Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Teylingen

Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTeylingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen
CiteertitelIntegraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 108 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

19-12-2019

Plaatselijke weekblad

Z-19-101930

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen

De raad van de gemeente Teylingen,

 

gelezen het collegebesluit van 12 november 2019 met als onderwerp “integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen”

gelet op artikel 108 van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen

 

Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen

 

1. Voorwoord

Voor u ligt het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Teylingen voor de periode 2020-2023. In dit beleid staan de veiligheidsthema’s waar we ons de komende vier jaar op zullen richten. Dit is samen met Teylingers tot stand gekomen.

 

Voordat we dit beleid schreven, is een uitgebreid participatietraject doorlopen. Er zijn veel gesprekken gevoerd met Teylingse inwoners, ondernemers en professionals door bijeenkomsten te organiseren, de campagne van het ‘beste Topidee’ uit te zetten en aan te sluiten bij reeds bestaande overlegstructuren. Ook jongeren hebben zich laten horen en interessante onderwerpen aangedragen waar zij graag meer aandacht voor zien. Mooie gesprekken waarbij op veel veiligheidsthema’s naar voren komt dat het goed gaat in onze gemeente, maar ook duidelijk is dat veiligheid nooit af is. Bij de vraag welk veiligheidsthema inwoners het belangrijkste vinden is met grote meerderheid verkeersveiligheid genoemd. De komende jaren investeren we hierin door voorlichting, bewustwording en inzet van communicatie, maar ook door controles en handhaving als verkeersregels overtreden worden.

 

De rode draad die het veiligheidsbeleid omschrijft is dat we Teylingen samen veilig maken én houden. Dit doen we door samen te werken. Ondernemers en andere organisaties laten dit al zien door zich te verenigen in een samenwerkingsverband om bedrijventerreinen, recreatiegebieden en winkelgebieden vrij te houden van criminele invloeden, veelal in nauwe samenwerking met de politie, brandweer en de gemeente. Zij voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen buurt en zorgen ervoor dat problemen bespreekbaar zijn en worden aangepakt. De gemeente stimuleert initiatieven op het gebied van veiligheid en ondersteunt waar mogelijk en nodig.

 

Veiligheid is een basisbehoefte en de vraag ernaar is groot. We moeten keuzes maken en kunnen niet alles doen. Dit veiligheidsbeleid is tot stand gekomen met de inbreng van velen en op basis hiervan zijn vijf prioriteiten benoemd die in dit beleid terugkomen.

 

Ten slotte: ik ben trots op onze mooie gemeente en de inzet van zoveel Teylingers en professionals die dagelijks bijdragen aan het veilig houden van Sassenheim, Voorhout en Warmond. Grote dank aan alle inwoners, ondernemers, professionals en raadsleden voor hun inbreng op ons veiligheidsbeleid. Het college en ik kijken er naar uit om de komende jaren samen met u de ambities uit het veiligheidsbeleid te verwezenlijken.

 

Carla Breuer

Burgemeester van de gemeente Teylingen

2. Inleiding

Een veilige woon-en leefomgeving willen we allemaal. De gemeente Teylingen streeft ernaar om dit voor haar inwoners te realiseren en te behouden. Het realiseren van veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waar veel partijen een rol hebben. Door samen te werken kunnen we veiligheid in de gemeente behouden en verbeteren. Dit vraagt om een integrale benadering en vindt plaats door afstemming en intensieve samenwerking met interne en externe partners. Daarbij zetten we in op preventie, gezamenlijke communicatie en eenduidige informatie. Hierdoor bereiken we betere resultaten dan dat iedere organisatie voor ‘zich’ werkt aan veiligheid. De ‘Strategische verkenning van de veiligheidspositie van Hillegom, Lisse en Teylingen’ (hierna: strategische verkenning) is het vertrekpunt voor het integraal veiligheidsbeleid 2020-2023. Hierin staan de uitdagingen en ontwikkelingen die we de komende jaren op het veiligheidsgebied verwachten.

 

Veiligheid is een veelomvattend begrip en staat niet op zichzelf. Landelijke en regionale veiligheidsthema’s spelen door op lokaal niveau, waaronder ondermijning, huiselijk geweld, de aanpak van overlastgevend gedrag en jeugd en veiligheid1. Voor de gemeente is het van belang om de veiligheidsthema’s lokaal in te steken en daarbij het grotere geheel in ogenschouw te houden.

 

We merken dat de vraag naar veiligheid groot is, echter de beschikbare capaciteit en middelen zijn schaars. Hierdoor is het noodzakelijk om prioriteiten te stellen en dat gebeurt in het integraal veiligheidsbeleid. In dit beleid komen vijf prioriteiten naar voren waar wij ons in de periode 2020-2023 specifiek op willen richten.

 

Het integraal veiligheidsbeleid stelt de veiligheid van inwoners van Teylingen centraal en gaat mede om het gevoel van (on)veiligheid. Daarom zijn inwoners en ondernemers actief betrokken bij de opstelling van het beleid door deel te nemen aan bijeenkomsten en gesprekken. Door inwoners is verkeersveiligheid als belangrijkste veiligheidsthema gekozen2. Wij vinden het belangrijk om naar dit signaal te luisteren en de komende vier jaar is verkeersveiligheid een prioriteit in Teylingen.

 

We leven in een dynamische wereld. Onze zorg voor veiligheid staat nooit stil. Het is een beleidsgebied waarop wij ons blijven organiseren want de samenleving verandert snel en de problematiek wordt complexer. Het integraal veiligheidsbeleid geeft inzicht en kaders in de manier waarop we de komende vier jaar werken aan het bevorderen van de veiligheid, verhogen van de leefbaarheid en het verminderen van de onveiligheidsgevoelens onder inwoners. Dit beleid wordt door de gemeenteraad vastgesteld en door het college jaarlijks geconcretiseerd in uitvoeringsprogramma's (veiligheidsjaarplannen). De gemeenteraad heeft daarmee een middel om te sturen op het lokale veiligheidsbeleid en de prioriteiten in de aanpak van de veiligheidsvraagstukken.

Leeswijzer

Het integraal veiligheidsbeleid bouwt voort op wat er al is, versterkt bestaande succesvolle werkwijzen en sluit aan op trends en ontwikkelingen. Het laat achtereenvolgens het veiligheidsbeeld, visie, ambities, uitgangspunten, prioriteiten en hoofdlijnen van de aanpak zien op het gebied van integrale veiligheid voor de komende vier jaar en gaat in op de organisatorische borging van de veiligheidsprojecten en -activiteiten. Deze worden weggezet binnen vijf veiligheidsvelden die samen het gemeentelijke integrale veiligheidsterrein vormen. Hiervoor sluiten we aan op de methode van het Kernbeleid van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG):

  • 1)

    veilige woon- en leefomgeving;

  • 2)

    bedrijvigheid en veiligheid;

  • 3)

    jeugd en veiligheid;

  • 4)

    fysieke veiligheid;

  • 5)

    integriteit en veiligheid.

Elk veiligheidsveld bevat meerdere veiligheidsthema’s zoals crisisbeheersing, horeca, woninginbraken en evenementen.

3. Totstandkoming Integraal Veiligheidsbeleid

Zoals in de inleiding omschreven beschrijft het integraal veiligheidsbeleid aan de hand van een aantal veiligheidsthema’s de ambities en hoofdlijnen van de aanpak voor de komende vier jaar. Ook beschrijft het welke partners bij het beleid betrokken zijn en wie we nodig hebben om onze ambities te verwezenlijken. Om dit beleid op te stellen is een uitgebreid proces doorlopen waarbij de strategische verkenning als vertrekpunt geldt3. De strategische verkenning brengt in beeld welke (lokale) uitdagingen op het gebied van veiligheid te verwachten zijn en hoe we hierop kunnen anticiperen. Een doorkijk in de daarbij behorende trends en ontwikkelingen is te lezen vanaf pagina 10.

 

Voordat de beeldvormende fase van start ging, is door de raadsleden in de commissievergadering van 13 maart 2019 belangrijke inbreng gegeven op het voorgestelde proces om het integraal veiligheidsbeleid vorm te geven4. Het belang van de veiligheidsthema’s ondermijning, huiselijk geweld, cybercrime en maatschappelijke onrust is genoemd waarbij uitgangspunten zoals integrale samenwerking, strategische communicatie en preventie als rode draad door de veiligheidsthema’s lopen. Het belang van participatie en de inbreng van inwoners is eveneens nadrukkelijk benoemd. Aan de hand van de inbreng op de procesnotitie en de aanbevelingen uit de strategische verkenning is de beeldvormende fase vormgegeven en zijn we over zes veiligheidsthema’s in gesprek gegaan5.

 

Om tot een lokaal veiligheidsbeleid te komen is het van belang om ook de landelijke en regionale kaders te kennen en deze, waar mogelijk en nodig, mee te nemen in de behandeling van de lokale veiligheidsthema’s. Deze reeds vastgestelde beleidsdoelstellingen en thema’s kunnen (gedeeltelijk) laten zien welke overkoepelende veiligheidsthema’s ook op lokaal niveau aandacht behoeven en doorwerken. De landelijke beleidsdoelstellingen zijn terug te vinden in de ‘Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022’. Op regionaal niveau is in samenwerking met het Openbaar Ministerie, politie en de gemeenten het ‘Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag’ tot stand gekomen. De landelijke beleidsdoelstellingen en/of (landelijke) genoemde thema’s die overeenkomen met de regionale thema’s zijn ondermijning, cybercrime, high impact crimes, huiselijk geweld, terrorisme en extremisme en de aanpak van overlast en personen met verward gedrag. Op regionaal niveau gaat ook aandacht uit naar de aanpak van jeugdoverlast – en criminaliteit. Deze veiligheidsthema’s komen herkenbaar terug in het voorliggende lokale veiligheidsbeleid.

 

Om tot een maatschappelijk gedragen veiligheidsbeleid te komen is het essentieel om te weten wat er onder inwoners en ondernemers leeft en hoe zij de veiligheid in Teylingen ervaren. Welk veiligheidsthema is belangrijk en waar zouden inwoners en ondernemers graag meer aandacht voor willen. Om inwoners en ondernemers actief te betrekken bij de opstelling van het veiligheidsbeleid zijn bijeenkomsten georganiseerd, overlegstructuren bijgewoond en is de campagne van het ‘beste Topidee’ uitgezet om vanuit allerlei verschillende doelgroepen en invalshoeken inbreng te krijgen op de veiligheidsthema’s. In combinatie met de deskundige inbreng van onze professionals waaronder de politie, brandweer, OM, scholen, GGD, GGZ, RIEC, ISD en interne partners binnen de gemeente is dit veiligheidsbeleid daadwerkelijk integraal tot stand gekomen.

 

De beeldvormende fase is afgesloten met een oordeelsvormende notitie die in de commissievergadering van 11 september 2019 is besproken6. Deze notitie beschrijft de opbrengsten van het participatietraject en stelt de vraag centraal of de raad zich kan vinden in de voorgestelde prioriteiten en strategische uitgangspunten voor het integraal veiligheidsbeleid 2020-2023. De positieve inbreng en het akkoord op dit voorstel resulteert in vijf prioriteiten en vijf strategische uitgangspunten. De uitwerking hiervan is te lezen vanaf hoofdstuk 5.

4. Veiligheidsbeeld van Teylingen

Het veiligheidsbeeld van een veiligheidsthema komt tot stand door objectieve (politie)cijfers, het meten van de subjectieve veiligheidsbeleving (Veiligheidsmonitor) en de trends en ontwikkelingen op het gebied van veiligheid. In de strategische verkenning is het veiligheidsbeeld van Teylingen geschetst. Dit beeld is in de oordeelsvormende notitie uitgebreid met gegevens tot en met april 2019. Door het veiligheidsbeeld te schetsen, wordt zichtbaar of er een stijgende of dalende lijn is in het aantal geregistreerde incidenten van een specifiek veiligheidsthema. Door deze analyse van een langere periode te maken, is het mogelijk om (voorlopige) conclusies te trekken en wordt zichtbaar waar we de komende jaren op in moeten zetten en welke ontwikkelingen we kunnen verwachten.

