Organisatie | Hillegom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Terrassenbeleid Hillegom |
Citeertitel | Beleidsregel Terrassenbeleid Hillegom |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2011 | Nieuwe regeling | 07-06-2011 De Hillegommer op 16 juni 2011 | ST-011607 |
In het kader van de ontwikkeling van het centrum en naar aanleiding van verzoeken van horecaondernemers is besloten een beleid te ontwikkelen om terrassen het gehele jaar door in gebruik te hebben. Daarnaast leveren terrassen in de gemeente Hillegom een bijdrage aan de recreatieve kwaliteit van de gemeente. Voorwaarde is wel dat de terrassen aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Terrassen bepalen immers mede het beeld van de openbare ruimte en daarmee het aanzien van de gemeente.
Voor de horecaondernemers vormt een druk bezocht terras in de zomermaanden een grote bron van inkomsten. Onduidelijkheid in de regelgeving kan leiden tot het mislopen van inkomsten voor de horecaondernemer. Het hanteren van heldere regelgeving is daarom voor beide partijen van groot belang. Daarnaast is duidelijke normstelling noodzakelijk ten behoeve van het woon- en leefkwaliteit in de gemeente. Terrassen kunnen namelijk ook hinder en overlast veroorzaken. Zowel het verduidelijken van de regelgeving als het streven van de gemeente om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, alsmede het voorkomen van overlast, zijn aanleiding om beleid op te stellen ten aanzien van de eisen die aan terrassen moeten worden gesteld.
Doelstelling en uitgangspunten
Het doel van het terrassenbeleid is naast consistente vergunningverlening en efficiënte behandeling van vergunningaanvragen, het scheppen van duidelijkheid en zekerheid voor de betreffende ondernemers. Tevens biedt het een helder en vastgelegd kader indien zich bezwaar- en beroepsprocedures voordoen. De vergunningen gelden voor onbepaalde tijd.
Het wel of niet toestaan van een terras is afhankelijk van de ruimte, het gebruik of de functie van een gebied. De volgende uitgangspunten dienen te worden gehanteerd:
De bevoegdheid tot het vaststellen van beleidsregels wordt ontleend aan de bevoegdheid tot het verlenen van een vergunning. Deze beleidsregels geven de criteria aan die gehanteerd worden bij de vergunningverlening. Dit maakt het hele proces van de vergunningverlening doorzichtiger en duidelijker voor de burgers. Aan beleidsregels is inherent dat het bestuursorgaan de bevoegdheid heeft ervan af te wijken, één en ander is ook wettelijk bepaald. Daarom moet elke individuele aanvraag op zijn eigen merites worden beoordeeld.
Op de exploitatie van een terras is verschillende wet- en regelgeving van toepassing. In de eerste plaats valt het terras onder de exploitatievergunning van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), artikel 2.28. Op de tweede plaats valt een terras, dat onderdeel uitmaakt van een inrichting die onder de Drank- en Horecawet valt, ook onder deze wet. Op de derde plaats kan het terras onderdeel uitmaken van een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer. Het terras valt dan ook onder het regime van deze wet. Op de vierde plaats is het bestemmingsplan ter plaatse bepalend of een perceel mag worden gebruikt en wat er gebouwd mag worden.
De APV geeft in artikel 2.28, achtste lid aan dat een vergunning kan worden geweigerd:
Het gestelde in deze beleidsnota staat los van de vergunningsplicht op grond van de Wabo.
De APV kent feitelijk geen terrasvergunning. Het terras maakt onderdeel uit van de horecaexploitatievergunning. Voor de eenvoud wordt in dit beleidsstuk gesproken over terrasvergunning. Een terrasvergunning wordt voor het gehele jaar verleend en het terras mag open zijn tot 23.00 uur in juni, juli en augustus en in de overige maanden tot 22.00 uur.
Er dient voor gewaakt te worden dat de inrichting van het terras en de terraselementen ten opzichte van de omgeving niet te veel detoneren. Door middel van aangegeven kleur- en materiaalgebruik streven we naar eenheid binnen de gemeente Hillegom.
Het plaatsen van terrasafscheidingen is mogelijk vergunningplichtig op grond van de Wabo.
Bij het toezicht en de handhaving op terrassen is het praktisch om in één oogopslag te kunnen zien wat de afmetingen zijn van het terras en tot hoe Iaat het terras dagelijks is geopend. Hiertoe kan gebruik worden gemaakt van een zogenaamde terraskaart. Op deze manier kan eenvoudig worden gecontroleerd. Ook voor het publiek dat gebruik maakt van het terras is het middels de terraskaart duidelijk tot hoe Iaat zij op het terras kunnen blijven zitten. De terraskaart wordt uitgegeven door de gemeente.
De terraskaart is voorzien van:
3. ALGEMENE VERGUNNINGSVOORSCHRIFTEN
De burgemeester behoudt zich het recht voor om gedurende evenementen geen terrassen toe te staan. Per evenement kan de burgemeester zulks beslissen. Het wel of niet toestaan van terrassen gedurende evenementen wordt opgenomen in de daartoe af te geven evenementenvergunning.
Toelichting. Bij evenementen zoals de Bloemencorso, Jaarmarkt, Koninginnedag en andere evenementen kan het uit oogpunt van verkeersveiligheid en het gebrek aan ruimte noodzakelijk blijken dat de terrassen tijdelijk worden verwijderd of kleiner neergezet moeten worden.
Panden (beneden en bovengelegen etages) moeten altijd bereikbaar zijn voor blusvoertuigen. Bij een (brand)aIarm dienen stoelen en tafels door de exploitant direct verwijderd te worden. De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventueel ontstane schade indien er geen vrije doorgang mogelijk is.
Voor het afgeven van terrasvergunningen moet de kwaliteit van de stoelen, tafels en zonwering worden beoordeeld. Hierbij is samenhang met terrassen en meubilair van naastliggende horecabedrijven uitgangspunt. Gestreefd wordt naar een rustig beeld door middel van eenheid van presentatie.
Wanneer meubilair voldoet aan de regels in dit hoofdstuk, kan men zeker zijn van toestemming van de gemeente. Meubilair dat afwijkt van onderstaande regels wordt niet per definitie afgewezen, maar dient in ieder geval beoordeeld te worden door de gemeente. Hiervoor kan de gemeente (extra) leges in rekening brengen.
Het terrasmeubilair dient na sluitingstijd en op de dagen dat de inrichting gesloten is opgeruimd te zijn. Het is toegestaan het terrasmeubilair opgestapeld te Iaten staan, mits het met een ketting vastgezet is. Het terrasmeubilair dient zo dicht mogelijk tegen de gevel opgestapeld te zijn. Voor een eilandterras geldt dat het terrasmeubilair netjes wordt opgestapeld en met een ketting wordt vastgezet.
De terrassen waarvoor op 07-06-2011 reeds een rechtsgeldige vergunning van toepassing is worden in de bestaande vorm gehandhaafd. Deze terrassen behoeven nog niet aan de in dit terrassenbeleid genoemde eisen te voldoen. Echter, bij verandering in de exploitatievorm van de desbetreffende inrichting, dan wel bij verandering van de omvang van het bestaande terras of de inrichting ervan, is het Terrassenbeleid Hillegom wel van toepassing.