Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse
CiteertitelIntegraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 108 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

19-12-2019

Plaatselijke krant

Z-19-072019

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse

De raad van de gemeente Lisse,

 

gelezen het collegebesluit van 12 november 2019 “Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse”,

gelet op artikel 108 Gemeentewet,

besluit vast te stellen

 

Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Lisse

 

Voorwoord

Ik ben er trots op dat Lisse een veilige gemeente is en dat dit ook zo ervaren wordt. Het veiligheidsbeeld laat namelijk zien dat de criminaliteit blijft dalen. Zo zijn het aantal misdrijven, jeugdoverlast en woninginbraken afgenomen de afgelopen jaren. De veiligheidsbeleving in de buurten ontwikkelt zich positief. Zo voelen inwoners zich zelden onveilig thuis en wordt de veiligheid in eigen buurt gewaardeerd met een rapportcijfer van een 7,4. Betekent dit dat we onze aanpak moeten verminderen? Nee.

 

Het is van belang om het veiligheidsniveau te behouden en waar kan verder te verhogen. En daarbij zien we nieuwe vormen van criminaliteit de opmars doen. Denk aan meer onzichtbare vormen van criminaliteit, die daarmee moeilijk in cijfers uit te drukken zijn. Zoals (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit en cybercrime. De actuele ontwikkelingen en trends binnen de veiligheidsproblematiek laten zien dat we alert moeten blijven en samenwerken belangrijk blijft.

 

We zetten de aanpak van de afgelopen jaren dan ook door, omdat blijkt dat het goede resultaten oplevert. Daarom zorgen we ervoor dat we blijven voortbouwen op wat er al is en versterken we bestaande succesvolle werkwijzen. Hiernaast sluiten we aan op trends en ontwikkelingen. Hiermee zorgen we ervoor dat we toekomstbestendig blijven en onze gemeente veilig houden.

 

Dit doen we niet alleen en kunnen we niet alleen. We doen dit samen met onze veiligheidspartners, zoals de politie, brandweer, Openbaar Ministerie, veiligheidsregio, GGZ, inwoners, instellingen en ondernemers. Integrale samenwerking zien we als de sleutel om criminaliteitsvormen tegen te gaan. De regierol vanuit de gemeente zetten we in om te verbinden, initiëren en te bewaken.

 

Zo ligt voor u het Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 van Lisse. Het geeft inzicht en kaders in de manier waarop de komende vier jaren wordt gewerkt om de veiligheid in Lisse te bevorderen, de leefbaarheid te verhogen en de veiligheidsbeleving bij inwoners te vergroten.

 

Ik zie ook graag weer de komende jaren een succesvolle samenwerking tegemoet met iedereen die zijn of haar steentje kan bijdragen aan een nog veiliger Lisse. Laten we met elkaar trots zijn op wat we bereiken!

 

Lies Spruit,

Burgemeester

1. Inleiding

Onze zorg voor veiligheid staat nooit stil. Het is een beleidsgebied waarop wij ons moeten blijven organiseren, steeds reagerend op nieuwe ontwikkelingen. Want de samenleving verandert snel en de problematiek wordt complexer. Langer thuiswonenden, gevoelde tegenstellingen tussen groepen, verstoringen in de openbare ruimte, incidenten met personen met verward gedrag, ondermijnende criminaliteit vormen nieuwe uitdagingen. Deze uitdagingen hebben effect op de veiligheid in de gemeente en op het gevoel van veiligheid van onze inwoners. Ontwikkelingen kunnen elkaar bovendien versterken. In combinatie met de verregaande digitalisering brengt dit nieuwe risico’s met zich mee, zoals cybercrime. Bij de taken die we uitvoeren, staat voorop dat onze inwoners, ondernemingen en instellingen medeverantwoordelijk zijn voor de veiligheid in de eigen wijk en buurt. De gemeente en haar professionele partners kunnen het niet alleen. Een veilige gemeente is dan ook mede het resultaat van een intensieve samenwerking van zowel gemeente en partners als van de inwoners zelf.

 

Door effectief veiligheidsbeleid te voeren binnen de kaders en prioriteiten van de gemeenteraad, in verbinding met de samenleving en onze partners, behouden en versterken we de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente. Want veiligheid staat niet op zichzelf, het is verweven met andere beleidsterreinen. Dit vraagt om een integrale benadering en om samenwerking en afstemming met externe en interne partners. Een groot deel van deze afstemming is in 2018 opgehaald en vastgelegd in de strategische verkenning van de veiligheidspositie van Hillegom, Lisse en Teylingen (strategische verkenning). Deze verkenning is dan ook het vertrekpunt voor het integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 (IVB) van Lisse.

 

Op dinsdag 26 maart 2019 hebben we samen met interne en externe partners een integrale veiligheidssessie ‘Onze samenwerking in 2020-2023’ gehouden. Daar is verder uitgewerkt hoe we gaan inspelen op de uitdagingen op veiligheidsgebied de komende jaren, zoals toename van multi problematiek. Uit de bijeenkomst van 26 maart is als rode draad naar voren gekomen dat intensieve samenwerking de sleutel is om huidige en nieuwe vormen van onveiligheid tegen te gaan en de veiligheid voor onze inwoners te vergroten. Naar aanleiding van de opbrengsten van 26 maart zijn veiligheidsthema’s verder uitgewerkt binnen integrale vervolgsessies. Hiernaast is input opgehaald bij onze inwoners. Hiervoor heeft de commissie in de vergadering van 13 maart 2019 thema’s gekozen om nader mee in gesprek te gaan: woonoverlast, verkeersveiligheid, jeugd en veiligheid, (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit, gezondheidszorg en veiligheid. Ook is input opgehaald bij lokale partners, zoals jongerenwerk, horeca, ondernemers. Deze input is afgestemd op het veiligheidsbeeld van de gemeente: de objectieve (cijfers) en subjectieve veiligheid (veiligheidsmonitor). Hiernaast zijn wettelijke verplichtingen, regionale en districtelijke (samenwerkings-) afspraken meegenomen. Gezamenlijk vormen de opbrengsten de grondslag voor het IVB van Lisse.

 

Het IVB geeft daarmee inzicht en kaders in de manier waarop de komende vier jaren wordt gewerkt om de veiligheid in de gemeente te bevorderen, de leefbaarheid te verhogen en de veiligheidsbeleving bij inwoners te vergroten. Het wordt door de gemeenteraad vastgesteld en door het college jaarlijks geconcretiseerd in uitvoeringsprogramma's (veiligheidsjaarplannen). De gemeenteraad heeft daarmee een middel om te sturen op het lokale veiligheidsbeleid en de prioriteiten in de aanpak van de veiligheidsvraagstukken.

Leeswijzer

Het IVB van Lisse bouwt voort op wat er al is, versterkt bestaande succesvolle werkwijzen en sluit aan op trends en ontwikkelingen. Het laat achtereenvolgens de visie, ambities, doelstellingen, en prioriteiten zien op het gebied van integrale veiligheid voor de komende vier jaren en gaat in op de organisatorische borging van de veiligheidsprojecten en -activiteiten. Deze worden weggezet binnen vijf veiligheidsvelden die het gemeentelijke integrale veiligheidsterrein vormen, aansluitend op de methode van het Kernbeleid van de VNG: 1) Veilige woon- en leefomgeving, 2) Bedrijvigheid en veiligheid, 3) Jeugd en veiligheid, 4) Fysieke veiligheid, 5) Integriteit en veiligheid.

Elk veiligheidsveld bevat meerdere veiligheidsthema's, zoals woninginbraken, huiselijk geweld, crisisbeheersing, veilig uitgaan, brandveiligheid, evenementen.

2. Veiligheidsbeeld Lisse

Zoals in de inleiding aangegeven, bestaat het veiligheidsbeeld uit de objectieve (cijfers) en subjectieve veiligheid (veiligheidsmonitor). In de strategische verkenning1 is het veiligheidsbeeld van Lisse aangegeven. Dit beeld is gebaseerd op gegevens van 2014 t/m 2017. Deze analyse is uitgebreid met gegevens tot en met de eerste helft van 2019. Door deze analyse voor een langere periode te maken, is het mogelijk om (voorlopige) conclusies te trekken en wordt zichtbaar waar we de komende jaren op in moeten zetten en welke ontwikkelingen we kunnen verwachten. Waar mogelijk is ook een vergelijking gemaakt met omliggende gemeenten, zodat een breder beeld zichtbaar is.

Objectief veiligheidsbeeld laat een dalende trend zien in de criminaliteitscijfers

Het is opmerkelijk dat het veiligheidsbeeld een dalende trend laat zien op basis van de objectieve cijfers. Dit betekent dat uit analyse van de cijfers van de afgelopen jaren een duidelijke lijn naar voren komt: een stijgende, een dalende of een stabiele trendlijn. Zo is duidelijk te zien hoe de criminaliteitsvormen zich hebben ontwikkeld. De onderstaande gegevens komen uit de bestuurlijke 12-maandsrapportage 2014 t/m 2018 en de rapportage t/m september 2019 van de politie-eenheid Den Haag.

 

Lisse

2014

2015

2016

2017

2018

2019 (t/m september)

Misdrijven

906

947

961

706

720

580

Jeugdoverlast

235

208

134

187

132

81

Woninginbraken

46

60

38

38

30

21

Geweld

65

57

83

66

51

42

Overlast en maatschappelijke onrust

59

61

56

80

86

69

 

Zo zijn de misdrijven gedaald, net als het aantal woninginbraken en de jeugdoverlast. Het aantal misdrijven is in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen rond het gemiddelde in het district. De kans op een woninginbraak is in Lisse, samen met Teylingen, het laagst in het district. Ook de daling van jeugdoverlast is zodanig dat Lisse samen met Teylingen het laagst scoort in het district Duin- en Bollentreek2. Dit betekent dat de kans dat je als inwoner geconfronteerd wordt met een woninginbraak of jeugdoverlast in deze streek het laagst is gebleven in Lisse. Het aantal geweldsincidenten laat een stabiele trend zien. De regionale stijgende trend van overlast en maatschappelijke onrust is ook te zien in Lisse. In het district scoort Lisse wel het laagst.