Wonen, werken en recreëren in Teylingen

Teylingen is een veilige gemeente. Begin dit jaar (maart 2019) liet de AD Misdaadmeter zien dat Teylingen aanzienlijk is gestegen op de lijst van veilige gemeenten7. Van de 355 gemeenten staat Teylingen op plaats 2798. Bovendien is de algemene veiligheidsbeleving onder inwoners van Teylingen hoog. De uitkomsten van de Veiligheidsmonitor laten zien dat er de laatste jaren een stijgende lijn is in de algemene beoordeling van veiligheid.

 

Bron: Veiligheidsmonitor 2013, 2015 en 2017.

 

De bovenstaande grafiek laat zien dat inwoners van de gemeente Teylingen de leefbaarheid in de buurt en de veiligheidsbeleving in zijn algemeenheid als hoog beoordelen. De grafiek laat een vergelijking zien met de Eenheid Den Haag en Nederland als geheel waarbij de veiligheidsbeleving en leefbaarheid van die twee onderdelen lager zijn dan de beoordeling van Teylingen.

Strategische verkenning

In 2018 is de strategische verkenning opgeleverd. De strategische verkenning maakt inzichtelijk voor welke uitdagingen we de komende jaren staan op het gebied van veiligheid en hoe we hier, samen met onze partners, op kunnen anticiperen. Daarbij is van belang om de trends en ontwikkelingen in ogenschouw te houden zodat we tijdig op veranderingen kunnen inspelen door beleidsaanpassingen door te voeren. De strategische verkenning geeft handvatten voor een effectiever integraal veiligheidsbeleid en bevat aanbevelingen met betrekking tot de inzet op veiligheidsthema’s en de uitgangspunten die daarbij van belang zijn. Bovendien is dit ook het vertrekpunt geweest voor het opstellen van de oordeelsvormende notitie integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen die het actuele veiligheidsbeeld schetst door een analyse van de cijfers van 2014 tot en met april 2019 weer te geven.

Oordeelsvormende notitie: Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023

In de commissie DEB (Duurzaamheid, Economie en Bestuur) is op 11 september 2019 de oordeelsvormende notitie voor het voorliggende veiligheidsbeleid besproken. De notitie bevat aanbevelingen over de prioriteiten en keuzes voor de komende vier jaar. De aanbevolen waardering van een veiligheidsthema als prioriteit of thema, was gebaseerd op objectieve cijfers, subjectieve beleving maar vooral ook op de inbreng van inwoners, ondernemers en professionals. Het uitgebreide participatietraject dat daaraan voorafging, leverde duidelijke keuzes op. De oordeelsvormende notitie adviseerde om vijf veiligheidsthema’s te prioriteren en de andere veiligheidsthema’s als ‘thema’ aan te merken. De reacties van de commissieleden waren positief instemmend op de voorgedragen prioriteiten, thema’s en strategische uitgangspunten. Juist deze belangrijke en constructieve inbreng van de commissie, draagt bij aan breed gedragen veiligheidsbeleid.

 

De vijf prioriteiten gaan wij de komende vier jaar samen met onze samenwerkingspartners aanpakken. De huidige aanpak van de ‘thema’s’ blijven wij continueren maar geven het geen extra impuls. Hierbij merken we op dat wanneer het veiligheidsbeeld in de aankomende vier jaar op één van de thema’s wijzigt, wij de inzet hierop kunnen bijstellen. De vijf prioriteiten zijn in dit integraal veiligheidsbeleid onder hoofdstuk 6 verder uitgeschreven, waaronder de hoofdlijnen van de aanpak voor de komende vier jaar. Een samenvatting van de thema’s is te lezen in hoofdstuk 7.

Voordat we verder gaan

Voordat we nader inzoomen op trends en ontwikkelingen, volgt een terugblik op de prioriteiten van het vorig integraal veiligheidsbeleid. Zo wordt zichtbaar dat enkele prioriteiten niet meer als prioriteit terugkomen terwijl andere veiligheidsthema’s juist een prioriteit worden zoals verkeersveiligheid, huiselijk geweld en ondermijnende criminaliteit.

Terugblik: integraal veiligheidsbeleid 2014-2017

Het integraal veiligheidsbeleid van 2014-2017 is met een jaar verlengd in 2018. In hetzelfde jaar is de strategische verkenning opgesteld. Dit jaar stond in het teken van het opstellen van het nieuwe veiligheidsbeleid.

 

In algemene zin constateren we een daling in het aantal geregistreerde misdrijven (high impact crimes). Zo is het totaal aantal misdrijven in 2018 naar 1075 gedaald terwijl er in 2014 nog 1293 registraties waren9. De aanpak van criminaliteit gaat met vallen en opstaan en dikwijls zien we schommelingen in de cijfers. Een goed voorbeeld hiervan is de daling in het aantal woninginbraken. Daarnaast is een ontwikkeling gaande waarbij ondermijnende criminaliteit steeds prominenter in beeld komt en – in tegenstelling tot enkele vormen van high impact crimes en jeugdoverlast – veelal onzichtbaar is.

 

De afgelopen jaren is intensief gewerkt aan de prioriteiten van het vorige veiligheidsbeleid waarbij nieuwe ontwikkelingen en andere vormen van criminaliteit zijn meegenomen. Om tot een goede aanpak van veiligheidsvraagstukken te komen, zorgen we ervoor dat lokale wet- en regelgeving actueel is, zoals de Algemene plaatselijke verordening en pakken we de regie als dit nodig is bijvoorbeeld bij de aanpak van jeugdoverlast en jeugdgroepen. Indien nodig stellen we nieuw beleid op.

 

Voordat we inzoomen op de nieuwe prioriteiten voor de komende vier jaar, kijken we terug op de prioriteiten van het integraal veiligheidsbeleid 2014-2017. Hierin stonden de volgende prioriteiten centraal:

  • Inbraken (onderdeel van ‘high impact crimes’)

  • Aanpak jeugdoverlast

  • Alcohol en drugs

  • Veilige uitgaansgelegenheden

  • Veiligheidsbeleving

Een terugblik op de eerder benoemde prioriteiten, geeft het volgende beeld weer.

Inbraken

Door de intensieve inzet en samenwerking met ketenpartners, zoals de politie en woningcorporaties, is het aantal woninginbraken in Teylingen tussen 2014 en 2018 met 59,4% gedaald10.

 

Bron: bestuurlijke 12-maand rapportage 2014-2018 en januari t/m april 2019 politie Eenheid Den Haag

 

De bovenstaande grafiek maakt deze daling zichtbaar door de trend van de afgelopen jaren weer te geven. Deze trend is zichtbaar in de gehele regio11. Door de daling van traditionele criminaliteit is dit veiligheidsthema de komende jaren geen prioriteit, maar vanwege de grote impact die deze vorm van criminaliteit heeft, continueren we de inzet op dit thema zodat de integrale aanpak gewaarborgd blijft.

Aanpak jeugdoverlast

Ondanks de lichte daling in de veiligheidscijfers van 19,5% van het aantal geregistreerde incidenten tussen 2014 en 201812, laten de ontwikkelingen zien dat de problematiek van jeugdoverlast hardnekkig en complex is. Vroegtijdig ingrijpen is essentieel om escalatie in een later stadium te voorkomen. Enkele jongeren zien we herhaaldelijk terugkeren in de groepsaanpak van jeugdoverlast. Deze actuele ontwikkelingen laten zien dat blijvende inzet op dit veiligheidsthema nodig is13. Daarom blijft jeugd ook de komende jaren een prioriteit in Teylingen.

Alcohol en drugs

In het voorliggende beleid valt de inzet op alcohol – en drugsgebruik samen met de aanpak van jeugd en veiligheid en blijft daarmee een prioriteit. De komende jaren blijft het belangrijk om jongeren voorlichting te geven over de gevaren van alcohol en – drugsgebruik. Daarbij houden we aandacht voor de toenemende invloed van social media en spelen in op de zorgelijke ontwikkeling van drugscriminaliteit in relatie tot (kwetsbare) jongeren14.

Veilige uitgaansgelegenheden

We blijven de komende jaren inzet plegen op het veilig houden van uitgaansgelegenheden en evenementen. Dit doen we door toezicht en handhaving en door duidelijke voorschriften te stellen aan een evenementenvergunning. Dit veiligheidsthema is de komende jaren een thema.

Veiligheidsbeleving

De Veiligheidsmonitor maakt inzichtelijk hoe inwoners de veiligheid in Teylingen ervaren en waarderen. We blijven deelnemen aan dit tweejaarlijks onderzoek. Dit veiligheidsthema verbinden we aan diverse veiligheidsthema’s, waaronder verkeersveiligheid, waardoor het geen op zichzelf staande prioriteit meer hoeft te zijn en tegelijkertijd onderdeel blijft van ons veiligheidsbeleid.

Trends en ontwikkelingen

Naast de cijfermatige veiligheidsanalyse, laten de landelijke en regionale veiligheidsthema’s zien voor welke trends en ontwikkelingen we de komende jaren staan. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we onze aanpak blijven aanpassen op de actualiteit. Onderstaand zoomen we nader in op de trends en ontwikkelingen die zich voor doen en invloed hebben op de te volgen koers in het integraal veiligheidsbeleid. De komende jaren zetten we hier verder op in door veiligheidsvraagstukken integraal aan te pakken en meer ‘aan de voorkant’ te zitten met een focus op vroegsignalering en preventie.

Conclusie

Teylingen doet het goed op het gebied van veiligheid. Dit betekent niet dat we onze aanpak kunnen verminderen. Integendeel: het blijft van belang om het huidige veiligheidsniveau tenminste te behouden en waar mogelijk is, te verhogen. De eerdere prioriteiten inbraken, veilige uitgaansgelegenheden en veiligheidsbeleving kunnen nu een ‘thema’ worden en we verschuiven de aandacht naar andere vormen van criminaliteit, zoals ondermijnende criminaliteit (de verborgen georganiseerde misdaad) en fysieke veiligheid (verkeersveiligheid). We zetten in op het vergroten van sociale cohesie en saamhorigheid door de aanpak van overlastgevende situaties en treden op tegen verkeersonveilig gedrag. Hoe we dit gaan doen komt in de volgende hoofdstukken aan de orde, waarbij integrale samenwerking als basis dient om onze ambitie en visie te kunnen verwezenlijken.

5. Ambitie: waar willen we naartoe in 2023?

In dit hoofdstuk gaan we in op waar we naartoe willen werken in 2023. De zorg voor veiligheid is één van de kerntaken van de gemeente. De aanpak van veiligheid ligt in handen van velen: inwoners, ondernemers, politie, maatschappelijke organisaties die allen werken aan een veilig Teylingen. Waar we op inzetten en de hoofdlijnen van de aanpak is te lezen in dit integraal veiligheidsbeleid. Voordat we inzoomen op de prioriteiten leggen we uit waar veiligheid over gaat. Veiligheid heeft betrekking op:

  • Sociale veiligheid: het aantal en de ernst van strafbare – en overlastincidenten;

  • Fysieke veiligheid: de mate waarin mensen beschermd zijn tegen ongevallen (bijvoorbeeld in het verkeer);

  • Digitale veiligheid: de mate van digitale weerbaarheid van de gemeenschap, zoals bijvoorbeeld cyberpesten, sexting en identiteitsfraude of het hacken van systemen;

  • Veiligheidsbeleving: het gevoel van veiligheid van mensen.

