Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogheemraadschap van Rijnland

Budgethoudersregeling Rijnland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogheemraadschap van Rijnland
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling Rijnland
CiteertitelBudgethoudersregeling Rijnland
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 10 Mandaat- en Volmachtbesluit Rijnland 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-03-2024wijziging regeling

27-02-2024

wsb-2024-3815

03-06-202201-04-202212-03-2024nieuwe regeling

24-05-2022

wsb-2022-6342

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling Rijnland

Bekendmaking

Dijkgraaf en hoogheemraden van het hoogheemraadschap van Rijnland hebben op 27 februari 2024 de Budgethoudersregeling Rijnland gewijzigd vastgesteld.

 

Besluit

Dijkgraaf en hoogheemraden van het hoogheemraadschap van Rijnland,

besluiten:

  • 1.

    De volgende wijzigingen in de Budgethoudersregeling Rijnland op te nemen:

    • a.

      de term “lijnmanager” te introduceren;

    • b.

      de functie van Chief Digital Office uit de budgethoudersregeling te halen;

    • c.

      de werkvoorbereiders van de teams Electrotechniek en Werktuigbouw budgetmandaat te geven tot € 6.000;

    • d.

      het opnemen dat nader aan te wijzen medewerkers de gas- en energietarieven vast mogen leggen o.b.v. van een door de secretaris-algemeen directeur vastgestelde werkinstructie.

  • 2.

    De Budgethoudersregeling Rijnland als volgt gewijzigd vast te stellen.

Hoofdstuk Samenvatting

 

In deze regeling is vastgelegd welke medewerkers financieel mandaat hebben tot het aangaan van verplichtingen namens Rijnland en tot welk niveau deze bevoegdheid geldt. Door deze mandatering wordt het besluitvormingsproces versneld. Daarnaast worden beslissingen genomen door medewerkers die de gevolgen van die beslissingen kunnenoverzien en daarvoor ook de verantwoordelijkheid kunnen dragen. Deze budgethouders wordt de bevoegdheid gegeven om binnen hun mandaat via de begroting en kredieten overeenkomsten aan te gaan tot levering van producten, aanneming van werk of verlening van diensten aan en/of door Rijnland.

De budgethoudersregeling wordt regelmatig geactualiseerd. In deze budgethoudersregeling zijn de volgende wijzigingen verwerkt:

  • Bij het juridisch kader zijn het Waterschapsbesluit en de Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen toegevoegd;

  • Voor meerwerk is belangrijk dat de budgethouder met het aangaan van meerwerk binnen het toegestane budget blijft. Om dit duidelijk te maken en verwarring te voorkomen met inkoop- en aanbestedingsregels is artikel 6 verwijderd en is aan artikel 3 een zin toegevoegd waarmee gesteld wordt dat de budgethouder ten alle tijden binnen het budget moet blijven;

  • Het grensbedrag voor medewerkers bij HR was € 5.000 hetgeen onhandig is omdat het PBB budget € 6.000bedraagt, deze limiet wordt aangepast naar € 6.000 in de tabel met grensbedragen voor exploitatiebudgetten;

  • Het artikel over meevallers bij projecten is aangepast zodat het aansluit bij het op 31 januari 2018 door de verenigde vergadering genomen besluit om te gaan werken met kredieten voor clusters van projecten of voor individuele, grote projecten;

  • Het artikel over de tweemaandelijkse rapportages kan komen te vervallen omdat in de Verordening Beleid- en Verantwoordingsfunctie de regels voor actieve informatieplicht opgenomen zijn;

  • Er is een artikel opgenomen over wat goed budgethouderschap behelst;

  • Diverse tekstuele wijzigingen, waaronder het toevoegen van een naam aan de artikelen.

Uitgangspunt bij het samenstellen van deze regeling is: eenduidigheid, toetsbaarheid en bovenal een compacte en leesbare regeling.

 

Hoofdstuk 1 Regeling budgethouderschap en financieel mandaat

 

Deze nota regelt het financieel mandaat van de organisatie. De budgethoudersregeling, zoals hieronder is uitgewerkt, geldt voor alle routinematige financiële zaken binnen de organisatie.

Om het financiële proces binnen Rijnland goed te kunnen begrijpen, moeten we onderscheid maken tussen het geldbedrag dat nodig is om Rijnland ieder jaar te laten “draaien” (de exploitatiebegroting) en het geldbedrag dat nodig is om binnen Rijnland nieuwe werken te kunnen bouwen, bestaande werken ingrijpend te kunnen verbeteren en duurzame bedrijfsmiddelen aan te kunnen kopen (de investeringsbegroting).

 

Paragraaf 1.1 Juridisch kader

De bronnen voor het budgetrecht en de mandaatverlening zijn:

  • Algemene wet bestuursrecht;Waterschapswet;

  • Waterschapsbesluit;

  • Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen;

  • Verordening Beleid- en Verantwoordingsfunctie;

  • Delegatiebesluit Rijnland;

  • Mandaat- en volmachtbesluit Rijnland;

  • Besluit Ondermandaten Rijnland;

  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid Hoogheemraadschap Rijnland;

  • Budgethoudersregeling;

  • Organisatiestatuut.

Voor de details wordt verwezen naar de genoemde documenten.

