Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Algemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten
CiteertitelAlgemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201110-01-2018Nieuwe regeling

14-12-2010

Berkelbericht 21 december 2010

Collegebesluit 14 december 2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten

 

 

Artikel 1 Definities

In deze Inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:

Diensten: De door de wederpartij op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente in de regio Achterhoek te verrichten werkzaamheden.

Gemeente: De gemeente die met gebruikmaking van deze Inkoopvoorwaarden de Overeenkomst aangaat.

Indirecte schade: Gevolgschade, omzetverlies, productieverlies en schade door bedrijfsstagnatie. Onder indirecte schade wordt niet begrepen: winst- en rentederving, verminderde goodwill en imagoschade.

Inkoopvoorwaarden: Onderhavige Algemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten.

Leveringen: De aankoop, lease, huur of huurkoop met of zonder koopoptie van Producten, daaronder begrepen zowel zaken als vermogensrechten (goederen). Leveringen kunnen ook de nodige werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren omvatten.

Offerte: Een door een wederpartij schriftelijk gedaan aanbod in de zin van artikel 6:217 Burgerlijk Wetboek (BW).

Opdrachtnemer: De wederpartij van de Gemeente bij de Overeenkomst.

Opdracht: Een door de Gemeente in de zin van artikel 6:217 BW schriftelijk gedane aanvaarding van de Offerte.

Overeenkomst: De schriftelijk vastgelegde afspraken tussen de Gemeente en Opdrachtnemer waar onderhavige Inkoopvoorwaarden als algemene voorwaarden in de zin van Afdeling 3 van Titel 5 van Boek 6 BW deel van uitmaken.

Partijen: Partijen bij de Overeenkomst, Gemeente en Opdrachtnemer gezamenlijk.

Producten: Alle door een Opdrachtnemer aan de Gemeente af te leveren Producten, daaronder te verstaan zowel zaken als vermogensrechten (goederen).

Uitnodiging: Een schriftelijk verzoek van de Gemeente aan een wederpartij om een Offerte uit te brengen.

Werken: Bouw – danwel civiel of cultuurtechnische Werken die in hun geheel ertoe bestemd zijn als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1.

    Het algemeen deel is van toepassing op elke door de Gemeente aangegane Overeenkomst, alsmede van toepassing op elke (précontractuele) relatie tussen de Gemeente en de leverancier voorafgaande aan het tot stand komen van de Overeenkomst. De specifieke gedeelten zijn op gelijke wijze, van toepassing waar het Leveringen, respectievelijk Diensten, respectievelijk Werken betreft.

  • 2.

    De toepasselijkheid van algemene voorwaarden die Opdrachtnemer gebruikt, wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 3.

    Markt- en branchespecifieke standaardvoorwaarden en -regelingen vinden slechts toepassing wanneer daarnaar verwezen wordt in de Overeenkomst.

  • 4.

    Afwijking van deze Inkoopvoorwaarden is slechts geldig indien dit schriftelijk tussen Partijen is overeengekomen, of indien de Gemeente voorafgaande aan de Uitnodiging of in het kader van een aanbestedingsprocedure schriftelijk te kennen heeft gegeven tot (gedeeltelijke) afwijking van de Inkoopvoorwaarden over te gaan.

  • 5.

    In geval van strijdigheid van de Overeenkomst met de Inkoopvoorwaarden, gaan de voorwaarden uit de Overeenkomst voor op de Inkoopvoorwaarden.

Artikel 3 Uitnodiging en Offerte

  • 1.

    Een Uitnodiging is slechts rechtsgeldig wanneer zij schriftelijk en door de bevoegde vertegenwoordiger(s) van de Gemeente is gedaan.

  • 2.

    Een Offerte is geldig indien zij schriftelijk en zonder voorbehouden ten opzichte van de Uitnodiging is ontvangen.

  • 3.

    Een Offerte is onherroepelijk gedurende een periode van tenminste zestig (60) kalenderdagen nadat de Offerte de Gemeente heeft bereikt.

  • 4.

    Een Offerte is deugdelijk gespecificeerd en heeft expliciet betrekking op de Uitnodiging.

  • 5.