Onze visie, strategische uitgangspunten en algemene doelstellingen geven de rode draad aan waarlangs de komende vier jaren gewerkt wordt om deze te verwezenlijken. De visie sluit aan op de politiek bestuurlijke ambities, zoals beschreven in het collegewerkprogramma ‘Vitaal Teylingen’ 2018-2022 en het raadsprogramma ‘Vitaal Teylingen’ 2018-2022. De strategische uitgangspunten vinden hun grondslag in de strategische verkenning en zijn in de integrale veiligheidssessie van 26 maart 2019 met interne en externe partners expliciet naar voren gekomen. De algemene doelstellingen formuleren wat we minimaal willen bereiken de komende jaren en hoe we dit meten.

Visie

We benutten de kennis, deskundigheid en ervaring van onze inwoners, ondernemers en instellingen optimaal. Samen werken we aan een Teylingen waar het fijn wonen, werken en recreëren is. Participatie is het uitgangspunt en we gaan uit van de eigen kracht en verantwoordelijkheid van onze inwoners. We intensiveren de samenwerking tussen de ketenpartners en we versterken de verbindende rol van de gemeente. Beleid maken we samen én voeren we samen uit!

Strategische uitgangspunten

Met de vaststelling van de uitgangspunten van het integraal veiligheidsbeleid werken we samen met inwoners, ondernemers en professionals aan het verbeteren van de veiligheid in Teylingen. De inzet van maatregelen kiezen we op basis van goede analyses en sluiten aan bij de aard en urgentie van problemen waarbij preventie een rode draad is bij de aanpak van de veiligheidsthema’s. Veiligheidsvraagstukken worden steeds complexer en vragen om een integrale benadering waarbij we samenwerken met een veelheid aan partijen. Zo werkt de gemeente in het veiligheidsdomein niet alleen samen met de traditionele partners zoals politie, OM en de brandweer maar ook met de woningcorporaties, sociale dienst en maatschappelijke organisaties. Dit vraagt om een andere benadering en blijvende investering in elkaar om de gezamenlijke resultaten te behalen.

We zijn flexibel en spelen met onze doelstellingen en aanpak soepel in op ontwikkelingen en onverwachte gebeurtenissen. De uitgangspunten die bij ieder veiligheidsthema terugkomen, ongeacht of dit een prioriteit of thema is, zijn:

• Vroegsignalering en preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Huiselijk geweld is hiervan een goed voorbeeld. Door tijdig problemen en onveilige situaties te signaleren, zoals jongeren die drugs gebruiken, kunnen we tijdig de juiste maatregelen treffen. Voor het signaleren van onveilige of verdachte situaties, is het gebruiken van de ‘ogen en oren’ in de buurt van essentieel belang.

• Integrale samenwerking

De aanpak is ‘integraal’. Daarmee bedoelen we dat alle inwoners, ondernemers en professionals een rol hebben en hun verantwoordelijkheid nemen. Veiligheid bereiken we met elkaar. We zetten in op verdere verbetering en investering in onze ketensamenwerking. Dit doen we niet alleen met onze traditionele partners, maar we kijken ook naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Daarnaast richten we ons op het vergroten van de partnership met inwoners. We stimuleren inwoners bij initiatieven als deze bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het integraal veiligheidsbeleid.

• Inzet van strategische communicatie

We zetten gezamenlijke communicatie in om boodschappen te delen. Dit leidt tot eenduidige berichtgeving over veiligheidsthema’s. We versterken hiermee onze samenwerking en onze daadkracht om Teylingen nog veiliger te maken. Dit geeft vertrouwen en dat vinden we belangrijk. Bij het programma ondermijning maken we al gebruik van de inzet van gezamenlijke communicatie en we werken hierin samen met de politie en het Openbaar Ministerie.

• Oplossingsgericht werken

Door trends en ontwikkelingen zoals een toename van ‘onzichtbare’ vormen van criminaliteit en multiproblematiek is het van belang om met een oplossingsgerichte instelling veiligheidsvraagstukken te benaderen. Dit houdt in dat we een brede blik hebben en ‘outside the box’ denken. Deze instelling zorgt voor creatieve en nieuwe oplossingen voor bestaande problemen die we samen met onze partners aanpakken.

• Versterking van informatiepositie en informatiedeling

Om tot een succesvolle aanpak te komen, hebben alle partners dezelfde informatie nodig. Dit begint bij het kunnen delen van de relevante informatie aan elkaar. De praktijk laat zien dat het nodig is om bij verschillende organisaties, waaronder de gemeente, te investeren in informatiedeling en processen beter op elkaar aan te sluiten. We blijven inzetten op het bereiken van een gezamenlijke informatiepositie waarbij iedere partner over dezelfde informatie beschikt zodat we integraal een gezamenlijk vertrekpunt hebben om een veiligheidsvraagstuk aan te pakken.

Algemene doelstellingen

Elk jaar wordt het gemeentelijk veiligheidsbeeld bekeken en de integrale aanpak geactualiseerd. Als ijkpunten voor de beoordeling van de veiligheid in onze gemeente maken we gebruik van de Veiligheidsmonitor en de plek van onze gemeente volgens de AD Misdaadmeter. Door een indicator op zowel de subjectieve als de objectieve veiligheid te gebruiken, zorgen we voor een zorgvuldige peiling van waar we staan als gemeente.

We houden de volgende doelstellingen aan:

  • -

    De inwoners van Teylingen beoordelen de leefbaarheid in de buurt en de algemene veiligheidsbeleving minimaal met een rapportcijfer 7,5;

  • -

    Onze plek in de lijst van veilige gemeenten volgens de AD Misdaadmeter is niet lager dan het voorgaande jaar.

Uiteraard moet de haalbaarheid van de doelstellingen altijd bezien worden tegen de achtergrond van de actualiteiten en de capaciteitsvraagstukken.

6. Prioriteiten

Het veiligheidsbeleid bevat vijf prioriteiten waar we ons de komende vier jaar op richten. Voor het stellen van de juiste prioriteiten is het van belang te weten hoe het staat met de veiligheid in de gemeente, wat er de komende jaren op ons afkomt, waar we naartoe willen werken en hoe onze samenwerkingspartners erin zitten. Niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de afstemming van de capaciteit. In dit hoofdstuk lichten we de vijf prioriteiten toe en werken deze op hoofdlijnen uit. Na een toelichting op de betreffende prioriteit beschrijven we onze visie, ambitie, hoofdlijnen van de aanpak, de samenwerking met partners en hoe we de effecten van onze ambities meten.

Wat is een prioriteit?

Een prioriteit houdt in dat we, samen met onze partners, de komende jaren inzet op dit veiligheidsthema plegen. De inzet en aanpak op de andere en traditionele veiligheidsthema’s blijven wij continueren, zonder deze een extra impuls te geven. Inzet op de aanpak van deze andere thema’s blijft daarmee gewaarborgd.

Hoe komen we bij deze prioriteiten?

De strategische verkenning bevat een veiligheidsanalyse van de gemeente Teylingen tussen 2014 en 2017. In de oordeelsvormende notitie is deze analyse aangevuld met de veiligheidscijfers tot en met april 2019. Tussen maart en juli 2019 vond een uitgebreid beeldvormende fase plaats waarin Teylingers en professionals hun inbreng op veiligheid gaven. Deze fase sloten wij af door op 11 september 2019 een oordeelsvormende notitie aan de raadsleden van de commissie DEB voor te leggen. Uit deze bespreking zijn vijf prioriteiten naar voren gekomen waar we ons de komende jaren op richten.

 

  • Verkeersveiligheid

  • Tegengaan van huiselijk geweld

  • (Woon)overlast en maatschappelijke onrust

  • Jeugd en veiligheid

  • Ondermijning: georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Tijdens veiligheidsbijeenkomsten vroegen wij inwoners wat zij belangrijk vinden op het gebied van veiligheid. Deze bijeenkomsten hebben ons van bruikbare en interessante informatie voorzien om het veiligheidsbeleid op te stellen. Daarnaast kregen inwoners digitaal de mogelijkheid om aan te geven welk veiligheidsthema zij het belangrijkste vinden. In onderstaand overzicht zijn de uitkomsten hiervan zichtbaar.

 

Naast de bovenstaande uitkomsten zijn de veiligheidscijfers van de afgelopen jaren per veiligheidsthema in beeld gebracht15. Deze gezamenlijke uitkomsten geven een volledig veiligheidsbeeld weer.

Verkeersveiligheid

Met grote meerderheid is verkeersveiligheid als belangrijkste veiligheidsthema gekozen. Inwoners en ondernemers vragen aandacht voor handhaving van verkeersregels zoals te hard rijden, gevaarlijk verkeersgedrag en meer toezicht in Teylingen. Vanuit de campagne het ‘beste Topidee’ zijn meer dan 100 ideeën ontvangen en het ‘beste Topidee’ heeft betrekking op bewustwording van eigen verkeersgedrag en zichtbaarheid van voetgangers (personen die aan het verkeer deelnemen) in het donker. Dit is een veiligheidsthema dat inwoners direct raakt en lokaal naar voren komt. De komende vier jaar is verkeersveiligheid een prioriteit.

Tegengaan van huiselijk geweld

Huiselijk geweld is een ‘high impact crime’ omdat het een ingrijpend effect heeft in het leven van een persoon. Inwoners geven aan de aanpak van ‘high impact crimes’ belangrijk te vinden en tijdens de inloopbijeenkomst ‘centrumvisie-veiligheid’ is expliciet het belang om in te zetten op de aanpak van huiselijk geweld genoemd. Op regionaal niveau is huiselijk geweld eveneens een prioriteit16.

Aanpak van (woon)overlast en maatschappelijke onrust

Uit de bijeenkomsten komt duidelijk naar voren dat inwoners de aanpak van overlastgevende situaties belangrijk vinden en vragen hier aandacht voor. De aanpak van overlast is breed en heeft betrekking op overlast in de buitenruimte of drugshandel, maar gaat ook over overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag. De veiligheidscijfers laten een stijgende lijn zien in het aantal geregistreerde incidenten en deze trend is zichtbaar in de gehele regio17. De aanpak van (woon)overlast en maatschappelijke onrust is daarom een prioriteit. Landelijk en regionaal is dit veiligheidsthema eveneens een speerpunt/prioriteit18.

Voorkomen van jeugdoverlast en – criminaliteit (jeugd en veiligheid)

De aanpak van alcohol en drugs (onderdeel van jeugd en veiligheid) krijgt – in vergelijking met verkeersveiligheid en ‘high impact crimes’ – een minder hoge waardering, echter maken de trends en ontwikkelingen zichtbaar dat intensieve inzet hierop essentieel is. Regionaal is jeugd een prioriteit19. Uit de gesprekken en bijeenkomsten met inwoners, ondernemers en professionals komt nadrukkelijk het belang van vroegsignalering en de rol van de ouder(s) naar voren om tijdig en preventief een positief verschil te maken in het leven van een jongere en daarmee zijn of haar omgeving. Jeugd en veiligheid is daarom een prioriteit in Teylingen.

Aanpak van ondermijning: georganiseerde, ondermijnende criminaliteit

Door professionals is het belang van de aanpak van ondermijnende criminaliteit ingebracht. De gemeenteraad van Teylingen heeft reeds een investering gedaan voor het programma ondermijning. Inwoners en ondernemers vinden de aanpak van ondermijnende criminaliteit belangrijk en vragen voorlichting en bewustwording zodat zij signalen van ondermijnende criminaliteit beter kunnen signaleren en melden. De aanpak van ondermijnende criminaliteit is een landelijke ontwikkeling en krijgt steeds meer aandacht. Landelijk en regionaal is de aanpak van ondermijning een landelijke beleidsdoelstelling en prioriteit20. Ook in Teylingen is dit veiligheidsthema de komende vier jaar een prioriteit.

Uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid

De concrete uitvoering van het kaderstellend integraal veiligheidsbeleid (de zogenaamde HOE-vraag) staat beschreven in het veiligheidsjaarplan dat elk jaar wordt opgesteld. Het veiligheidsjaarplan wordt door het college opgesteld en omschrijft per veiligheidsthema de concrete acties en doelstellingen waar we ons jaarlijks op richten. De raad informeren we over de veiligheidsjaarplannen en de evaluaties hiervan.

 

6.1 Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid is een belangrijk maatschappelijk thema en is in Teylingen als belangrijkste veiligheidsthema gekozen. Uit het Kernbeleid van de VNG blijkt dat verkeersveiligheid onder ‘fysieke veiligheid’ valt. Fysieke veiligheid is de mate waarin mensen beschermd zijn tegen ongevallen. Daarnaast staat verkeersveiligheid ook veelal in verband met de veiligheidsbeleving. Veiligheidsbeleving is een lastig onderwerp aangezien er een continu spanningsveld is tussen objectieve en subjectieve veiligheid. Het gebruik van communicatie om inwoners te informeren over veiligheid blijft hierbij van belang. Verkeersveiligheid heeft dan ook betrekking op het nemen van maatregelen door de overheid met als doel het verkeer veiliger te maken én om verkeersveilig gedrag te stimuleren.

 

De Veiligheidsmonitor laat zien dat gemiddeld een kwart van de inwoners van Teylingen gevaarlijk rijgedrag, te hard rijden en parkeerproblematiek in de gemeente als een probleem beleeft21. Dat verkeersveiligheid een veiligheidsthema is dat leeft onder de inwoners van Teylingen blijkt ook uit de hoeveelheid ontvangen ideeën en suggesties die hierop betrekking hebben22.

 

Inwoners vinden zichtbare controle en handhaving op de naleving van verkeersregels en gevaarlijke situaties belangrijk en vragen daarbij ook aandacht voor inzet op gedragsverandering in het verkeer.

Visie

In Teylingen is iedereen in het verkeer veilig en voelt zich veilig.

Ambitie

We streven naar het verbeteren van de verkeersveiligheid in Teylingen. We zetten in op het veilig zijn én op het veilig voelen. Daarbij realiseren we ons dat een verkeerssituatie weliswaar onveilig kan voelen, maar toch veilig is omdat er geen tot weinig incidenten zijn.

Hoofdlijnen van de aanpak

Voor het realiseren van onze ambitie besteden we aandacht aan de volgende aspecten.

1. Engineering – Education – Enforcement (3 E’s): integrale samenwerking

De ‘3 E’s’ samen, maar ook afzonderlijk, kunnen verkeersgedrag en de veiligheidsbeleving beïnvloeden. Vanuit het team Toezicht en Handhaving richten we ons primair op de laatste 2 E’s van ‘education’ en ‘enforcement’. We houden oog voor het grotere geheel en werken, ook voor het derde aspect, samen met interne en externe partners en delen de relevante informatie zodat er integrale resultaten worden bereikt.

2. Focus op preventie en gezamenlijke communicatie

Vanuit de gemeente en de politie blijven we (integrale) verkeerscontroles uitvoeren. We communiceren over onze acties en de resultaten zodat zichtbaar is wat wij doen en wat de effecten van de aanpak zijn. De nadruk ligt op preventie. Daarnaast zorgen we ervoor dat handhaving en - preventieacties zoveel mogelijk op elkaar aansluiten. Denk aan een verkeersvoorlichtingsochtend op school in combinatie met een verkeerscontrole rondom de school. Onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners hebben we nodig bij deze aanpak. Het blijven melden van overtredingen en gevaarlijke verkeersituaties is belangrijk zodat we gerichte en preventieve inzet kunnen plegen.

3. Veiligheidsbeleving

De veiligheidsbeleving kan verschillen van de objectieve veiligheid. De komende jaren besteden we hier aandacht aan. Dit doen we door voorlichtingscampagnes en door in gesprek te gaan met inwoners, al dan niet in combinatie met de uitwerking van het ‘beste Topidee’. De resultaten hiervan meten we in het tweejaarlijks onderzoek van de Veiligheidsmonitor. We zetten in op gerichte inzet van voorlichting met als doel preventie, gedragsverandering en het verhogen van de veiligheid (objectief en subjectief).

4. Uitwerking ‘beste Topidee’

Het ‘beste Topidee’ heeft betrekking op bewustwording van personen in het verkeer als het donker is. We gaan aan de slag met vraagstukken zoals: wat kunnen we zelf doen om zichtbaar te zijn en zijn er middelen die ons hierbij kunnen helpen? Aan het ‘beste Topidee’ wordt jaarlijks aandacht besteed en samen met de winnaar werken we dit idee uit.

5. Zicht op gedrag

We stimuleren verkeersveilig gedrag. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Inzet op gedragsverandering is essentieel in het terugdringen van verkeersslachtoffers23. Dit betekent dat we samen werken met onze partners door het geven van voorlichting en zetten in op bewustwording door de inzet van social media. We stimuleren positief en wenselijk verkeersgedrag. Deze aanpak blijkt effectief24. Daarnaast blijven we verkeersdeelnemers ook confronteren en aanspreken op gevaarzettend gedrag in het verkeer en zullen - bij de niet naleving van de verkeersregels - handhavend optreden.

6. Toezicht en handhaving

Handhaving is het sluitstuk van verkeersveiligheid. Het houden van toezicht en controle door mensen aan te spreken en te waarschuwen bij het niet naleven van verkeersregels of roekeloos en gevaarlijk verkeersgedrag valt onder de zogenaamde ‘zachte’ handhaving. Het geven van bekeuringen valt onder de ‘harde’ handhaving. De buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeenten handhaven vooral op parkeergedrag en spreken mensen aan bij gevaarlijk verkeersgedrag. De politie kan ‘hard’ handhaven op gevaarlijk verkeersgedrag, rijden onder invloed van alcohol of drugs of als mensen zich niet houden aan de snelheidslimiet. Door het houden van (integrale) verkeerscontroles kunnen ook andere strafbare feiten worden ontdekt zodat misdrijven worden opgelost of voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld bijdragen aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

Samenwerking met interne en externe partners

Om onze ambities en doelstellingen te verwezenlijken werken we samen met:

  • -

    Inwoners

  • -

    Ondernemers

  • -

    Winnaar ‘beste Topidee’

  • -

    Interne gemeentelijke partners zoals de domeinen Ruimte, Buitenruimte, Maatschappelijke Ontwikkeling, Publieksservice en Bedrijfsvoering

  • -

    Politie

  • -

    Buitengewoon Opsporingsambtenaren

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Regio

  • -

    Provincie

  • -

    Rijk

  • -

    Scholen

  • -

    Ouders

  • -

    Belangenorganisaties zoals Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland

Samen met onze partners werken we aan de uitvoering van bestaand beleid en uitvoeringsplannen waaronder het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan, Wegenbeleidsplan, Handhavingsuitvoeringsprogramma en de Handhavingsnota. Daarnaast blijven we integraal werken aan nieuwe plannen en projecten en de uitvoering daarvan zoals de Centrumvisie, Actieplan Fiets en Onderzoek Spoorwegovergangen.

Indicatoren: meetbare effecten van onze aanpak

We willen een stijgende lijn zien in tevredenheidspercentages als het om veiligheidsbeleving gaat. Dit kunnen we meten door inzet van het burgerpanel. Daarnaast willen we een dalende lijn in het aantal inwoners die aangeeft verkeersoverlast te ervaren (te hard rijden / parkeerproblemen). Dit meten we met de Veiligheidsmonitor. Naast een positieve verandering in de veiligheidsbeleving willen we uiteraard ook een daling zien in de objectieve cijfers: vermindering van het aantal verkeersongevallen en een dalende lijn in het aantal geconstateerde overtredingen (waaronder rijden onder invloed en verlaten plaats ongeval).

 

Wat gaan we meten

Hoe gaan we dit meten

Welk effect willen we zien

Veiligheidsbeleving

Burgerpanel

Een stijgende lijn in tevredenheidspercentages

Beleving van verkeersoverlast (te hard rijden, parkeerproblemen, agressief rijgedrag)

Veiligheidsmonitor

Dalende lijn in het aantal inwoners die aangeeft verkeersoverlast te ervaren

Overtredingen van verkeersregels- en tekens (waaronder ‘rijden onder invloed’ en ‘verlaten plaats ongeval’)

Integrale verkeerscontroles;

Politiecijfers

Een dalende lijn in het aantal geconstateerde overtredingen

Aantal verkeersongevallen

Politiecijfers;

VIA Statistiek Ongevallen

Een vermindering van het aantal verkeersongevallen

 

6.2. Tegengaan van huiselijk geweld

Geweld hoort nergens thuis, zeker niet in je eigen huis, waar je veilig moet zijn en je veilig moet voelen om jezelf te kunnen zijn en je te ontwikkelen25. Huiselijk geweld is een veel voorkomende vorm van geweld in Nederland. In de aanpak van huiselijk geweld gaat het om alle vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties, waarbij geldt dat er vaak een machtsverschil is tussen het slachtoffer en de dader. Huiselijk geweld valt onder ‘high impact crimes’ omdat deze misdrijven een ingrijpende impact hebben op het slachtoffer en het gezin. Deze vorm van geweld speelt zich af achter de voordeur en is daardoor deels onzichtbaar. Het blijft daardoor lastig om dit probleem volledig in beeld te brengen, maar is des te belangrijker om op in te blijven zetten.

 

Huiselijk geweld kent verschillende verschijningsvormen zoals partnermishandeling, kindermishandeling en ouderenmishandeling (al dan niet in combinatie met financiële uitbuiting). Huiselijk geweld kan aan de orde zijn bij complexe scheidingen of als een kind in de ban is van een loverboy. Het is een vorm van geweld dat in alle lagen van de bevolking voorkomt en grote effecten heeft op de slachtoffers en in hun dagelijks functioneren. Deze vorm van geweld kan mensen kwetsbaar maken en dit leidt vaak tot andere problemen, zoals eenzaamheid en schaamte.

 

De aanpak van huiselijk geweld staat landelijk en regionaal hoog op de agenda en is een complexe opgave waarbij veel partijen betrokken zijn26. Begin 2018 is het landelijk programma “Geweld hoort nergens thuis: Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling” verschenen. Het Rijk ondersteunt hiermee de regionale aanpak. Aansluitend hierop is de ‘Regiovisie Hollands Midden – Geweld hoort nergens thuis: Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling 2019-2023’ vastgesteld. Hierin zijn de ambities voor de komende jaren vastgelegd, waaronder ouderenmishandeling dat een speerpunt is. Hoofddoel is om huiselijk geweld waar mogelijk te voorkomen of zo vroeg mogelijk te signaleren en hier adequaat op te reageren. Een effectieve aanpak is mogelijk door een gezamenlijke inspanning van inwoners en professionals. De gemeente voert hierin veelal een regierol. Samen met onze partners blijven we de komende jaren intensief investeren in onze samenwerking, vroegsignalering, preventie en de aanpak van de verschillende vormen van huiselijk geweld.

Visie

Inwoners van Teylingen zijn veilig in huis.

Ambitie

Huiselijk geweld waar mogelijk voorkomen of zo vroeg mogelijk signaleren en hier adequaat op reageren.

Hoofdlijnen aanpak

Voor het realiseren van onze ambitie besteden we aandacht aan de volgende aspecten.