 

Paragraaf 1.2 Begrippenlijst

In deze regeling wordt verstaan onder:

(Cluster) Risicoreserve

Een geldbedrag ter dekking van maatregelen om onvoorziene risico’s van een project te beheersen.

Bevoegdheid

Mandaat, volmacht en/of machtiging.

Bouwen

In de Omgevingswet staat: plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen, veranderen of vergroten.

Budget

Een in de begroting bij een product of project of team horende, taakstellende prestatie met de daarbij benodigde middelen (baten en lasten).

Budgetcompensatie

Het compenseren van een (dreigende) budgetoverschrijding met budgetten van andere objecten die tot de verantwoordelijkheid van dezelfde budgethouder behoren. Voorwaarde hiervoor is dat de verdeelsleutels van ontvangende en afgevende objecten voor de toerekening van de kosten naar taak identiek zijn.

Budgethouder

De functionaris aan wie de bevoegdheid is verleend tot het aangaan van verplichtingen, met het oog op het realiseren van een in de begroting nader omschreven prestatie.

Budgettaire regeling

(Verticale) budgetcompensatie binnen de taak tussen verschillende kostensoorten.

Calamiteit

Gebeurtenis, al dan niet plotseling optredend, met zodanig ernstige gevolgen voor de taakuitoefening, dat het noodzakelijk kan zijn af te wijken van bestuurlijk vastgesteld beleid en/of gangbare procedures of beslissingen te nemen waarin het vastgesteld beleid niet voorziet.

Dijkgraaf en hoogheemraden

Het dagelijks bestuur van Rijnland, bedoeld in artikel 8 van het Reglement van bestuur voor het hoogheemraadschap van Rijnland en artikel 40 van de Waterschapswet.

IPM-rollen

Kernrollen binnen de op het Integraal Projectmanagement Model (IPM) gebaseerde projectorganisatie. De vijf kernrollen zijn: projectmanager, manager projectbeheersing, omgevingsmanager, technisch manager en contractmanager.

Krediet

Hoeveelheid geld die door de verenigde vergadering beschikbaar wordt gesteld om een project te realiseren.

Meerwerk

Een verrichting van de opdrachtnemer, na opdracht van de opdrachtgever daartoe, die uitgaat boven zijn verplichtingen om het in de vraagspecificatie omschreven werk tot stand te brengen en op te leveren, zodat de opdrachtnemer voor het doen van deze verrichting recht heeft op bijbetaling boven de overeengekomen aanneemsom. Bij meerwerk is er geen sprake van een nieuwe opdracht, maar een aanvulling van de reeds bestaande opdracht. Meerwerk ziet zowel op opdrachten in het kader van werken als op dienstverlening. Daarmee valt onder meerwerk ook het onvoorzien uitbreiden of verlengen van reeds bestaande dienstverleningsopdrachten.

Personeelsbegroting

Begrote baten en lasten van een team die niet gekoppeld zijn aan een product (bijv. salaris- en opleidingskosten).

Productbegroting

Begrote baten en lasten van een product (beheerproduct).

Project

Een project of een cluster van projecten.

Rijnland

Het hoogheemraadschap van Rijnland.

Verenigde vergadering

het algemeen bestuur van Rijnland, bedoeld in artikel 8 van het Reglement van bestuur voor het hoogheemraadschap van Rijnland en artikel 12 van de Waterschapswet.

Van de in deze regeling aangewezen medewerkers zijn de rollen nader omschreven in het Organisatiestatuut van Rijnland.

 

Paragraaf 1.3 Algemene bepalingen

Artikel 1 Budgethouder

De budgethouder is de functionaris aan wie de bevoegdheid is verleend tot het aangaan van verplichtingen met het oog op het realiseren van een in de begroting nader omschreven prestatie.

 

Artikel 2 Belangen Rijnland

De budgethouder is verantwoordelijk voor een zodanige uitoefening van het budgethouderschap dat de belangen van Rijnland gesteld worden boven de belangen van de individuele organisatieonderdelen.

 

Artikel 3 Grensbedragen aangaan verplichtingen

De budgethouder is verantwoordelijk voor de uitgaven en de inkomsten die voortvloeien uit de door hem aangegane verplichtingen, respectievelijk rechten. Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de budgethouder heeft geconstateerd dat er een toereikend budget beschikbaar is. Dit geldt ook voor meerwerk. De grenzen voor de tekenen beschikkingsbevoegdheid voor verplichtingen / meerwerk staan vermeld in de tabellen bij artikel 9 resp. artikel 14. De verplichting/meerwerk dient te worden aangegaan volgens de regels van het door Rijnland vastgestelde inkoopbeleid. De resultaatmanager is productverantwoordelijk. De lijnmanager is verantwoordelijk voor de personeelsbegroting.

 

Artikel 4 Aanleveren informatie budgethouder

De budgethouder is verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van informatie voor het opstellen van overzichten voor bestuur, directie, resultaatmanagers, opdrachtgevers, lijnmanagers en overige belanghebbenden over de geplande en werkelijke uitkomsten van het budget en gerealiseerde prestaties ten opzichte van de geplande.

Tevens is de budgethouder in samenspraak met de resultaatmanagers verantwoordelijk voor het aanleveren van gegevens voor de begroting en de meerjarenraming, het vertalen van die gegevens naar te leveren prestaties, het bepalen van het benodigde budget, de bewaking en de verantwoording van de besteding van het budget.

