Organisatie | Leidschendam-Voorburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Terrassen Gemeente Leidschendam-Voorburg 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels Terrassen gemeente Leidschendam-Voorburg 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-07-2015 | nieuwe regeling | 14-07-2015 Het Krantje, Gemeenterubriek, 22 juli 2015 | 1363022 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leidschendam-Voorburg;
Overwegende dat het de bevoegdheid heeft om regels te stellen omtrent het verlenen van vergunningen voor terrassen
gelet op artikel 2:28 lid 7 en 2:28A lid 2 van de Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Leidschendam-Voorburg;
vast te stellen het navolgende:
de Beleidsregels Terrassen gemeente Leidschendam-Voorburg 2015
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Horecabedrijf: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder horecabedrijf wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
Terras bij detailhandelondersteunende horeca: een besloten ruimte van de detailhandel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt. De ondersteunende horeca-activiteit mag een oppervlakte beslaan van niet meer dan 30% van het bruto verkoopvloeroppervlak van het pand waarin de detailhandel is gevestigd met een maximum van 20m2 met inbegrip van de eventuele exploitatie van een terras.
De in- en uitgangen en nooduitgangen dienen te allen tijde vrij gehouden te worden. Hiervan dient direct gebruik gemaakt te kunnen worden door zowel de bezoekers als door de hulpdiensten. De inrichting van het terras dient dusdanig te gebeuren dat personen altijd kunnen vluchten. Tevens dienen de brandkranen vrij toegankelijk te blijven.
Bij de in lid 1 van dit artikel bedoelde aanvraag van een terrasvergunning die (mede) plaatsing of uitbreiding van een terras betreft, moeten de volgende gegevens en stukken worden overgelegd:
Een gedetailleerde maatvaste terrasplattegrond, schaal 1:100 of 1:50 voorzien van terrasmarkering, waarop in ieder geval de ligging van het terras ten opzichte van het horecabedrijf en direct naastgelegen panden en objecten in de openbare ruimte is weergegeven alsmede de plaatsing van tafels, stoelen, banken, terrasschermen, -schotten, bloembakken, hagen en parasols;
Artikel 5 Verdeling terrasvergunningen
Partijen die menen dat zij in aanmerking kunnen komen voor het gebruik van een terras (of een gedeelte daarvan) dat al in gebruik is door een andere vergunninghouder, kunnen – uiterlijk de maand voorafgaand aan de datum in de terrasvergunning waarop deze zal komen te vervallen – een aanvraag indienen. Voor de terrassen die voor onbepaalde tijd zijn vergund, kunnen partijen bij overname van het desbetreffende horecabedrijf een aanvraag indienen.
Indien uit de belangenafweging blijkt dat de in lid 3 bedoelde grond voor een terras niet kan worden verdeeld, wordt de terrasvergunning voor vijf jaar via loting aan een partij vergund. Na deze vijf jaar komt deze grond weer vrij en staat het een ieder vrij hiervoor een terrasvergunning aan te vragen. De procedure zoals beschreven in lid 1 tot en met 4 zijn dan weer van toepassing.
Artikel 6 Voorbehoud verlening en gedeeltelijk vervallen van terrasvergunning
Een vergunning als bedoeld in artikel 2:28a van de Apv wordt verleend onder het voorbehoud dat het terras, indien noodzakelijk, niet mag worden geplaatst dan wel moet worden verwijderd in geval van werkzaamheden van gemeentewege of ten behoeve van nutsvoorzieningen, het plaatsvinden van de markt, een evenement als bedoeld in artikel 2:24 van de Apv op of in de directe nabijheid van de terraslocatie.
De breedte van de afmeting van het terras is maximaal gelijk aan de breedte van de gevel van de inrichting, tenzij bijzondere redenen aanleiding geven tot het plaatsen van een terras bij de buren, bijvoorbeeld indien geen terras mogelijk is tegen de gevel van de inrichting of aan de overzijde van de weg gelegen binnen de breedte van de inrichting.
Het college handelt overeenkomstig de beleidsregels, tenzij dat voor een of meer belanghebbende(n) gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen (artikel 4:84 Awb).
