Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. Verordening basisregistratie personen 2021 gemeente Hulst
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2022Nieuwe regeling

24-05-2022

gmb-2022-255433

besluitenlijst B&W d.d. 24-05-2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hulst,

 

Gelet op de:

  • Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • Artikel 6, lid1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

  • Verordening basisregistratie personen 2021 gemeente Hulst

  • Artikel 156 Gemeentewet

Besluiten:

 

vast te stellen de

 

Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022.

Artikel 1 Binnengemeentelijke verstrekkingen

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) aan medewerkers van de gemeente Hulst worden verstrekt, voor zover deze medewerkers de informatie nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen, al dan niet door tussenkomst van een datadistributiesysteem, plaatsvinden middels

    • a.

      rechtstreekse raadpleging van de BRP (ad hoc verstrekkingen)

    • b.

      door spontane verstrekkingen

    • c.

      door selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de gegevensset zijn vermeld in het Besluit autorisaties Gemeenten Als Buitengemeentelijke Afnemer (GABA).

Artikel 2 Verstrekken aan derden

  • 1.

    Op grond van art. 3.9 lid 2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Ter uitvoering van artikel 3 van de Verordening BRP 2021 van de gemeente Hulst zijn in de bijlage de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen alsmede de categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren.

  • 3.

    Het onderhoud en beheer van de bijlage bij deze regeling wordt gemandateerd aan de informatiebeheerder.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, is verplicht hiervan mededeling te doen aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door medewerkers/organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente worden slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en nadat is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling of de AVG niet voorziet beslist de informatiebeheerder. Deze bevoegdheid tevens vastgelegd in de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen Hulst 2021.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018, zoals vastgesteld op 18 december 2018, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2022.

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 24 mei 2022.

De secretaris

De heer S. terWal

De burgemeester

De heer J.F.Mulder

Bijlage behorende bij artikel 2

 

Aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, categorieën van derden, wijze van aanvraag en voorwaarden. De gegevens op basis van deze bijlage die maximaal verstrekt mogen worden zijn genoemd in artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP: algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Categoriën van derden

Werkzaamheden

Clausulering van de werkzaamheden

Artikel 3.21 Verstrekkingsbeperking mogelijk

Wijze van aanvraag en voorwaarden

Leges

Bewindvoerder, bewindvoerderskantoor (Artikel BW 1:435)

Beschermen van het bezit van betrokkene en het regelen van geldzaken

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijv. het achterhalen van het adres

Ja

Schriftelijk, email

 

Bewijs van aanstelling bewindvoerder overleggen bij de aanvraag

Ja

Woningbouwcorporaties

Tegengaan van woonfraude en illegale (spook)bewoning van woningen die in de gemeente Hulst liggen en waarvan zij eigenaar zijn

Specifiek benoemen van personen waarvan gegevens gevraagd worden. De vraag aan te geven alle personen die op een adres staan ingeschreven mag niet beantwoord worden

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Ziekenhuizen

Patientenzorg en het verlenen van medische zorg. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden

De persoon moet met naan genoemd worden. Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Niet gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria

Terugvinden van nabestaanden in verband met grafrechten

Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Bibliotheken gevestigd in de gemeente Hulst

Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners van de gemeente Hulst

Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de gegevens worden gebruikt voor de omschreven taken

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg, inclusief thuiszorg en ouderenondersteuning

Het verlenen van algemene en geestelijke gezondheidszorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg

Jeugdwelzijnswerk, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van jeugdwelzijnszorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg

Gehandicaptenzorg, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van gehandicaptenzorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal en juridische zorgverlening

Sociale en juridische zorgverlening, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van sociale en juridische zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening in het verzorgingsgebied

Sociale werkvoorziening, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die betrokken zijn bij migrantenhulp en de bevordering van inburgering

De betrokken persoon moet inwoner zijn van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Een steunpunt huiselijk geweld als bedoeld in artikel 1, 1e lid van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, niet zijnde een overheidsorgaan

Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 21b, 2e lid, van de Wet maatschappelijke Ondersteuning en voor zover de betrokken persoon een inwoner is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de hulpbehoevenden en voor taken die worden omschreven in artikel 21b, 2e lid Wet maatschappelijke ondersteuning

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Reclassering

Begeleiding van gedetineerden woonachtig in de gemeente Hulst en bijdragen aan voorkomen van recidive

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de gedetineerden voor taken die onder de begeleiding en de voorkoming vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Veilig Thuis

Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, 2e lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning of uitvoering van de jeugdwet voor inwoners van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties die hulp bieden aan inwoners van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van betrokkenen met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Buitenlandse rechtspersonen (bijv. instellingen voor zorg of maatschappelijk welzijn)

De verstrekking moet worden gerechtvaardigd door een “gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang” zoals benoemd in artikel 3.9 lid 2 Wet BRP en gaan over inwoners van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking ook als geen verstrekkingsbeperking is ingesteld

De buitenlandse rechtspersoon moet duidelijk te identificeren zijn

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Buitenlandse EU-overheidsorganen of organisaties

De buitenlandse verzoeker heeft de gegevens nodig ter uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift op grond van artikel 3.6 over personen die woonachtig zijn in de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking ook als geen verstrekkingsbeperking is ingesteld

De buitenlandse EU-overheidsorganen of organisaties moeten duidelijk te identificeren zijn

Ja

Schriftelijk, mail

Ja

Buitenlandse niet EU-overheidsorganen of organisaties

Er mag alleen verstrekt worden als een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet en alleen over personen die woonachtig zijn in de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking ook als geen verstrekkingsbeperking is ingesteld

De buitenlandse niet EU-overheidsorganen of organisaties moeten duidelijk te identificeren zijn

Ja

Schriftelijk, mail

Ja