Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Tijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 oktober 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-2022nieuwe regeling

17-05-2022

gmb-2022-251916

2062313

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022

Bekendmaking

 

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 17 mei 2022 de Tijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

 

De subsidieregeling wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

 

Tegen het besluit tot vaststelling van de subsidieregeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Wel is bezwaar mogelijk tegen de vaststelling van het subsidieplafond zoals opgenomen in artikel 6, tweede lid, van de regeling. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit op grond van de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen zes weken na deze bekendmaking schriftelijk ingediend worden en gericht zijn aan burgemeester en wethouders van de gemeente Breda, t.a.v. Adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 90156, 4800 RH te Breda. In het ondertekende bezwaarschrift moet het volgende zijn opgenomen:

  • naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

  • de datum waarop het bezwaarschrift wordt ingediend;

  • een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt (nummer Gemeenteblad);

  • de redenen waarom bezwaar wordt gemaakt.

Als het bezwaarschrift door iemand anders dan de belanghebbende wordt ingediend, moet een volmacht worden meegestuurd.

 

Het bezwaarschrift kan ook per elektronisch formulier worden verzonden. Dit formulier is te vinden op www.breda.nl. Daar is ook meer informatie over bezwaarschriften te lezen.

 

Tekst regeling

 

Burgemeester en wethouders van Breda,

 

Gelet op artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017;

 

besluiten vast te stellen de:

 

Tijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Culturele amateurkunstorganisaties:

Een organisatie met een artistiek inhoudelijke doelstelling waarvan de deelnemers een bepaalde kunstvorm beoefenen op niet-beroepsmatige basis.

College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda.

Artikel 2: Doel

Doel is het bieden van perspectief met betrekking tot de continuïteit van amateurkunstorganisaties in

Breda als gevolg van de coronapandemie door het leveren van een bijdrage aan;

  • a.

    Aantoonbare extra kosten die zijn gemaakt als direct gevolg van de RIVM-richtlijnen ter bestrijding van de coronapandemie;

  • b.

    Kosten voor het ontplooien van ledenwerfactie(s), aanbod te vernieuwen, te verjongen en te digitaliseren.

Artikel 3: Voor wie

Subsidie kan worden verleend aan amateurkunstorganisaties die tenminste vanaf 1 januari 2019 als zodanig actief zijn binnen de Bredase lokale culturele infrastructuur.

Artikel 4: De aanvraag

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd vanaf het moment van inwerkingtreding van deze regeling tot en met 30 september 2022.

  • 2.

    Een amateurkunstorganisatie kan slechts één aanvraag indienen op grond van deze subsidieregeling.

  • 3.

    Aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, mits de aanvraag volledig is én voorzien van alle vereiste bijlagen zoals bedoeld in artikel 8 van deze regeling.

  • 4.

    Subsidieaanvragen worden op volgorde van ontvangst van volledige aanvragen behandeld totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 5.

    Beslissingen op ontvangen aanvragen volgen uiterlijk 8 weken na de datum waarop de aanvraag is ingediend.

Artikel 5: Subsidiecriteria en beoordeling aanvragen

Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende subsidiecriteria:

  • 1.

    De aanvrager is een organisatie die voldoet aan het gestelde in artikel 3 van deze regeling;

  • 2.

    De aanvrager heeft in 2022 te maken met aantoonbaar (extra) kosten als gevolg van de RIVMmaatregelen door de coronapandemie en/of;

  • 3.

    De aanvrager maakt kosten om ledenwerfacties te ontplooien, aanbod te vernieuwen, te verjongen en te digitaliseren en kan deze kosten niet opvangen binnen de reguliere exploitatie van de organisatie.

Artikel 6: Hoogte subsidiebedrag

  • 1.

    De maximale subsidie is € 2.500, - per aanvrager

  • 2.

    Het subsidieplafond voor de uitvoering van deze subsidieregeling bedraagt € 100.000, -.

Artikel 7: Weigeringsgrond

  • 1.

    De subsidie kan geheel of gedeeltelijk worden geweigerd indien deze wordt ingezet voor de reguliere activiteiten.

Artikel 8: Bij de aanvraag in te dienen stukken

  • 1.

    De subsidie wordt digitaal aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en digitaal ondertekend aanvraagformulier.

  • 2.

    De subsidie kan in één aanvraag zowel op grond van artikel 5 lid 2 als artikel 5 lid 3 worden aangevraagd.

  • 3.

    Voor zover er op grond van artikel 5 lid 2 wordt aangevraagd, dient de aanvraag voorzien te zijn van de volgende bijlagen:

    • a.

      Een beschrijving van de aantoonbare kosten en/of extra gemaakte kosten als een direct gevolg van de RIVM-maatregelen door de coronapandemie;

    • b.

      Beschikbare facturen, offertes enz. m.b.t. deze aantoonbare kosten en/of gemaakte extra kosten;

    • c.

      Een toelichting op de redelijkheid en aannemelijkheid van deze aantoonbare kosten en/of gemaakte extra kosten;

    • d.

      Een toelichting waarom deze kosten niet binnen de reguliere bedrijfsvoering zijn op te vangen.

  • 4.

    Voor zover er op grond van artikel 5 lid 3 wordt aangevraagd, dient de aanvraag voorzien te zijn van de volgende bijlagen:

    • a.

      Een beknopt projectplan waarin een beschrijving van de te maken kosten is opgenomen;

    • b.

      Een toelichting te geven waarom deze kosten niet binnen de reguliere bedrijfsvoering zijn op te vangen.

  • 5.

    Voor zover een amateurkunstorganisatie over 2022 geen subsidie ontvangt op grond van hoofdstuk 5 paragraaf 5 van de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017, dienen aanvullend de volgende bijlagen bij de aanvraag te worden gevoegd:

    • a.

      Exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten;

    • b.

      Overzicht van gerealiseerde amateurkunstactiviteiten in 2019;

    • c.

      Een uittreksel van de kamer van koophandel niet ouder dan 1 jaar;

    • d.

      Een recente kopie van een bankafschrift;

    • e.

      Een jaarverslag en jaarrekening 2021.

Artikel 9: Algemene subsidieverordening Breda 2017

De Algemene subsidieverordening Breda 2017 is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.

Artikel 10: Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd opgenomen in het besluit.

Artikel 11: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Tijdelijke subsidieregeling perspectief amateurkunstorganisaties Breda 2022”;

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking;

  • 3.

    De regeling komt te vervallen op 1 oktober2022.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 17 mei 2022

, burgemeester

, gemeentesecretaris