 

Artikel 5 Calamiteiten

Calamiteiten nemen een bijzondere plaats in. De calamiteitenorganisatie werkt volgens het door de verenigde vergadering vastgestelde Calamiteitenplan. De Coördinator Plaats Incident (CPI) is vanaf coördinatiefase 1 actief en als hoogst operationeel leidinggevende, verantwoordelijk voor de bestrijding van het incident inclusief de financiële consequenties hiervan. Vanaf coördinatiefase 2 is de Operationeel Leider (OL) de hoogst operationeel leidinggevende en daarmee verantwoordelijk voor de bestrijding van het incident. De Operationeel Leider (OL) is bevoegd tot een bedrag van € 500.000 per calamiteit. Hierboven heeft de OL voorafgaande goedkeuring van de dijkgraaf nodig. De dijkgraaf is onbeperkt bevoegd. De Coördinator Plaats Incident (CPI) is bevoegd tot een bedrag van € 50.000 per calamiteit. Hierboven heeft de CPI voorafgaande goedkeuring van de OL nodig.

De uit de bestrijding van de calamiteit voortvloeiende verplichtingen komen ten laste van het budget van de betreffende budgethouder. Bij de bestrijding van de calamiteit kunnen budgetten worden overschreden. De budgethouder dient achteraf zo spoedig mogelijk de ontstane overschrijding te compenseren.

 

Artikel 6 Aangaan meerjarige verplichtingen

  • 1.

    Het aangaan van een meerjarencontract door een ondergemandateerde (zie het schema in bijlage 1.) van de secretaris algemeen-directeur (SAD) of een directeur of een resultaatmanager of een opdrachtgever of een lijnmanager is alleen toegestaan voor een periode van minder dan 5 jaar.

  • 2.

    Voor contracten met een looptijd van 5 jaar en langer is de SAD, een directeur, een resultaatmanager, een opdrachtgever, een lijnmanager of de concerncontroller bevoegd.

  • 3.

    Contracten die voortvloeien uit een Europese aanbesteding kunnen alleen worden aangegaan door de SAD, een directeur, een resultaatmanager, een opdrachtgever, een lijnmanager of de concerncontroller.

  • 4.

    Voor het bepaalde in lid 1 en lid 2 geldt dat dit moet passen binnen het toegewezen budget en het maximale bedrag van de ondermandatering per jaar.

 

Paragraaf 1.4 Exploitatiebegroting (product- en personeelsbegroting)

Artikel 7 Resultaatverantwoordelijkheid en ondermandateren van budgetten

Per bestuursprogramma is een resultaatmanager verantwoordelijk voor de voortgang en het resultaat met uitzondering van het bestuursprogramma Bestuur, Organisatie en Dienstverlening (BOD). Binnen het bestuursprogramma BOD vervult de manager I&D (voor de I&A-producten en I&A-samenwerking) en de directeur Bedrijfsvoering (voor de overige producten) tevens de rol van resultaatmanager.

Het budget van de beheerproducten (productbegroting) die onder de bestuursprogramma’s vallen is door de SAD door gemandateerd via een directeur aan een resultaatmanager. De resultaatmanager mandateert na het maken van resultaatafspraken de budgetbevoegdheid door aan de lijnmanagers of de teamleiders, die voor het betreffende bestuursprogramma werkzaamheden verrichten.

De lijnmanagers kunnen op hun beurt ondermandateren aan de teamleiders die onder hen vallen. Het budget van de beheerproducten (productbegroting) van het bestuursprogramma Bestuur, Organisatie en Dienstverlening (BOD) die onder concerncontrol en bestuurszaken vallen, wordt door de SAD rechtstreeks doorgemandateerd aan de concerncontroller resp. de teamleider bestuurszaken.

Artikel 8 Personeelsbegroting

De SAD mandateert het budget van de personeelsbegroting door aan de directeuren, de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken. De directeuren mandateren door aan de lijnmanagers of aan de teamleiders. De lijnmanagers kunnen op hun beurt weer ondermandateren aan de teamleiders.

 

Artikel 8a Vastleggen energietarieven

Het verrichten van handelingen die noodzakelijk zijn om voor een bepaald tijdvak en voor een bepaalde hoeveelheid een gas- en energieprijs vast te kunnen stellen en leggen (zijnde een prijsfixatie van gas en energie) kan plaatsvinden door nader aan te wijzen medewerkers van Rijnland, waarna de budgethouder direct achteraf geïnformeerd wordt, mits daar altijd een zorgvuldige (werk)instructie van de secretaris-algemeen directeur aan ten grondslag ligt die op juiste wijze is uitgevoerd.

 

Artikel 9 Grensbedragen exploitatie

In onderstaande tabellen zijn de financiële bevoegdheden - van zowel de productbegroting als de personeelsbegroting - per functie en de maximale bedragen (inclusief BTW) nader gelimiteerd. De teamleiders kunnen financieel ondermandaat verlenen aan aangewezen medewerkers binnen het eigen team. De teamleiders blijven altijd verantwoordelijk voor het beheer van het totaal van alle aan hen gemandateerde budgetten. De SAD, de directeurenen lijnmanagers blijven integraal verantwoordelijk en de resultaatmanagers blijven resultaatverantwoordelijk.