 

Subjectief veiligheidsbeeld laat een positieve veiligheidsbeleving zien van onze inwoners

De uitkomsten van de Veiligheidsmonitor 2017 laten zien dat inwoners zich zelden onveilig voelen thuis (0,4%) en ervaren dat er weinig (60,8%) tot geen (25%) criminaliteit in hun eigen buurt is. De veiligheid in eigen buurt wordt gewaardeerd met een rapportcijfer van een 7,4.

Inwoners van Lisse ervaren minder sociale overlast (waaronder rondhangende jongeren en overlast van buurtbewoners) en fysieke verloedering (waaronder hondenpoep) in vergelijking met de politie-eenheid Den Haag. Verder laat het percentage inwoners dat verkeersoverlast ervaart, bestaande uit te hard rijden en parkeerproblemen, eveneens een daling zien. Het aantal slachtoffers van geweld (5,1%) en cybercrime (18,4%) in Lisse ligt iets boven het gemiddelde van de politie-eenheid Den Haag.

 

Samenvattend doet de gemeente het goed op het gebied van veiligheid. Ook laat de AD Misdaadmeter begin dit jaar (maart 2019) zien dat Lisse bovengemiddeld scoort op de lijst van veilige gemeenten. Van de 355 gemeenten in Nederland staat Lisse op plaats 213 (in vergelijking met plaats 210 in 20173). Dit is een mooi vertrekpunt voor ons te voeren beleid de komende vier jaren. Op basis van het beeld zien we dat het aantal misdrijven en jeugdoverlast daalt, maar de aantallen nog wel behoorlijk zijn. Ook zien we dat het slachtofferschap van cybercrime groter is in vergelijking met de andere delicten. Deze punten nemen we mee in de verdere afweging voor het veiligheidsbeleid.

Trends en ontwikkelingen hebben invloed op de te bepalen aanpak

In de strategische verkenning is een aantal ontwikkelingen aangegeven waar we de komende jaren meer mee te maken gaan krijgen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we onze aanpak moeten aanpassen op de actualiteit. Alleen op die manier zorgen we voor een aanpak dat effectief is en blijft. De volgende trends en ontwikkelingen doen zich voor en hebben invloed op de te volgen koers in het veiligheidsbeleid:

 

Alertheid van belang voor een toekomstbestendig veiligheidsniveau

Zoals eerder aangegeven doet de gemeente het goed op het gebied van veiligheid. Betekent dit dat we onze aanpak drastisch kunnen verminderen? Nee. Het is van belang om het veiligheidsniveau te behouden en waar kan verder te verhogen. En daarbij zien we nieuwe vormen van criminaliteit de opmars doen. Denk aan meer onzichtbare vormen van criminaliteit, die daarmee moeilijk in cijfers uit te drukken zijn. De actuele ontwikkelingen en trends binnen de veiligheidsproblematiek laten zien dat we alert moeten blijven, prioriteiten moeten stellen en samen moeten werken.

 

Door het veiligheidsbeeld van Lisse in het verlengde te zien van deze trends en ontwikkelingen, en hierop in te spelen met concrete voorstellen voor onze aanpak, zorgen we ervoor dat we toekomstbestendig blijven en onze gemeente veilig houden.

3. Ambitie: waar willen we naartoe in 2023?

In dit hoofdstuk gaan we in op waar we naartoe willen werken in 2023. Onze visie, strategische uitgangspunten en algemene doelstellingen geven de rode draad aan waarlangs we de komende vier jaren werken. De visie sluit aan op de politiek bestuurlijke ambities, zoals beschreven in het coalitieakkoord 2018-2022: “samen duurzaam denken, samen vernieuwend doen”. De strategische uitgangspunten vinden hun grondslag in de strategische verkenning en zijn in de integrale veiligheidssessie van 26 maart 2019 met de werkorganisatie HLTsamen en partners expliciet naar voren gekomen.

3.1 Visie4

Samenwerking is ons vertrekpunt. We willen intensief en integraal samenwerken met inwoners, bedrijven, organisaties en ook onderling. We willen vernieuwen naar de eisen van deze tijd en actief resultaten meten. Hierbij kiezen we voor oplossingen die ook op de lange termijn positief doorwerken.

 

3.2 Strategische uitgangspunten

De strategische uitgangspunten voeren door op elk veiligheidsthema, ongeacht of het thema als prioriteit is benoemd. De volgende uitganspunten worden bij de uitvoering van het veiligheidsbeleid gehanteerd:

Strategische communicatie

Strategische communicatie betekent eenduidige berichtgeving over veiligheidsthema’s en het gezamenlijk naar buiten treden. Door met elkaar eenzelfde boodschap naar buiten te brengen, versterken we onze samenwerking en slagkracht. Ook het vertrouwen in ons als overheid en de integrale samenwerking, het samen sterk zijn, wordt versterkt. De integrale communicatiestrategie binnen de aanpak van ondermijning is hiervan een goed voorbeeld. Op deze manier kan integraal voorzien worden in informatievoorziening en ingespeeld worden op de veiligheidsbeleving. Met de strategische communicatie wordt samenhang aangebracht met de andere uitganspunten, zoals integrale samenwerking, informatiedeling en -positie en de focus op signalering en preventie.

Integrale samenwerking

Veiligheid bereiken we met elkaar. Door de ketensamenwerking te blijven verbeteren, zorgen we er gezamenlijk voor dat de veiligheid in de gemeente behouden en versterkt wordt. Dit doen we niet alleen met onze traditionele partners, maar we kijken ook naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Daarnaast richten we ons op het vergroten van het partnership met inwoners. Binnen de integrale samenwerking zorgen we ervoor dat we elkaar blijven kennen en investeren in dit onderlinge inzicht. Zo is uit de integrale veiligheidssessie naar voren gekomen dat de sessie een periodieke vorm moet krijgen om, al dan niet themagericht, deze investering te borgen. Dit zetten we de komende jaren in.

Informatiedeling en -positie

Door te weten wat er speelt (ernst en omvang van) binnen een veiligheidsthema, kunnen we de aanpak goed afstemmen op wat er nodig is. Hiervoor is een goede informatiedeling en -positie van belang. Op dit moment, zo blijkt uit de strategische verkenning en integrale veiligheidssessie, vinden deze processen veelal afzonderlijk plaats bij de ketenpartners en gemeenten. Hierdoor wordt het verhaal achter de cijfers niet altijd besproken en daardoor niet zichtbaar. De informatie is als het ware versnipperd en vaak niet beschikbaar. Door informatie te delen en met elkaar te bespreken wat de informatie betekent, ontstaat een totaalbeeld van de situatie. Hiermee wordt het veiligheidsbeleid (nog) gerichter en effectiever en kan het beter uitgelegd worden. Het komt daarmee ten goede aan de uitgangspunten strategische communicatie, integrale samenwerking en signalering en preventie.

 

Op basis van deze uitgangspunten zijn twee concrete projecten naar voren gekomen tijdens de integrale veiligheidssessie op 26 maart 2019 met externe en interne partners: Een integraal informatiebeeld maken op de thema’s langer thuiswonenden en ondermijning. Met de betrokken partners als veiligheidsregio, brandweer, woningcorporatie, sociaal domein, politie, openbaar ministerie etc. wordt dit aan de hand van integrale vervolgsessies verder uitgewerkt de komende vier jaren. Ter versterking van de gemeentelijke bijdrage wordt vanuit veiligheid het project gestart om te komen tot een interne informatiehuishouding. Binnen het programma Ondermijning starten we hiermee, door een informatieknooppunt te ontwikkelen. Het informatieknooppunt ondermijning wordt de eerste stap om interne informatie integraal bij elkaar te brengen en te gebruiken. Hiermee kan er een totaal informatiebeeld vanuit de hele werkorganisatie HLTsamen samengesteld worden en wordt de gemeentelijke informatiepositie versterkt.

Signalering en preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Om de signalering goed te kunnen gebruiken zijn de ogen en oren in de buurt van essentieel belang. Dit zijn niet alleen inwoners, boa’s, de buitendienst, zorg aan huis etc. Ook signalen in ieders dagelijks leven en werk kunnen van belang zijn om mogelijke risico’s en problematiek te voorkomen. Ook voor het tegengaan van problematiek is signalering van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan huiselijk geweld. De komende jaren is het van belang hierop te blijven focussen.

Oplossingsgericht werken

Door trends en ontwikkelingen als de toename van onzichtbare criminaliteit en multiproblematiek is het van belang om oplossingsgericht te werken. Dit betekent buiten de eigen mogelijkheden denken en gezamenlijk met out of the box en innovatieve oplossingen komen voor een bestaand probleem. Dit wordt meer en meer een voorwaarde van onze integrale samenwerking. Doorzettingsmacht is hierbij van belang en het gaat met name om het centraal stellen van de maatschappelijke betekenis. De focus ligt op het vinden van het antwoord op de vraag “wat kunnen we wel met elkaar doen om deze onveilige situatie te verbeteren”.

