Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Vergunning Autodelen |
Citeertitel | Nadere regels vergunning autodelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2026.
Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2022 | nieuwe regeling | 24-05-2022 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende nadere regels omtrent de vergunning autodelen (Nadere regels vergunning autodelen)
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen het raadsbesluit van 22 februari 2022 waarbij de Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort is vastgesteld (kenmerk en vindplaats gemeenteblad),
gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is nadere regels te stellen voor het verlenen van vergunningen voor het bedrijfsmatig auto’s op de weg plaatsen ten behoeve van gebruik door derden;
Artikel 2 Vergunning deelautoaanbieder
Na vergunningverlening kan de vergunninghouder een uitbreiding aanvragen op het aantal deelauto’s verbonden aan de vergunning, telkens met een maximum van 25, als:
voor de aanvraag van een vaste parkeerplaats de vergunninghouder aantoont dat de al vergunde deelauto(‘s) op een vaste parkeerplaats die binnen een loopafstand van 250 m van de aangevraagde plaats staat/staan, in de voorgaande zes maanden voldoende gebruikt wordt/worden, te weten per deelauto ten minste door 3 gebruikers en ten minste gemiddeld 100 uur per maand;
voor de aanvraag voor deelauto’s zonder vaste parkeerplaats maar met het verplicht parkeren in een door de vergunninghouder ingestelde zone, de aanvrager aantoont dat het gemiddelde gebruik van de al vergunde deelauto’s in die zone in de voorgaande zes maanden voldoende gebruikt worden, te weten ten minste door 3 gebruikers en ten minste gemiddeld 100 uur per maand;
voor de aanvraag voor deelauto’s zonder vaste parkeerplaats, die niet specifiek in Amersfoort geparkeerd hoeven te worden, toont de aanvrager aan dat er in de voorgaande zes maanden per vergunde deelauto ten minste 3 Amersfoortse gebruikers zijn en dat het gebruik door de Amersfoortse gebruikers per deelauto ten minste gemiddeld 100 uur per maand bedraagt.
Een vergunning kan slechts worden verleend als wordt voldaan aan de volgende vereisten:
In afwijking van het eerste lid kan op verzoek van de aanbieder buiten de vergunninggebieden A en B een tijdelijke vaste parkeerplaats worden aangeboden, als de parkeerdruk van het bewonersparkeren binnen een zonefloatinggebied hoger is dan 85%. Zodra die parkeerdruk door welke reden dan ook is gedaald naar 75% of lager, wordt de vaste parkeerplaats opgeheven.
In aanvulling op artikel 1:8 en artikel 2:8 van de Verordening wordt een vergunning geweigerd, als niet wordt voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in artikel 4.
Aan een vergunning worden in elk geval de volgende verplichtingen verbonden:
voor deelauto’s zonder door de vergunninghouder ingestelde verplichte parkeerzone in Amersfoort of zonder vaste parkeerplaats in Amersfoort, geldt dat het aantal deelauto’s van de betreffende aanbieder in Amersfoort in een nachtelijke situatie het aantal vergunde deelauto’s met niet meer dan 15% mag overschrijden. Bij overschrijding geldt dat de vergunninghouder het aantal in Amersfoort aanwezige deelauto’s binnen 48 uur moet verminderen tot het maximaal toegestane deelauto’s;
Artikel 7 Intrekking van de vergunning
In aanvulling op artikel 1:6 van de Verordening kan de vergunning worden ingetrokken als:
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering 24 mei 2022
de burgemeester
L.M.M. Bolsius
de secretaris
N.W. Kamphorst
Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals deelmobiliteit, stimuleert de gemeente daarom. Daarentegen leggen deelvoertuigen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom heeft de gemeente in de APV een vergunningstelsel voor (micro)deelmobiliteit (deel(bak)fietsen, deelsnor- en -bromfietsen en deelsteps) ingevoerd per 1 januari 2021, zodat deelvoertuigen gereguleerd worden toegelaten. Bij inwerkingtreding van de gewijzigde APV, op 10 maart 2022, is ook voor het plaatsen van deelauto’s een vergunning verplicht. In deze Nadere regels autodelen leggen we de voorwaarden vast waaronder de vergunning voor deelauto’s wordt verleend en welke verplichtingen aan aanbieders worden opgelegd.