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders
van Leidschendam-Voorburg d.d. 14 juli 2015,
B.J.D. Huykman, drs. J.W. van der Sluijs
secretaris, burgemeester
HOOFDSTUK 1ALGEMENE BEPALINGEN
In de gemeentelijke detailhandelsvisie 2013 is de actualisatie van het terrassenbeleid opgenomen. De concept Beleidsregels Terrassen Gemeente Leidschendam-Voorburg 2015 dienen ter vervanging van de nota Terrassenbeleid Gemeente Leidschendam-Voorburg 2009.
Onder lid 5 is het begrip terras gedefinieerd overeenkomstig de vigerende Apv. In deze beleidsregels wordt onder terras tevens verstaan de terrassen bij detailhandelondersteunende horeca.
In verband met een veilige en onbelemmerde doorgang van de hulpdiensten dient er te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 3,5 meter breed aanwezig te zijn. Indien deze vrije ruimte in het geding komt kan het college dan wel de burgemeester besluiten de vergunning niet te verlenen of de aanvraag gedeeltelijk af te wijzen of in overleg met de aanvrager de aanvraag te wijzigen.
Indien het terras wordt geplaatst op de openbare weg of de stoep, dient er altijd voldoende ruimte over te blijven voor een veilige passage van voetgangers, rolstoelgebruikers, fietsers en gemotoriseerd verkeer. Deze mogen niet in elkaars rijbaan komen om langs het terras te komen.
De exploitant van het terras is verantwoordelijk voor het aanzien van het openbaar gebied
waarvan zijn terras deel uitmaakt. Op de terrassen moeten voldoende mogelijkheden te zijn om afval in te deponeren. Het terras en de onmiddellijke omgeving hiervan moeten dagelijks van afval te worden gereinigd. Na sluitingstijd dient het terras en de directe omgeving ervan schoon en netjes te zijn. De ondernemer heeft de zorgplicht voor het beperken en opruimen van zwerfafval.
In dit hoofdstuk worden de indieningsvereisten voor de aanvraag van een terrasvergunning via het digitaal loket van de gemeente beschreven. Deze vergunning heeft uitsluitend betrekking op de afbakening van het terras, het meubilair en bijbehorende attributen, zoals stoelen, zonneschermen en plantenbakken en niet op vaste uitvalschermen / markiezen.
Laatstgenoemden betreffen namelijk bouwwerken, geen gebouw zijnde, in de zin van de Woningwet en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en moeten separaat vergund worden.
Een terrasvergunning wordt in beginsel voor onbepaalde tijd verleend. Alleen als er een vergunning voor bepaalde tijd wordt aangevraagd of als er sprake is van een terras waarvoor meerdere partijen in aanmerking kunnen komen, kan hiervan worden afgeweken.
Als een aanvraag voor een terrasvergunning voldoet aan alle daarvoor geldende eisen, kan de burgemeester deze afgeven. Behoort een terras bij een detailhandelsvestiging (geen horecabedrijf), dan is voor het hebben en inrichten van een terras een vergunning vereist op grond van artikel 2:10 A en zijn burgemeester en wethouders bevoegd hierover een besluit te nemen. De weigeringsgronden sluiten aan bij die van de horecabedrijven. Het verlenen van een terrasvergunning staat los van het verstrekken van Drank- en Horecavergunning.
Bij de beoordeling van de aanvragen voor een terrasvergunning in Oud-Voorburg wordt de brochure “Inspirerend Voorburg, Beschermd Dorpsgezicht om trots op te zijn 2014” betrokken.
Artikel 5 Verdeling terrassenvergunningen
De beleidsregels leggen de basis voor een zo eerlijk mogelijke verdeling.
Artikel 6 Voorbehoud verlening en gedeeltelijk vervallen van terrasvergunning
In bepaalde situaties is het noodzakelijk om een terras al dan niet tijdelijk geheel of gedeeltelijk te verplaatsen dan wel te verwijderen. Te denken valt aan (onderhouds)werkzaamheden in en aan de openbare ruimte, evenementen, en markten. Dit wordt vermeld in de terrasvergunning.
