Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Beleidsregel Misbruik en Oneigenlijk gebruik Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers gemeente Bronckhorst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Misbruik en Oneigenlijk gebruik Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers gemeente Bronckhorst
CiteertitelBeleidsregel Misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo gemeente Bronckhorst
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Participatiewet
  3. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-05-202201-01-2021Nieuwe regeling

26-04-2022

gmb-2022-241970

Z128687/ B&W-07347

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Misbruik en Oneigenlijk gebruik Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers gemeente Bronckhorst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst;

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Participatiewet en het Besluit Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo);

Besluit

 

vast te stellen het navolgende beleidsregel:

 

Beleidsregel Misbruik en Oneigenlijk gebruik Tijdelijke Overbruggingsregeling Noodzakelijke Kosten gemeente Bronckhorst

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

Paragraaf 1  

Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, Besluit Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Paragraaf 2  

Het doel en de vormen van bijstand

De Tozo is een op artikel 78f van de Participatiewet gebaseerde algemene maatregel van bestuur. Met deze regeling wordt beoogd bepaalde zelfstandigen tijdelijk financieel te ondersteunen. De Tozo kent twee vormen van bijstand. De tijdelijke inkomensondersteuning in de vorm van bijstand voor levensonderhoud en bijstand in de vorm van een lening ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal.

 

Paragraaf 3  

Verlenging Tozo

In artikel 18 Tozo is de mogelijkheid opgenomen om de regeling te verlengen. De Tozo is verlengd tot 1 oktober 2021.

 

We onderscheiden de volgende tijdvakken:

Tozo 1: aanvragen vanaf 1 maart tot 1 juni 2020;

Tozo 2: aanvragen vanaf 1 juni 2020 tot 1 oktober 2020;

Tozo 3: aanvragen vanaf 1 oktober 2020 tot 1 april 2021;

Tozo 4: aanvragen vanaf 1 april 2021 tot 1 juli 2021;

Tozo 5: aanvragen vanaf 1 juli 2021 tot 1 oktober 2021.

Hoofdstuk 2 Uitgangspunten controle en handhaving Tozo

De uitvoering van de Tozo-regeling splitsen wij als gemeente op:

  • De behandeling van de aanvraag en de toekenning vindt plaats bij de ROZ Groep.

  • De betaling en afhandeling vindt plaats bij de gemeente Bronckhorst.

Paragraaf 1  

Snelle uitvoerbaarheid

Tijdens de persconferentie op 17 maart 2020 gaf minister Koolmees al aan dat snelle hulp aan zelfstandigen met financiële problemen door de coronacrisis voorop staat.

 

De wens van de snelle uitvoerbaarheid brengt met zich mee dat het een eenvoudige regeling moet zijn die binnen de capaciteit van gemeenten is uit te voeren. Dat betekent dat de administratieve lasten, zowel voor zelfstandigen als voor gemeenten, beperkt moeten blijven. In het Besluit Mandaat, volmacht en machtiging 2021, is de mandatering aan het ROZ voor wat betreft de uitvoering van o.a. de Tozo geregeld.

 

Paragraaf 2  

Doelstelling controle en handhaving

Het doel is om misbruik en oneigenlijk gebruik van de Tozo-regeling zoveel mogelijk aan te pakken. Via de beleidsregel 'Misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo' (beleid M&O Tozo) wordt in onze gemeente de controle van de Tozo-regelingen vastgelegd. We stellen deze regels op binnen de kaders van de financiële verordening.

Hoofdstuk 3 Inrichting controle op misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo

 

Paragraaf 1  

Algemeen

De gemeente Bronckhorst richt zich in het M&O beleid Tozo op de aard en de diepgang van de controle achteraf. Daarbij moet opgemerkt worden dat bij de uitwerking van de Tozo de snelheid van het invoeren van de regeling zwaar woog en dat gemeenten in staat moesten zijn veel aanvragen snel af te handelen. Dat betekent dat de administratieve lasten voor zowel de aanvrager als de gemeente beperkt werden. Hierdoor kreeg controle achteraf meer aandacht.

 

Paragraaf 2  

Signalen Inlichtingenbureau

Op basis van de door ons aangeleverde lijstwerk voert het Inlichtingenbureau (IB) een 100% controle uit op de bsn-nummers van ondernemers die Tozo aanvroegen. Het IB koppelt deze bsn-nummers met data die niet via SUWl-net wordt geleverd. Het IB levert dan per dossier van een klant een signaal of nader onderzoek noodzakelijk is.