    Een bij de Uitnodiging betrokken leverancier die een geschil aanhangig wenst te maken, dient dit niet later dan 30 kalenderdagen na het ontstaan van dat geschil, doch in ieder geval niet later dan 30 kalenderdagen na de datum, waarop deze leverancier kennis is gaan dragen van het gunningsvoornemen, aanhangig te maken, op straffe van niet-ontvankelijkheid.

Artikel 4 Totstandkoming Overeenkomst

  • 1.

    Een Overeenkomst komt tot stand, indien een schriftelijke onherroepelijke aanbieding van de wederpartij door de Gemeente schriftelijk is aanvaard.

  • 2.

    Toepasselijkheid van het ‘Weens Koopverdrag’ op de Overeenkomst is uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 3.

    Wijzigingen of aanvullingen op de Overeenkomst komen alleen na schriftelijke vastlegging tot stand.

Artikel 5 Gebruik van zaken van de Gemeente en Diensten van derden

  • 1.

    Bij het uitvoeren van de Overeenkomst kan Opdrachtnemer gebruik maken van zaken die eigendom zijn van de Gemeente, en die voor dat doel aan Opdrachtnemer in bruikleen worden gegeven. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 2.

    Bij het uitvoeren van de Overeenkomst maakt Opdrachtnemer slechts na schriftelijke toestemming van de Gemeente gebruik van de Diensten van derden. De Gemeente onthoudt deze toestemming niet op onredelijke gronden. Aan de toestemming kan de Gemeente voorwaarden verbinden.

  • 3.

    De door de Gemeente verleende toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor de nakoming van de krachtens de Overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.

  • 4.

    De Opdrachtnemer dient van de personen, die in het kader van de Overeenkomst worden ingezet bij de Gemeente en die voldoen aan de gestelde criteria in de Wet Arbeid Vreemdelingen een verblijfsvergunning en tewerkstellingsvergunning te overleggen.

Artikel 6 Relevante informatie

  • 1.

    Opdrachtnemer geeft tijdig schriftelijk aan welke relevante (aanvullende) informatie en/ of gegevens hij van de Gemeente verlangt met betrekking tot het uitbrengen van een aanbieding en/ of de uitvoering van een Overeenkomst.

  • 2.

    In geval Opdrachtnemer - om wat voor reden dan ook - het bepaalde in lid 1 van dit artikel niet naleeft, komt hem in geen enkel geval een beroep en/ of verweer gegrond op informatieplicht schending door de Gemeente toe.

Artikel 7 Geheimhouding

De Opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De Opdrachtnemer zal ervoor zorgdragen dat de personen die zijn belast met de uitvoering van de Overeenkomst, eveneens worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, zal ieder der partijen informatie, alsmede informatie- en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken/verstrekken.

Artikel 8 Leiding en toezicht

  • 1.

    De in het kader van de (uitvoering van de) Overeenkomst c.q. Leveringen in te schakelen (natuurlijke en rechts-) personen staan onder leiding en toezicht van Opdrachtnemer. De Gemeente draagt terzake op geen enkele wijze verantwoordelijkheid noch aansprakelijkheid.

  • 2.

    Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente voor eventuele jegens de Gemeente ingestelde ‘werknemersaanspraken’ in de meest ruime zin van - in het kader van de (uitvoering van de) Overeenkomst c.q. de Leveringen in te schakelen - natuurlijke personen.

Artikel 9 Garanties

  • 1.

    Opdrachtnemer garandeert dat het door hem geleverde geheel compleet en voor gebruik gereed is. Alle voor het gebruik benodigde onderdelen, hulpmaterialen, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken worden door Opdrachtnemer meegeleverd.

  • 2.

    Opdrachtnemer garandeert dat het geleverde voldoet aan de wettelijke bepalingen c.q. vereisten betreffende onder andere kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid.

  • 3.

    Opdrachtnemer garandeert het vrije en ongestoorde genot en gebruik door de Gemeente van het geleverde. Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente tegen financiële gevolgen van aanspraken van derden op het geleverde, bijvoorbeeld wegens inbreuk op hun intellectuele en/ of industriële eigendomsrechten.

  • 4.

    Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeelsleden te allen tijde alle door de centrale overheid en de Gemeente vastgestelde relevante wet- en regelgeving - bijvoorbeeld betreffende kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid - zullen naleven bij de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 5.

    Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeelsleden de door de Gemeente vastgestelde bedrijfsvoorschriften en -reglementen strikt zullen naleven.