1. Vroegsignalering en preventie

We investeren in het zichtbaar maken van huiselijk geweld door het versterken van de signaalfunctie en door het vergroten van de meldingsbereidheid. Mogelijke signalen van huiselijk geweld kunnen gemeld worden via het meldpunt zorg en overlast of bij Veilig Thuis, maar ook bij een huisarts of andere hulpverlener.

De gemeente zorgt voor preventie, vroegsignalering en laagdrempelige hulp27. We verbinden preventie en zorg en veiligheid met elkaar om duurzame resultaten te bereiken.

2. Uitwerken van de aanpak uit de ‘Regiovisie Hollands Midden – Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling 2019 – 2023’

De aanpak vanuit de Regiovisie Hollands Midden geven we samen met onze samenwerkingspartners vorm.

3. Inzet op weerbaarheid en voorlichting

Door te investeren in voorlichting werken we aan weerbaarheid en preventie. Voor de jeugd zijn specifieke weerbaarheidstrainingen en groepsaanpakken ontwikkeld, waarbij veelal ook het onderwijs is betrokken28. Daarnaast besteden we aandacht aan de ingrijpende effecten van huiselijk geweld en de signalen met als doel het taboe te doorbreken dat veelal om dit veiligheidsthema heerst en het schaamtegevoel te verminderen. De gerichte inzet van communicatie kan ook de samenwerking met een wijk of buurt bevorderen.

4. Bestuurlijk instrumentarium

De Wet tijdelijk huisverbod geeft de burgemeester de bevoegdheid om een persoon van wie een ernstige dreiging van huiselijk geweld uitgaat tijdelijk de toegang tot zijn of haar woning te ontzeggen. Gedurende de periode dat het huisverbod van kracht is, mag de uithuisgeplaatste geen contact hebben met zijn of haar huisgenoten. In deze periode worden andere mogelijkheden onderzocht die de toekomstige dreiging van huiselijk geweld kunnen wegnemen. In de praktijk blijkt dat het opleggen van een huisverbod vaak het benodigde inzicht geeft in de ernst van de problematiek en een keerpunt kan zijn. Tijdens deze periode staan veiligheid en hulpverlening centraal voor de uithuisgeplaatste en de achtergebleven partner en eventuele andere gezinsleden. De inzet op dit veiligheidsthema is een combinatie van enerzijds repressie en anderzijds preventie in combinatie met zorg. Juist deze integrale aanpak geeft de meeste kans op succes met als doel herhaling te voorkomen.

Samenwerking met interne en externe partners

Om onze ambitie te verwezenlijken en daarmee onze aanpak vorm te geven, werken we nauw samen met:

  • -

    Inwoners

  • -

    Interne gemeentelijke partners zoals de domeinen Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimte, Buitenruimte, Bedrijfsvoering en Publieksservice

  • -

    Veilig Thuis

  • -

    Centrum voor Jeugd en Gezin

  • -

    Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

  • -

    Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)

  • -

    Scholen

  • -

    Politie

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Jeugdbescherming West

  • -

    Meldpunt zorg en overlast

  • -

    Reclassering Nederland

  • -

    Gemeenten

  • -

    Algemeen Maatschappelijk Werk

  • -

    Vrouwenopvang

  • -

    Lokale Alliantie

Indicatoren: meetbare effecten van onze aanpak

We streven naar een vermindering van huiselijk geweld. Het is lastig dit misdrijf volledig in kaart te brengen omdat het veelal ‘achter de voordeur’ plaatsvindt en slachtoffers zich kunnen schamen en daardoor geen melding of aangifte doen. De komende jaren investeren we in het zichtbaar maken van huiselijk geweld door de signaleringsfunctie te versterken. Daarnaast maken we het aantal en type meldingen van huiselijk geweld inzichtelijk en houden daarbij ook rekening met de objectieve cijfers van de politie.

 

Wat gaan we meten

Hoe gaan we dit meten

Welk effect willen we zien

Meldingen huiselijk geweld

Meldingen ontvangen bij de gemeente (Veilig Thuis)

Inzicht in type meldingen en signalen door monitoren meldingsbereidheid

Opgelegde huisverboden

Via registratiesysteem gemeente (team Veiligheid)

Inzicht in aantallen en vormen van huiselijk geweld

Misdrijven huiselijk geweld

- Politiecijfers

- Cijfers Openbaar Ministerie

Inzicht in het aantal geregistreerde verdachten en afdoeningen

 

6.3. (Woon)overlast en maatschappelijke onrust

De prioriteit (woon)overlast en maatschappelijke onrust is een gecombineerd veiligheidsthema en bestaat uit verschillende soorten overlast. In Teylingen gaat de aandacht vooral uit naar:

  • woonoverlast

  • personen met verward gedrag

  • polarisatie en radicalisering

Woonoverlast bestaat uit hinder die in, vanuit en rondom de woning kan worden veroorzaakt. Dit is een groot maatschappelijk probleem en omvat diverse soorten overlast zoals geluidsoverlast, problemen door drank- en drugsgebruik of agressief en intimiderend gedrag. Bij personen met verward gedrag gaat het om personen die grip op hun leven (dreigen te) verliezen, waardoor het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen29. In het geval van polarisatie en radicalisering gaat het om zorgelijke spanningen tussen bevolkingsgroepen30.

 

Ontwikkelingen die spelen en de komende jaren aandacht vragen hebben betrekking op individualisering, verminderde onderlinge verdraagzaamheid, multiproblematiek en een toename in personen met verward of overspannen gedrag. Een verstoring raakt iedereen, bijvoorbeeld door een buurvrouw of buurman met verward gedrag die structureel overlast veroorzaakt, jongeren die middelen gebruiken, polarisatie die tot sociale spanningen in een wijk leiden; het zijn allemaal omstandigheden die een negatief effect hebben op de veiligheidsgevoelens in een buurt.

Visie

Inwoners wonen in sterke wijken en buurten in een aangename en veilige leefomgeving. Inwoners kijken naar elkaar om en weten wie ze moeten benaderen wanneer het samen even niet meer lukt.

Ambitie

We streven er naar om samen met onze samenwerkingspartners zowel de sociale cohesie als ook de autonomie en zelfredzaamheid (empowerment) van betrokken partijen te vergroten.

Hoofdlijnen aanpak

Bij (woon)overlast gaat het vooral om overlast tussen buurtbewoners onderling, vaak als gevolg van botsende leefstijlen. De aanpak is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten, woningcorporaties, politie, GGZ en buurtbewoners. Bij personen met verward gedrag gaat het vooral om tijdig signaleren en de juiste zorg en veiligheid kunnen bieden, zowel voor de persoon met verward gedrag als voor zijn/haar directe omgeving.

Bij polarisatie en radicalisering gaat het er om tijdig signalen op te pakken en hierop te reageren.

 

De aanpak wordt onder meer vormgegeven door:

1. Vroegsignalering, preventie en nazorg

Er is een stijgende lijn in het aantal geregistreerde incidenten van overlast door personen met verward gedrag31. De komende jaren gaan we verder investeren in de samenwerking tussen het zorg– en veiligheidsdomein binnen de gemeentelijke organisatie. Juist het tijdig kunnen bieden van een vangnet en een sluitende integrale aanpak zijn essentieel voor een effectieve behandeling.

2. Instellen van mogelijke buurtbemiddeling

Burenruzies komen overal voor. Dit kan het veiligheidsgevoel van inwoners aantasten. Buurtbemiddeling is een vorm van buurtparticipatie waarbij getrainde bemiddelaars in gesprek gaan met buurtbewoners om samen oplossingen te vinden voor het conflict. Buurtbemiddeling is een doeltreffende manier om dit soort problemen aan te pakken met een grote kans op succes32.

3. “Vrienden maak je in vredestijd”

Investeren in de relatie met interne en externe partners.

We vragen veel van elkaar en werken hard om kwalitatief goede prestaties te leveren en resultaten te boeken. Juist door in ‘rustige’ tijden in elkaar te investeren, kun je meer van elkaar vragen als dat nodig is bij spoed en urgentie waar veelal extra werk en inzet vereist is. Dit citaat is tijdens de integrale sessie met professionals op 26 maart 2019 ingebracht en benadrukt het belang om in elkaar te blijven investeren.

4. Invoering Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)

De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg geldt voor mensen bij wie een psychische stoornis leidt tot gedrag dat ernstig nadeel veroorzaakt voor henzelf of voor anderen. Deze nieuwe wet vervangt de huidige Wet BOPZ. Naar verwachting treedt deze wet op 1 januari 2020 in werking. Samen met onze interne partners zoals het domein Maatschappelijke Ontwikkeling en externe partners waaronder de GGD, GGZ, Openbaar Ministerie en de politie zetten we ons in om deze wet te implementeren en hier zorgvuldige invulling aan te geven.

5. Bestuurlijk instrumentarium

Voor woonoverlast waarbij geen sprake is van (complexe) zorgproblematiek bevat de Wet aanpak woonoverlast sinds juli 2017 een nieuw instrument. Deze wet geeft een nieuw juridisch kader voor de bestuurlijke gedragsaanwijzing voor overlastgevers in zowel huur- als koopwoningen. Eind 2018 heeft de gemeenteraad de gewijzigde APV aangepast op dit gebied waardoor de burgemeester de bevoegdheid heeft om een bestuurlijke gedragsaanwijzing op basis van de Wet aanpak woonoverlast op te leggen. De burgemeester kan hier gebruik van maken als er sprake is van ernstige hinder of overlast. Een gedragsaanwijzing strekt tot doel verdere overlast te verminderen of te voorkomen. We verwachten de komende jaren meer gebruik te maken van deze maatregel. Als dit wenselijk is, verduidelijken we de werkwijze van dit artikel door beleid op te stellen.

6. Afstemming met professionals en andere belanghebbenden

Samen met woningcorporaties maken we (prestatie)afspraken om vraagstukken omtrent woonoverlast casuïstiek tijdig en integraal aan te pakken.

Samenwerking met interne en externe partners

Voor de aanpak van woonoverlast zijn verschillende partners nodig. Dit kan per casus verschillen. Het is van belang om de juiste partners aan tafel te hebben en niemand uit te sluiten. Er wordt in ieder geval nauw samengewerkt met:

  • -

    Politie

  • -

    Woningbouwcoöperatie

  • -

    GGD Hollands Midden (o.a. meldpunt zorg en overlast)

  • -

    Buitengewoon opsporingsambtenaren

  • -

    Sociaal team

  • -

    ISD Bollenstreek

  • -

    Brandweer Hollands Midden

  • -

    Veiligheidshuis Holland Midden

Indicatoren: meetbare effecten van onze aanpak

We streven naar een daling van het aantal meldingen (woon)overlast en personen met verward gedrag. Hierbij investeren we in samenwerking zodat de partners elkaar goed weten te vinden en elkaar vroegtijdig kunnen informeren. De ervaring leert dat de meeste overlast als iets kleins begint waardoor inzet op vroegsignalering en daarmee preventie de kans geeft om tijdig in te grijpen om escalatie te voorkomen.

 

Wat gaan we meten

Hoe gaan we dit meten

Welk effect willen we zien

Meldingen van (woon)overlast

- Interne registratie gemeente

- Politiecijfers

Daling in het aantal meldingen.

Melding van personen met verward of overspannen gedrag

- Interne registratie gemeente

- Politiecijfers

Daling in het aantal meldingen.

 

6.4. Jeugd en veiligheid

Jeugdoverlast is alle vormen van overlast die veroorzaakt wordt door jongeren, waarbij het voornamelijk gaat om personen onder de leeftijd van 23 jaar. Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld vernielingen, handel en gebruik van verboden middelen, diefstal, bedreiging of intimidatie dan wordt er gesproken over jeugdcriminaliteit. Jongeren bevinden zich over het algemeen in groepen/netwerken. Problematisch groepsgedrag kenmerkt zich door gedrag wat de openbare orde, sociale norm en/of veiligheid verstoort, overlast veroorzaakt en/of crimineel van aard is. Jeugdoverlast zorgt er voor dat mensen zich onveilig voelen in hun eigen wijk en kan ertoe leiden dat een wijk of buurt verloedert.