Tabel voor exploitatiebegroting

Functie

Aangewezen¹

Tot €6.000

Tot €25.000

Tot € 100.000

Tot € 250.000

Tot €5 mln.

Onbeperkt

SAD

 

 

 

 

 

 

X

Directeur

X

 

 

 

 

 

X

Resultaatmanager

X

 

 

 

 

X

 

Lijnmanager

X

 

 

 

 

X

 

Concerncontroller

X

 

 

 

 

X

 

Teamleider

X

 

 

 

X

 

 

Uitvoerder beheer & onderhoud S11/S12

X

 

 

X

 

 

 

Uitvoerder beheer & onderhoud S9/S10

X

 

X

 

 

 

 

Medewerker beheer & onderhoud S9

X

 

X

 

 

 

 

Werkvoorbereider teams Electrotechniek en Werktuigbouw (S9)

X

X

 

 

 

 

 

Ondersteuner S9 team Human Resources²

X

X

 

 

 

 

 

Ondersteuner S7 team Human Resources²

X

X

 

 

 

 

 

¹ Alleen de door de directie in een actuele lijst aangewezen medewerkers hebben budgetbevoegdheid voor de aanhen gemandateerde budgetten.

² Deze medewerker is tot € 6.000 bevoegd voor het budget van de Aquademie en het Persoonsgebonden BasisBudget.

 

Artikel 10 Goedkeuren van declaraties

Voor de goedkeuring van declaraties van reis-, verblijf- en thuiswerkkosten geldt:

  • Voor declaraties van de hoogheemraden, m.u.v. de loco-dijkgraaf, en de SAD is de dijkgraaf bevoegd;

  • Voor declaraties van de dijkgraaf is de loco-dijkgraaf bevoegd;

  • Voor declaraties van de loco-dijkgraaf, de directeuren, de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken is de SAD bevoegd;

  • Voor declaraties van de overige bestuursleden is de teamleider bestuurszaken bevoegd;

  • Voor declaraties van de resultaatmanagers, de opdrachtgever en de lijnmanagers zijn de directeuren bevoegd;

  • Voor declaraties van de teamleiders zijn de directeuren of lijnmanagers bevoegd;

  • Voor declaraties van de overige medewerkers zijn de teamleiders bevoegd.

 

Artikel 11 Vermijden van overschrijden van budgetten

Overschrijdingen van budgetten worden vermeden door tijdige en passende maatregelen. Bij een overschrijding met minder dan € 5.000 per team per kostensoort (kostencomponent) behoeft nog geen actie te worden ondernomen. Ook wanneer het totale budget aan directe, beïnvloedbare kosten per team of per object niet wordt overschreden, kan een budgettaire regeling achterwege blijven.

  • a.

    Binnen team of tussen objecten: Overschrijdingen van beïnvloedbare kostensoorten kunnen zonder budgettaire regeling binnen een team of tussen objecten gecompenseerd worden. Hierbij worden de kosten binnen dezelfde taak gecompenseerd. Deze regel wordt toegepast met inachtneming van de afgesproken prestaties.

  • b.

    Teamoverschrijdend: Af- en overschrijven tussen verschillende kostensoorten is toegestaan binnen dezelfde taak.

  • c.

    Binnen kostensoorten, die niet of in beperkte mate door de budgethouders kunnen worden beïnvloed, mag alleen binnen dezelfde taak tussen budgethouders worden overgeboekt. Er mag niet van een niet-beïnvloedbare kostensoort naar een andere kostensoort worden overgeboekt of van een andere kostensoort naar een nietbeïnvloedbare kostensoort. Niet-beïnvloedbare kostensoorten zijn:

    • personele lasten;

    • slibverwerking incl. grondstoffen;

    • energie;

    • chemicaliën;

    • afschrijvingen;

    • rentebaten en –lasten.

 

Artikel 12 Onvoorziene uitgaven

Onvoorziene uitgaven zijn uitgaven, waarvan de aard en/of omvang bij de vaststelling van de begroting niet kon worden voorzien en die onvermijdbaar of onuitstelbaar zijn. Voorstellen tot aanwending van de begrotingspost onvoorziene uitgaven tijdens een begrotingsjaar worden ter goedkeuring voorgelegd aan de directie.

 

Paragraaf 1.5 Investeringsbegroting

Artikel 13 Bruto kredietaanvraag

Op basis van de in de begroting opgenomen investeringsplannen wordt door de verenigde vergadering een krediet verstrekt om een geplande investering te kunnen uitvoeren. Met het oog op de kredietbewaking (uitgaven en inkomsten) worden kredieten altijd bruto aangevraagd en verstrekt. Dit wil zeggen dat subsidies en bijdragen van derden niet op voorhand van het krediet worden afgetrokken.

 

Artikel 14 Grensbedragen investeringen

De eindverantwoordelijkheid voor de realisatie van de projecten, waarvoor de verenigde vergadering een investeringskrediet beschikbaar heeft gesteld, ligt bij de SAD. De SAD draagt de realisatie en budgetbevoegdheid van de projecten via de directeuren op aan de resultaatmanagers of de opdrachtgevers. Voor bepaalde investeringsprojecten wordt een opdrachtgever aangewezen. Als er geen opdrachtgever is aangewezen, is de resultaatmanager opdrachtgever.

