Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022
CiteertitelBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Oostzaan
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-202201-01-2022nieuwe regeling

17-05-2022

gmb-2022-244145

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan,

 

Gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

Overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

  • -

    het college hierbij de Landelijke richtlijn eenmalige energietoeslag volgt;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels sociale zaken Oostzaan 2017

  • -

    er wordt afgeweken van de Beleidsregels sociale zaken Oostzaan 2017 om uniformiteit in de regio te hebben.

Besluit vast te stellen de “beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Oostzaan”.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • 1.

    wet: Participatiewet;

  • 2.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan;

  • 3.

    toepasselijke bijstandsnorm: 120% van de voor belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm, zoals bedoeld in artikel 5, onderdeel c van de wet, waarbij artikel 19a en 22a van de wet buiten toepassing blijven;

  • 4.

    peildatum: 1 april 2022;

  • 5.

    referteperiode: drie maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag.

Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 800,- is bedoeld voor een huishouden dat op de peildatum staat ingeschreven in de gemeente en waarvan het gezamenlijk inkomen niet hoger is dan de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 2.

    De toeslag wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 4.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120 % van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 5.

    Een huishouden met een inkomen hoger dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm, dat vanwege problematische schulden deelneemt aan een schuldhulptraject en tussen de 95% en 110% van de toepasselijke bijstandsnorm aan besteedbaar inkomen heeft, komt in aanmerking voor de eenmalige energietoeslag.

  • 6.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet of;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar;

    • c.

      jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000;

    • d.

      is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres of

    • e.

      kamerbewoner is, waaronder wordt verstaan een bewoner van een onzelfstandige woonruimte.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:

  • 1.

    algemene bijstand ontvangen; of

  • 2.

    een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ of;

  • 3.

    algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve op 19 april 2022.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf 02 mei 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de energietoeslag wordt digitaal ingediend via de gemeentelijke website van Oostzaan. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 3.

    Op een aanvraag wordt besloten binnen een termijn van zes weken. Eenmalig kan dit besluit met ten hoogste 6 weken worden verdaagd.

  • 4.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 30 september 2022.

Artikel 5: Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 in werking na vaststelling door het college.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 31 december 2022.

Artikel 7. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Oostzaan.

Aldus vastgesteld op 17-05-2022,

Het college van burgemeester en wethouders,

B.J.M. Polak, burgemeester

L. Flapper, loco-gemeentesecretaris

 

Toelichting

De beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 staan niet op zichzelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon in de 3 maanden voor de datum van aanvragen geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Huishoudens die reeds vanuit een andere gemeente een toeslag hebben ontvangen hebben geen aanspraak op de eenmalige energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip 'inkomen' wordt uitgegaan van 120% van de voor belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm. Dat is afwijkend van het reguliere beleid voor de verlening van bijzondere bijstand, zoals is opgenomen in de Beleidsregels sociale zaken Oostzaan 2017 (110%). Gezien de landelijke richtlijnen, de behoefte aan deze regeling en de keuze van omliggende gemeenten kiest Oostzaan voor 120% als bovengrens.

 

In deze beleidsregels is een schuldhulppardon toegepast. Dat wil zeggen dat inwoners met een inkomen boven 120% van de geldende bijstandsnorm wel in aanmerking komen voor de energietoeslag wanneer zij problematische schulden hebben en deelnemen aan een schuldhulptraject (WSNP of MSNP) waardoor zij tussen de 95% en 110% van de toepasselijke bijstandsnorm aan besteedbaar inkomen hebben.

Bij de beoordeling van het inkomen dient de gemeente op grond van het Participatiewet uit te gaan van het inkomen waarover iemand redelijkerwijs kan beschikken. Dit betekent in het geval dat er een executoriaal beslag ligt op het inkomen, dat deel van het inkomen waarop beslag ligt niet in aanmerking mag worden genomen bij het bepalen van het recht op een energietoeslag. Voor de bepaling of een huishouden behoort tot de doelgroep van de energietoeslag moet bij de vaststelling van het inkomen dus worden uitgegaan van het inkomen dat resteert na het beslag. Hierin heeft de gemeente geen beleidsvrijheid. Dit inkomen zal tussen de 95% en 110% van de bijstandsnorm liggen. Het daadwerkelijke besteedbare inkomen meenemen geldt ook voor inwoners in een WNSP of MSNP traject.

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen, een uitkering IOAW of IOAZ of algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank; de zogenaamde Aio-gerechtigden.

 

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5). De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.