Artikel 10 Aansprakelijkheid

  • 1.

    De in totaal in het kader van een opdracht door de Opdrachtnemer te vergoeden schade is beperkt:

    • a.

      Voor opdrachten waarvan de opdrachtsom minder bedraagt dan € 1.000.000,-: het bedrag van de schade, maar niet meer dan € 1.000.000,- , tenzij anders is overeengekomen;

    • b.

      Voor opdrachten waarvan de opdrachtsom € 1.000.000,- of meer bedraagt: tot het bedrag van de schade, maar niet meer dan de opdrachtsom, tenzij anders is overeengekomen;

  • 2.

    De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor directe en indirecte schade.

  • 3.

    Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer vervalt 10 jaar na beëindiging van de met de opdracht gemoeide werkzaamheden.

Artikel 11 Verzekering

  • 1.

    Opdrachtnemer heeft en houdt zich adequaat verzekerd voor de navolgende risico's:

    • a.

      Beroepsaansprakelijkheid (risico's die voortvloeien uit beroepsfouten);

    • b.

      Bedrijfsaansprakelijkheid (waaronder aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan personen of zaken die eigendom zijn van de Gemeente);

    • c.

      Verlies van en schade aan bedrijfsinventaris (waaronder door brand en diefstal), inclusief de zaken die eigendom zijn van de Gemeente.

  • 2.

    Opdrachtnemer legt op verzoek van de Gemeente onverwijld (een gewaarmerkt afschrift van) de polissen en de bewijzen van premiebetaling ter zake van de in het eerste lid bedoelde verzekeringen dan wel een certificaat van verzekering dan wel een verklaring van de verzekeraar betreffende het bestaan van deze verzekeringen en het betaald zijn van de premie over. Opdrachtnemer beëindigt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente de verzekeringsovereenkomsten dan wel de condities waaronder deze zijn aangegaan. Evenmin wijzigt Opdrachtnemer het verzekerde bedrag ten nadele van de Gemeente zonder bedoelde toestemming. De door Opdrachtnemer verschuldigde verzekeringspremies worden geacht in de overeengekomen prijzen en tarieven te zijn begrepen.

  • 3.

    Opdrachtnemer cedeert bij voorbaat aan de Gemeente alle aanspraken op uitkeringen van verzekeringspenningen, als bedoeld in het eerste lid en voor zover betrekking hebbende op schade, waarvoor Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst jegens de Gemeente aansprakelijk is. Opdrachtnemer verplicht zich om deze cessie schriftelijk ter kennis van zijn verzekeraar te brengen en hiervan een afschrift aan de Gemeente te zenden, onverminderd de bevoegdheid van de Gemeente om hiervan aan deze verzekeraar melding te doen.

  • 4.

    Verzekeringspenningen die door verzekeringsmaatschappijen rechtstreeks aan de Gemeente worden uitbetaald, worden in mindering gebracht op de door Opdrachtnemer voor het verzekerde voorval aan de Gemeente te betalen schadevergoeding.

Artikel 12 Keuring en controle

Opdrachtnemer zal de Gemeente op haar verzoek te allen tijde tijdig en deugdelijk in de gelegenheid stellen om het geleverde te (doen laten) keuren en te (doen laten) controleren.

Artikel 13 De prijs

  • 1.

    De prijs voor het geleverde zoals vermeld in de Overeenkomst is in Euro’s, exclusief BTW en omvat alle directe en/ of indirecte kosten, zoals bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten, die door Opdrachtnemer in verband met de uitvoering van de Overeenkomst zijn of worden gemaakt.

  • 2.

    De prijs is vast, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 3.

    De wijziging bedoeld in het lid 2 zal geen doorgang kunnen vinden voordat de Gemeente hiervan op de hoogte is gesteld en hieraan haar schriftelijke goedkeuring heeft gegeven.

Artikel 14 Meerwerk

  • 1.

    Indien door aanvullende wensen of gewijzigde inzichten van Opdrachtgever of door wijziging van de voor de te verrichten prestaties van belang zijnde wettelijke voorschriften, de prestaties die Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst moet verrichten, aantoonbaar worden verzwaard dan wel uitgebreid, is sprake van meerwerk, dat voor vergoeding in aanmerking komt. Tot meerwerk worden niet gerekend aanvullende werkzaamheden of gewijzigde inzichten die Opdrachtnemer bij het sluiten van de Overeenkomst had behoren te voorzien. Indien een partij meent dat van meerwerk sprake is, zal zij daarvan zo spoedig mogelijk mededeling doen aan de andere partij.