 

3.3 Algemene doelstellingen 2020-2023

Elk jaar wordt het gemeentelijk veiligheidsbeeld bekeken en de integrale aanpak geactualiseerd. Als ijkpunten voor de beoordeling van de veiligheid in onze gemeente maken we gebruik van de Veiligheidsmonitor (belevingsonderzoek onder inwoners) en de plek van onze gemeente volgens de AD Misdaadmeter. Door een indicator op zowel de subjectieve als de objectieve veiligheid te gebruiken, zorgen we voor een zorgvuldige peiling van waar we staan als gemeente. De volgende doelstellingen houden we aan:

  • De inwoners van onze gemeente beoordelen de veiligheid in de buurt minimaal met een rapportcijfer 7

  • Onze plek in de lijst van veilige gemeenten volgens de AD Misdaadmeter is niet lager dan het voorgaande jaar

4. Prioriteiten

Prioriteiten:

  • 1.

    (Georganiseerde) ondermijnende criminaliteit

  • 2.

    (Woon) overlast en maatschappelijke onrust

  • 3.

    Cybercrime

  • 4.

    Jeugd en veiligheid

 

In het vorige integraal veiligheidsbeleid zijn veiligheid en zorg; jeugd, alcohol en drugs; en (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit gekozen als prioriteiten voor de periode 2016-2019.

Voor het stellen van de juiste prioriteiten is het van belang te weten hoe het staat met de veiligheid in de gemeente, wat er de komende jaren op ons afkomt, waar we naartoe willen werken en hoe onze partners erin zitten. Niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de afstemming van de capaciteit.

Het beleid versterkt de aanpak van voorgaande jaren

De afgelopen jaren is intensief gewerkt aan de prioriteiten van het vorige veiligheidsbeleid, waarbij nieuwe ontwikkelingen en andere vormen van criminaliteit zijn meegenomen. Om tot een goede aanpak van veiligheidsvraagstukken te komen, zorgen we ervoor dat lokale wet- en regelgeving actueel is, zoals de Algemene Plaatselijke Verordening, en pakken we de regie als dit nodig is, zoals bijvoorbeeld bij de aanpak van jeugdoverlast. Indien nodig stellen we nieuw beleid op. Zo hebben we ons bestuurlijk instrumentarium versterkt door nadere regels vast te stellen voor de inzet van gebiedsverboden en het aanpakken van illegale prostitutie.

 

Uit de voorgaande hoofdstukken is zichtbaar dat het veiligheidsbeeld in de gemeente Lisse verbeterd is en goed is. Dit is vooral terug te zien in de dalende trend van de woninginbraken. De inzet van de afgelopen jaren blijkt voldoende om de aanpak door te zetten de komende jaren. Extra inzet is vooralsnog niet nodig en hoeft daarom wederom niet als prioriteit aangemerkt te worden. Dit geldt ook voor de borging van veilige evenementen en uitgaansgelegenheden. Met de politie, organisatoren, brandweer, GHOR (geneeskundige hulporganisatie in de regio), verenigingen, Trigion en ondernemers blijven we de komende jaren inzet plegen op het veilig houden van evenementen. Dit doen we door integrale afstemming, toezicht en handhaving en door duidelijke voorschriften te stellen aan een evenementenvergunning. Zo spelen we in op de populariteit van lachgas. Ter preventie van de schadelijke gevolgen van het gebruik, gaan we het gebruik en verkoop van lachgas tegen tijdens evenementen.

 

Het aantal winkeldiefstallen is na een stijging in 2018 weer gedaald naar het niveau tussen 2016 (33) en 2017 (22). Tot en met september 2019 zien we 19 winkeldiefstallen. De samenwerking binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen gaat goed. Begin dit jaar zagen we een stijging in de cijfers door de extra inzet van ondernemers op het voorkomen van winkeldiefstal. De effectieve inzet zorgt inherent voor meer aangiften en daardoor een toename in de cijfers. Hiernaast bespreken we samen met politie en ondernemers de ontwikkelingen binnen het winkelgebied om de kwaliteit versterken. Zo blijven we voor een veilig winkelgebied zorgen.

 

Het aantal huisverboden dat door de burgemeester is opgelegd vanwege huiselijk geweld, is sinds 2010 redelijk stabiel gebleven (tussen 2 en 4). De stabiele lijn zien we ook terug bij de geweldsdelicten. Gezien de kleine aantallen van huisverboden bieden de cijfers geen nuttige informatie over trends. De oplopende aantallen geven aan dat er vaker huisverboden worden opgelegd. Een huisverbod is niet alleen repressief middel. Duidelijke afspraken en benodigde hulp ter voorkoming van toekomstig risico op geweld is een voorwaarde voor het niet verlengen van het huisverbod. Niet alleen repressie is hier van belang, maar zeker ook de signalering en preventie van huiselijk geweld. Huiselijk geweld is ook vaak onzichtbaar, omdat het achter de voordeur plaatsvindt en er sprake is van schaamte bij de slachtoffers. We zetten de samenwerking met onze partners dan ook voort, zoals met politie, Veilig Thuis, GGD, openbaar ministerie. We blijven huisverboden opleggen wanneer dit gegrond is en zorgen voor voorlichting en communicatie.

 

De fysieke veiligheid in Lisse laat ook een stabiel beeld zien. Samen met de veiligheidsregio, brandweer en risicovolle inrichtingen houden we (brand)veiligheidsrisico’s zo klein mogelijk door het beheersbaar te houden. De afgelopen jaren is onder andere ingezet op de voorlichting van brandveiligheid, risicocommunicatie ingezet voor inwoners en bedrijven in het kader van de crisisbeheersing, de crisisorganisatie voorbereid gehouden op rampen en crises door trainingen en oefeningen, de risicokaart actueel gehouden, het accounthouderschap met de brandweer ingericht tot een optimaal niveau. Dit versterkt de onderlinge samenwerking. De trends en ontwikkelingen laten zien dat we de samenwerking verder kunnen benutten door in te spelen op de vergrijzing en langer thuiswonenden, maar ook de ogen en oren te benutten voor de signalering en preventie van andere criminaliteitsvormen.

 

De volgende onderwerpen vragen wel om extra inzet:

Veiligheid en zorg

Met name de overlast en maatschappelijke onrust verdient extra aandacht, omdat de problematiek is gestegen en de verwachting is dat dit zo blijft. Deze verwachting wordt hoogstwaarschijnlijk door de trends en ontwikkelingen als verharding, meer complexe problematiek, onder druk staande capaciteit en langer thuiswonenden. Dit doen we door onder andere meer in te zetten op de zorg voor volwassenen. Hiernaast moeten we onze integrale samenwerking verstevigen. De afgelopen jaren hebben we hier al flinke stappen in gemaakt. Partners weten elkaar beter en effectiever te vinden en benutten, gegevensuitwisseling verloopt beter door convenanten en de samenwerking met het Veiligheidshuis, er is een regionaal psychiatrisch eerste hulp ingericht in Leiden (PEH) waarmee de doorgeleiding van straat/woonomgeving naar hulp is versterkt. Hiernaast is de APV is verruimd waardoor handhaving op het gebied van ordeverstoringen en (woon)overlast door (verwarde) personen effectief kan worden aangepakt.

Ondermijning en Cybercrime

We zien deze verwachting ook terug bij de (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit en cybercrime. Hoewel het een uitdaging is om deze criminaliteitsvormen in cijfers uit te drukken, zien we een stijging van de uitingsvormen. Deze problematiek blijft de komende jaren zich verder ontwikkelen en doorzetten, wat het noodzakelijk maakt om hier met voorrang op in te spelen. Dit betekent extra investeren op ondermijning, wat sinds eind 2018 is ingezet. In 2017 hebben we in samenwerking met onze partners een ondermijningsbeeld gemaakt zoals met het RIEC (regionaal informatie- en expertisecentrum voor georganiseerde criminaliteit), politie, openbaar ministerie, belastingdienst, recherche, omgevingsdienst, ISD. Dit beeld geeft inzicht in de mate van ondermijning in Lisse, uitingsvormen, fenomenen, criminele kansen en blinde vlekken. Vervolgens is er een plan van aanpak opgesteld om ondermijning te signaleren, voorkomen en aan te pakken, en om onze bestuurlijke weerbaarheid te vergroten. Zo hebben we twee panden gesloten, waaronder een voor illegale prostitutie, de aanpak versterkt door ondermijningsartikelen op te nemen in de APV, 16 integriteitsbeoordelingen (Bibob) uitgevoerd en integraal de awareness versterkt. Het plan van aanpak loopt ook de komende jaren door.

 

We hebben tot nu toe nog niet veel ingezet op het thema cybercrime. Cybercrime is door de toenemende invloed toegevoegd als thema in het veiligheidsjaarplan 2019 Lisse. Het afgelopen jaar hebben we ons gericht op de preventie van cybercrime door het geven van voorlichting in samenwerking met de politie en het openbaar ministerie, en het geven van handelingsperspectieven. De komende jaren is extra inzet wel nodig om onze inwoners en ondernemers te beschermen tegen deze opkomende criminaliteitsvorm met verschillende uitingsvormen als identiteitsfraude, hacken, sexting.

