Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Verordening op de raadscommissies Tiel 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissies Tiel 2022
CiteertitelVerordening op de raadscommissies Tiel 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies gemeenteraad Tiel 2017.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-2022nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-252424

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadscommissies Tiel 2022

De raad van de gemeente Tiel;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 11 januari 2022;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

besluit:

  • 1.

    in te trekken de Verordening op de raadscommissies gemeenteraad Tiel 2017;

  • 2.

    vast te stellen de Verordening op de raadscommissies Tiel 2022

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    commissielid: lid van een raadscommissie;

  • 2.

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • 3.

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • 4.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • 5.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie;

  • 6.

    presidium: het door de raad in het Reglement van orde voor de vergaderingen en voor andere werkzaamheden van de gemeenteraad ingestelde orgaan dat is belast met de voorlopige vaststelling van de agenda’s van de raadscommissies.

Artikel 2. Instelling raadscommissies

  • 1.

    De raad stelt de volgende raadscommissies in:

    • a.

      de informatieve commissie;

    • b.

      de besluitvoorbereidende commissie;

  • 2.

    De informatieve commissie heeft als doel om informatie te vergaren over alle onderwerpen waarop de werkzaamheden van de gemeenteraad betrekking hebben ter voorbereiding op (latere) besluitvorming;

  • 3.

    De besluitvoorbereidende commissie heeft als doel om te overleggen en adviseren over alle onderwerpen waarop de werkzaamheden van de gemeenteraad betrekking hebben.

Artikel 3. Taken

  • 1.

    De informatieve raadscommissie voert overleg met het college, de burgemeester, adviseur(s) van het college en/of de burgemeester en betrokken of geïnteresseerde burgers of organisaties.

  • 2.

    De besluitvoorbereidende raadscommissie heeft de volgende taken:

    • a.

      advies uitbrengen aan de raad over onderwerpen die zijn opgenomen in de programma’s van de begroting, de begroting, de jaarrekening, de perspectievennota en de rekenkamercommissie;

    • b.

      voeren van overleg met het college of de burgemeester, uit eigen beweging of op verzoek van het college of de burgemeester, over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 3 lid 2a genoemde onderwerpen.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    Alle raadsleden zijn lid van de informatieve en besluitvoorbereidende commissies.

  • 2.

    De raad kan op voordracht van een fractie ook niet-raadsleden benoemen (commissieleden niet zijnde raadsleden) in de commissies genoemd in lid 1. Een fractie kan maximaal 4 commissieleden niet zijnde raadsleden voordragen voor benoeming.

  • 3.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een commissielid niet zijnde raadslid van een raadscommissie.

  • 4.

    De commissieleden niet zijnde raadsleden dienen tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.

  • 5.

    Er is geen vaste vertegenwoordiging in raadscommissies. De fracties bepalen zelf door welke commissieleden zij vertegenwoordigd worden. Dit kan per vergadering of desgewenst per agendapunt verschillen.

  • 6.

    Bij besluitvoorbereidende commissies zitten per agendapunt er maximaal 2 commissieleden per fractie aan tafel, waarvan minimaal één als lid van de gemeenteraad benoemd dient te zijn en is er maximaal 1 woordvoerder per fractie.

  • 7.

    Indien de fractie bij besluitvoorbereidende commissies vertegenwoordigd wordt door een commissielid niet zijnde raadslid adviseert deze in de raadscommissie onder verantwoordelijkheid van de raadsfractie waarvoor hij zitting heeft in de commissie.

Artikel 5. Commissievoorzitter

  • 1.

    De commissievoorzitters worden door de raad, uit zijn midden, benoemd. Er worden maximaal 4 commissievoorzitters benoemd.

  • 2.

    De voorzitter van de raad kan niet tot voorzitter van een raadscommissie worden gekozen.

  • 3.

    De commissievoorzitter is geen lid van de raadscommissie, die hij voorzit.

  • 4.

    De commissievoorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6. Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van leden en commissievoorzitters eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad;

  • 2.

    Een lid houdt op lid te zijn van een raadscommissie indien hij/zij niet meer voldoet aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan een commissievoorzitter en een commissielid ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijden ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van de commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.

Artikel 7. Commissiegriffier

  • 1.

    De raad benoemt ter ondersteuning van iedere raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar als commissiegriffier;

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen;

  • 3.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Aanwezigheid college en burgemeester

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

  • 1.