Visie

De jeugd in Teylingen groeit veilig op en voelt zich onderdeel van de maatschappij.

Ambitie

De jeugd in Teylingen groeit veilig op en maakt op een positieve manier gebruik van de buitenruimte. We zijn in verbinding met de jeugd, signalen worden vroegtijdig opgepakt en er is een sluitende integrale zorg- en veiligheidsaanpak.

Hoofdlijnen aanpak

Met de meeste jongeren in Teylingen gaat het goed. Er zijn echter ook jongeren die extra aandacht, ondersteuning en bijsturing nodig hebben. Om jeugdoverlast aan te pakken is voortdurende aandacht nodig. Niet alleen vanuit repressie (veiligheidskant) maar juist ook in combinatie met zorg en preventie. Succesvol aanpakken en voorkomen van jeugdoverlast is werken op het snijvlak van veiligheid en zorg. Meer dan ooit ligt de regie op deze taken bij de gemeente. Het beleid richt zich voornamelijk op het verbeteren van de veiligheidsbeleving van jongeren, het vergroten van kansen voor risicojongeren en een afname van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. Het gaat om talentontwikkeling, het beperken van alcohol- en drugsgebruik en het bevorderen van de veiligheid op social media (in en om de school).

 

De aanpak wordt onder meer vormgegeven door:

1. Integrale afstemming van projecten en acties die voortkomen uit het lokale jeugd- en veiligheidsbeleid

Er is afstemming over lokale beleidsstukken op het gebied van jeugd, zorg en veiligheid zodat we samen optimaal en gericht aan onze ambities werken.

2. Vroegsignalering en preventie

Door professionals is expliciet het belang van vroegsignalering en preventie ingebracht33. Zij geven aan dat het essentieel is om vroeg in te grijpen als jongeren dreigen te ontsporen omdat de kans op succes van een (integrale) aanpak hierbij het hoogst is. Hiermee voorkomen we dat de jongeren afglijden in de criminaliteit. We richten ons op vroegsignalering en preventie door de juiste zorg in te zetten met als doel het voorkomen van verdere escalatie.

3. Integrale aanpak van jeugdoverlast door inzet van de zorg- en veiligheidstafel

Kern van deze aanpak is dat de gemeente de (proces)regie in handen heeft en daarbij de domeinen vanuit zorg en veiligheid met elkaar verbindt. Samen met de ketenpartners komen we tot een integrale aanpak van de overlastgevende jongeren.

Deze integrale aanpak geven wij vorm door middel van een zorg – en veiligheidstafel. Aan deze tafel delen de ketenpartners informatie met elkaar met als doel tot een sluitende, effectieve aanpak van de problematiek te komen. Hierbij komen diverse aspecten aan bod, waaronder school, gezinssituatie en dagbesteding.

4. In te spelen op actuele ontwikkelingen:

(1) cybercrime/online veiligheid: voorlichting en bewustwording over het toenemend gebruik social media, EN, (2) drugsgebruik en drugshandel

De wereld wordt kleiner. Berichten en beeldmateriaal hebben een steeds groter bereik en dit is toegankelijk voor velen. Ongefundeerde meningen, nepnieuws en percepties leiden al snel tot een collectieve denkwijze. Dit geldt ook voor jongeren. De komende jaren investeren we, samen met onze partners, in voorlichting en bewustwording over de gevaren van social media en cybercrime. We zetten in op bewustwording en investeren in voorlichting over wat online gewenst en ongewenst gedrag is en wat de gevolgen zijn van ongewenst gedrag, zoals digitaal pesten en sexting, voor henzelf en voor slachtoffer(s).

 

Bovendien zijn er zorgwekkende signalen over (kwetsbare) jongeren die zijn betrokken bij het gebruik en de handel in (hard)drugs. We houden aandacht voor deze ontwikkelingen en passen onze integrale interventies hierop aan.

5. Jeugd in de gemeenschap

We blijven inzetten op het verbeteren van het contact tussen jongeren die overlast veroorzaken en de personen die overlast ervaren. Ons doel is om een gezamenlijke en duurzame oplossing te bereiken waarbij ook een deel bewustwording over eigen gedrag en daarbij behorende consequenties aan de orde komt.

6. Geschikte en leefbare buitenruimte

We houden aandacht voor het ontwikkelen van geschikte buitenruimten voor de jeugd in alle leeftijdscategorieën.

7. Bestuurlijk instrumentarium

In het geval van ernstige en/of herhaaldelijke overlast kan de burgemeester maatregelen treffen om de rust in de gemeenschap terug te laten keren en de openbare orde te herstellen. De burgemeester kan een individueel gebiedsverbod of groepsverbod, eventueel in combinatie met een meldingsplicht opleggen. Hiervoor werken we intensief samen met onze partners, inwoners en ondernemers.

Samenwerking met interne en externe partners

De aanpak van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit valt onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het domein Buitenruimte, team Toezicht en Handhaving en het domein Maatschappelijke Ontwikkeling team Jeugd, Onderwijs, Sport en Volksgezondheid. Binnen deze prioriteit werken we nauw samen met:

  • -

    Inwoners

  • -

    Ondernemers

  • -

    Horeca

  • -

    Politie

  • -

    Jeugdbescherming West

  • -

    Onderwijs (zowel primair als voortgezet)

  • -

    Ouders

  • -

    Bureau HALT

  • -

    Centrum voor Jeugd en Gezin

  • -

    Jeugd- en Preventieteam

  • -

    Jongerenwerk (Stichting Welzijnskwartier)

  • -

    Leerplichtambtenaar

  • -

    Verslavingszorg Brijder

  • -

    Reclassering Nederland

  • -

    Veiligheidshuis Hollands Midden

  • -

    Openbaar Ministerie

Indicatoren: meetbare effecten van onze aanpak

Uiteraard willen we een daling van het aantal meldingen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. De Veiligheidsmonitor meet de subjectieve veiligheid v.w.b. jeugd niet apart. Echter onder sociale overlast is wel ‘overlast rondhangende jongeren’ gemeten. Daaruit blijkt dat in Teylingen 2,9% van de inwoners veel overlast ervaart t.o.v. 4,2% in Hollands Midden. We streven er naar dit terug te brengen naar 2,3%. Het effect van onze aanpak zit echter niet alleen in harde cijfers; ons doel is dat jongeren gezond en veilig opgroeien en de kans krijgen zich te ontwikkelen. We willen weten wat het effect van de extra inspanning is. Om hieraan invulling te geven wordt een aantal keer gedurende de looptijd van het project zorg- en veiligheidstafel jeugd aan de samenwerkingspartners een vragenlijst voorgelegd.

 

Wat gaan we meten

Hoe gaan we dit meten

Welk effect willen we zien

Betere samenwerking

Convenanten afsluiten en herijken

Nakoming van de afspraken uit de overeengekomen convenanten

Meldingen jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit

Politiecijfers

Dalende lijn in het aantal geregistreerde meldingen

Effecten en ervaringen integrale samenwerking

Vragenlijst

Inzicht in resultaten inspanningen ketenpartners (stijgende lijn)

 

6.5. Ondermijning: georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Ondermijning is de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling geworden dat de openbare orde en veiligheid en daarmee ook de kwaliteit van onze leefomgeving bedreigt. Bij ondermijning maakt de georganiseerde criminaliteit (onderwereld) gebruik van diensten uit de bovenwereld. De ondermijnende criminaliteit is op het eerste gezicht vaak niet zichtbaar, bijvoorbeeld in het geval van: drugslaboratoria, wietkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoed- en zorgfraude. Georganiseerde ondermijnende criminaliteit kan echter een enorme maatschappelijke impact hebben op inwoners, ondernemers en het functioneren van het openbaar bestuur. Het gaat om zaken als: overlast van drugshandel; misbruik/uitbuiting van personen en criminele investeringen in de bovenwereld. Dit kan leiden tot vervlechting van onder- en bovenwereld met verslechtering van het ondernemersklimaat en verpaupering van wijken en buurten tot gevolg.

 

Ook in onze gemeente blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden waarop we moeilijk zicht krijgen. Er zijn verschillende signalen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, onder meer kleine ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting, maar ook mensenhandel/- smokkel, witwassen en vastgoedfraude en zogenaamde handhavingsknelpunten (zoals horeca, bedrijventerreinen en illegale prostitutie). Georganiseerde, ondermijnende criminaliteit zal naar verwachting verder toenemen. Dit is een landelijke trend34. Hierbij blijken verschillende risicofactoren aanwezig in ons gebied, zoals het buitengebied met leegstaande bedrijfshallen, schuren en vastgoed.

 

Ook de digitale wereld wordt gebruikt om de onder- en bovenwereld met elkaar te verweven, waardoor risico’s als identiteitsfraude en andere vormen van cybercrime groter worden. Hiernaast zien we nieuwe ontwikkelingen in de relatie ondermijning en zorg, zoals mensenhandel en het werven en gebruiken van jongeren binnen de drugscriminaliteit. Bij mensenhandel is er sprake van uitbuiting van personen en kan bestaan uit seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en/of criminele uitbuiting. Dit gebeurt onder dwang, bijvoorbeeld in de seksindustrie als een persoon onvrijwillig voor iemand anders in de prostitutie werkt, maar vindt ook plaats in andere sectoren, zoals de land- en tuinbouw of horeca. Ondermijning heeft een sterke link met de prioriteit jeugd en veiligheid en het thema cybercrime.

 

Door de raad is besloten te investeren in de nieuwe taak ondermijning voor drie jaar. Het is een ontwikkeling die op landelijk, regionaal en districtsniveau een enorme impuls heeft gekregen en blijft krijgen. Door de druk in de grote steden op de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit lopen we het risico dat, als we geen maatregelen treffen, de criminele activiteiten zich verplaatsen naar onze regio. Het geld is met name beschikbaar gesteld om de bestuurlijke weerbaarheid te vergroten (informatiepositie en aanpak), maar ook om als partner binnen de ketensamenwerking onze rol te kunnen vervullen.

 

De gemeente Teylingen werkt op dit vlak nauw samen met de gemeenten Hillegom en Lisse omdat de impact van ondermijnende criminaliteit groot is en zich niet beperkt tot de gemeentegrens.

Visie

We werken samen aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) criminaliteit die onze samenleving ondermijnt. We zijn een integere, zichtbare en actiegerichte overheid die als één optreedt. We creëren samen met onze partners een omgeving waarin criminelen geen kans hebben. Veiligheid en leefbaarheid staan voorop. Zo houden we onze omgeving veilig.

Ambitie

Het signaleren, voorkomen en aanpakken van ondermijnende criminaliteit. In de aanpak van (georganiseerde), ondermijnende criminaliteit staan we schouder aan schouder. Dit doen we als politie, Openbaar Ministerie en gemeente samen. Ook andere partners, zoals de Belastingdienst zijn betrokken. Doel is om een omgeving te creëren waarin (georganiseerde) criminaliteit geen kans heeft.

Hoofdlijnen van de aanpak

Eind 2018 is een programmamanager ondermijnende criminaliteit aangesteld om een programmaplan op te stellen om ondermijnende criminaliteit te signaleren, aan te pakken en te voorkomen. De komende jaren blijven we intensief inzetten op het aanpakken van georganiseerde criminaliteit. Dit doen we door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden en intensieve samenwerking. Om de aanpak een succes te maken, werken we via de drie sporen van het ‘Programma Ondermijning 2019-2021’.

