienswijzen, toetsen aan randvoorwaarden, reactie op zienswijze

       

Definitief locatieplan

  • Opstellen definitief locatieplan aan de hand van de zienswijzen.

  • Vaststellen definitief locatieplan. In deze fase is alleen een beroep via de Raad van State mogelijk.

Tegen het besluit is conform afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht geen bezwaar mogelijk. Belanghebbenden kunnen tegen het Besluit beroep aantekenen bij de Raad van State. De termijn waarbinnen het beroep door de Raad van State moet zijn ontvangen is acht weken na bekendmaking van het Besluit. Beroep is enkel mogelijk als een zienswijze op het Ontwerpbesluit is ingediend, dan wel als het de indiener van het beroep een nieuwe belanghebbende is door wijziging van het Ontwerpbesluit. Uitgangspunt is dat wijzigingen van het ontwerplocatieplan geen aanleiding geven tot nieuwe belanghebbenden die zich in hun belang geschaad kunnen voelen. Mocht er zich een situatie voordoen waarin dit toch onvermijdelijk blijkt, dan wordt de betreffende locatie in een nieuw ontwerp locatieplan opgenomen om alle belanghebbenden de mogelijkheid te bieden een gelijke inspraakprocedure te doorlopen.

 

Belangenafweging

Bij het kiezen van locaties vindt per locatie een zorgvuldige afweging plaats op basis van een aantal randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden zijn uitgewerkt in (niet-limitatieve) toetsingscriteria. De zorgvuldige belangenafweging laat dan ook weinig ruimte om in het vervolgtraject af te wijken van deze locaties. De mogelijkheden om tegemoet te komen aan individuele bewoners die bedenkingen hebben tegen gekozen locaties zijn in dat opzicht relatief beperkt.

Het algemene belang (bijvoorbeeld: doelmatige inzameling, het creëren van een veilige situatie, het behoud van parkeerplaats of boom) gaat daarbij in beginsel altijd voor op het individuele belang (‘niet bij mij voor de deur of in mijn directe omgeving’).

 

Inhoud locatieplannen

Alle locatieplannen bevatten de volgende onderdelen:

  • Overzichtsplattegrond met daarop alle locaties van de verzamelcontainers inclusief aanduiding van de ingezamelde afvalstroom;

  • Detailplattegrond per locatie:

    • Situatiefoto van de locatie;

    • Analyse van randvoorwaarden voor de locatie;

  • Adreslijst van alle betreffende huishoudens (niet openbaar);

 

Randvoorwaarden

Alle locaties dienen aan de volgende randvoorwaarden te voldoen:

  • Loopafstand

    de maximale werkelijk te lopen route, tussen een perceel en een verzamelcontainer voor restafval mag maximaal 500 meter bedragen;

    voorzieningen voor GFT+e en PMD worden zo dicht mogelijk bij de aangewezen percelen geplaatst;

     

  • Bereikbaarheid

    De containers dienen zowel voor de inzameldiensten als de inwoners voldoende bereikbaar en toegankelijk te zijn. Voor de gebruikers betekent dit dat de containers te allen tijde makkelijk bereikbaar, toegankelijk en veilig gesitueerd dienen te zijn. In het bijzonder voor mensen met een beperking en ouderen. Voor de inzameldiensten dient het technisch mogelijk te zijn de containers te bereiken en te legen. Tijdens het legen mag er geen kans zijn objecten in de openbare ruimte (zoals bomen, lantaarnpalen, auto’s e.d.) of gebouwen (muren, balkons, uitsteeksels aan gebouwen e.d.) te kunnen raken.

 

  • Verkeersveiligheid

    De container moet zowel voor de inzameldienst als voor de gebruiker op een veilige wijze te bereiken zijn. Voor de gebruiker betekent dit dat zij hun afval kwijt moeten kunnen, zonder hiervoor verkeersonveilige handelingen te moeten verrichten. Bijvoorbeeld het oversteken van een druk bereden rijweg, zonder dat er een veilige oversteekplaats, al dan niet met verkeerslicht in de directe nabijheid is. Voor de inzameldiensten houdt dit minimaal in dat de container geleegd moet kunnen worden zonder dat hierdoor een gevaarlijke verkeerssituatie ontstaat.

    De container mag nooit zo worden geplaatst dat het verkeer hier hinder van ondervindt.

     

  • Ondergrondse infrastructuur

    Bij het bepalen van locaties wordt de ondergrond onderzocht op de aanwezigheid van obstakels. Belangrijkste voorbeeld hiervan is de aanwezigheid van kabels en leidingen. De gemeente legt kabels en leidingen alleen om indien dit tegen relatief geringe kosten mogelijk is. Hoofd (transport) leidingen, hoofdriool en glasvezelkabels vallen hier niet onder. Voor overige kabels en leidingen die tot een lokaal netwerk behoren, huisaansluitingen en straatkolken, weegt de gemeente de overlast en kosten voor verleggen af tegen het belang van de locatie.