    Degene die binnen het college van burgemeester en wethouders is belast met de portefeuille(s) die het werkgebied van de in artikel 2 genoemde raadscommissies bestrijken is uitgenodigd om de vergadering van de raadscommissie bij te wonen.

  • 2.

    Op verzoek van de leden van de raadscommissie of op eigen initiatief, verstrekt de bij de vergadering aanwezige portefeuillehouder alle relevante informatie over het aan de orde zijnde onderwerp, waaronder begrepen het collegestandpunt.

  • 3.

    De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

Hoofdstuk 3. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

Artikel 9 Vergaderfrequentie

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen van de informatieve commissie eenmaal per maand plaats op de eerste woensdag van de maand en vinden de vergaderingen van de besluitvoorbereidende commissies tweemaal per maand plaatst op de tweede en derde woensdag van de maand.

  • 1.

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en sluiten uiterlijk om 22.30 uur, dan wel worden op dat tijdstip geschorst. Zij vinden in de regel plaats in de raadszaal van het gemeentehuis.

  • 2.

    Een raadscommissie vergadert voorts indien het presidium het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3.

    Het presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 10 Oproep

  • 1.

    De commissiegriffier zendt, langs elektronische weg, namens het presidium tenminste 13 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep op het raadsinformatiesysteem en de website van de gemeente Tiel geplaatst.

  • 3.

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 11, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op maandag 12.00 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden en eveneens geplaatst op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel.

Artikel 11. Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1.

    Voordat de oproep wordt verzonden, stelt het presidium de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • Gewoonlijk omvat de agenda van de besluitvoorbereidende commissie minimaal de volgende vaste punten:

    • Opening

    • Agenda (vaststellen)

    • Concept – beknopt – verslag (vaststellen)

    • Afsprakenlijst van de commissie

    • Verbonden partijen

    • Overige agendapunten

    • Sluiting

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk maandag 12.00 uur voor aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda:

    • onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren;

    • de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 4.

    Wanneer de leden van de besluitvoorbereidende commissie een onderwerp of voorstel bij een besluitvoorbereidende commissie onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De besluitvoorbereidende commissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 12. Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda zijn bedoeld, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 13.

  • 2.

    Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 3.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 4.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken, in afwijking van het eerste lid, voor de leden van de commissie en de leden van de raad geplaatst op het besloten gedeelte van het raadsinformatiesysteem. Via elektronische weg worden zij geïnformeerd over de plaatsing van dergelijke stukken.

Artikel 13. Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de oproep door aankondiging in een huis aan huis verschijnend blad en door plaatsing op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt: de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

     

Paragraaf 2 Ter vergadering

Artikel 14. Presentielijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

  • 3.

    De presentielijst wordt bij besluitvoorbereidende commissies alleen ondertekend door die commissieleden die tijdens de commissievergadering in de binnenring hun fractie vertegenwoordigen.

Artikel 15. Opening vergadering en quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is (helft plus 1).

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.

Artikel 16. Meespreken en spreekrecht burgers

  • 1.

    Iedereen kan meespreken over geagendeerde onderwerpen tijdens de informatieve commissie;

    • a.

      De orde van de vergadering van de informatieve commissie wordt bepaald door de commissievoorzitter; meesprekers dienen zich te houden aan de aanwijzingen en beslissingen van de commissievoorzitter.

    • b.

      Direct na de opening van de informatieve commissie vergadering kan ook het woord gevoerd worden over niet-geagendeerde onderwerpen;

  • 2.

    Tijdens de besluitvoorbereidende commissie kunnen aanwezige burgers, betrokkenen of andere geïnteresseerden gebruik maken van het spreekrecht. Er kan niet worden ingesproken over onderwerpen die niet op de agenda van de besluitvoorbereidende commissie staan.

    • a.

      Over geagendeerde onderwerpen kan bij de behandeling van het agendapunt het woord worden gevoerd;

    • b.

      De totale beschikbare spreektijd bedraagt 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben aangemeld, krijgen van de voorzitter maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld, wordt de beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;

    • c.

      Het woord kan niet gevoerd worden over:

      • i.

        een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

      • ii.

        benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

      • iii.

        een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      Degene, die van het spreekrecht als bedoeld in dit lid gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk 12.00 uur op de dag van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren;

    • e.

      De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering;

    • f.

      De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers aan de vergadering;

    • g.