Jeugd

Met de jeugdoverlast lijkt het goed te gaan in Lisse. We zien een afname van overlast en criminaliteit, en dit zet zich als dalende trend door. We hebben periodiek overleg met onze partners en onder regie van de gemeente wordt met ketenpartners casusgericht gericht gewerkt om jeugdoverlast en –criminaliteit tegen te gaan. Niet alleen met politie en jongerenwerk, maar ook met partners als Brijder en Halt ter preventie van verslaving. Ook zetten we mysteryshoppers in bij bijvoorbeeld supermarkten en mysteryguests in de horeca. De aanpak van drugsgebruik is versterkt door aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening. Hierdoor is het mogelijk om handhavend op te treden tegen het gebruik van drugs in openbare ruimten. De aantallen zijn nog behoorlijk van jeugdoverlast, wat maakt dat inzet nodig blijft. Het thema is hiernaast de afgelopen jaren omvangrijker geworden. Zo is online onveiligheid bij jeugd een grotere rol gaan spelen en zien we in de politie-eenheid Den Haag de zorgelijke ontwikkeling van drugscriminaliteit in relatie tot jongeren. Vooral bij dit onderwerp is het van belang om te blijven investeren in preventie en samenwerking. De jeugd is de toekomst en minder inzet op dit onderwerp kan voor problematiek in de toekomst zorgen. Dit maakt dat de inzet op dit onderwerp noodzakelijk blijft. We zetten onze aanpak door en versterken deze door inzet van de zorg- en veiligheidstafel.

De aanpak spreekt onze inwoners en lokale partners aan

Uit de gesprekken met onze lokale partners en inwoners blijkt dat de onderwerpen (georganiseerde) criminaliteit en cybercrime minder op het netvlies staan. Dit komt overeen met het onzichtbare karakter van de problematiek. Wel wordt aangegeven het belang ervan te onderkennen en meer te willen weten. Bewustwording en voorlichting is gewenst. Specifieke voorbeelden zijn aangegeven rondom het meer bewust maken van mogelijke signalen, meldingsmogelijkheden en handelingsperspectieven. Bij ondermijning speelt met name de drempel een rol wanneer een vermoeden rechtvaardig genoeg is om te melden. Dit zijn goede aanknopingspunten voor onze aanpak de komende jaren.

 

De ontwikkelingen rondom (woon) overlast en maatschappelijke onrust wordt gevoeld door de inwoners. Het lijkt steeds minder vanzelfsprekend dat we elkaar kunnen aanspreken op gedrag, zonder lelijke opmerkingen terug te krijgen. Ook de afname van sociale cohesie is genoemd. Hier is de drempel aanwezig van mogelijke bemoeienis (wie ben ik). Een mooi idee is naar voren gekomen dat hierbij kan helpen: het aansporen van de eigen kracht van inwoners om een vangnet te creëren voor een hulpbehoevende buurtgenoot. Dit kan zijn door te helpen met het op orde brengen van financiën, huishoudelijke klussen te organiseren, boodschappen te doen etc., onderling en met familie en/of vrienden. Ook een mooi idee gericht op het veranderen van gedrag is het benutten van andere partners, zoals de wetenschap (bijvoorbeeld gedragswetenschappen). Op deze manier kunnen andere invalshoeken gebruikt worden om woonoverlast tegen te gaan.

 

Onze lokale partners hebben aangegeven het belang van integrale samenwerking te onderschrijven. Zo ziet de horeca kansen voor versterking door gezamenlijk de situatie in Lisse te bespreken en tot een integraal beeld te komen. Niet alleen met politie en gemeente, maar met eenieder die bij de situatie betrokken is. Dit is ook een kans om de partnership met inwoners effectief in te zetten in hun eigen leefomgeving. Bij veranderingen, acties of concrete incidenten weet men elkaar snel te vinden en worden gezamenlijk oplossingen ingezet. Vanuit de ondernemers is bijvoorbeeld het initiatief getoond door Stichting Collectieve Beveiliging Bedrijventerreinen Lisse en Flexteam Security om met de gemeente in gesprek te gaan om de samenwerkingsmogelijkheden verder te bekijken. We zijn inmiddels gestart met de oriëntatie op uitbreiding van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) voor winkelgebieden naar een KVO voor bedrijventerreinen.

 

Inwoners zien samenwerkingskansen door de inzet van hun ogen en orenfunctie. Hiermee wordt de signalering en preventie van mogelijke problematiek vergroot. Dit kan bijvoorbeeld door het bekend blijven maken van meldingsmogelijkheden en het vervolgproces, zodat inwoners weten waar ze terecht kunnen en wat er vervolgens gaat gebeuren. Door de aandacht voor de wijze van terugkoppeling (stap in proces is ook informatie) te versterken, wordt de drempel tot het doen van een melding ook verlaagd. Hierbij is aangegeven dat communicatie over wat er gedaan wordt en is een belangrijke factor is.

De prioriteiten sluiten aan op die van onze ketenpartners

We zien de prioriteiten ook terug bij onze ketenpartners. In het Regionaal Beleidsplan 2019-2022 van de politie-eenheid Den Haag hebben de politie, het openbaar ministerie en gemeenten op regionaal niveau samenwerkingsafspraken gemaakt om de veiligheid in de regio te bevorderen. Hierbij zijn de volgende prioriteiten gesteld: Ondermijning, waaronder mensenhandel; Overlast en/of criminaliteit door personen met verward gedrag; Cybercrime; Jeugdoverlast en –criminaliteit; Terrorisme, extremisme en radicalisering; (huiselijk) Geweld; High Impact Crimes (woninginbraken, straatroven en overvallen). Bij deze prioriteiten wordt zo goed mogelijk aangesloten op de landelijke veiligheidsagenda die door het Ministerie van Justitie en Veiligheid is vastgesteld.5 Hier zien we onder andere de thema’s ondermijning (waaronder mensenhandel), cybercrime (waaronder de relatie met jeugd) en personen met verward gedrag terug.

Conclusie

Genoeg aanknopingspunten zijn geboden om onze aanpak de komende jaren vorm te geven. Door vanuit onze visie en strategische uitgangspunten de samenwerking met onze (keten)partners centraal te stellen en prioriteiten te stellen, kunnen we onze concrete voorstellen doen voor de aanpak op elk veiligheidsthema. Niet alleen op de prioriteiten de komende jaren:

  • 1.

    Georganiseerde ondermijnende criminaliteit

  • 2.

    (Woon) overlast en maatschappelijke onrust

  • 3.

    Cybercrime

  • 4.

    Jeugd en veiligheid

Maar ook op de overige thema’s, zoals brandveiligheid, woninginbraken, evenementen, huiselijk geweld, veilig uitgaan, crisisbeheersing.

 

Per prioriteit wordt aangegeven wat het veiligheidsthema inhoudt, wat we gaan doen en met wie. Als laatste stellen we doelstellingen en laten we zien hoe we deze meten. Vervolgens wordt ingegaan op de aanpak op de overige veiligheidsthema’s.

 

4.1 Prioriteit Ondermijning – (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit

 

Veiligheidsveld

Integriteit en Veiligheid

Veiligheidsthema

Ondermijning

 

Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ondermijning is de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling geworden die de openbare orde en veiligheid en daarmee ook de kwaliteit van onze leefomgeving bedreigt. Bij ondermijning maakt de georganiseerde criminaliteit (onderwereld) gebruik van diensten uit de bovenwereld. Deze vorm van criminaliteit is op het eerste gezicht vaak niet zichtbaar, zoals: drugslaboratoria, wietkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoed- en zorgfraude.

(Georganiseerde), ondermijnende criminaliteit kan een enorme impact hebben op inwoners, ondernemers en het functioneren van het openbaar bestuur. Het gaat om zaken als: overlast van drugshandel; misbruik/uitbuiting van personen en criminele investeringen in de bovenwereld. Dit kan leiden tot vervlechting van onder- en bovenwereld met verslechtering van het ondernemersklimaat en verpaupering van wijken en buurten tot gevolg.

 

Ook in onze gemeente blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden waarop we moeilijk zicht krijgen. Er zijn verschillende signalen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, onder meer kleine ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook mensenhandel/- smokkel, witwassen en vastgoedfraude en zogenaamde handhavingsknelpunten (zoals horeca, bedrijventerreinen en illegale prostitutie). Georganiseerde, ondermijnende criminaliteit zal naar verwachting verder toenemen. Dit is een landelijke trend. Hierbij blijken verschillende risicofactoren aanwezig in ons gebied, zoals het buitengebied met leegstaande bedrijfshallen, schuren en vastgoed.

 

Ook de digitale wereld wordt gebruikt om de onder- en bovenwereld met elkaar te verweven, waardoor risico’s als identiteitsfraude en cybercrime groter worden. Hiernaast zien we nieuwe ontwikkelingen in de relatie ondermijning en zorg, zoals mensenhandel en het werven en gebruiken van jongeren binnen de drugscriminaliteit. Bij mensenhandel is er sprake van uitbuiting van personen en het kan bestaan uit seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en/of criminele uitbuiting. Dit gebeurt onder dwang, bijvoorbeeld in de seksindustrie als een persoon onvrijwillig voor iemand anders in de prostitutie werkt, maar het vindt ook plaats in andere sectoren, zoals de land- en tuinbouw of horeca. Ondermijning heeft dan ook een sterke link met de veiligheidsthema’s jeugd/zorg- en veiligheid en cybercrime.

 

Door de raad is besloten te investeren in de nieuwe taak ondermijning voor drie jaar (begroting 2019). Het is een ontwikkeling die op landelijk, regionaal en districtsniveau een enorme impuls heeft gekregen en blijft krijgen. Door de druk in de grote steden op de aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit lopen we het risico, als we geen maatregelen treffen, dat de criminele activiteiten zich verplaatsen naar onze regio. Het geld is met name beschikbaar gesteld om de bestuurlijke weerbaarheid te vergroten (informatiepositie en aanpak), maar ook om als partner binnen de ketensamenwerking onze rol te kunnen vervullen.

We werken daarom samen met onze partners aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van deze criminaliteit die onze samenleving ondermijnt. Dit doen we volgens de doelstellingen en uitgangspunten van het programma Ondermijning 2019-2021. Omdat de impact van ondermijning groot is, werkt de gemeente Lisse op dit vlak nauw samen met de gemeenten Hillegom en Teylingen.