De resultaatmanager of de opdrachtgever verleent financiële ondermandatering aan een projectmanager. De projectmanager verleent financiële ondermandatering aan de contract-, technisch- en omgevingsmanager. In onderstaande tabel zijn de financiële bevoegdheden (inclusief BTW) per opdracht nader gelimiteerd:

Rol

In projectcontract

Tot €10.000

Tot €50.000

Tot €250.000

Tot €5 mln.

Onbeperkt

SAD

 

 

 

 

 

X

Directeur

 

 

 

 

 

X

Resultaatmanager

 

 

 

 

X

 

Lijnmanager projectencentrum

 

 

 

 

X

 

Opdrachtgever

X

 

 

 

X

 

Projectmanager (IPM)¹

X

 

 

X

 

 

Contractmanager (IPM)¹

X

 

X

 

 

 

Technisch manager (IPM)¹

X

 

X

 

 

 

Omgevingsmanager (IPM)¹

X

X

 

 

 

 

¹ Voor projecten waarvoor deze IPM-rol nog niet is ingevoerd geldt de ondermandatering door de projectmanager niet.

 

Artikel 15 Opdrachtgever projectcontract

Per project wordt in het projectcontract de Opdrachtgever, de Projectmanager en het projectteam opgenomen. Bij wijziging van één van deze medewerkers dient dit aangepast te worden in het projectcontract.

 

Artikel 16 Verantwoordelijkheden projectmanager

De projectmanager is zowel kwalitatief als kwantitatief verantwoordelijk voor de realisatie van het project binnen het beoogde projectresultaat en het daarvoor vastgestelde projectbudget. De projectmanager is er verantwoordelijk voordat de budgetten uitsluitend worden ingezet voor het daaraan ten grondslag liggende project.

 

Artikel 17 Vervanging van resultaat- en projectmanager

Bij afwezigheid van de resultaatmanager worden de bij mandaat verleende bevoegdheden uitgeoefend door een andere resultaatmanager. Bij afwezigheid van de projectmanager is dat door een andere projectmanager. Als horizontale vervanging niet mogelijk is wordt de bevoegdheid opgeschaald conform het schema in bijlage 1.

 

Artikel 18 Kredietbewaking

De projectmanager is verantwoordelijk voor de bewaking van het totale krediet en informeert zijn opdrachtgever, dat kan zijn de resultaatmanager of de opdrachtgever, over eventuele over- en onderschrijdingen. De resultaatmanager of de opdrachtgever communiceert hierover met dijkgraaf en hoogheemraden. Dijkgraaf en hoogheemraden communiceren hierover - na overleg met de diverse betrokkenen - met de verenigde vergadering.

 

Artikel 19 Over- en onderschrijden krediet

In het geval dat een krediet dreigt te worden overschreden met meer dan 10%, of meer dan € 500.000, meldt de projectmanager dit bij dijkgraaf en hoogheemraden. Dijkgraaf en hoogheemraden vragen een aanvullend investeringskrediet aan bij de verenigde vergadering. Investeringsuitgaven worden niet gedaan indien geen of onvoldoende krediet beschikbaar is.

Meevallers(onderschrijdingen) worden opgenomen in de ”risicoreserve” en na afloop van het project – en waar mogelijk eerder – teruggegeven. Meevallers kunnen alleen worden ingezet om financiële tegenvallers van andere delen van het betreffende project op te vangen en kunnen niet voor een ander project worden ingezet.

 

Artikel 20 Meevallers binnen krediet

Meevallers tot € 100.000 mogen door de resultaatmanager of opdrachtgever worden benut binnen het projectcluster. De portefeuillehouder beslist over meevallers van € 100.000 tot € 500.000 binnen het projectcluster. Dijkgraaf en hoogheemraden beslissen over meevallers van € 500.000 of meer binnen het projectcluster en scopewijzigingen die buiten het projectcluster maar binnen het programma vallen. De verenigde vergadering beslist over scopewijzigingen die niet passen binnen het programma of bij bestuurlijke gevoeligheid.

 

Artikel 21 Voorbereidingskosten

Zonder krediet is het na goedkeuring van dijkgraaf en hoogheemraden toegestaan voorbereidingskosten voor investeringen te maken tot maximaal € 150.000. Hierbij worden de regels uit de Nota vaste activabeleid in acht genomen.

 

Artikel 22 Goed budgethouderschap

  • 1.

    Een budgethouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende realisatie van de resultaten die horen bij de onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder vallende budgetten;

    • b.

      Het realiseren van de onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder vallende inkomsten;

    • c.

      Een goede onderbouwing van de in de begroting opgenomen ramingen;

    • d.

      Een goede monitoring van de realisatie in vergelijking tot de ramingen;

    • e.

      Het beheersen van risico’s bij het beheren en bewaken van op het budget geboekte kosten en opbrengsten;

    • f.

      Het beheer van balansposten die samenhangen met de aan hem toegekende budgetten.

  • 2.

    De budgethouder is bekend met alle voor het budgethouderschap relevante regelingen, zoals genoemd in paragraaf 1.1 Juridisch kader.

  • 3.

    Een budgethouder:

    • a.

      Rapporteert op gezette tijden over alle onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder vallende budgetten, conform de richtlijnen en in de daarvoor beschikbaar gestelde formats;

    • b.