Uitgangspunten voor de situering van een terras:
1. Voor de breedte van een terras geldt de maximale gevelbreedte van een horecaonderneming. Uitgezonderd zijn terrassen waar bijzondere redenen aanleiding geven tot plaatsing van een terras bij de buren, bijvoorbeeld omdat er tegen de gevel van een horecaonderneming geen terras mogelijk is. Onder “buren” wordt verstaan de bewoners c.q. eigenaren in de buurt van de eigen woning of onderneming.
2. Vanuit het horecabedrijf, detailhandelsvestiging dient direct en onbelemmerd zicht (dus niet door middel van een camera e.d.) te zijn op het terras. Bezoekers van het terras dienen via horecalokaliteiten die deel uitmaken van het horecabedrijf en die direct voor het publiek toegankelijk zijn, hiertoe toegang kunnen verkrijgen. Dus niet indirect via een privéruimte, voorraadruimte of keuken.
De afmetingen van terrassen in relatie tot doorgangen en afspraken zijn voor ieder terras anders. Uitgangspunt is dat de breedte van het terras maximaal gelijk is aan de breedte van de inrichting. Het is dus in beginsel niet mogelijk om een terras te plaatsen bij de buren, tenzij bijzondere redenen hiertoe aanleiding geven. Een bijzondere reden kan zijn dat er geen mogelijkheid is voor een terras tegen de gevel van de inrichting of aan de overzijde van de weg gelegen binnen de breedte van de inrichting. Als een terrasvergunning is verleend zal de gemeente in het wegdek een markering aanbrengen die de afmetingen van het terras weergeeft. Dit geldt voor álle terrassen (al of niet direct gesitueerd aan de gevel).
Voor terrasgelden nadere eisen met betrekking tot de opslag en verankering in de grond.
Artikel 9 Terrasschermen, -schotten, bloembakken en hagen
De exploitant van een terras die terrasschermen wil aanbrengen, is genoodzaakt hiervoor een verandering in het wegdek aan te brengen (verwijderen bestrating of iets in de grond / aan het wegdek verankeren). Hiervoor is een privaatrechtelijke toestemming van de grondeigenaar vereist. Aan de vergunning(en) zullen voorschriften worden verbonden om de bruikbaarheid, de veiligheid, het beheer en onderhoud van de weg te kunnen waarborgen.
Voor het plaatsen van ‘permanente’ markiezen, (gevel)zonweringen en uitvalschermen is een omgevingsvergunning vereist op grond van de Wabo. Deze moet worden getoetst aan de (weigerings)criteria in artikel 2.10 van de Wabo. De aanvraag voor een dergelijke vergunning wordt dan niet alleen getoetst aan de (bebouwings)voorschriften van het geldende bestemmingsplan, maar ook aan de welstand, de gemeentelijke bouwverordening, het Bouwbesluit, de Monumentenwet en wetgeving van provincie en rijksoverheid.
Als de gemeente Leidschendam-Voorburg constateert dat het terras meer ruimte inneemt dan is verleend in de terrasvergunning, dan wordt de ondernemer aangeschreven om het terras terug te brengen tot de vergunde grootte. Indien structureel minder ruimte wordt ingenomen dan is verleend in de terrasvergunning, dan wordt de ondernemer geacht de wijziging van zijn terrasvergunning schriftelijk te melden bij het KlantContactCentrum via de digitale terrasaanvraag. De terrasomvang in de vergunning wordt dan gewijzigd en aan de hand van de nieuwe omvang van de terrasvergunning wordt een bedrag aan precariobelasting opgelegd.
Artikel 11 Toezicht en handhaving
De handhaving van de beleidsregels voor terrassen is een verantwoordelijkheid van de Politie en de afdeling Handhaving van de gemeente. De beleidsregels zijn van toepassing op bestaande situaties met uitzondering van terrasschermen en –schotten, waarbij de beleidsregels alleen gelden bij aanschaf of vervanging.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
De citeertitel geeft aan onder welke benaming deze beleidsregels kunnen worden aangehaald. Het vermelde jaartal geeft het jaar van vaststelling aan, niet de geldingsduur. Deze is in beginsel onbeperkt vanaf de datum van inwerkingtreding.