      De voorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 17. Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor de digitale verslaglegging van de informatieve- en besluitvoorbereidende commissievergaderingen, met uitzondering van de vergaderingen die niet in de raadszaal plaatsvinden;

  • 2.

    De commissiegriffier draagt tevens zorg voor besluitenlijsten van de besluit voorbereidende commissievergaderingen. Een besluitenlijst bevat in ieder geval:

    • a.

      de datum van de vergadering;

    • b.

      de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • c.

      een per agendapunt door de voorzitter geformuleerd standpunt, conclusie, of advies aan de raad van de commissie;

    • d.

      per agendapunt expliciet kenbaar gemaakte minderheidsstandpunten;

    • e.

      bij zwaarwegende politieke, bestuurlijke en of beleidsmatige agendapunten, dan wel langlopende bestuurlijke processen, zulks ter beoordeling van de voorzitter, worden samengevat de overwegingen van de commissie weergegeven;

    • f.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 20 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen;

    • g.

      naast de beknopte samenvatting wordt door de commissiegriffier een afsprakenlijst bijgehouden met daarop de vermelding van in een commissie gemaakte afspraken en op naam nog te beantwoorden vragen.

  • 3.

    De ontwerpbesluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt digitaal beschikbaar gesteld via de gemeentelijke website.

  • 4.

    Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 5.

    De commissieleden, de commissievoorzitter, de burgemeester en de wethouders en de griffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besproken of geadviseerd is. Een voorstel tot verandering dient schriftelijk voor de vaststelling van de besluitenlijst bij de commissiegriffier te worden ingediend.

Artikel 18. Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een besluitvoorbereidende commissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

  • 4.

    Maximaal 2 leden per fractie, gezeten in de binnenring, nemen aan de in lid 3 genoemde stemmingen deel.

Artikel 19. Aantal spreektermijnen besluitvoorbereidende commissies

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3.

    Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 20. Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 21. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

    • a.

      Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

    • b.

      Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

    • c.

      Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 2.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de besluitvoorbereidende commissie beslissen de beraadslaging voor een door haar te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 22. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

 

Paragraaf 3. Besloten vergadering

Artikel 23 Algemeen

  • 1.

    Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

  • 2.

    De vergaderingen van de raadscommissie zijn openbaar tenzij de deuren worden gesloten.

  • 3.

    De deuren worden gesloten wanneer:

    • de voorzitter van de raadscommissie het nodig oordeelt, of

    • wanneer tenminste een vijfde van het aantal aanwezige commissieleden daarom verzoekt.

  • 3.

    In beide gevallen moet het voorstel om de deuren te sluiten in het openbare deel van de commissievergadering worden gedaan.

  • 4.

    Indien de deuren worden gesloten, dienen alle personen die geen lid zijn van de commissie op verzoek van de voorzitter de vergaderruimte te verlaten. Dat betreft dan in ieder geval al het aanwezige publiek en de pers. Aanwezige ambtenaren en collegeleden kunnen blijven, voor zover de commissie dit wenselijk of noodzakelijk acht, dan wel daar geen bezwaar tegen heeft. Anders moeten ook zij de vergaderruimte verlaten.

  • 5.

    Als de deuren eenmaal gesloten zijn, dient de commissie eerst te besluiten of zij in beslotenheid verder wenst te vergaderen. Zo niet dan wordt de vergadering weer in openbaarheid voortgezet.

  • 6.

    Als in beslotenheid wordt vergaderd ziet de commissiegriffier erop toe dat omtrent het in de besloten vergadering behandelde en eventueel omtrent de inhoud van stukken een besluit wordt genomen over het al dan niet opleggen van geheimhouding.

Artikel 24 Notulen

  • 1.

    Indien in beslotenheid wordt vergaderd, dan wordt van het besloten deel een afzonderlijk beknopt verslag gemaakt. Dit verslag is niet openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

  • 2.

    De notulen van het besloten deel van de vergadering worden voor de commissieleden en de raadsleden geplaatst op het besloten gedeelte van het raadsinformatiesysteem van de gemeente Tiel. Zij ontvangen hierover via elektronische weg een separaat bericht.

Artikel 25 Geheimhouding

Omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van stukken kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur geheimhouding worden opgelegd. Artikel 86 van de Gemeentewet is hier van toepassing.

 

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 26. Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Het presidium is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 27. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan voor aanvang van de vergadering mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 28. Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 29. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 april 2022.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies Tiel 2022.

     

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 24 februari 2022,

de griffier,

de voorzitter,