      Volgt aanwijzingen van de concerncontroller met betrekking tot beheer, registratie, afweging verantwoording en betalingen stipt op en verstrekt tijdig alle informatie waarom wordt verzocht.

  • 4.

    Een budgethouder denkt desgevraagd mee over zijn of haar budget in relatie tot de rest van de begroting en te behalen resultaten en doelen.

 

Artikel 23 Inwerkingtreding

Dijkgraaf en hoogheemraden hebben de regeling vastgesteld op 24 januari 2023. Deze treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking, werkt terug tot 1 januari 2023 en vervangt de Budgethoudersregeling Rijnland 2022.

 

Hoofdstuk 2 De bevoegdheden

Paragraaf 2.1 Exploitatie - bevoegdheden van de actoren

De verenigde vergadering

De verenigde vergadering heeft het hoogste recht in budgettair opzicht. Dit betekent:

  • Eens per jaar stelt zij de exploitatiebegroting voor het komende jaar vast;

  • Elk jaar zijn er drie momenten waarop gerapporteerd wordt over de voortgang van de begroting, te weten bij de voorjaarsburap, bij de uitgebreide (zomer)burap en bij de najaarsburap. De bestuursrapportages kunnen voor de verenigde vergadering aanleiding zijn om de begroting te wijzigen.

  • Hiermee verleent zij dijkgraaf en hoogheemraden mandaat binnen de afgesproken kaders van de begroting.

 

Dijkgraaf en hoogheemraden

  • Dijkgraaf en hoogheemraden mandateren het van de verenigde vergadering verkregen mandaat alsmede de hierboven genoemde eigen bevoegdheden door aan de SAD.

 

Ambtelijke organisatie

  • De SAD en de directeuren zijn integraal verantwoordelijk voor de bestuursprogramma’s en de bedrijfsvoering.

  • Per bestuursprogramma is een resultaatmanager aangesteld die verantwoordelijk is voor de voortgang en het resultaat.

  • De directeuren en lijnmanagers geven leiding aan de teamleiders en sturen op veranderingen en ontwikkelingen met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie.

  • De budgetten worden onderscheiden in productbudgetten (productbegroting) en personeelsbudgetten (personeelsbegroting).

  • De SAD mandateert de bevoegdheid voor de door de verenigde vergadering en dijkgraaf en hoogheemraden verleende productbudgetten als volgt door:

    • via de directeuren aan de resultaatmanagers en lijnmanagers;

    • rechtstreeks aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken.

  • De vier lijnmanagers onder de directeuren mandateren de productbudgetten door aan de teamleiders nadat resultaatafspraken zijn gemaakt. De teamleiders kunnen financieel ondermandaat verlenen aan aangewezen medewerkers binnen het eigen team.

  • De SAD mandateert de bevoegdheid voor de door de verenigde vergadering en dijkgraaf en hoogheemraden verleende personeelsbudgetten als volgt door:

    • via de directeuren aan de lijnmanagers;

    • rechtstreeks aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken.

  • De lijnmanagers kunnen de personeelsbudgetten ondermandateren aan de teamleiders.

 

Paragraaf 2.2 Investeringen - bevoegdheden van de actoren

De verenigde vergadering

De verenigde vergadering heeft het hoogste recht in budgettair opzicht. Dit betekent:

  • Voor investeringen die een bedrag van € 150.000 te boven gaan, is een krediet van de verenigde vergadering vereist.

 

Dijkgraaf en hoogheemraden

  • Dijkgraaf en hoogheemraden mandateren de van de verenigde vergadering verkregen budgetbevoegdheid voor de investeringskredieten door aan de SAD.

  • Voor investeringen kunnen dijkgraaf en hoogheemraden toestaan dat voorbereidingskosten worden gemaakt tot maximaal € 150.000. Over hogere bedragen beslist de verenigde vergadering.

 

Ambtelijke organisatie

  • De SAD en de directeuren zijn integraal verantwoordelijk voor de investeringen binnen de bestuursprogramma’s.

  • Per bestuursprogramma is een resultaatmanager of opdrachtgever aangesteld die verantwoordelijk is voor de voortgang en het resultaat van de investeringen.

  • De SAD mandateert via de directeuren de bevoegdheid voor de door de verenigde vergadering verleende investeringskredieten per bestuursprogramma door aan de resultaatmanagers, de lijnmanager projectencentrum of aan de opdrachtgever.

  • De resultaatmanagers of de opdrachtgevers mandateren de investeringsbudgetten tot € 250.000 door aan de projectmanagers.

  • De projectmanagers zijn verantwoordelijk voor het budgetbeheer. De projectmanagers kunnen financiële ondermandatering verlenen aan de contractmanager, de technisch manager en de omgevingsmanager.

