Paragraaf 1. Voorbereidingen
Artikel 9 Vergaderfrequentie
- 1.
In de regel vinden de vergaderingen van de informatieve commissie eenmaal per maand plaats op de eerste woensdag van de maand en vinden de vergaderingen van de besluitvoorbereidende commissies tweemaal per maand plaatst op de tweede en derde woensdag van de maand.
- 1.
De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en sluiten uiterlijk om 22.30 uur, dan wel worden op dat tijdstip geschorst. Zij vinden in de regel plaats in de raadszaal van het gemeentehuis.
- 2.
Een raadscommissie vergadert voorts indien het presidium het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.
- 3.
Het presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.
Artikel 10 Oproep
- 1.
De commissiegriffier zendt, langs elektronische weg, namens het presidium tenminste 13 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.
- 2.
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep op het raadsinformatiesysteem en de website van de gemeente Tiel geplaatst.
- 3.
Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 11, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op maandag 12.00 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden en eveneens geplaatst op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel.
Artikel 11. Aanvullende agenda; vaststellen agenda
- 1.
Voordat de oproep wordt verzonden, stelt het presidium de agenda van de vergadering voorlopig vast.
Gewoonlijk omvat de agenda van de besluitvoorbereidende commissie minimaal de volgende vaste punten:
- ■
- ■
- ■
Concept – beknopt – verslag (vaststellen)
- ■
Afsprakenlijst van de commissie
- ■
- ■
- ■
- 2.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk maandag 12.00 uur voor aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.
- 3.
Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda:
- ■
onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren;
- ■
de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.
- 4.
Wanneer de leden van de besluitvoorbereidende commissie een onderwerp of voorstel bij een besluitvoorbereidende commissie onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De besluitvoorbereidende commissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Artikel 12. Ter inzage leggen van stukken
- 1.
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda zijn bedoeld, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 13.
- 2.
Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
- 3.
Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.
- 4.
Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken, in afwijking van het eerste lid, voor de leden van de commissie en de leden van de raad geplaatst op het besloten gedeelte van het raadsinformatiesysteem. Via elektronische weg worden zij geïnformeerd over de plaatsing van dergelijke stukken.
Artikel 13. Openbare kennisgeving
- 1.
De vergadering wordt tegelijkertijd met de oproep door aankondiging in een huis aan huis verschijnend blad en door plaatsing op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel ter openbare kennis gebracht.
- 2.
De openbare kennisgeving vermeldt: de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;
Paragraaf 2 Ter vergadering
Artikel 14. Presentielijst
- 1.
De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
- 2.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
- 3.
De presentielijst wordt bij besluitvoorbereidende commissies alleen ondertekend door die commissieleden die tijdens de commissievergadering in de binnenring hun fractie vertegenwoordigen.
Artikel 15. Opening vergadering en quorum
- 1.
De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is (helft plus 1).
- 2.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
- 3.
Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.
Artikel 16. Meespreken en spreekrecht burgers
- 1.
Iedereen kan meespreken over geagendeerde onderwerpen tijdens de informatieve commissie;
- a.
De orde van de vergadering van de informatieve commissie wordt bepaald door de commissievoorzitter; meesprekers dienen zich te houden aan de aanwijzingen en beslissingen van de commissievoorzitter.
- b.
Direct na de opening van de informatieve commissie vergadering kan ook het woord gevoerd worden over niet-geagendeerde onderwerpen;
- 2.
Tijdens de besluitvoorbereidende commissie kunnen aanwezige burgers, betrokkenen of andere geïnteresseerden gebruik maken van het spreekrecht. Er kan niet worden ingesproken over onderwerpen die niet op de agenda van de besluitvoorbereidende commissie staan.
- a.
Over geagendeerde onderwerpen kan bij de behandeling van het agendapunt het woord worden gevoerd;
- b.
De totale beschikbare spreektijd bedraagt 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben aangemeld, krijgen van de voorzitter maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld, wordt de beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;
- c.
Het woord kan niet gevoerd worden over:
- i.
een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;
- ii.
benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- iii.
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
- d.
Degene, die van het spreekrecht als bedoeld in dit lid gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk 12.00 uur op de dag van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren;
- e.
De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering;
- f.
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers aan de vergadering;
- g.
De voorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.
Artikel 17. Verslag en besluitenlijst
- 1.
De commissiegriffier draagt zorg voor de digitale verslaglegging van de informatieve- en besluitvoorbereidende commissievergaderingen, met uitzondering van de vergaderingen die niet in de raadszaal plaatsvinden;
- 2.
De commissiegriffier draagt tevens zorg voor besluitenlijsten van de besluit voorbereidende commissievergaderingen. Een besluitenlijst bevat in ieder geval:
- a.
de datum van de vergadering;
- b.
de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
- c.
een per agendapunt door de voorzitter geformuleerd standpunt, conclusie, of advies aan de raad van de commissie;
- d.
per agendapunt expliciet kenbaar gemaakte minderheidsstandpunten;
- e.
bij zwaarwegende politieke, bestuurlijke en of beleidsmatige agendapunten, dan wel langlopende bestuurlijke processen, zulks ter beoordeling van de voorzitter, worden samengevat de overwegingen van de commissie weergegeven;
- f.
bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 20 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen;
- g.
naast de beknopte samenvatting wordt door de commissiegriffier een afsprakenlijst bijgehouden met daarop de vermelding van in een commissie gemaakte afspraken en op naam nog te beantwoorden vragen.
- 3.
De ontwerpbesluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt digitaal beschikbaar gesteld via de gemeentelijke website.
- 4.
Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.
- 5.
De commissieleden, de commissievoorzitter, de burgemeester en de wethouders en de griffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besproken of geadviseerd is. Een voorstel tot verandering dient schriftelijk voor de vaststelling van de besluitenlijst bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Artikel 18. Advies; geen stemmingen
- 1.
Als een besluitvoorbereidende commissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.
- 2.
In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.
- 3.
In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering over geheimhouding en met betrekking tot de orde.
- 4.
Maximaal 2 leden per fractie, gezeten in de binnenring, nemen aan de in lid 3 genoemde stemmingen deel.
Artikel 19. Aantal spreektermijnen besluitvoorbereidende commissies
- 1.
Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.
- 2.
Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.
- 3.
Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.
- 4.
Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
Artikel 20. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 21. Handhaving orde en schorsing
- 1.
De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.
- a.
Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
- b.
Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
- c.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
- 2.
Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de besluitvoorbereidende commissie beslissen de beraadslaging voor een door haar te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 22. Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.
Paragraaf 4. Toehoorders en pers
Artikel 26. Toehoorders en pers
- 1.
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
- 2.
Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
- 3.
De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
- 4.
Het presidium is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
Artikel 27. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan voor aanvang van de vergadering mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.