Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doesburg

Verordening Auditcommissie gemeente Doesburg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoesburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie gemeente Doesburg
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Doesburg
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening auditcommissie gemeente Doesburg.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2022nieuwe regeling

25-05-2022

gmb-2022-254154

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie gemeente Doesburg

De raad van de gemeente Doesburg;

 

gehoord de commissie Bestuurs- en Organisatiezaken van 11 mei 2022;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende verordening:

 

Verordening Auditcommissie gemeente Doesburg

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      de rekenkamer: de door de raad op grond van artikel 81l van de Gemeentewet ingestelde gezamenlijke rekenkamer;

    • e.

      de accountant: de in de controleverordening gemeente Doesburg bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • f.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • g.

      het controleprotocol: het door de raad vastgestelde controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2: Doel

De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Doesburg en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3 van deze verordening.

Artikel 3: Taken en bevoegdheid

  • 1.

    De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad, college en rekenkamer.

  • 3.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Doesburg;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamer en college;

    • h.

      een overlegplatform te zijn over de (verdere) ontwikkeling van de instrumenten in de planning & control-cyclus voor zover deze van belang zijn in het kader van de kaderstellende en controlerende rol van de raad;

    • i.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken;

  • 4.

    De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4: Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie leden, zijnde raadsleden en/of fractieassistenten, waarvan één voorzitter van de commissie is.

  • 2.

    De raad benoemt de leden en de voorzitter van de commissie.

  • 3.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 4.

    De portefeuillehouder van financiën, de controller en de accountant treden als vaste adviseur op van de commissie.

  • 5.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5: Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad of als fractie-assistent.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6: Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2.

    De vaste adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6.

    Het vastgestelde verslag van niet-openbare vergaderingen wordt als vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad en de bij de vergadering uitgenodigde adviseurs.

Artikel 8: Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in een raadscommissie van de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9: Intrekken oude regeling

De “Verordening auditcommissie gemeente Doesburg”, zoals vastgesteld door de raad op 27 september 2022 wordt ingetrokken.

Artikel 10: Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking hiervan in het elektronische Gemeenteblad.

Artikel 11: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie gemeente Doesburg”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 25 mei 2022.

De griffier,

J.B. Voorhof

De voorzitter,

drs. L.W.C.M. van der Meijs