Hoofdlijnen van de aanpak

In het programma Ondermijning 2019-2021 wordt de aanpak langs drie sporen vormgegeven:

  • 1)

    Meer en beter zicht creëren op deze vorm van criminaliteit,

  • 2)

    Criminele kansen tot een minimum beperken,

  • 3)

    Deze vorm van criminaliteit consequent aanpakken.

Hierbij zetten we met name in op:

  • -

    Versterken van bewustwording en meldingsbereidheid van bestuurders, medewerkers en inwoners,

  • -

    Oprichten gemeentelijk intern meldpunt waar signalen van ondermijning gemeld kunnen worden,

  • -

    Uitvoeren integriteitsbeoordelingen door toepassen BIBOB-beleid,

  • -

    Aanpak van de gestelde prioriteiten: drugscriminaliteit (hennepteelt en drugshandel) en arbeidsuitbuiting,

  • -

    Integrale controles, onderzoeken en acties, met o.a. de politie, brandweer, Omgevingsdienst, HEIT, Inspecties,

  • -

    Inzetten bestuurlijke maatregelen, zoals het sluiten van woningen, bedrijfspanden en openbare gebouwen,

  • -

    Evalueren effectiviteit van onze aanpak (3e kwartaal 2020).

Samenwerking met partners

Team veiligheid is primair verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. In de aanpak is het essentieel om samen te werken met de andere domeinen binnen de gemeente. In elk team is daarom een taakaccenthouder ondermijning benoemd, welke een bijdrage levert aan de aanpak. Zo weten we elkaar goed te vinden en wordt het daadwerkelijk een (integrale) aanpak van en voor de gehele organisatie.

 

Binnen deze prioriteit werken we daarnaast samen met o.a.:

  • -

    Regionaal Informatie- en Expertisecentrum georganiseerde criminaliteit (RIEC)

  • -

    Haags Economisch Interventie Team (HEIT)

  • -

    Politie

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Belastingdienst

  • -

    Omgevingsdienst

  • -

    Brandweer

Het is een criminaliteitsvorm waarin continue beweging zichtbaar is. De handvatten die we hebben, moeten we dan ook blijven bezien in de actuele werkelijkheid. Een aantal trends op dit gebied laat deze noodzaak zien en bevestigt het belang van samenwerking hierin6:

  • -

    Het ‘crime-as-a-service’ model zien we steeds vaker bij ondermijning, witwassen (ook naar het buitenland) en cybercrime. Het betekent dat gespecialiseerde personen en groepen specifieke tools en diensten leveren aan andere criminelen en criminele samenwerkingsverbanden.

  • -

    Er zijn signalen dat sommige jongeren, met name betrokken bij criminele jeugdgroepen/-netwerken, in plaats van het plegen van woninginbraken overstappen naar of meteen beginnen in de handel in harddrugs. Dit signaal wordt door de politie-eenheid Den Haag onderzocht.

  • -

    Uit landelijk onderzoek blijkt dat drugs de grootste witwasbehoefte oplevert. Crimineel geld wordt nog steeds belegd in onroerend goed in binnen- en buitenland of in een of meer legale bedrijven. Witwassen krijgt steeds meer een internationaal karakter en vindt steeds meer op digitale wijze plaats.

Doelstelling

De effecten van de aanpak van ondermijnende criminaliteit zijn lastig uit te drukken in harde cijfers en hierdoor in zowel kwalitatieve als kwantitatieve zin beperkt inzichtelijk te maken. Dit is inherent aan de problematiek: deze vorm van criminaliteit vindt in de regel in het onzichtbare plaats. Over de precieze omvang ervan zijn geen betrouwbare cijfers beschikbaar.

 

Er zijn wel verschillende signalen dat de aanpak effect sorteert. Soms zijn dat ook ongewenste en onaanvaardbare neveneffecten zoals bedreiging en intimidatie, maar ook die tonen aan dat de integrale aanpak effect heeft. Daarnaast wordt de integrale aanpak meer merkbaar en zichtbaar, zoals blijkt uit de toename van het aantal signalen, de diverse doelgerichte acties, groot en klein en de eventuele berichtgeving daarover in de media.

 

Betrokkenen willen weten wat het effect van de extra inspanning is. Om hieraan invulling te geven wordt gestreefd naar het beter kwantificeerbaar maken van de resultaten van de aanpak. In het bijzonder wordt aandacht gegeven aan een aantal harde cijfermatige indicatoren: aantal ingekomen signalen (‘vermoedens’), aantal behandelde/afgehandelde casussen, aantal bestuurlijke waarschuwingen en sluitingen van panden. Hierbij hanteren we de start van de extra inzet (2018) als nulmeting van de resultaten.

 

Onze effectindicatoren:

indicator

bron

doelstelling 2023

Signalen (‘vermoedens’) - aantal

Gemeente en politie

• 2018

Casuïstiek - aantal zaken

Gemeente

• 2018

Bestuurlijke waarschuwingen - aantal

Waarschuwingsbrieven

• 2018

Sluiting van panden - aantal

Burgemeestersbesluiten (sluitingsbeleid Opiumwet, prostitutiebeleid ed)

• 2018

 

4.2 Prioriteit (Woon)overlast en maatschappelijke onrust

 

Veiligheidsveld

Veilige woon- en leefomgeving

Veiligheidsthema

Woonoverlast

 

De prioriteit (woon)overlast en maatschappelijke onrust is een gecombineerd veiligheidsthema en bestaat uit verschillende soorten overlast. Het bestaat uit hinder die in, vanuit en rondom de woning kan worden veroorzaakt. Dit is een groot maatschappelijk probleem en omvat diverse soorten overlast zoals geluidsoverlast, problemen door drank- en drugsgebruik of agressief en intimiderend gedrag. Bij personen met verward gedrag gaat het om personen die grip op hun leven (dreigen te) verliezen, waardoor het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen. In het geval van polarisatie en radicalisering gaat het om zorgelijke spanningen tussen bevolkingsgroepen. Een verstoring raakt iedereen, bijvoorbeeld door een buurvrouw of buurman met verward gedrag of man die structureel overlast veroorzaakt, jongeren die middelen gebruiken, polarisatie die tot sociale spanningen in een wijk leiden; het zijn allemaal omstandigheden die een negatief effect hebben op de veiligheidsgevoelens in een buurt.

 

Ontwikkelingen die spelen en de komende jaren aandacht vragen, hebben betrekking op individualisering, verminderde onderlinge verdraagzaamheid, multiproblematiek, langer thuiswonenden en een toename in personen met verward of overspannen gedrag. In Lisse zien we rond de 80-90 meldingen van personen met verward gedrag. Het gaat om ongeveer 30 personen, waarvan 5 personen structureel aandacht vragen. Het gaat om verschillende vormen van verward gedrag, zoals dementie, psychoses, middelengebruik incl. niet ingenomen medicatie, paniekaanvallen, trauma, PTSS. Het aantal langer thuiswonenden versterkt de verwachting dat het aantal personen blijft toenemen.

Hoofdlijnen van de aanpak

Bij (woon)overlast gaat het vooral om overlast tussen buurtbewoners onderling, vaak als gevolg van botsende leefstijlen. De aanpak is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten, woningcorporaties, politie en buurtbewoners. Bij personen met verward gedrag gaat het vooral om tijdig signaleren en de juiste zorg en veiligheid kunnen bieden, zowel voor de persoon met verward gedrag als voor zijn/haar directe omgeving. Bij polarisatie en radicalisering gaat het om tijdig signalen op te pakken. De integrale aanpak van woonoverlast zetten we door en versterken we door extra aandacht te geven aan de zorg voor volwassenen. Dit doen we door de samenwerking met zorg uit te breiden en te verstevigen met onder andere de zorg- en veiligheidstafel en periodiek overleg. Hierbij ligt de focus niet alleen op criminaliteit, maar bekijken we de verwevenheid van de problematiek: ook combinatie met overlast, zorg, schooluitval, problemen thuis, alcohol- en drugsproblematiek, geweld. De ontwikkeling van een zorg- en veiligheidshuis in Hollands Midden draagt hieraan bij en maakt regionale samenwerking op dit vlak laagdrempeliger.

 

De aanpak wordt o.a. vormgegeven door:

  • 1.

    Integrale aanpak woonoverlast vormgeven

  • 2.

    Samen met ketenpartners een integraal informatiebeeld te maken op het thema langer thuiswonenden, met als doel van daaruit aansluitende initiatieven te ontwikkelen

  • 3.

    De inzet van buurtbemiddeling onderzoeken en hierover werkafspraken te maken

  • 4.

    Het bieden van een vangnet voor personen met verward gedrag

  • 5.

    Invoering van de wet verplichte GGZ

  • 6.

    Jaarlijks prestatieafspraken te maken met de woningcorporatie en huurdersbelangenverenigingen

De inwoners hebben ideeën aangedragen die we in de integrale aanpak meenemen:

  • 1.

    Spoor de eigen kracht van omwonenden en directe sociale kring aan om het vangnet voor de hulpbehoevende buurtgenoot te creëren. Hierbij gaat het niet alleen om hulp ter voorkoming van overlast of criminaliteit

  • 2.