 

In het ‘Programma Ondermijning 2019-2021’ wordt de aanpak langs de volgende drie sporen vormgegeven:

  • 1)

    Meer en beter zicht creëren op deze vorm van criminaliteit - signaleren

  • 2)

    Criminele kansen tot een minimum beperken - voorkomen

  • 3)

    Deze vorm van criminaliteit consequent aanpakken - aanpakken

Hierbij zetten we met name in op:

  • -

    Versterken van bewustwording en meldingsbereidheid van bestuurders, medewerkers en inwoners;

  • -

    Oprichten van een gemeentelijk intern meldpunt waar signalen van ondermijning gemeld kunnen worden;

  • -

    Uitvoeren van integriteitsbeoordelingen door toepassing van het Bibobbeleid;

  • -

    Aanpak van de gestelde prioriteiten: drugscriminaliteit (hennepteelt en drugshandel) en arbeidsuitbuiting;

  • -

    Integrale controles, onderzoeken en acties met samenwerkingspartners zoals de Politie, Brandweer, Omgevingsdienst West-Holland, HEIT en Inspecties;

  • -

    Gebruik van bestuurlijke maatregelen om woningen en bedrijfspanden en openbare gebouwen te sluiten;

  • -

    Evalueren van de effectiviteit van onze aanpak in het 3e kwartaal van 2020.

Samenwerking met interne en externe partners

Het team Veiligheid is verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. In de aanpak is het essentieel om samen te werken met de andere domeinen binnen de gemeente. In elk team is daarom een taakaccenthouder ondermijning benoemd. Zo weten we elkaar goed te vinden en heeft ieder team een aanspeekpunt. Binnen deze prioriteit werken we daarnaast nauw samen met externe partners:

  • -

    Regionaal Informatie- en Expertisecentrum georganiseerde criminaliteit (RIEC)

  • -

    Haags Economisch Interventie Team (HEIT)

  • -

    Politie

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Belastingdienst

  • -

    Omgevingsdienst West-Holland

  • -

    Brandweer Hollands Midden

De aanpak van ondermijnende criminaliteit kunnen we niet alleen. Het is een veiligheidsthema dat continue in beweging is. De handvatten die we hebben, blijven we bezien in de actuele werkelijkheid. Een aantal trends op dit gebied laat deze noodzaak zien en bevestigt het belang van samenwerking hierin, zoals:

  • ‘Crime as a service model’: we zien steeds vaker dat gespecialiseerde groepen of personen, specifieke instrumenten en diensten leveren aan andere criminelen of criminele samenwerkingsverbanden waardoor de kennis van diverse vormen van criminaliteit verruimd wordt en een ‘businessmodel’ is.

  • Er zijn signalen dat sommige (kwetsbare) jongeren, met name betrokken bij criminele jeugdgroepen/-netwerken, overstappen van ‘high impact crimes’ naar de handel in (hard)drugs. Dit signaal onderzoekt de politie Eenheid Den Haag.

  • Uit landelijk onderzoek blijkt dat drugs de grootste witwasbehoefte oplevert. Door te beleggen in onroerend goed met crimineel geld in binnen- en buitenland en legale bedrijven, krijgt witwassen steeds meer een internationaal karakter.

Indicatoren: meetbare effecten van onze aanpak

De effecten van de aanpak van ondermijnende criminaliteit zijn lastig uit te drukken in harde cijfers en hierdoor in zowel kwalitatieve en kwantitatieve zin beperkt inzichtelijk te maken. Dit is inherent aan de problematiek: deze vorm van criminaliteit vindt in de regel in het onzichtbare plaats. Over de precieze omvang ervan zijn geen betrouwbare cijfers beschikbaar. Er zijn wel verschillende signalen dat de aanpak effect sorteert. Soms zijn dat ook ongewenste en onaanvaardbare neveneffecten zoals bedreiging en intimidatie, maar ook die tonen aan dat de integrale aanpak effect heeft. Daarnaast wordt de integrale aanpak meer merkbaar en zichtbaar, zoals blijkt uit de toename van het aantal signalen, de diverse doelgerichte acties, groot en klein en de eventuele berichtgeving daarover in de media. Betrokkenen willen weten wat het effect van de extra inspanning is. Om hieraan invulling te geven wordt gestreefd naar het beter kwantificeerbaar maken van de resultaten van de aanpak. In het bijzonder wordt aandacht gegeven aan de volgende harde cijfermatige indicatoren: aantal ingekomen signalen (‘vermoedens’), aantal uitgevoerde integriteitsboordelingen, aantal behandelde/afgehandelde casussen en het aantal bestuurlijke waarschuwingen.

 

Wat gaan we meten

Hoe gaan we dit meten

Welk effect willen we zien

Signalen (vermoedens)

Ontvangen meldingen bij de gemeente en Politie

Wij verwachten door de inzet op bewustwording, dat er een stijgende lijn zichtbaar is in het aantal ontvangen signalen

Opgelegde bestuurlijke maatregelen c.q. verstuurde waarschuwingsbrieven

Via registratiesysteem gemeente (team Veiligheid)

Inzicht in verschillende types opgelegde bestuurlijke maatregelen c.q. aantal verstuurde waarschuwingen

7. Borging van de veiligheidsthema’s

Het veiligheidsterrein omvat geprioriteerde thema’s en veiligheidsthema’s. In dit hoofdstuk geven we in het kort aan wat elk veiligheidsthema’s inhoudt en wat we de komende jaren gaan doen. Dit doen we aan de hand van het VNG Kernbeleid.

 

Veilige woon- en leefomgeving

Bedrijvigheid en veiligheid

Jeugd en veiligheid

Fysieke veiligheid

Integriteit en veiligheid

1.1 Sociale kwaliteit

 

1.2 Fysieke kwaliteit

 

Overlast en maatschap- pelijke onrust

2.1 Veilig winkelgebied

3.1 Jeugdoverlast

4.1 Verkeersveiligheid

5.1 Polarisatie en radicalisering

2.2 Veilige bedrijventerreinen

3.2 Jeugdcriminaliteit/individuele probleemjongeren

4.2 Brandveiligheid

5.2 Ondermijning

1.3 Objectieve veiligheid/veel voorkomende en ‘high impact’ criminaliteit

 

Huiselijk geweld

2.3 Veilig uitgaan

3.3 Jeugd, alcohol en drugs

4.3 Externe veiligheid

5.3 Veilige Publieke Taak

1.4 Subjectieve veiligheid

2.4 Veilige evenementen

3.4 Veilig in en om de school

4.4 Rampenbestrijding en crisisbeheersing

5.4 Informatieveiligheid

 

2.5 Veilig toerisme

 

 

5.5 Ambtelijke en bestuurlijke integriteit

Thema’s binnen het veiligheidsveld ‘Veilige woon en leefomgeving’

Vernielingen, vandalisme, woninginbraken en geweld vallen onder de sociale en fysieke kwaliteit van de omgeving. Deze vormen van onveiligheid hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van leven in de gemeente. Om dit te voorkomen zetten we maatregelen in. Indien nodig optimaliseren we deze maatregelen.

(Woning)inbraken (high impact crimes)

Mobiele en (internationaal) rondtrekkende dadergroepen zijn veelal bepalend voor het verdachtenbeeld bij deze delicten. Naast preventie door inzet van communicatie maakt de focus op de stelselmatige plegers nadrukkelijk onderdeel uit van de integrale aanpak. In samenwerking met de politie krijgen slachtoffers een Mobeye, ter preventie van een mogelijke nieuwe inbraak (nadat de gestolen goederen zijn vervangen). Ook is er aandacht voor de inzet van het bestuurlijk instrumentarium, waaronder de Algemene Plaatselijke Verordening die reeds een verbodsbepaling bevat voor het in bezit hebben van inbrekerswerktuigen.

Veiligheidsbeleving

Veiligheidsbeleving blijft een interessant onderwerp. Er bestaat een continu spanningsveld tussen objectieve en subjectieve veiligheid. Hierbij is het van belang om een juiste balans te vinden tussen het beïnvloeden van een positieve veiligheidsbeleving en het informeren van inwoners over veiligheid in de gemeente. Dit doen we onder andere door de inzet van communicatie, het faciliteren van het gebruik van Burgernet, WhatsApp groepen en de samenwerking met inwoners en politie binnen de buurtpreventieteams.

 

Binnen het veiligheidsveld ‘veilige woon- en leefomgeving’ zetten we in op het verbeteren van het veiligheidsgevoel en het verminderen van overlast in de buurten voor een zo veilig mogelijke omgeving.

Thema’s binnen het veiligheidsveld ‘Bedrijvigheid en Veiligheid’

In de gemeente hebben we een goed aanbod van uitgaansgelegenheden, waaronder horeca en evenementen. Naast de positieve effecten hiervan zijn er ook veiligheidsrisico’s aan verbonden. Zo zijn de afgelopen jaren het aantal evenementen en het aantal bezoekers per evenement gegroeid. Dit maakt aspecten rond beheersbaarheid van evenementen en het voorkomen van overlast nog belangrijker. Het beperken van veiligheidsrisico’s is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente en de samenwerkingspartners. Dit geldt ook voor de veiligheid op en rond bedrijventerreinen, recreatie- en winkelgebieden. Samen met de politie, brandweer, GHOR, Omgevingsdienst, horeca, ondernemers, KNVB, sportverenigingen, organisatoren, en Koninklijke Horeca Nederland zorgen we voor toepassing van het evenementenbeleid en multidisciplinaire advisering en afstemming, verdere uitvoering van het horecaconvenant keurmerk veilig uitgaan (KVU) en het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) en operationeel plan jaarwisseling. Binnen het veiligheidsveld ‘bedrijvigheid en veiligheid’ zetten we in op de verdere borging van de veiligheid rond bedrijvigheid in de gemeente. Ook is en blijven de stations en de omgeving van de stationsgebieden onze aandacht houden.

Thema’s binnen het veiligheidsveld ‘Fysieke veiligheid’

Externe veiligheid gaat over de ‘naar buiten gerichte’ (externe) veiligheidsrisico’s. Verschillende wet- en regelgeving borgt de beperking van deze risico’s. Het gaat niet alleen om gevaarlijke stoffen, maar ook over brandveiligheid en een adequate crisisbeheersing vallen onder dit veiligheidsveld.

Thema’s binnen het veiligheidsveld ‘Integriteit en Veiligheid’

Cybercrime is criminaliteit waarbij ICT zowel het middel als het doelwit is. Er is sprake van gedigitaliseerde criminaliteit als ICT een middel is om traditionele vormen van criminaliteit te plegen. Op lokaal niveau is het van belang om de gemeentelijke interne informatiehuishouding – en beveiliging op orde te hebben. De rol van de gemeente voor wat betreft de aanpak van cybercrime richt zich vooral op bewustwording, voorlichting en weerbaarheid. Dit kan onder andere door slachtoffers van cybercrime te verwijzen naar instanties die hulp kunnen bieden, zoals de politie. Tot slot is deelname aan integrale overleggen met ketenpartners van belang om voldoende aangehaakt te blijven op ontwikkelingen zodat we hier tijdig op in kunnen spelen. De komende jaren investeren we hier verder in.

8. Organisatorische borging

De gemeenteraad stelt de kaders en prioriteiten van het integraal veiligheidsbeleid vast voor de komende vier jaar. Met de vaststelling van het voorliggende integraal veiligheidsbeleid begint een nieuwe cyclus met (gedeeltelijk) nieuw vastgestelde prioriteiten. Het college van burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad jaarlijks over de resultaten van het integraal veiligheidsbeleid door middel van een evaluatie. De concrete uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid waarbij concrete acties en doelstelling geformuleerd zijn, is jaarlijks te lezen in het veiligheidsjaarplan. In het geval van excessen en/of nieuwe ontwikkelingen of wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid, wordt de gemeenteraad tussentijds geïnformeerd.