 

Het IB ontwikkelde in opdracht van het ministerie van SZW lijstwerk met diverse signalen die relevant zijn voor controles op de Tozo-regeling. Wij kozen ervoor om dit lijstwerk te benutten. Hieruit komen echter dusdanig veel signalen voor, dat we ervoor kiezen om per signaal een risico-afweging te maken voor aanvullende controles. Deze afwegingen zijn expliciet in dit controleplan opgenomen.

 

Paragraaf 3  

Risicosignalen

Wij richten ons primair op de volgende 16 risicosignalen. Een aantal onderdelen zijn bij de aanvraag gecontroleerd. De signalen hieronder zijn dan nogmaals gecontroleerd.

 

RISICOSIGNALEN

BRON IB-SIGNAAL

1.

Signaal Nederlanderschap

BRP

2.

Signaal of aanvrager op voor 17 maart in het handelsregister stond ingeschreven als ondernemer

KvK

3.

Signaal of op één adres meerdere Tozo-aanvragen zijn verricht

BRP

4.

Signaal of er sprake is van "witte inkomsten".

UWV

5.

Signaal of een aanvrager jonger dan 18 jaar is op moment van aanvraag

BRP

6.

Signaal of een student met studiefinanciering (uitsluitingsgrond) Tozo heeft aangevraagd

DUO

7.

Signaal of een gedetineerde Tozo heeft aangevraagd

DJI

8.

Signaal of de aanvrager een gedetineerde partner heeft vanaf moment van aanvraag

DJI

9.

Signaal of de aanvrager een partner heeft met Studiefinanciering

DUO

10.

Signaal of aanvrager vanaf 17 maart de leefsituatie heeft gewijzigd (gefingeerd paar)

BRP

11.

Vastellen of aanvrager zich onterecht met terugwerkende kracht heeft ingeschreven in de KvK.

KvK

12.

Signaal dat de mede-eigenaar geen zeggenschap heeft in de BV vraagt bijstand aan

KvK

13.

Signaal dat er niet aan het urencriterium is voldaan

Belastingdienst

14.

Signaal dat een bedrijf meerdere bedrijfskredieten aangevraagd

KvK

15.

Signaal dat een aanvrager meerdere Tozo voor levensonderhoud heeft aangevraagd in meerdere gemeenten bij een verhuizing

BRP

16.

Signaal op aanvrager Tozo die zich in de Tozo periode heeft gevestigd in Bronckhorst of is na toekenning Tozo verhuisd naar een gemeente buiten het verzorgingsgebied van ROZ.

BRP en middels een specifieke controle, waarbij ook de correcties zijn verwerkt.

Bij geconstateerde afwijking wordt de uitkering geblokkeerd voor onderzoek en aanvullende informatie bij de betrokkene opgevraagd (opschorting/hersteltermijn). Blijkt uit het onderzoek dat er onterechte uitkering is verstrekt, dan vorderen wij deze terug.

 

Paragraaf 4  

Controleplan IB-signalen

De financiële administratie participatie screent de aard van de ontvangen signalen van het IB. Alle signalen die overblijven uit de screening betrekken we in de controle.

 

Hierna wordt per bron aangegeven hoe we omgaan met bovenstaande risicosignalen, die voortkomen op de IB-lijsten.

BRP

  • Signaal Nederlanderschap

  • Signaal of op één adres meerdere Tozo-aanvragen zijn verricht

  • Signaal of een aanvrager jonger dan 18 jaar is op moment van aanvraag

  • Signaal of aanvrager vanaf 17 maart de leefsituatie heeft gewijzigd (gefingeerd paar)

  • Signaal op aanvrager Tozo die zich in de Tozo periode heeft gevestigd in Hengelo (of andere gemeente die onder ROZ valt) of is na toekenning Tozo verhuisd naar een gemeente buiten Hengelo

Met behulp van lijstwerk wordt gecontroleerd of er o.a. meerdere Tozo-uitkeringen op 1 adres zijn aangevraagd/uitgekeerd.

Kamer van Koophandel

  • Signaal of aanvrager op voor 17 maart in het handelsregister stond ingeschreven als ondernemer

  • Vastellen of aanvrager zich onterecht met terugwerkende kracht heeft ingeschreven in de KvK.

  • Signaal dat de mede-eigenaar geen zeggenschap heeft in de BV vraagt bijstand aan

Op basis van de IB-signalen wordt in de controles achteraf gecontroleerd of na aanvraag wijzigingen zijn doorgevoerd in de zeggenschap of het bestaan van de onderneming. Als dat zo is, wordt hier nader onderzoek naar verricht. Er is een detailrapportage met KvK­ gegevens met ondernemingen die TOZO hebben ontvangen beschikbaar gesteld door het IB.