    Benut andere partners bij de aanpak, zoals de wetenschap (bijvoorbeeld gedragswetenschappen)

Samenwerking met partners

Team veiligheid heeft de regie op de aanpak en werkt hierbij samen met verschillende partners. De verantwoordelijkheid vanuit zorg wordt hierbij niet overgenomen. De samenwerking kan per casus verschillen. Het is van belang om de juiste partners aan tafel te hebben en niemand uit te sluiten. Er wordt in ieder geval nauw samengewerkt met:

  • -

    Politie

  • -

    STEK

  • -

    GGD

  • -

    GGZ (o.a. meldpunt zorg- en overlast)

  • -

    Boa’s

  • -

    Sociaal team

  • -

    ISD Bollenstreek

  • -

    Brandweer

  • -

    (Zorg-) en Veiligheidshuis Holland Midden

Doelstelling

We streven naar een daling van het aantal meldingen (woon)overlast. Hierbij investeren we in samenwerking, zodat de partners elkaar goed weten te vinden en elkaar vroegtijdig kunnen informeren. De ervaring leert dat de meeste overlast als iets kleins begint, waardoor inzet op signalering en preventie de kans geeft om tijdig in te grijpen en escalatie te voorkomen.

 

Onze effectindicatoren:

indicator

bron

doelstelling 2023

Meldingen (woon) overlast - aantal

Gemeente en politie

< 80

 

4.3 Prioriteit Cybercrime

 

Veiligheidsveld

Integriteit en Veiligheid

Veiligheidsthema

Cybercrime

 

De digitale wereld kent veel mogelijkheden, maar bevat ook risico’s en gevaren. Door digitalisering van de samenleving is er steeds meer ruimte voor nieuwe vormen van online criminaliteit, zoals cybercriminaliteit of digitale criminaliteit. Het internet kent geen fysieke of geografische grenzen en kenmerkend is dan ook de schaal waarop het kan worden uitgevoerd.

 

Cybercrime omvat criminaliteit waarbij ICT zowel het middel als het doelwit is, bijvoorbeeld het hacken van een database met persoonsgegevens (zoals van een gemeente) of het platleggen van een website. Er is sprake van gedigitaliseerde criminaliteit als ICT een middel is om traditionele vormen van criminaliteit te plegen. Deze vorm van criminaliteit bestaat bijvoorbeeld uit fraude via internet (identiteitsfraude), dating fraude, phishing maar ook stalking, bedreiging, cyberpesten, en het zonder toestemming of medeweten delen van beeldmateriaal bij sexting. Het gebruik van social media is een onderdeel van onze maatschappij en de toenemende invloed hiervan (inclusief de risico’s) zijn vooral zichtbaar bij jeugd. Ondernemers kunnen ook financieel worden getroffen, bijvoorbeeld door afpersing of zogenaamde spookfacturen te betalen terwijl er geen goed of dienst is geleverd en dus geen betalingsverplichting bestaat. Er komt steeds meer kennis over de gevolgen van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit voor het slachtoffer. Uit onderzoek blijkt dat de meeste slachtoffers financiële gevolgen ervaren. Daarnaast melden slachtoffers indirecte financiële gevolgen zoals tijdsverlies, de vervanging van computerapparatuur, het niet kunnen voldoen aan contractuele afspraken en het verlies van werk. Ook melden bijna alle slachtoffers in mindere of meerdere mate psychologische en emotionele gevolgen van online criminaliteit. Soms is sprake van gevolgen met een verwoestende impact, bijvoorbeeld als deze meerdere aspecten van het leven treffen. Vaak gemelde gevolgen zijn: verlies van vertrouwen, schuldgevoel en schaamte, boosheid, woede en frustratie, stress, angst, onveilig gevoel, machteloosheid, verdriet en teleurstelling.

Hoofdlijnen van de aanpak

De rol van team veiligheid richt zich vooral op bewustwording, voorlichting en weerbaarheid:

  • 1.

    We spelen in op de preventie en nazorg van incidenten van cybercrime

  • 2.

    Dit kan door informatieverstrekking, in samenwerking met onze ketenpartners, en het belang aantonen van het (blijven) melden. Hierbij verwijzen we slachtoffers van cybercrime naar instanties die hulp kunnen bieden, zoals de politie

  • 3.

    We zetten communicatie in en stemmen de boodschap integraal af met onze partners

  • 4.

    We gaan in gesprek met ondernemers in samenwerking met de KVO’s (Keurmerk Veilig Ondernemen), onder andere over online (on)veiligheid, bedrijfsrisico’s en wat te doen bij slachtofferschap

  • 5.

    We gaan in gesprek met jongeren, onder andere over online (on)veiligheid, sexting en wat te doen bij slachtofferschap

  • 6.

    We richten een gemeentelijk informatieknooppunt in ter versterking van onze weerbaarheid. Dit doen we in samenwerking met de aanpak van ondermijning

Samenwerking met partners

In de aanpak van cybercrime werken we samen met alle domeinen binnen de gemeente. Om een gemeentelijk informatieknooppunt in te kunnen richten, is aansluiting van elk domein noodzakelijk. Dit vindt plaats door aansluiting van de taakaccenthouders ondermijning. De nadruk ligt op de samenwerking met het domein Bedrijfsvoering door het hoge IT gehalte van het project. Hiernaast vindt afstemming plaats met het domein Strategie en Projecten voor het datagedreven werken binnen de gemeente. De samenwerking met het domein Bedrijfsvoering ziet ook toe op de inzet van de integrale communicatie en de afstemming met onze ketenpartners daarbij.

De samenwerking met het domein Maatschappelijke Ontwikkeling zetten we ook in bij de gesprekken met jongeren. We sluiten zo veel mogelijk aan bij bestaande initiatieven.

Externe partners met wie we samenwerken in de aanpak van cybercrime:

  • -

    Politie

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Ondernemers

  • -

    Jongeren

  • -

    Jongerenwerk

  • -

    - CCV

Doelstelling

Dark number

De bij de politie bekende misdrijven, op basis van meldingen en aangiften, vormen maar een klein en selectief deel van de cybercrime die daadwerkelijk plaatsvindt. Ongeveer 1 op de 10 mensen in de politie-eenheid Den Haag wordt slachtoffer van cybercrime. Van die groep weten we dat er in 14 procent van de gevallen melding wordt gedaan bij de politie en in 8 procent aangifte. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat landelijk ongeveer 1 op de 5 bedrijven (20%) slachtoffer wordt van cybercrime. In 3 procent van de gevallen blijkt dat bedrijven aangifte doen. Kortom, er is sprake van een aanzienlijk dark number waardoor geen voldoende zicht bestaat op de problematiek.

 

Doelstellingen:

Ondanks het grote dark number zetten we in op een aantal doelstellingen. De komende jaren voeren we een nulmeting uit. Op basis van het beeld dat we in 2023 hebben gekregen, bepalen we onze vervolgaanpak. Hierbij hebben we de verwachting dat de komende jaren meer kennis en expertise beschikbaar is op het gebied van cybercrime/-security. Mogelijk stijgt hierdoor ook de meldingsbereidheid en daarmee de grootte van de problematiek ten opzichte van het beeld op dit moment (op basis van een groot dark number). Tegelijkertijd blijkt uit de verkenning dat cybercrime zich sneller ontwikkeld dan cybersecurity. Het ligt in de verwachting dat het slachtofferschap zal stijgen de komende jaren.

 

Het stellen van concrete doelstellingen is daarmee nog te vroeg en zal vertekenend werken. We zetten in op de volgende doelstellingen:

  • -

    De meldingsbereidheid is gestegen

  • -

    Inwoners en ondernemers zijn zich meer bewust van de online risico’s en weten wat te doen bij slachtofferschap

 

Onze effectindicatoren:

indicator

bron

doelstelling 2023

Meldingen en aangiften - aantal

Politie

• 74

Slachtofferschap inwoners - delicten per 100 inwoners

Veiligheidsmonitor

• 18,4

Gesprekken jongeren en ondernemers - bewustzijn

Gespreksverslagen

Bewustzijn is vergroot

 

4.4 Prioriteit Jeugd en Veiligheid

 

Veiligheidsveld

Jeugd en veiligheid

Veiligheidsthema

Jeugdoverlast, criminaliteit en middelengebruik

 

Jeugdoverlast is alle vormen van overlast die veroorzaakt wordt door jongeren, waarbij het voornamelijk gaat om personen onder de leeftijd van 23 jaar. Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld vernielingen, handel en gebruik van verboden middelen, diefstal, bedreiging of intimidatie dan wordt er gesproken over jeugdcriminaliteit. Jongeren bevinden zich over het algemeen in groepen/netwerken. Problematisch groepsgedrag kenmerkt zich door gedrag wat de openbare orde, sociale norm en/of veiligheid verstoort, overlast veroorzaakt en/of crimineel van aard is. Jeugdoverlast zorgt er voor dat mensen zich onveilig voelen in hun eigen wijk en kan ertoe leiden dat een wijk of buurt verloedert.

 

De aanpak van alcohol en drugs is onderdeel van jeugd en veiligheid. De trends en ontwikkelingen maken zichtbaar dat intensieve inzet hierop essentieel is. In het voorliggende beleid valt de inzet op alcohol- en drugsgebruik samen met de aanpak van jeugd en veiligheid en blijft daarmee een prioriteit. De komende jaren blijft het belangrijk om jongeren voorlichting te geven over de gevaren van alcohol en – drugsgebruik. Hierbij gaan we door met de inzet van mysteryshoppers en guests, ter verschaffing van de alcoholverschaffing aan minderjarigen. Daarbij richten we ons specifiek op de toenemende invloed van social media en spelen in op de zorgelijke ontwikkeling van drugscriminaliteit in relatie tot jongeren. Zo zien we in de politie-eenheid Den Haag dat jongeren betrokken worden bij het gebruik en handel in (hard)drugs. We houden aandacht voor deze ontwikkelingen en passen onze interventies hierop aan. De social media maakt de wereld kleiner. Berichten en beeldmateriaal hebben een steeds groter bereik en is toegankelijk voor velen. Ongefundeerde meningen, nepnieuws en percepties leiden al snel tot een collectieve denkwijze. Dit geldt ook voor jongeren. De komende jaren investeren we, samen met onze partners, in voorlichting en bewustwording over de gevaren van social media en cybercrime. We zetten in op bewustwording en investeren in voorlichting over wat online gewenst en ongewenst gedrag is en wat de gevolgen zijn van ongewenst gedrag, zoals digitaal pesten en sexting, voor henzelf en voor hun slachtoffer(s).