  • 2.

    Opdrachtnemer vangt niet aan met meerwerk alvorens hij daartoe schriftelijke opdracht van Opdrachtgever heeft gekregen.

  • 3.

    Opdrachtnemer brengt ter verkrijging van een opdracht een schriftelijke offerte uit met betrekking tot de omvang van het verwachte meerwerk en de daaraan verbonden tijdsduur en kosten. Ter zake van het door Opdrachtnemer te verrichten meerwerk gelden de bepalingen van de Overeenkomst, waaronder de tarieven en eventuele kortingen, voor zover deze door de nadere schriftelijke opdracht niet worden gewijzigd.

  • 4.

    Meerwerk wordt door Opdrachtnemer na voltooiing van de meerwerkzaamheden en acceptatie daarvan door Opdrachtgever apart gefactureerd. De aard en de omvang van de verrichte meerwerkzaamheden worden in de facturen uitdrukkelijk vermeld en aan de hand van authentieke documenten gespecificeerd.

Artikel 15 Betalingen

  • 1.

    Betalingen door de Gemeente van (delen van) de prijs vinden slechts plaats op basis van een door Opdrachtnemer deugdelijk gespecificeerde - d.w.z. een naar aard en hoeveelheid van de afgeleverde Producten en/ of uitgevoerde Diensten gespecificeerde – (deel)factuur, voorzien van een bestelreferentie. Niet-gespecificeerde facturen worden niet in behandeling genomen.

  • 2.

    De Gemeente betaalt de in lid 1 genoemde factuur binnen dertig (30) kalenderdagen nadat zij voornoemde factuur heeft ontvangen, eventueel de Producten en / of Diensten heeft gekeurd en gecontroleerd én geconstateerd heeft dat deze naar haar genoegen zijn afgeleverd c.q. opgeleverd.

Artikel 16 Overdracht rechten en verplichtingen

Opdrachtnemer is niet bevoegd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst aan derden over te dragen of deze met beperkte rechten te bezwaren, dan na verkregen toestemming door de Gemeente. Aan voornoemde toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.

Artikel 17 Rechthebbende op materiële en immateriële zaken.

  • 1.

    Opdrachtnemer zal eventuele in het kader van de Overeenkomst vervaardigde en/ of ontwikkelde goederen (zaken en/ of vermogensrechten) geheimhouden en de resultaten van zijn werkzaamheden niet openbaar maken dan na verkregen schriftelijke toestemming van de Gemeente.

  • 2.

    De Gemeente is de exclusieve rechthebbende op alle in het kader van de Overeenkomst vervaardigde en/ of ontwikkelde materiële en immateriële zaken.

Artikel 18 ‘State of the art’

Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeel gediplomeerd en gecertificeerd zijn voor de duur van de Overeenkomst en beschikken over voldoende:

  • a.

    Expertise en professionaliteit, nodig om op een hoogwaardige manier uitvoering te geven aan de Overeenkomst;

  • b.

    Actuele kennis van vaktechniek(-en) teneinde op een hoogwaardige manier uitvoering te geven aan de Overeenkomst.

Artikel 19 Niet-nakoming en de gevolgen daarvan

  • 1.

    Ingeval het geleverde niet beantwoordt aan de Overeenkomst en/ of indien aflevering c.q. oplevering niet binnen de overeengekomen termijn en/ of niet op de overeengekomen plaats en wijze geschiedt en/ of in geval Opdrachtnemer anderszins zijn (garantie-) verplichtingen uit de Overeenkomst schendt, is sprake van niet-nakoming van de Overeenkomst door Opdrachtnemer.

  • 2.

    In geval van niet-nakoming van de Overeenkomst door Opdrachtnemer, zal de Gemeente - behoudens het geval dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is - Opdrachtnemer door middel van een aanmaning schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat Opdrachtnemer de niet-nakoming binnen een redelijke termijn herstelt. De daarmee gepaard gaande kosten komen voor rekening van Opdrachtnemer. Indien Opdrachtnemer niet binnen de in de ingebrekestelling vermelde redelijke termijn voldoet aan de door de Gemeente gestelde eisen, is hij in verzuim.