DUO

  • Signaal of een student met studiefinanciering (uitsluitingsgrond) Tozo heeft aangevraagd

  • Signaal of de aanvrager een partner heeft met Studiefinanciering

Toen de Tozo werd ingevoerd, was er geen duidelijkheid over ondernemers die nog als student stonden aangemeld. Inmiddels is dit duidelijk. In de handreiking Tozo is vermeld dat er geen reparatieacties achteraf worden uitgevoerd over die eerste periode. De DUO­ signalen worden onderzocht in de controles achteraf.

DJI

  • Signaal of een gedetineerde Tozo heeft aangevraagd

  • Signaal of de aanvrager een gedetineerde partner heeft vanaf moment van aanvraag

De IB-signalen zijn een goed middel om deze DJl-indicatoren te ondervangen. Elk signaal dat voorkomt op de lijsten van het IB wordt nader onderzocht.

Belastingdienst

  • Signaal dat er niet aan het urencriterium is voldaan

Ondernemers verklaren in de aanvraag dat zij aan het urencriterium voldoen. Als uit de IB­-signalen blijkt dat de zelfstandigenaftrek is toegepast, mag de gemeente hiervan uit gaan. Als deze indicator echter op "nee" staat, zegt dat niet altijd dat het urencriterium niet wordt gehaald. Daarom wordt deze indicator alleen meegewogen als ook andere indicatoren aanleiding geven voor nader onderzoek. Het zelfstandig beoordelen van het urencriterium is vrijwel onmogelijk.

UWV Polis administratie

  • Signaal of er sprake is van "witte inkomsten".

Op de IB-lijsten is dit een belangrijke indicator voor nader onderzoek. Met behulp van het IB kunnen schattingen/verklaringen van aanvragers worden gecontroleerd.

Tijdspad

In 2021 zijn de meeste signalen opgevolgd. Dat wil zeggen het analyseren van de lijst, het vormen van de 'bakjes' en het opvolgen van de items waar geconstateerd is dat het een terecht signaal was. Ook heeft daadwerkelijke terugvordering plaatsgevonden. De opvolging van enkele IB-signalen, waaronder die van aanvraag op hetzelfde adres, wordt in 2022 verder opgepakt. Dat voornamelijk omdat er nog veel onduidelijkheid is over hoe deze controle aangepakt moet worden.

Hoofdstuk 4 Niet-naleving van de Tozo

De bijstand in de vorm van bedrijfskapitaal is een lening die moet worden terugbetaald. De bijstand voor levensonderhoud vormt een aanvulling tot het sociaal minimum bovenop de inkomsten uit de onderneming, en wordt 'om niet' verstrekt. Dit betekent dat de zelfstandige deze aanvulling niet hoeft terug te betalen. De Inlichtingenplicht van artikel 17 Participatiewet is van toepassing op de Tozo. Dat betekent dat iedereen die een beroep doet op de regeling verplicht is om op eigen initiatief inlichtingen te verstrekken die van invloed kunnen zijn op het recht op uitkering of de hoogte van de uitkering.

 

Paragraaf 1  

Terugvordering van de verstrekte bijstand voor levensonderhoud

Wij vorderen ten onrechte verstrekte bijstand terug op grond van de Participatiewet en het debiteurenbeleid Pw, loaw, loaz en BBZ 2004 gemeente Bronckhorst.

 

We nemen als uitgangspunt dat terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand niet voortkomt uit schending van de inlichtingenplicht tenzij uit nader onderzoek is gebleken dat opzettelijk de inlichtingenplicht is geschonden.

 

Paragraaf 2  

Sancties (waarschuwing, bestuurlijke boete, aangifte)

We geven geen waarschuwing of leggen geen bestuurlijke boete op of doen geen aangifte indien door schending van de inlichtingenplicht ten onrechte bijstand is ontvangen tenzij sprake is van opzet. Dit in afwijking van de Participatiewet.

 

Paragraaf 3  

Invordering Tozo

Voor de invordering volgen wij het debiteurenbeleid Pw, loaw, loaz en BBZ 2004 gemeente Bronckhorst.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2021.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Misbruik en oneigenlijk gebruik Tozo gemeente Bronckhorst.

Aldus vastgesteld te Bronckhorst op 26 april 2022.

Burgemeester en wethouders van gemeente Bronckhorst

de secretaris,

B.Drewes

de burgemeester,

M.Besselink