Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beverwijk

Mandaat- en machtigingsbesluit GR IJmond Werkt! gemeente Beverwijk 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeverwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat- en machtigingsbesluit GR IJmond Werkt! gemeente Beverwijk 2022
CiteertitelMandaat- en machtigingsbesluit gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Beverwijk 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het huidige mandaat- en machtigingsbesluit.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet
  2. Wet gemeenschappelijke regelingen
  3. Wet sociale werkvoorziening
  4. Algemene wet bestuursrecht
  5. Gemeentewet
  6. artikel 1, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  7. artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2022nieuwe regeling

22-03-2022

gmb-2022-255519

IN-22-79721

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en machtigingsbesluit GR IJmond Werkt! gemeente Beverwijk 2022

Burgemeester en wethouders van Beverwijk

 

besluiten

 

het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt!

 

  • 1.

    te machtigen tot het uitvoeren van de volgende feitelijke werkzaamheden:

     

    Alle uitvoeringstaken gericht op re-integratie van de in artikel 1 onder m van de GR IJmond Werkt! bedoelde doelgroep naar betaald werk. Hieronder vallen in ieder geval:

     

    • -

      het verkrijgen van de benodigde informatie over de deelnemer;

    • -

      het inschatten van de afstand tot de arbeidsmarkt, indien IJmond Werkt! de (vervolg)intake doet;

    • -

      het verzorgen van de benodigde administratie en registraties;

    • -

      het uitwisselen van de benodigde gegevens met de inkomens- en zorgconsulent;

    • -

      het trainen van de gewenste sollicitatie- en arbeidsvaardigheden;

    • -

      het stimuleren en faciliteren van werkaanvaarding;

    • -

      begeleiding en nazorg op de werkplek;

    • -

      het werkdeel aanwenden voor re-integratie.

  • 2.

    te mandateren tot het hanteren van de volgende beslissingsbevoegdheden:

     

    • -

      plan van aanpak voortvloeiend uit de Participatiewet opstellen;

    • -

      zoekperiode voortvloeiend uit de Participatiewet verlengen;

    • -

      re-integratievoorziening vaststellen, aanbieden, wijzigen en handhaven;

    • -

      onkostenvergoeding of scholingskosten toekennen;

    • -

      arbeidsverplichtingen opleggen, wijzigen en handhaven;

    • -

      maatregel vaststellen en opleggen;

    • -

      het inkopen van aanvullende re-integratiediensten vanuit het re-integratiebudget indien deze dienst aantoonbaar nog niet geleverd kan worden door IJmond Werkt! en een noodzakelijk onderdeel uitmaakt van het traject naar werk met in achtneming van de Europese aanbestedingsregels;

    • -

      inhuur van tijdelijke krachten vanuit het re-integratiebudget indien dit noodzakelijk is voor het behalen van het gewenste uitstroomresultaat.

  • 3.

    onder de voorwaarde dat dit plaats vindt binnen de volgende juridische kaders:

     

    • -

      Participatiewet (PW)

    • -

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW)

    • -

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

    • -

      Algemene wet bestuursrecht (Awb)

    • -

      Wet Suwi

    • -

      Artikel 160 Gemeentewet

    • -

      Vigerend gemeentelijk beleidskader

  • 4.

    en onder de volgende voorwaarden:

     

    De gemandateerde is niet bevoegd als het gaat om:

    • 1.

      Personen die niet genoemd staan in de definitie van re-integratiedoelgroep zoals genoemd in artikel 1 onder m van de GR IJmond Werkt!;

    • 2.

      Het vaststellen of intrekken van beleidsregels en verordeningen;

    • 3.

      Een voorstel aan de gemeenteraad;

    • 4.

      Een afwijking van het door het college vastgestelde beleid;

    • 5.

      Een afwijking van de door de raad vastgestelde verordening;

    • 6.

      Een bezwaar- en of beroepschrift;

    • 7.

      Het aanbieden of wijzigen van een traject sociale activering of inburgeringtraject;

    • 8.

      Een afwijking van een wettelijk verplicht ingewonnen advies.

  • 5.

    en onder de volgende instructies:

     

  • 1.

    De gemandateerde stemt voordat gebruik wordt gemaakt van het (onder)mandaat/de (onder)machtiging af met de beleidsadviseur IJmond Werkt! indien:

    • a.

      Het besluit of (rechts) handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

    • b.

      De aangelegenheden tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

  • 2.

    De gemandateerde maakt geen gebruik van het (onder)mandaat/de (onder)machtiging als mandaatgever aangeeft zelf te willen beslissen.

  • 3.

    Door middel van kwartaal rapportages dient te worden aangegeven hoe de in mandaat uitgeoefende bevoegdheden worden uitgevoerd.

  • 4.

    Het algemeen bestuur mag (onderdelen van) de gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan het dagelijks bestuur, de directeur en de medewerkers van Gr IJmond Werkt!. Ook voor ondermandaat geldt dat bovengenoemde instructies en voorwaarden gelden. Ondermandaat van ondermandaat is niet toegestaan. Slechts het Algemeen Bestuur is bevoegd om ondermandaat te verlenen. Ondermandaatbesluiten moeten op grond van de algemene wet bestuursrecht gepubliceerd worden. Ditzelfde geldt voor de onder artikel 1 genoemde feitelijke handelingen.

Burgemeester en wethouders van Beverwijk

De secretaris,

drs. E.R. Loenen

De burgemeester,

drs. M.E. Smit