Deze Nadere regels Vergunning Autodelen zijn van toepassing voor commerciële aanbieders van deelauto’s. Voor particulier autodelen gelden deze nadere regels niet. Wel zijn er regels voor de parkeervergunning voor particulier autodelen gesteld. Zie voor de voorwaarden in de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort.
Artikel 2 Vergunning deelautoaanbieder
Voor deelauto’s op vaste parkeerplaatsen of die parkeren in een servicezone van de aanbieder, kijken we bij een uitbreiding op de aanvraag voor extra auto’s dus naar het gebruik van de auto’s die respectievelijk binnen 250 m loopafstand van de nieuwe locatie staan, dan wel in de betreffende servicezone staan. Er wordt gekeken naar het gemiddeld gebruik van de auto’s binnen 250 m loopafstand/de servicezone.
Vergunningen worden verleend met een vaste einddatum van 31 december 2026. In 2026 zullen de Nadere regels Vergunning Autodelen zo nodig aangepast worden. Daarin maken we dan voor de tot dan toe vergunde deelauto’s specifieke afspraken, waaronder een overgangsperiode, mocht blijken dat de aanbieder niet meer kan voldoen aan de eisen/verplichtingen in de vernieuwde Nadere regels.
Een aanvraag wordt gedaan door een aanbieder van deelmobiliteit door gebruik te maken van het aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.amersfoort.nl/deelvervoer.
Onderdeel van de aanvraag is het indienen van een plan van aanpak: hierin wordt beschreven – als hij vaste parkeerplaatsen aanvraagt – op welke locaties de aanbieder een vaste parkeerplaats wenst, welke type auto’s de aanbieder gaat plaatsen, de zichtbaarheid van en contactgegevens op de auto’s, wanneer hij de auto’s gaat plaatsen, hoe hij de communicatie naar de omwonenden gaat verzorgen, of er al aansluiting is bij CROW datadashboard en zo niet, op welke termijn dat geregeld kan worden.
Op dit moment staan de deelauto’s van aanbieders op voornamelijk vaste parkeerplaatsen in Amersfoort. In deze Nadere regels Vergunning Autodelen stappen we deels af van de vaste parkeerplaatsen en gaan we over op een zogeheten free-floating systeem: de deelauto’s mogen in binnen de gemeentegrenzen van Amersfoort geplaatst worden en krijgen geen vaste plek meer toegewezen. Vandaar dat in deze Nadere regels Vergunning Autodelen ook regels zijn opgenomen voor een overgangsperiode voor de huidige deelauto’s in de stad (zie artikel 8). Vanaf inwerkingtreding van deze nadere regels kunnen buiten de parkeervergunninggebieden nieuw aan te vragen deelauto’s alleen nog free-floating worden aangeboden, dus zonder vaste parkeerplaats.
Deelauto-aanbieders dienen een parkeervergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied A of B. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort.
Deelauto’s die geplaatst worden in parkeervergunninggebied A, mogen alleen op vaste parkeerplaatsen aangeboden worden. Deelauto-aanbieders dienen een vergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied A. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.
In parkeervergunninggebied B heeft free-floating de voorkeur, maar mag de aanbieder ook kiezen voor een vaste parkeerplaats. Een vaste parkeerplaats kan ook in een openbaar toegankelijke garage zijn. Daarvoor gelden de medewerking van en de voorwaarden die een garage-exploitant daaraan stelt. Deelauto-aanbieders dienen een vergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied B. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.
Aanbieders die deelauto’s aanbieden binnen een loopafstand van 250 meter van de uitgangen van station Amersfoort Centraal, station Amersfoort-Schothorst en station Amersfoort-Vathorst, kunnen een vaste parkeerplaats aanvragen. Ook bij toekomstige door de gemeente aangelegde hubs is een vaste parkeerplaats mogelijk. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.