  • 3.

    In geval Opdrachtnemer - al dan niet van rechtswege - in verzuim is, is de Gemeente onverminderd haar overige rechten die zij aan het verzuim van Opdrachtnemer kan ontlenen - waaronder haar recht op schadevergoeding - bevoegd:

    • a.

      Zonder voorafgaande rechterlijke machtiging de levering van de Producten en/ of het herstel van de niet-nakoming door een derde te doen (laten) plaatsvinden en de kosten daarvan op Opdrachtnemer te verhalen;

    • b.

      De Overeenkomst door een schriftelijke verklaring gericht aan Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden.

  • 4.

    Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden verband houdend met niet-nakoming door Opdrachtnemer en/ of verband houdend met onrechtmatige handelingen c.q. fouten van Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 20 Overmacht

  • 1.

    In geval van tijdelijke overmacht stelt Opdrachtnemer de Gemeente daarvan onmiddellijk nadat de omstandigheid die overmacht oplevert zich heeft voorgedaan schriftelijk in kennis onder vermelding van de oorzaak van de overmacht. Alsdan is de Gemeente bevoegd te kiezen tussen:

    • a.

      Het verlenen van uitstel aan Opdrachtnemer voor de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst gedurende een redelijke termijn van maximaal 4 weken. Indien Opdrachtnemer na afloop van deze termijn niet in staat is om zijn verplichtingen onder de Overeenkomst alsnog na te komen, is de Gemeente bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder tot vergoeding van schade en enige kosten aan Opdrachtnemer gehouden te zijn; of

    • b.

      Ontbinding buiten rechte van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder tot vergoeding van schade en enige kosten aan Opdrachtnemer gehouden te zijn.

  • 2.

    In geval van blijvende overmacht van Opdrachtnemer stelt deze de Gemeente daarvan onmiddellijk in kennis en is de Gemeente bevoegd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder tot vergoeding van schade en enige kosten aan Opdrachtnemer gehouden te zijn.

  • 3.

    Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel, grondstoffentekort, transportproblemen, tekortkoming of niet-nakoming van de verplichtingen door toeleveranciers, storingen in de productie van Opdrachtnemer en liquiditeits- of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer.

Artikel 21 Onmiddellijk einde en ontbinding van de Overeenkomst

  • 1.

    De Overeenkomst eindigt zonder opzegging, ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of welke (rechts-) handeling dan ook door de Gemeente:

    • a.

      Bij faillissement van Opdrachtnemer;

    • b.

      Bij verlies van rechtspersoonlijkheid, ontbinding of liquidatie van Opdrachtnemer;

    • c.

      Wanneer Opdrachtnemer feitelijk zijn onderneming staakt c.q. feitelijk zijn ondernemersactiviteiten beëindigt of heeft beëindigd.

  • 2.

    De Gemeente heeft het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden:

    • a.

      Wanneer Opdrachtnemer in de aanbestedingsprocedure prijsafspraken maakt met mede-inschrijvers;

    • b.

      In geval van surséance van betaling van Opdrachtnemer;

    • c.

      Indien door Opdrachtnemer of een van zijn personeelsleden c.q. ondergeschikten enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de Gemeente of enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een medewerker of een vertegenwoordiger van de Gemeente.

Artikel 22 Boete

  • 1.

    Indien niet binnen de overeengekomen dan wel verlengde termijn de volledige verrichting van de prestaties die aan de Overeenkomst beantwoorden is geaccepteerd, dan wel een andere prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, is de Opdrachtnemer aan de Gemeente, zonder rechterlijke tussenkomst, een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 2,5% van de totale prijs dan wel maximale prijs (inclusief BTW) die met de overeenkomst is gemoeid voor iedere kalenderdag dat de overtreding voortduurt, tot een maximumboete van 10% van de totale prijs dan wel maximale prijs (inclusief BTW) die met de overeenkomst is gemoeid. Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de maximumboete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

  • 2.

    De boete komt de Gemeente toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen.

  • 3.

    De boete wordt verrekend met de door de Gemeente verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.

Artikel 23 Publiekrechtelijke verplichtingen

Het bepaalde in de Overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de Gemeente van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de Gemeente rustende verplichtingen.

Artikel 24 Toepasselijk recht en forumkeuze

  • 1.

    Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

  • 2.

    Geschillen omtrent de Overeenkomst worden - nadat Partijen in redelijkheid hebben getracht een minnelijke oplossing te bereiken - voorgelegd aan de rechtbank te Zutphen.

Artikel 25 Citeertitel

De Achterhoekse gemeenten, te weten de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk, hebben eensluidende Algemene Inkoopvoorwaarden vastgesteld onder de noemer Algemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten. Deze voorwaarden kunnen worden aangehaald als: Algemene Inkoopvoorwaarden Achterhoekse Gemeenten (AIAG).

Artikel 26 Hoedanigheid Producten

  • 1.

    De afgeleverde c.q. af te leveren Producten (goederen) moeten aan de Overeenkomst beantwoorden. Zulks wordt gegarandeerd door Opdrachtnemer.

  • 2.

    De Producten beantwoorden niet aan de Overeenkomst, indien zij niet de eigenschappen en kenmerken bezitten die de Gemeente op grond van de Overeenkomst mocht verwachten.

  • 3.

    Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de Producten te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking te voldoen. Voorts dienen de Producten te allen tijde aan de wettelijke voorschriften terzake te voldoen.

Artikel 27 Verpakking en transport

  • 1.

    De Opdrachtnemer draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Producten, dat deze in goede staat de plaats van aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Opdrachtnemer is ervoor verantwoordelijk dat de nationale, internationale en supranationale voorschriften inzake verpakking en vervoer door hem alsmede door de namens hem gecontracteerde vervoerders worden nageleefd.

  • 2.

    Alle verpakkingen, met uitzondering van leenemballage wordt eigendom van de Gemeente. Als de Gemeente dit schriftelijk kenbaar maakt dient de Opdrachtnemer de emballage terug te nemen zonder daarvoor kosten in rekening te nemen. Retourzending geschiedt voor rekening en kosten van de Opdrachtnemer.

  • 3.

    Leenemballage dient door de Opdrachtnemer duidelijk gekenmerkt te zijn.

  • 4.

    De Opdrachtnemer draagt zorg voor een zo milieuvriendelijk mogelijke verpakking van de te leveren zaken.

Artikel 28 Aflevering

  • 1.

    Opdrachtnemer zal de Producten binnen de in de Overeenkomst vastgelegde termijn, op de overeengekomen plaats en wijze afleveren.

  • 2.

    Het moment van feitelijke aflevering van de Producten door Opdrachtnemer dan wel daarmee gepaard gaande handelingen behoudt niet zondermeer acceptatie c.q. goedkeuring van de Producten door de Gemeente in. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om tot vier weken na de feitelijke aflevering de Producten te keuren en te controleren, de Producten eventueel af te keuren, dan wel anderszins in het voorkomend geval een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst.

  • 3.

    Indien de Gemeente de Producten na aflevering afkeurt of bij controle niet akkoord bevindt, zal Opdrachtnemer ze binnen twee weken nadat de Gemeente hem dit heeft meegedeeld op eigen kosten bij de Gemeente afhalen.

Artikel 29 Eigendom en risico

  • 1.

    De eigendom van de Producten gaat over op de Gemeente nadat deze zijn afgeleverd aan de Gemeente en zonodig gemonteerd en/ of geïnstalleerd.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in lid 3 van dit artikel, zijn de Producten voor risico van de Gemeente vanaf het tijdstip van aflevering.

  • 3.

    Indien de Gemeente de Producten afkeurt, bij controle niet akkoord bevindt of op goede gronden het recht op ontbinding van de Overeenkomst of op vervanging van de Producten inroept, blijven zij voor risico van Opdrachtnemer.

Artikel 30 Kwaliteit van de Diensten en niet-nakoming

  • 1.

    De door de dienstverlener te verrichten Diensten moeten aan de Overeenkomst beantwoorden. Te garanderen door de dienstverlener.

  • 2.

    Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de Diensten te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit te voldoen. De Gemeente krijgt te allen tijde Diensten geleverd welke van een professionele dienstverlener verwacht mogen worden.

Artikel 31 Aansprakelijkheid

  • 1.

    In afwijking van artikel 10, lid 3 geldt voor adviesopdrachten dat de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer vervalt 5 jaar na beëindiging van de met de opdracht gemoeide werkzaamheden.

  • 2.