 

In het geval van ernstige en/of herhaaldelijke overlast kan de burgemeester maatregelen treffen om de rust in de gemeenschap terug te laten keren en de openbare orde te herstellen. De burgemeester kan een individueel gebiedsverbod of groepsverbod, eventueel in combinatie met een meldingsplicht opleggen. Hiervoor werken we intensief samen met onze partners, inwoners en ondernemers. Zo hebben we een zorg- en veiligheidstafel ingericht waar casuïstiek integraal wordt aangepakt.

Hoofdlijnen van de aanpak

Met de meeste jongeren in Lisse gaat het goed. Er zijn echter ook jongeren die extra aandacht, ondersteuning en bijsturing nodig hebben. Om jeugdoverlast aan te pakken is voortdurende aandacht nodig. Niet alleen vanuit repressie (veiligheidskant), maar juist ook in combinatie met zorg en preventie. Succesvol aanpakken en voorkomen van jeugdoverlast is werken op het snijvlak van veiligheid en zorg. Meer dan ooit ligt de regie op deze taken bij de gemeente. Het beleid richt zich voornamelijk op het verbeteren van de veiligheidsbeleving van jongeren, het vergroten van kansen voor risicojongeren en een afname van jeugdoverlast- en criminaliteit. Het gaat ook om talentontwikkeling, het beperken van alcohol- en drugsgebruik, het bevorderen van de veiligheid op social media, in en om de school.

 

We zorgen ervoor dat:

  • 1.

    Projecten/acties voortkomend uit het lokale jeugdbeleid en veiligheidsbeleid op elkaar zijn afgestemd

  • 2.

    Aanpak van jeugdoverlast gezamenlijk met de partners op integrale wijze gebeurt door inzet van de zorg- en veiligheidstafel, waarbij er wordt ingezet op een effectieve aanpak op verschillende leefgebieden (school/gezinssituatie/dagbesteding)

  • 3.

    Het contact tussen jeugd en inwoners die de overlast ervaren verbeterd wordt om gezamenlijk een oplossing te vinden

  • 4.

    Aandacht blijft voor geschikte buitenruimten voor jeugd in alle leeftijdscategorieën

  • 5.

    Cybercrime besproken wordt en bewustwording komt bij jongeren van wat online gewenst en ongewenst gedrag is en wat de gevolgen zijn van ongewenst gedrag voor henzelf en voor hun slachtoffer(s)

Samenwerking met partners

De aanpak van jeugd valt onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team veiligheid en het domein Maatschappelijke Ontwikkeling team jeugd, onderwijs, sport en volksgezondheid. Binnen deze prioriteit werken we nauw samen met:

  • -

    Politie

  • -

    Jeugdbescherming West

  • -

    William Schrikker Stichting Jeugdbescherming en Jeugdreclassering

  • -

    Scholen

  • -

    Halt

  • -

    Openbaar Ministerie

  • -

    Jeugd preventie team

  • -

    Jeugd en gezinsteam

  • -

    Jongerenwerk

  • -

    Leerplicht (Hollandrijnland)

  • -

    Brijder

  • -

    (Zorg-) Veiligheidshuis Hollands Midden

Doelstelling

Uiteraard willen we een daling van het aantal meldingen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. Het effect van onze aanpak zit echter niet alleen in harde cijfers; ons doel is dat jongeren gezond en veilig opgroeien en de kans krijgen zich te ontwikkelen. We willen weten wat het effect van de extra inspanning is. Om hieraan invulling te geven wordt een aantal keer gedurende de looptijd van het project zorg- en veiligheidstafel jeugd aan de samenwerkingspartners een vragenlijst voorgelegd.

 

Onze effectindicatoren:

indicator

bron

doelstelling 2023

Meldingen jeugdoverlast - aantal

Politie

< 132

Overlast inwoners – percentage in de eigen buurt

Veiligheidsmonitor

< 8,6%

Evaluatie integrale samenwerking - ervaring en resultaten

Vragenlijst zorg- en veiligheidstafel

Inzicht in de effecten van de samenwerking

5. Overige veiligheidsthema’s

Het veiligheidsterrein omvat meer thema’s dan alleen de geprioriteerde thema’s en veiligheidsvelden Jeugd en Veiligheid en Integriteit en Veiligheid. De gestelde prioriteiten betekenen niet dat er niet wordt ingezet op de andere veiligheidsthema’s. In dit hoofdstuk geven we in het kort aan wat deze veiligheidsthema’s inhouden en hoe we de komende jaren hierop blijven inzetten. Het gaat om de volgende thema’s binnen de veiligheidsvelden Veilige woon- en leefomgeving, Bedrijvigheid en veiligheid, en Fysieke veiligheid, zoals het VNG Kernbeleid aangeeft:

 

Veilige woon- en leefomgeving

Bedrijvigheid en veiligheid

Jeugd en veiligheid

Fysieke veiligheid

Integriteit en veiligheid

1.1 Sociale kwaliteit

2.1 Veilig winkelgebied

3.1 Jeugdoverlast

4.1 Verkeersveiligheid

5.1 Polarisatie en radicalisering

1.2 Fysieke kwaliteit

2.2 Veilige bedrijven-terreinen

3.2 Jeugdcriminaliteit/individuele probleemjongeren

4.2 Brandveiligheid

5.2 Georganiseerde/ondermijnende criminaliteit

1.3 Objectieve veiligheid/veel voorkomende en ‘high impact’- criminaliteit

2.3 Veilig uitgaan

3.3 Jeugd, alcohol en drugs

4.3 Externe veiligheid

5.3 Veilige Publieke Taak

1.4 Subjectieve veiligheid

2.4 Veilige evenementen

3.4 Veilig in en om de school

4.4 Rampenbestrijding en crisisbeheersing

5.4 Informatieveiligheid

 

2.5 Veilig toerisme

 

 

5.5 Ambtelijke en bestuurlijke integriteit

Bron: www.vng.nl

Thema’s binnen het veiligheidsveld Veilige woon en leefomgeving

Vernielingen, vandalisme, woninginbraken, geweld en huiselijk geweld vallen onder de sociale en fysieke kwaliteit van de omgeving. Deze vormen van onveiligheid hebben een negatieve invloed op de leef kwaliteit van de gemeente. Om dit te voorkomen wordt een aantal maatregelen ingezet. Deze maatregelen blijven we de komende tijd inzetten en waar nodig optimaliseren.

Woninginbraken

Mobiele en (internationaal) rondtrekkende dadergroepen zijn veelal bepalend voor het verdachtenbeeld bij deze delicten. Naast preventie door inzet van communicatie maakt de focus op de stelselmatige plegers nadrukkelijk onderdeel uit van de integrale aanpak. In samenwerking met de politie krijgen slachtoffers een Mobeye, ter preventie van een mogelijke nieuwe inbraak (nadat de gestolen goederen zijn vervangen). Ook is er aandacht voor de inzet van bestuurlijk instrumentarium. Zo is in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) een verbodsbepaling opgenomen voor het in bezit hebben van inbrekerswerktuigen.

Huiselijk geweld

Huiselijk geweld vindt plaats achter de voordeur en is lastig te achterhalen. De impact is erg groot voor het slachtoffer en binnen het gezin. Het blijkt dat het opleggen van een huisverbod vaak het benodigde inzicht geeft in de ernst van de problematiek en zorgt voor het keerpunt. De inzet op dit thema is een combinatie van enerzijds preventie en anderzijds repressie gecombineerd met zorg (huisverbod). Zo kunnen signalen gemeld worden via het meldpunt zorg- en overlast en passen we bij daders van huiselijk geweld een (tijdelijk) huisverbod toe. Dit doen we in samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie en de GGD. Door de samenwerking met zorg zorgen we ervoor dat er goede afspraken gemaakt worden ter preventie van toekomstig geweld en het terugkeren van een veilige thuisomgeving.

Veiligheidsbeleving

Veiligheidsbeleving blijft een interessant onderwerp. Er bestaat een continu spanningsveld tussen objectieve en subjectieve veiligheid. Hierbij is het van belang om een juiste balans te vinden tussen het beïnvloeden van een positieve veiligheidsbeleving en het informeren van inwoners over veiligheid in de gemeente. Dit doen we onder andere door de inzet van communicatie, het faciliteren van het gebruik van Burgernet en de samenwerking met inwoners en politie binnen de buurtpreventieteams.

 

Binnen het veiligheidsveld veilige woon- en leefomgeving zetten we in op het verbeteren van het veiligheidsgevoel en het verminderen van overlast in de buurten voor een zo veilig mogelijke omgeving.