Evenals in de parkeervergunninggebieden kan in de gebieden waar nu (nog) geen parkeerregulering geldt, de parkeerdruk zo hoog zijn dat dat een aanleiding kan zijn om een deelauto met een vaste parkeerplaats aan te bieden. Dit is optioneel. De grens voor de parkeerdruk om een vaste parkeerplaats te kunnen verkrijgen, leggen we op 85%. Hiervoor wordt een nachtelijke telling gedaan om het bewonersparkeren af te zetten tegen de legale parkeercapaciteit. We gaan ervan uit dat de plaatsing van een deelauto leidt tot een lager autobezit in de buurt, waardoor de parkeerdruk daalt. Op het moment dat dat gebeurt en een acceptabel niveau van 75% is bereikt, vervalt de noodzaak van een vaste parkeerplaats, omdat de deelauto altijd binnen een zone geplaatst kan worden. Daarmee wordt het een zonefloating-deelauto.
In dit artikel wordt beschreven welke verplichtingen we stellen aan de vergunning. Het doel van de verplichtingen is om klachten snel af te handelen, de deelautovloot beschikbaar en veilig te houden, gegevens over het gebruik via het CROW-datadashboard en via rapportages met de gemeente te delen en mee te werken aan beleidsmatig (gebruikers)onderzoek.
We stellen een maximum aan het aantal deelauto’s dat (landelijk) free-floating in de stad Amersfoort aanwezig is, in de nacht. Het is voor te stellen dat wat lastig gestuurd kan worden op het aantal in Amersfoort vergunde free-floating auto’s, die ook in andere steden neergezet kunnen worden. Vandaar dat er een marge wordt aangehouden van maximaal 15%. Zijn er meer dan 15% bovenop het aantal vergunde deelauto’s in de stad, dan moet de vergunninghouder het aantal in Amersfoort aanwezige deelauto’s binnen 48 uur verminderen tot het maximaal toegestane deelauto’s. Mocht in een nachtsituatie dit aantal structureel worden overschreden, dan zal de vergunninghouder hiervoor een extra vergunning moeten aanvragen.
We verwachten van de vergunninghouder dat er data worden gedeeld, zodat wij op basis daarvan zo mogelijk kunnen sturen op bepaalde (on)gewenste ontwikkelingen en inzicht hebben in het gebruik van de deelauto’s in de stad. Gemeente Amersfoort maakt standaard gebruik van het CROW-datadashboard. Voorwaarde voor de vergunning is daarom dat vergunninghouders een koppeling maken met het CROW-datadashboard.
(Inter)nationaal zijn er ontwikkelingen in het oprichten van MaaS-platforms. Dat onderzoeken wij ook in Amersfoort. Op termijn wil gemeente Amersfoort een serviceplatform ontwikkelen, waar inwoners hun mobiliteit kunnen plannen, reserveren, gebruiken en betalen. Wij wensen dat vergunninghouders aansluiten op het platform, waar een groot potentieel zit aan klanten vanuit nieuw te bouwen woningen in Amersfoort en vanuit de bestaande stad.
Artikel 7 Intrekking van de vergunning
Voor de al aanwezige deelauto’s van de aanbieders moet ook een vergunning worden aangevraagd. Deze aanvraag kan uiterlijk 1 september 2022 gedaan worden. Hierbij wordt nog niet gekeken naar het gebruik van de deelauto’s.
Alle huidige vaste parkeerplaatsen die niet in een parkeervergunninggebied liggen, blijven bestaan tot 1 januari 2026. Na die datum worden de vaste parkeerplaatsen in parkeervergunninggebied A en B opgeheven en moeten de betreffende deelauto’s volgens het free-floatingprincipe aangeboden. In overleg met de vergunninghouder worden de vaste plekken in de periode tot 1 januari 2026 verwijderd. Hiervoor wordt tussen deelautoaanbieder en gemeente een uitfaseringsplan opgesteld. . Er vindt geen restitutie plaats op de kosten die eerder betaald zijn voor het inrichten van de vaste parkeerplaatsen. De kosten voor het verwijderen van deze vaste parkeerplaatsen worden niet in rekening gebracht.