    Onverminderd het in het vorige lid bepaalde is de Opdrachtnemer voor een adviesopdracht die betrekking heeft op de uitvoering van een object alleen aansprakelijk voor schaden die niet worden gedekt door een gebruikelijke CAR-verzekering of daarmee gelijk te stellen andere verzekering(en).

Artikel 32 Uitvoering en oplevering

  • 1.

    De dienstverlener zal de Diensten binnen de in de Overeenkomst vastgelegde termijn en op de overeengekomen plaats uitvoeren, alsmede op de overeengekomen plaats en wijze opleveren.

  • 2.

    Feitelijke uitvoering van de Diensten door de dienstverlener dan wel daarmee gepaard gaande handelingen behoudt niet zondermeer goedkeuring van de Diensten door de Gemeente in. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om tot vier weken na feitelijke uitvoering, de verrichte Diensten te keuren en te controleren, de Diensten eventueel af te keuren, dan wel anderszins in het voorkomend geval een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst.

  • 3.

    Onverminderd de rechten van de Gemeente verband houdend met ondermeer onderhoudstermijnen en/ of garanties en/ of de bevoegdheid van de Gemeente anderszins een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst, geschiedt oplevering van de Diensten in het voorkomend geval - wanneer de Diensten zich daarvoor lenen - door middel van acceptatie van de Diensten door de Gemeente na melding van de dienstverlener dat de Diensten voltooid en voor oplevering gereed zijn.

Artikel 33 Vervanging personen die belast zijn met de uitvoering van de Diensten

  • 1.

    Vervanging van personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten, kan door Opdrachtnemer slechts bij uitzondering plaatsvinden.

  • 2.

    Opdrachtnemer kan personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten niet zonder voorafgaande toestemming van de Gemeente tijdelijk of definitief vervangen. De Gemeente weigert zijn toestemming niet op onredelijke gronden en kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven kunnen bij vervanging niet worden verhoogd.

  • 3.

    Indien de Gemeente vervanging verlangt van personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten, omdat hij meent dat dit in het belang van een goede uitvoering van de Overeenkomst nodig of wenselijk is, geeft Opdrachtnemer hieraan gevolg. Daarbij wordt een tarief in rekening gebracht dat niet hoger is dan het tarief dat voor de persoon die wordt vervangen in de Overeenkomst is vastgelegd.

  • 4.

    Bij een vervanging van personen die belast zijn met de uitvoering van de Overeenkomst, stelt Opdrachtnemer personen beschikbaar die qua deskundigheid, opleiding en ervaring ten minste gelijkwaardig zijn aan de te vervangen personen.

Artikel 34 Ketenaansprakelijkheid

  • 1.

    De dienstverlener/ aannemer vrijwaart de Gemeente in het voorkomende geval voor aanspraken van het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) of de Ontvanger der Rijksbelastingen in verband met de betaling door de dienstverlener of diens onderaannemers van loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen die verschuldigd worden in verband met de Diensten. De Gemeente is te allen tijde bevoegd voornoemde loonbelasting en premies van de aanneemsom in te houden en rechtstreeks aan het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) en/ of de Ontvanger der Rijksbelastingen te voldoen.

  • 2.

    De dienstverlener/ aannemer zal in het voorkomende geval het daarmee verband houdende gedeelte van facturen van zijn onderaannemers uitsluitend storten op geblokkeerde (G-) rekeningen van zijn onderaannemers, dan wel – indien zulks tussen hen is overeengekomen - direct aan de betreffende Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen dan wel de Ontvanger en de dienstverlener/ aannemer zal er op toezien dat de onderaannemers hun onderaannemers op een zelfde wijze zullen betalen.

  • 3.

    De Gemeente heeft in het voorkomende geval te allen tijde het recht de door de dienstverlener/ aannemer terzake van de met betrekking tot de Diensten verrichte werkzaamheden verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen waarvoor de Gemeente als eigenbouwer ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid hoofdelijk aansprakelijk is, aan de dienstverlener/ aannemer te betalen door storting op diens geblokkeerde (G-) rekening.

