Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaalgelet op hoofdstuk 2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet;gehoord de Bijzondere Ondernemingsraad;besluit:tot vaststelling van de volgende Regeling werving, selectie en aanstelling gemeente Bloemendaal 2009 |
Citeertitel | Regeling werving, selectie en aanstelling gemeente Bloemendaal 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2009 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 03-03-2009 Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 12 maart 2009 | 2009004562 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR.
De medewerker van het team Personeel en Organisatie die onder de verantwoordelijkheid valt van het hoofd Financiën & Facilitaire Zaken.
Het geheel aan activiteiten, dat erop gericht is geschikte kandidaten te bewegen te reageren op de vacante functie.
Het geheel aan activiteiten dat ten doel heeft om, in zo objectief mogelijke zin, uit het aanbod van kandidaten de meest geschikte kandidaat voor de vacante functie te kiezen.
Medewerkers in dienst van gemeente Bloemendaal vallende onder de bepalingen van de CAR/UWO.
Personen die niet werkzaam zijn binnen gemeente Bloemendaal en in aanmerking komen voor de vacante functie.
Medewerkers bij wie de functie vanwege reorganisatie is komen te vervallen en waarvoor geen andere functie beschikbaar is.
Medewerkers die om medische of andere ernstige redenen hun functie niet meer kunnen uitoefenen of ex-medewerkers die vanwege arbeidsongeschiktheid zijn ontslagen en nu weer (gedeeltelijk) arbeidsgeschikt zijn of medewerkers die zich op grond van een afspraak met het afdelingshoofd actief oriënteren op een nieuwe loopbaan.
Centrale organisatie werk en inkomen, de instantie die ondersteuning biedt bij het zoeken naar een baan en waar een WW-uitkering aangevraagd kan worden.
Artikel 2 Verklaring omtrent gedrag
Voor aanstelling wordt als vereiste gesteld, dat betrokkene in het bezit is van een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in de Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag.
Artikel 5 Aanvang werving en selectie procedure
Om een vacature intern te kunnen vervullen, dient de vacature intern kenbaar gemaakt te worden. De vacature wordt intern kenbaar gemaakt via Intranet. Tevens dienen medewerkers die op het moment arbeidsongeschikt zijn of met zwangerschap-, ouderschap- of buitengewoon verlof zijn door het afdelingshoofd geïnformeerd te worden. Het afdelingshoofd wordt hierbij gefaciliteerd (informatieverstrekking en advies) door de personeelsadviseur.
De punten die in ieder geval in een advertentie moeten worden opgenomen zijn:
korte beschrijving van gemeente Bloemendaal;
aard dienstverband (tijdelijk of vast);
arbeidsduur (aantal uren per week);
termijn gedurende welke de sollicitatie open staat;
wijze van solliciteren (welke documenten dient de sollicitant te verschaffen);
adres (eventueel met contactpersoon) waar de documenten naartoe moeten worden gestuurd;
naam, functie en telefoonnummer bij wie nadere informatie verkregen kan worden;
indien van toepassing, de mededeling dat een psychologisch onderzoek of assessment deel uitmaakt van de selectieprocedure.
Per vacature wordt een selectiecommissie samengesteld.
Afhankelijk van het type vacature (medewerker, afdelingshoofd of gemeentesecretaris) verschilt de samenstelling van de selectiecommissie, zoals weergegeven in onderstaand schema:
Vacature betreft: Selectie door: Betrokken worden:
Medewerker Afdelingshoofd Team
Leden die in elk geval deel uitmaken van de commissie zijn de toekomstige direct leidinggevende (het afdelingshoofd respectievelijk de gemeentesecretaris of de portefeuillehouder P&O), een medewerker van de betreffende team respectievelijk de afdeling of een vertegenwoordiger van de Ondernemingsraad, en (op verzoek van de direct leidinggevende) de personeelsadviseur. Deze laatste vervult tevens de rol van adviseur en procesbewaker. In overleg met de Ondernemingsraad kan van deze samenstelling worden afgeweken.
Bij een open sollicitatie ontvangt de sollicitant binnen 5 werkdagen van Personeel en Organisatie een definitieve reactie. Wanneer men de sollicitant in portefeuille wil houden, wordt in de brief de termijn (maximaal 1 jaar) vermeld die gehanteerd wordt voor het bewaren van de documenten die afkomstig zijn van de betreffende sollicitant. Indien de sollicitant aangeeft hiertegen bezwaar te hebben, worden de documenten binnen 10 werkdagen vernietigd.
Wanneer men de sollicitant in portefeuille wil houden, wordt de sollicitant om toestemming gevraagd. De termijn dat men de sollicitant in portefeuille wil bewaren wordt vermeld (maximaal 1 jaar), alsmede de termijn waarbinnen de documenten die afkomstig zijn van de betreffende sollicitant zullen worden vernietigd bij geen of negatief tegenbericht.
Tijdens de sollicitatieprocedure ontvangt de kandidaat, die na een gesprek niet in aanmerking komt voor de functie binnen 10 werkdagen van Personeel en Organisatie een schriftelijk bericht met daarin de reden van afwijzing. Ook hier geldt dat schriftelijke gegevens afkomstig van een kandidaat binnen 10 werkdagen na de afwijzing worden teruggezonden, in portefeuille worden gehouden of worden vernietigd. Tevens wordt vermeld met wie gesproken kan worden over de reden van afwijzing.
Artikel 10 Sollicitatiegesprek
Het eerste gesprek heeft als doel een ontmoeting met de kandidaat, vragen te beantwoorden die zijn ontstaan naar aanleiding van de brief, en de eventuele geschiktheid te beoordelen.
In het 1e gesprek worden in elk geval de volgende punten besproken:
reden van het ontstaan van de vacature;
Het tweede gesprek gaat dieper in op de inhoud van de functie. In dit gesprek wordt de kandidaat in het kader van integriteit gevraagd afschriften mee te nemen van zijn diploma’s. Tevens kan aan de kandidaat gevraagd worden zijn kwaliteiten te illustreren aan de hand van een arbeidsproef.
In het laatste gesprek met de kandidaat worden in elk geval de volgende punten besproken:
Na het eerste sollicitatiegesprek en met uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat, kan door of namens het afdelingshoofd inlichtingen ingewonnen worden over de kandidaat. De in te winnen informatie dient rechtstreeks verband te houden met de vacature en mag geen schadelijke gevolgen hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de kandidaat. De interne kandidaat heeft het recht om van zijn huidige direct leidinggevende te vernemen welke informatie over hem is verstrekt.
Met inachtneming van de beleidskaders op het gebied van Personeel en Organisatie wordt de beslissing ten aanzien van de uiteindelijke keuze genomen door het afdelingshoofd, dan wel de gemeentesecretaris (indien het een vacature voor afdelingshoofd betreft).
Indien zijn keuze afwijkt van de keuze van de selectiecommissie dan zal hij deze moeten motiveren.
De kandidaat wordt schriftelijk van de benoeming op de hoogte gebracht, waarbij hij wordt verzocht de volgende zaken te retourneren:
een schriftelijke bevestiging waarin hij vermeldt of hij al dan niet de benoeming aanvaardt;
bij het aanvaarden van de benoeming (zie artikel 2 van deze regeling) een "verklaring omtrent het gedrag".
Indien de kandidaat de benoeming aanvaardt, en de kandidaat de “verklaring omtrent het gedrag” heeft verstrekt, wordt de datum van indiensttreding overeengekomen. Vervolgens wordt een aanstellingsbrief met vermelding van de eventueel gemaakte afspraken met betrekking tot de functievervulling aan de kandidaat toegezonden.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.