 

Leiden, 27 februari 2024

Dijkgraaf en hoogheemraden

R.A.M. van der Sande, dijkgraaf

M. Middendorp, secretaris

Bijlage 1 Schematische weergave budgetbevoegdheden

 

Bijlage 2 Organogram Rijnland

 

Toelichtingen bij Budgethoudersregeling Rijnland

Door het vaststellen van de begroting geeft de verenigde vergadering aan dijkgraaf en hoogheemraden de bevoegdheid de begroting uit te voeren binnen de daarvoor vastgestelde kaders (doelen, gekoppeld aan geld en personeel). De bedragen die in de loop van een jaar worden uitgegeven om de taken van Rijnland te kunnen uitvoeren, worden in de financiële administratie vastgelegd. Dat gebeurt ook met de bedragen die in de loop van het jaar door Rijnland worden ontvangen, zoals bijvoorbeeld de belastingopbrengsten, subsidies en vastgoedopbrengsten. Bijsturen ten aanzien van de begroting kan drie keer per jaar via de Burap (bestuursrapportage) met eventueel een voorstel tot begrotingswijziging. In de Buraps wordt over zowel de lasten en de baten als de geleverde prestaties aan dijkgraaf en hoogheemraden en de verenigde vergadering gerapporteerd. Ambtelijk wordt de voortgang bewaakt door de aangewezen resultaatmanagers.

 

Exploitatiebegroting

De exploitatiebegroting is gesplitst in een productbegroting en een personeelsbegroting. De productbegroting bestaat uit de begrote baten en lasten van de beheerproducten die onder de bestuursprogramma’s vallen. De personeelsbegroting bestaat uit de begrote baten en lasten die gerelateerd zijn aan het personeel zoals kosten voor salarissen, sociale lasten en opleidingen, en die niet zijn gekoppeld aan een product. De resultaatmanagers zijn door de SAD via de directeuren gemandateerd voor de productbudgetten. Na het maken van resultaatafspraken mandateren de resultaatmanagers de budgetten door aan de lijnmanagers. De lijnmanagers onder de directeuren kunnen de budgetten ondermandateren aan teamleiders. De teamleiders kunnen hun budgetbevoegdheid ondermandateren aan aangewezen medewerkers. Onderdelen van de productbudgetten worden door de SAD rechtstreeks ondergemandateerd aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken.

De directeuren zijn door de SAD gemandateerd voor de personeelsbudgetten en mandateren hun bevoegdheid door aan de lijnmanagers. De lijnmanagers kunnen op hun beurt ondermandateren aan teamleiders. De concerncontroller en de teamleider bestuurszaken zijn door de SAD rechtstreeks gemandateerd voor de personeelsbudgetten van hun teams.

 

Toelichting op paragraaf 1.4: Exploitatiebegroting (product- en personeelsbegroting)

 

Toelichting op artikel 7: Resultaatverantwoordelijkheid en ondermandateren van budgetten

Per bestuursprogramma is een resultaatmanager aangesteld die verantwoordelijk is voor de voortgang en het resultaat van het betreffende bestuursprogramma. De productbudgetten zijn door de SAD via de directeuren gemandateerd aan de resultaatmanagers en de strateeg. Na het maken van resultaatafspraken met de voor het betreffende bestuursprogramma benodigde lijnmanager of teamleiders mandateert de resultaatmanager de budgetbevoegdheid aan de lijnmanager of de teamleiders met daarbij de mogelijkheid om verder onder te mandateren. De productbudgetten van de digital office, concerncontrol en bestuurszaken worden rechtstreeks door de SAD gemandateerd aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken.

De directeuren hebben een onbeperkte budgetbevoegdheid. De resultaatmanagers, de lijnmanagers en deconcerncontroller hebben een budgetbevoegdheid tot € 5 mln. per opdracht. De teamleiders, waaronder de teamleider bestuurszaken, en de strateeg hebben een budgetbevoegdheid tot € 250.000 per opdracht. Voor medewerkers die een ondermandaat hebben van een teamleider is de budgetbevoegdheid tot € 6.000 of tot € 25.000 of tot € 100.000 per opdracht.

Door de directie wordt een lijst vastgesteld van aangewezen medewerkers met budgetbevoegdheid. Deze lijst wordt regelmatig geactualiseerd.

 

Toelichting op artikel 8: Personeelsbegroting

De budgetbevoegdheid van de personeelskosten (kosten salarissen, sociale lasten, opleidingen, e.d.) wordt door de SAD via de directeuren gemandateerd aan de lijnmanagers of aan teamleiders en rechtstreeks aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken. De managers kunnen hun bevoegdheid ondermandateren aan teamleiders. De teamleiders, waaronder de teamleider bestuurszaken, hebben daarmee bevoegdheid voor het personeelsbudget, echter net als bij de productbudgetten met een beperking tot € 250.000 per opdracht. De concerncontroller heeft een bevoegdheid tot € 5 mln. voor het personeelsbudget.

 

Toelichting op artikel 8a: Vastleggen energietarieven

In dit artikel wordt bepaald dat het vastleggen van gas- en energieprijzen door medewerkers van Rijnland kan worden gedaan. Dit vanwege praktische redenen zoals de expertise op dit gebied aanwezig is en de snelheid van handelen die nodig is. Voor het vastklikken van gas- en energietarieven wordt één budgethouder aangewezen die dat mag doen, volgens de (werk)instructie die daaraan ten grondslag ligt.

 

Toelichting op artikel 9: Grensbedragen exploitatie

De budgetbevoegdheid van de personeelskosten (kosten salarissen, sociale lasten, opleidingen, e.d.) wordt door de SAD via de directeuren gemandateerd aan de lijnmanagers of aan teamleiders en rechtstreeks aan de concerncontroller en de teamleider bestuurszaken. De managers kunnen hun bevoegdheid ondermandateren aan teamleiders. De teamleiders, waaronder de teamleider bestuurszaken, hebben daarmee bevoegdheid voor het personeelsbudget, echter net als bij de productbudgetten met een beperking tot € 250.000 per opdracht. De concerncontroller heeft een bevoegdheid tot € 5 mln. voor het personeelsbudget.