Thema’s binnen het veiligheidsveld Bedrijvigheid en Veiligheid

In de gemeente hebben we een goed aanbod van uitgaansgelegenheden, waaronder horeca en evenementen. Naast de positieve effecten hiervan zijn er ook veiligheidsrisico’s aan verbonden. Zo zijn de afgelopen jaren het aantal evenementen en het aantal bezoekers per evenement gegroeid. Dit maakt aspecten rond beheersbaarheid van evenementen en het voorkomen van overlast nog belangrijker. Ook zijn we alert op de ontwikkelingen van onder andere klimaatverandering en het toenemend toerisme, en de risico’s die het meebrengen op de evenementen. Het beperken van veiligheidsrisico’s is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente en partners. Dit geldt ook voor de veiligheid op en rond bedrijventerreinen, recreatie- en winkelgebieden. Samen met de politie, brandweer, GHOR, Omgevingsdienst, horeca, ondernemers, KNVB, sportverenigingen, organisatoren, en Koninklijk Horeca Nederland zorgen we onder andere voor:

  • -

    Toepassing van het evenementenbeleid en multidisciplinaire advisering en afstemming

  • -

    Verdere uitvoering van het horecaconvenant keurmerk veilig uitgaan (KVU)

  • -

    Voortzetting samenwerking in het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)

  • -

    Afstemming rondom (risico-)wedstrijden topklasse voetbal

  • -

    Zorgdragen voor een integraal operationeel plan jaarwisseling

Binnen het veiligheidsveld bedrijvigheid en veiligheid zetten we in op de verdere borging van de veiligheid rond bedrijvigheid in de gemeente.

Thema’s binnen het veiligheidsveld Fysieke veiligheid

Externe veiligheid gaat over de ‘naar buiten gerichte’ (extern) veiligheidsrisico’s. Verschillende wet- en regelgeving borgt de beperking van deze risico’s. Het gaat niet alleen om gevaarlijke stoffen, maar ook brandveiligheid, verkeersveiligheid en een adequate crisisbeheersing vallen onder het veiligheidsveld fysieke veiligheid.

Brandveiligheid en veiligheidsrisico’s

De gemeente blijft investeren in het verder versterken van de verbinding en samenwerking met de Veiligheidsregio. Dit gebeurt op lokaal niveau in de vorm van een jaarlijks brandweeroverleg, het ondersteunen van wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers en de jaarlijkse afstemming van plannen op het gebied van toezicht op brandveiligheid. Op bestuurlijk niveau is er elk kwartaal een overleg met de directie van de VRHM. In samenwerking met de brandweer wordt de brandveiligheid geborgd van gebouwen en bij evenementen. We blijven aandacht houden voor extreem weer en overstromingen, en tijdige en juiste ambulancezorg in de gemeente. Daarnaast zetten we in op het actualiseren van de risicokaart, routering gevaarlijke stoffen, risicocommunicatie. Hiernaast zien we dat de vergrijzing ertoe leidt dat een steeds groter wordende kwetsbare groep ouderen langer thuis blijft wonen. We zien de kans op brand vergroten door de staat van de woningen en verouderde voorzieningen, zoals elektra.

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid heeft betrekking op het nemen van maatregelen door de overheid met als doel het verkeer veiliger te maken én om verkeersveilig gedrag te stimuleren. Vanuit veiligheid zetten we in op strategische communicatie, focus op preventie, de veiligheidsbeleving, en op controle en handhaving door politie en boa’s. In samenwerking met onze collega’s van verkeer wordt vanaf 2021 een uitvoeringsplan opgesteld. Door inwoners zijn oplossingen aangedragen om houding en gedrag in het verkeer in de buurten positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door de inzet van een matrixbord (snelheidsmeter met groene smiley of niet), in gesprek met weggebruikers in verenigingsverband (zoals wielrenners en hardlopers), inzet van communicatie gericht op gedrag en specifieke periodes waarin de verkeersdrukte hoog wordt.

Crisisbeheersing

Een adequate voorbereiding op rampen en crises is van essentieel belang. Aandacht hiervoor is belangrijk vanwege de regionale dimensie, de dwarsverbanden met veiligheidsthema’s en de risico’s in de gemeente. Samenwerking en professionele borging zijn belangrijke voorwaarden binnen de voorbereiding. We borgen een adequate crisisbeheersing door structurele planvorming, samenwerkingsafspraken, opleidingen en oefeningen.

 

Binnen het veiligheidsveld fysieke veiligheid zetten we in op het beperken van veiligheidsrisico’s en het adequaat voorbereiden van de aanpak op rampen, zodat mogelijke crises zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden.

6. Borging

 

6.1 Communicatie

Intensieve samenwerking is de sleutel om huidige én nieuwe vormen van criminaliteit tegen te gaan. Door als partners elkaar goed te vinden, maken we het verschil. We kiezen voor een integrale aanpak binnen een groot netwerk. Als gemeente werken we hierin niet alleen samen met politie, OM, brandweer en ambulancediensten, maar ook met woningcorporaties, sociale diensten, maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners. Waar nodig zoeken we naar nieuwe werkwijzen om efficiënt samen te werken. Zo versterken we onze informatiepositie. En houden we onze gemeenten veilig. Communicatie draagt actief bij aan het neerzetten van de veiligheidsthema’s in gemeente Lisse.

 

Door de inzet van strategische communicatie (het gezamenlijk naar buiten treden met onze ketenpartners en eenduidige berichtgeving over veiligheidsthema’s) versterken we onze samenwerking en slagkracht. Ook het vertrouwen in ons als overheid en de integrale samenwerking, het samen sterk zijn, wordt hiermee versterkt. Op deze manier kan integraal voorzien worden in informatievoorziening en ingespeeld worden op de veiligheidsbeleving. Met de strategische communicatie wordt samenhang aangebracht met de andere uitganspunten, zoals ketensamenwerking, informatiedeling/-positie en de focus op preventie.

 

Om veiligheidsgevoelens positief te beïnvloeden is bewuste en gerichte wijze van communiceren van belang. Met name waar de gemeente samen met de partners concrete acties uitvoert en beleid realiseert, zal de gemeente dit via de communicatiemiddelen en de lokale pers actief uitdragen. We maken daarbij ook gebruik van sociale media.

 

We zoeken aansluiting met bewoners en doelgroepen door te communiceren over veiligheidsonderwerpen die direct aanspreken. Het gaat dan om herkenbare onderwerpen zoals bijvoorbeeld inbraken en vormen van overlast. We evalueren en sturen indien nodig de communicatie-inzet bij. Zo blijven we aansluiten bij de prioriteiten in het veiligheidsbeleid en de actualiteit. Bij incidenten, excessen, nieuwe ontwikkelingen en/of wijzigingen in het beleid, informeren we de raad tussentijds.

 

Dit betekent:

  • -

    We zijn samen met onze partners herkenbaar met een heldere centrale communicatieboodschap

  • -

    We communiceren actief, eenduidig en gericht

  • -

    We sluiten aan bij veiligheidsthema’s die leven bij de diverse doelgroepen

  • -

    We communiceren sneller, geven aan wat we gedaan hebben en wat we doen

  • -

    We adviseren ook wat bewoners/ ondernemers zelf kunnen doen om de veiligheid te verbeteren

  • -

    We sluiten aan op de regionale en landelijke campagnes

  • -

    We blijven actueel en spelen desgewenst in op incidenten of wijzigingen in het beleid

 

6.2 Organisatorische borging

De gemeenteraad stelt de kaders en prioriteiten van het integraal veiligheidsbeleid vast voor de komende vier jaar. Met de vaststelling van het voorliggende integraal veiligheidsbeleid begint een nieuwe cyclus met (gedeeltelijk) nieuw vastgestelde prioriteiten. Het college van burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad jaarlijks met het veiligheidsjaarplan over de concrete uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid. In het veiligheidsjaarplan zijn de concrete acties en doelstellingen geformuleerd per veiligheidsthema. In het geval van excessen en/of nieuwe ontwikkelingen of wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid, wordt de gemeenteraad tussentijds geïnformeerd.

 

De burgemeester is wettelijk belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid en draagt daarvoor bestuurlijke verantwoordelijkheid. Daarom heeft de burgemeester een belangrijke rol in de (bestuurlijke) coördinatie van het integraal veiligheidsbeleid. Veiligheidsvraagstukken staan echter niet op zichzelf en zijn verweven met andere beleidsvelden, waarvoor de betreffende wethouders verantwoordelijk zijn. Dit betekent uiteindelijk dat het college verantwoording draagt voor het integrale veiligheidsbeleid. Logischerwijs geldt dit ook voor de ambtelijke organisatie. De hele gemeentelijke organisatie is betrokken bij veiligheid. Het domein Buitenruimte, team Toezicht en Handhaving, voert de regie op het integraal veiligheidsbeleid. De veiligheidsthema’s zijn verdeeld over verschillende beleidsvelden. De samenwerking wordt uitgewerkt in de veiligheidsjaarplannen.

 

6.3 Financiën

Uitgangspunt is dat de ambities uit het voorliggende integraal veiligheidsbeleid gedekt worden vanuit de reguliere budgetten en bestaande capaciteit. De verdeling van capaciteit en het budget voor de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid wordt concreet gemaakt in de veiligheidsjaarplannen. Voor de realisatie van de beschreven ambities is het dus van belang dat de budgetten ook voor de komende jaren overeind blijven. De uitvoering van nieuwe initiatieven is mogelijk als er voldoende beschikbare middelen voorhanden zijn waarvoor langs de reguliere weg, door middel van begrotingsvoorstellen, geld beschikbaar is gesteld.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 19 december 2019,

Mevrouw Drs. M.G.J.Veeger

Griffier

Mevrouw A.W.M.Spruit

Voorzitter


1

Strategische verkenning van de veiligheidspositie van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen

2

De jaarcijfers zijn als ijkpunt gehanteerd

3

De onveiligste gemeente staat op plaats 1

4

Coalitieakkoord 2018-2022: “samen duurzaam denken, samen vernieuwend doen”

6

Algemeen Veiligheidsbeeld politie-eenheid Den haag