Artikel 35 Vrijwaring bestuurlijke en strafrechtelijke sancties

De dienstverlener/ aannemer vrijwaart de Gemeente voor alle bestuurlijke en strafrechtelijke sancties die aan de Gemeente worden opgelegd en die verband houden met de uitvoering van een werk dat door de dienstverlener/ aannemer in opdracht van de Gemeente wordt uitgevoerd of de verrichting van een dienst door de dienstverlener/ aannemer. De vrijwaring betreft niet alleen de werkzaamheden die door de dienstverlener/ aannemer zelf worden uitgevoerd, maar ook de werkzaamheden die door derden in onderaanneming voor de dienstverlener/ aannemer worden uitgevoerd. Indien de Gemeente een bestuurlijke of strafrechtelijke sanctie wordt opgelegd voldoet de dienstverlener/ aannemer binnen 4 weken na daartoe schriftelijk door de Gemeente te zijn aangesproken het bedrag dat verband houdt met deze sanctie aan de Gemeente.

Artikel 36 Directievoering door derde(n)

De Gemeente is te allen tijde bevoegd een of meer door haar in te schakelen derde(n) te benoemen als degene(n) die belast is/ zijn met de directievoering over het werk.

Artikel 37 Waarschuwingsplicht aannemer

  • 1.

    Het werk is nader omschreven in een door of in Opdracht van de Gemeente vervaardigd(e) bestek, programma van eisen, of opdrachtomschrijving.

  • 2.

    Op de aannemer rust een waarschuwingsplicht voor alle hem - vanwege zijn deskundigheid - op te vallen tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in het bestek/ programma van eisen/ opdrachtomschrijving als bedoeld in lid 1 van dit artikel. Voorts rust op de aannemer een waarschuwingsplicht voor alle tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in door de Gemeente aan de aannemer verstrekte aanwijzingen en goedkeuringen die de aannemer mede gelet op de door de Gemeente van de aannemer en zijn (eventuele) onderaannemers verlangde deskundigheid hadden dienen op te vallen.

  • 3.

    Bij het negeren van de in lid 2 van dit artikel bedoelde waarschuwingsplicht(-en) is de aannemer zelf aansprakelijk voor de betreffende tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten.

Artikel 38 Kabels en leidingen

  • 1.

    De aannemer dient zich voordat met de uitvoering van de Overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van alle relevante feiten en omstandigheden – met name de ligging van kabels en leidingen - op het terrein en/ of in de gebouwen waar het werk zal worden uitgevoerd.

  • 2.

    De aannemer zal voor zijn rekening en in overleg met zowel de bevoegde bestuursorganen als de beheerders en vergunninghouders van de kabels en leidingen, alle maatregelen treffen, inclusief het verleggen van kabels en leidingen en het verkrijgen van de vereiste publiekrechtelijke en privaatrechtelijke medewerking(-en) en goedkeuring(en), die nodig zijn om het werk ongestoord te kunnen uitvoeren. De aannemer zal tijdig zorg dragen voor de noodzakelijke meldingen bij het Kabel- en Leidingen informatie Centrum (KLIC) in de regio waar het werk wordt uitgevoerd.

Artikel 39 Kwaliteit van het werk en de materialen

  • 1.

    Het door de aannemer op te leveren werk moet aan de Overeenkomst beantwoorden. Te garanderen door de aannemer.

  • 2.

    Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de materialen te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, veiligheid, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit te voldoen. De Gemeente krijgt te allen tijde materialen en Werken geleverd welke van een professionele aannemer verwacht mogen worden.

  • 3.

    De aannemer garandeert dat de materialen geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Eventuele door de Gemeente benodigde onderdelen, hulpmaterialen, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken worden door de aannemer mee- en afgeleverd.

Artikel 40 Oplevering en acceptatie

  • 1.

    De aannemer zal het werk binnen de in de Overeenkomst vastgelegde termijn en op de overeengekomen plaats uitvoeren, alsmede op de overeengekomen plaats en wijze opleveren.

  • 2.

    Feitelijke uitvoering van het werk door de aannemer dan wel daarmee gepaard gaande handelingen behoudt nimmer acceptatie van het werk door de Gemeente in.

  • 3.

    Onverminderd de rechten van de Gemeente verband houdend met ondermeer onderhoudstermijnen en/ of garanties en/ of de bevoegdheid van de Gemeente anderszins een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst, geschiedt oplevering van het werk door middel van acceptatie van het werk door de Gemeente na melding van de aannemer dat het werk voltooid en voor oplevering gereed is.