 

Toelichting op artikel 11: Vermijden van overschrijden van budgetten

Overschrijdingen van budgetten worden vermeden door tijdige en passende maatregelen. Eerst wordt afgewogen of opname van de uitgave in de eerstvolgende begroting en besteding in een volgend jaar mogelijk is.

Bij een overschrijding met minder dan € 5.000 per team per kostensoort behoeft nog geen actie te worden ondernomen. Ook wanneer het totale budget aan directe, beïnvloedbare kosten per object of per team niet wordt overschreden, kan een budgettaire regeling achterwege blijven. Indien dan nog onvoldoende budgetruimte aanwezig blijkt te zijn en een (bestel)opdracht dringend noodzakelijk is, dient de budgethouder een aanvraag voor een budgettaire regeling op te stellen. De financieel adviseur beoordeelt de aanvraag op rechtmatigheid en vervolgens leggen de betrokken budgethouders de aanvraag ter goedkeuring voor aan een directeur. Bij niet-beïnvloedbare kostensoorten mag geen budget van en naar andere kostensoorten worden overgeschreven. Mocht een budgettaire regeling niet mogelijk zijn, dan dient de budgethouder bij de Burap een voorstel tot begrotingswijzing in.

 

Toelichting op paragraaf 1.5: Investeringsbegroting

 

Toelichting op artikel 13: Bruto kredietaanvraag

Voor uitgaven die onvoorzienbaar, onvermijdbaar en onuitstelbaar zijn richt de budgethouder een voorstel aan de directie om te mogen beschikken over de post onvoorzien in de exploitatiebegroting. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat geen budgetcompensatie binnen de lopende exploitatiebegroting mogelijk is.

 

Investeringsbegroting

Rijnland geeft jaarlijks aanzienlijke bedragen uit aan het bouwen van nieuwe en het ingrijpend aanpassen van bestaande werken, en het aankopen van duurzame bedrijfsmiddelen. Voor de daadwerkelijke uitvoering van een investeringsproject moet de verenigde vergadering een investeringsbesluit nemen. Stemt de verenigde vergadering in met het voorstel, dan wordt daarmee tegelijkertijd het krediet beschikbaar gesteld om het project te kunnen uitvoeren.

Kredietvoorstellen worden zoveel mogelijk gebundeld gelijktijdig met de programmabegroting of de Voorjaarsburap voorgelegd aan de verenigde vergadering. Kredietvoorstellen die gelijktijdig met de programmabegroting of deVoorjaarsburap worden voorgelegd moeten voldoen aan de volgende criteria (ter beoordeling van dijkgraaf en hoogheemraden):

  • Het betreft geen beleidsintensief of financieel omvangrijk investeringsproject.

  • Het investeringsproject heeft een technisch of regulier karakter waarvan de raming solide te onderbouwen is op het moment van het vaststellen van de programmabegroting.

  • Er is een duidelijk verband te leggen met resultaten genoemd in de programmabegroting.

Kredietvoorstellen die niet voldoen aan deze criteria worden afzonderlijk aan de verenigde vergadering ter vaststelling voorgelegd.

Kredietvoorstellen voor baggerprojecten worden door dijkgraaf en hoogheemraden vastgesteld.

In de Nota vaste activabeleid is beschreven voor welke activiteiten kredieten kunnen worden aangevraagd en in hoeveel jaren een krediet wordt afgeschreven. De uitgangspunten van ”Projectmatig creëren” en ”Integraal Project Management (IPM)” zijn leidend voor de opzet en uitvoering van projecten van Rijnland. De uit deze investeringskredieten voortvloeiende kapitaallasten (afschrijving en rente) komen ten laste van de exploitatiebegroting.

 

Toelichting op artikel 20: Meevallers binnen krediet

Dit artikel is conform het op 31 januari 2018 door de verenigde vergadering genomen besluit om te gaan werken met kredieten voor clusters van projecten of voor individuele, grote projecten.

 

Toelichting op artikel 22: Goed budgethouderschap

De budgethouder is op grond van deze regeling geautoriseerd om binnen kaders budgetten te besteden en inkomsten te verwerven. De budgethouder is niet alleen verantwoordelijk voor de budgetten, maar ook voor de beleidsinhoudelijke kant van de zaak. Hij heeft de verantwoordelijkheid om met dat budget tijdig en efficiënt de daarmee verbonden resultaten uit de begroting te realiseren. Budgetten betreffen ook inkomstenramingen. Denk bijvoorbeeld aan inkomsten op onderhanden werk of kredieten, maar ook aan vorderingen. Een budgethouder die een inkomstenraming als budget krijgt toegewezen is er verantwoordelijk voor dat die inkomsten tijdig worden gerealiseerd. Een budgethouder heeft deintegrale verantwoordelijkheid over zijn of haar inkomsten, uitgaven en beleid en draagt bij aan resultaatsturing. Een budgethouder denkt desgevraagd mee over zijn of haar budgetbudget in relatie tot de rest van de begroting en te behalen resultaten en doelen.