 

De burgemeester is wettelijk belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid en draagt daarvoor bestuurlijke verantwoordelijkheid. Daarom heeft de burgemeester een belangrijke rol in de (bestuurlijke) coördinatie van het integraal veiligheidsbeleid. Veiligheidsvraagstukken staan echter niet op zichzelf en zijn verweven met andere beleidsvelden, waarvoor de betreffende wethouders verantwoordelijk zijn. Dit betekent dat het college van burgemeester en wethouders samen de verantwoordelijkheid draagt voor het integraal veiligheidsbeleid.

9. Communicatie

De inzet van communicatie draagt bij aan de kenbaarheid en zichtbaarheid van de veiligheidsthema’s en de acties en resultaten die daaruit voortvloeien. Strategische communicatie is een uitgangspunt dat bij ieder veiligheidsthema, ongeacht of dit een prioriteit of thema is, terugkomt. Deze vorm van communicatie zetten we ook in als we gezamenlijk naar buiten treden met onze partners met als doel eenduidige berichtgeving over veiligheidsvraagstukken. Hiermee versterken we onze samenwerking en slagkracht. Bovendien laten we als overheid zien dat we integraal samenwerken door transparant te zijn. Communicatie combineren we met andere strategische uitgangspunten, zoals de inzet op preventie en vroegsignalering en informatiedeling.

 

Communicatie draagt tevens bij aan de veiligheidsbeleving, zoals in het geval van de prioriteiten verkeersveiligheid en ondermijning. We blijven gericht en veelvuldig communiceren, met name als wij samen met onze partners acties uitvoeren en beleid realiseren. De berichtgeving hierover dragen we uit via verschillende communicatiemiddelen en de lokale media.

 

Eén van de uitgangspunten vanuit het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad is participatie: het betrekken van onze inwoners, ondernemers en andere doelgroepen bij het opstellen van beleid en, waar mogelijk, ook door hen te betrekken bij de uitvoering hiervan. We blijven daarom aansluiting zoeken met inwoners, ondernemers en andere doelgroepen door te communiceren over veiligheidsthema’s die hen direct aanspreken en/of aangaan. Het gaat dan om herkenbare onderwerpen zoals bijvoorbeeld vormen van overlast en ‘high impact crimes’. De concrete uitwerking van het integraal veiligheidsbeleid in de veiligheidsjaarplannen stemmen we af met onze samenwerkingspartners en we betrekken onze inwoners en ondernemers hierbij.

 

De inzet van strategische communicatie betekent concreet dat:

  • We samen met onze partners herkenbaar met een eenduidige centrale communicatieboodschap naar buiten treden;

  • We aansluiten bij de veiligheidsthema’s die in participatie tot stand zijn gekomen en onze inwoners, ondernemers en andere doelgroepen aangaan en herkennen;

  • We de veiligheidsbeleving op verschillende veiligheidsthema’s positief beïnvloeden en tegelijkertijd inwoners en ondernemers informeren over wat zij zelf kunnen doen om de veiligheid te verbeteren c.q. zich veiliger voelen;

  • We actief blijven communiceren over incidenten en andere ontwikkelingen in onze gemeente.

10. Financiën

Uitgangspunt is dat de ambities uit het voorliggende integraal veiligheidsbeleid gedekt worden vanuit de reguliere budgetten en bestaande capaciteit, ervan uitgaande dat de extra capaciteit aan buitengewone opsporingsambtenaren, zoals gevraagd bij de begroting, toegekend is. De verdeling van capaciteit en het budget voor de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid wordt concreet gemaakt in de veiligheidsjaarplannen.

 

De uitvoering van nieuwe initiatieven is mogelijk als er voldoende beschikbare middelen voorhanden zijn waarvoor langs de reguliere weg, door middel van begrotingsvoorstellen, geld beschikbaar is gesteld.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 19 december 2019

Robert vanDijk

griffier

Carla G.J.Breuer

voorzitter

Overzichtsmatrix speerpunten veiligheid

 

Landelijk

(Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022)

 

Landelijke beleidsdoelstellingen en thema’s

Regionaal

(Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag)

 

Integraal beleidsplan gemeenten, politie en OM eenheid Den Haag

Strategische verkenning

(advies uit SV: prioriteit (P) aandacht (A), beheer (B))

 

- informatiegestuurd veiligheidsbeleid

- integrale visie

- effectieve samenwerking

- slimme organisaties-detachering

- partnership met inwoners

- strategische communicatie

Raad/Commissie DEB

Bespreking 13 maart 2019

- preventie (voorkant)

- integrale samenwerking

- strategische communicatie

- aansluiten regionale thema’s

- actieve rol inwoners

 

Bespreking 11 september 2019

- verkeersveiligheid

- huiselijk geweld

- (woon)overlast en maatschappelijke onrust

- jeugd en veiligheid

- ondermijning

Lokaal

Overleggen / bijeenkomsten partners, inwoners en ondernemers

 

Kaders

- preventie

- integrale samenwerking

- strat.comm.

- bewustwording

- voorlichting

- weerbaarheid

- verbinding

- zichtbaarheid

- gedragsverandering

Vorig IVB

(2014-2017)

-5 prioriteiten

 

Uitgangspunten

Versterking samenwerking + voorkant preventie

 

Inzet communicatie

Ondermijning

Ondermijning

Ondermijning (P)

Ondermijning (P)

 

ook: mensenhandel/Arbeidsmigranten

Ondermijning

Ondermijning

(overig thema)

Mensenhandel

 

 

 

 

 

Cybercrime en online seksueel kindermisbruik

Cybercrime

Cybercrime (P)

Cybercrime

Cybercrime – specifiek: invloed social media in relatie tot online veiligheid jeugd

 

Executie

 

 

 

 

 

Bestrijding terrorisme en extremisme

Terrorisme, extremisme, radicalisering

Trend: verharding en individualisering

 

 

 

High Impact Crimes

High Impact Crimes

High Impact Crimes (B) –investeer in signaalfunctie huiselijk geweld

High Impact Crimes

High Impact Crimes

Inbraken (onderdeel van High Impact Crimes)

Kindermishandeling / huiselijk geweld

(Huiselijk) geweld

Huiselijk geweld (valt onder HIC)

Huiselijk geweld (P)

(sociale veiligheid)

Partners;

Huiselijk geweld

Huiselijk geweld

(overig thema)

Personen met verward gedrag

Aanpak overlast / personen met verward gedrag

(Woon)overlast en maatschappelijke onrust (P)

(Woon)overlast en maatschappelijke onrust (P)

(Woon)overlast en maatschappelijke onrust

 

 

Jeugd

Jeugd (A)

Drugs (jeugd en veiligheid) (P)

Jeugd / drugs / alcohol

 

Aanpak jeugdoverlast / alcohol + drugs

 

 

 

 

 

Veilige uitgaansgelegenheden

 

 

 

 

 

Veiligheidsbeleving

 

 

 

Verkeersveiligheid (P)

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

(overig thema)

 

 

Brandveiligheid (B)

 

 

 

 

 

Ambulancezorg (B)

 

 

 

 

 

Grote evenementen / paniek in menigten (B)

 

 

 

 

 

Extreem weer en overstromingen (B)

 

 

 

 

 

 

 

Overig

 

Bijlagen

 

  • -

    Strategische verkenning van de veiligheidspositie van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen;

  • -

    Publieksvriendelijke versie van de strategische verkenning;

  • -

    Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022;

  • -

    Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag;

  • -

    Procesnotitie Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen;

  • -

    Raadsmemo ‘voortgangsbericht over het proces van het Integraal Veiligheidsbeleid Teylingen’;

  • -

    Raadsmemo ‘voortgangsbericht integrale veiligheidssessie 26 maart 2019’;

  • -

    Oordeelsvormende notitie: Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen;

  • -

    Opbrengstenboek: participatietraject van het Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen;

  • -

    Veiligheidsmonitor 2017;

  • -

    Integraal Veiligheidsbeleid 2014-2017 Teylingen.


1

Bron: Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022; Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag. Voor een overzicht op hoofdlijnen zie hiervoor de bijgesloten matrix: speerpunten veiligheid (pagina 35).

2

Opbrengstenboek: participatietraject Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen.

3

De ‘Strategische verkenning van de veiligheidspositie van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen’.

4

Zie hiervoor de bijgesloten procesnotitie. Het proces is vormgegeven volgens het BOB-model (Beeldvorming-Oordeelsvorming-Besluitvorming).

5

Veiligheidsthema’s: verkeersveiligheid; high impact crimes; (woon)overlast en maatschappelijke onrust; jeugd en veiligheid; cybercrime en ondermijning.

6

Bron Oordeelsvormende notitie.

8

In 2018 stond Teylingen op plaats 200 (hoe hoger geplaatst, hoe hoger de waardering van veiligheid).

9

Bron: bestuurlijke 12-maand rapportage 2014-2018 politie Eenheid Den Haag; Oordeelsvormende notitie, pagina 15.

10

Bron: bestuurlijke 12-maand rapportage 2014-2018 politie Eenheid Den Haag; Oordeelsvormende notitie, pagina 16.

11

Bron: Oordeelsvormende notitie, pagina 15.

12

Bron: bestuurlijke 12-maand rapportage 2014-2018 politie Eenheid Den Haag; Oordeelsvormende notitie, pagina 15.

13

Bron: Oordeelsvormende notitie, pagina 20.

14

Het verzoek om voorlichting is uitdrukkelijk door jongeren zelf gedaan op de bijeenkomst ‘Samen werken aan veiligheid’.

15

Deze uitgebreide analyse per veiligheidsthema is te lezen in de bijgesloten ‘oordeelsvormende notitie’.

16

Bron: Regionaal Beleidsplan Eenheid Den Haag 2019-2022, pagina 23.

17

Bron: Oordeelsvormende notitie, pagina 17 en 18; Landelijk en regionaal is dit ook een speerpunt/prioriteit.

18

Bron: Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022, pagina 13; Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag, pagina 34.

19

Bron: Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag, pagina 28.

20

Bron: Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022, pagina 3; Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag, pagina 30.

21

Bron: Veiligheidsmonitor 2015 en 2017 (23,1% in 2015 en 26,7% in 2017).

22

Bron: Opbrengstenboek: participatietraject Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen.

23

Bron: website Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

24

Bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

25

Bron: website VNG.

26

Bron: ‘Geweld hoort nergens thuis’, Regiovisie Hollands Midden 2020-2023, pagina 4. De Regiovisie Hollands Midden 2019-2023 volgt de programmalijnen van het landelijk programma ‘Geweld hoort nergens thuis’.

27

Bron: ‘Geweld hoort nergens thuis’, Regiovisie Hollands Midden 2020-2023, pagina 16.

28

Onze partners zoals de GGD en het CJG zijn hierbij betrokken en verzorgen trainingen/groepsaanpakken.

29

Bron: Regionaal Beleidsplan 2019-2022 Eenheid Den Haag, pagina 34 (definitie van het Schakelteam).

30

Bron: Strategische verkenning van de veiligheidspositie van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen, pagina 23.

31

Bron: Oordeelsvormende notitie, pagina 17 en 18.

32

Bron: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

33

Bron: Opbrengstenboek participatietraject: Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Teylingen, pagina 21.Door de commissie DEB op 13 maart 2019 is eveneens het belang van de focus op preventie bij de verschillende veiligheidsthema’s ingebracht.

34

De aanpak van ondermijnende criminaliteit is landelijk en regionaal een prioriteit / speerpunt. Bron: Uitwerking Veiligheidsagenda 2019-2022, pagina 3; Regionaal Beleidsplan Eenheid Den Haag 2019-2022, pagina 30.