 

  • Parkeerplaatsen

    In een aantal wijken bestaat een tekort aan parkeerplaatsen. Bij de locatiebepaling houdt de gemeente hier rekening mee. Bestaande parkeerplaatsen dienen zoveel als mogelijk behouden te blijven. Indien er geen andere mogelijkheid is dan het opheffen van een parkeerplaats, moet in beginsel in de omgeving een nieuwe parkeerplaats komen.

     

  • Bomen en groenvoorziening

    Gelet op het belang van het aanwezige groen in wijken, zullen bomen niet wijken voor een ondergrondse container. Indien er echt geen alternatief is dient een nieuwe boom geplant te worden in de (nabije) omgeving. Ook groenvoorzieningen zullen zoveel mogelijk onaangetast blijven. Als er echter onvoldoende plaatsingsruimte is binnen de verharding of deze ontbreekt, zal aanliggend groen benut worden.

 

  • Inpassing in de openbare ruimte en overige ruimtelijke aspecten

    De locaties van de verzamelcontainers dient in beginsel te passen binnen het straatbeeld. Daartoe is afstemming van de container(locatie) met overige objecten in de openbare ruimte nodig. De containers worden bijvoorbeeld zoveel mogelijk buiten eventuele zichtlijnen met woningen geplaatst, maar dit zal niet altijd mogelijk zijn. Het algemeen belang gaat ook hier uiteindelijk voor op het individuele belang. Als sprake is van een historische omgeving of een architectonisch belangrijke locatie, zijn de bij die omgeving passende eisen aan de locatie leidend. Voor de historische kern van Geertruidenberg dient de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) om advies gevraagd te worden.

 

 

Informatievoorziening aan inwoners en belanghebbenden

Uit oogpunt van zorgvuldig bestuur, het creëren van zoveel mogelijk draagvlak en het uitgangspunt om rekening te houden met zo veel mogelijk verschillende belangen is een goede informatievoorziening onontbeerlijk. Daarom kiest de gemeente Geertruidenberg voor een uitgebreid informatietraject. Het informatietraject bestaat uit de volgende fasen:

  • Informatietraject concept locatieplan

    • Bekendmaking via gemeentelijke website, de Langstraat en publicatie op www.zoekofficielebekendmakingen.nl;

    • Informatiebrief aan alle betrokken huishoudens. In deze brief staat het besluit waar het over gaat, de uitleg over de inspraakprocedure, en alle benodigde informatie voor een optimaal verloop van de inspraakprocedure, waaronder de uitnodiging voor de inloopavond.

    • Inloopavond. In elke kern / wijk vindt ten minste één (1) inloopavond plaats (fysiek of digitaal). Tijdens deze inloopavonden kunnen inwoners vragen stellen over het concept locatieplan en/of alternatieven aandragen. De vragen worden zoveel mogelijk tijdens de avonden beantwoord. Is dat niet mogelijk dan volgt een antwoord zo snel mogelijk per brief of e-mail. Tijdens deze ronde is het nog niet mogelijk om zienswijzen in te dienen.

  • Informatietraject ontwerp locatieplan

    • Bekendmaking via gemeentelijke website, de Langstraat en publicatie op www.zoekofficielebekendmakingen.nl;

    • Informatiebrief aan alle betrokken huishoudens waarin we melding maken van de procedure van zienswijze en beroep. In deze brief staat alle benodigde informatie voor een optimaal verloop van de zienswijzeprocedure, zoals termijnen, ter inzage legging en uitleg over de mogelijkheden voor zienswijzen en eventueel beroep.

    • Reactie op zienswijzen. Na de termijn van 6 weken worden alle zienswijzen verzameld en beoordeeld. Waar mogelijk worden de zienswijzen meegenomen en de veranderingen en/of aanpassingen verwerkt in het nieuwe locatieplan. Alle zienswijzen ontvangen een reactie, bij voorkeur in een document, per locatie verzameld en geanonimiseerd verwerkt.

  • Informatietraject definitief locatieplan

    • Informatiebrief, indien het definitieve locatieplan afwijkt van het ontwerp krijgen alle betrokken inwoners een brief, met daarin de wijzigingen.

    • Bekendmaking via gemeentelijke website, de Langstraat en publicatie op www.zoekofficielebekendmakingen.nl;

    • Uitleg beroepsprocedure.

  • Informatietraject uitvoering plaatsen containers en gebruik

    • Informatiebrief aan alle betrokken huishoudens. In deze brief staat uitleg over de werkzaamheden rondom het plaatsen, zoals datums en alternatieven tijdens de werkzaamheden, en in gebruik nemen van de containers. Bij deze brief ontvangen de huishoudens ook hun toegangspas en uitleg over het gebruik van de containers.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van gemeente Geertruidenberg van

30 november 2021,

R.C.J. Nagtzaam, drs. M. Witte

Secretaris, Burgemeester