Organisatie | Doetinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Sociale Raad gemeente Doetinchem 2022 |
Citeertitel | Regeling Sociale Raad gemeente Doetinchem 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2024 | wijziging artikelen 2, 3 en 4 | 27-02-2024 | |||
31-05-2022 | 01-01-2022 | 02-03-2024 | nieuwe regeling | 24-05-2022 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem;
gelet op de artikelen 84, 149 en 150 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3. lid 3 Wmo 2015,
artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
c. Wsw: Wet sociale werkvoorziening;
d. cliënt: een inwoner van de gemeente Doetinchem die een beroep kan doen op of
belang heeft bij de Wmo, Participatiewet, Wi, Wsw of Jeugdwet;
e. cliëntengroep: een cluster van cliënten, belangenbehartiger(s) en/of cliëntenorganisaties met een vertegenwoordiger in de Sociale Raad;
f. sociaal domein: de beleidsterreinen behorende tot de Wmo, Participatiewet, Wi, Wsw
of Jeugdwet en de onderwerpen van aanpalende beleidsterreinen die van belang kunnen zijn voor een cliënt.
1. De Sociale Raad is ingesteld om vanuit de verschillende cliëntengroepen en cliëntenbelangen gezamenlijk en geïntegreerd de adviesfunctie van de cliëntenparticipatie te vervullen.
De Sociale Raad heeft als doel de mening van de cliënten te verwoorden door middel van het uitbrengen van gevraagde en ongevraagde adviezen aan het college van burgemeester en wethouders over beleid en onderwerpen behorende tot het sociaal domein. De adviezen betreffen alle burgers en sociale prestatievelden. Ook verwante onderwerpen zoals armoedebeleid, volksgezondheid, mantelzorg en vrijwilligersbeleid vallen binnen de reikwijdte van de SR. De Sociale Raad adviseert ook over beleid dat op regionaal niveau (sociaal domein Achterhoek) wordt uitgewerkt en lokaal wordt vastgesteld.
2. Het college verzoekt de Sociale Raad om advies bij het vormen van (kaderstellend) beleid in het sociaal domein, en er vindt pas besluitvorming plaats na consultatie en advies van de Sociale Raad. Het college betrekt een uitgebracht advies zichtbaar bij de besluitvorming. Als het college van een uitgebracht advies afwijkt, doet het college dat gemotiveerd en brengt de Sociale Raad van die motivatie binnen vier weken schriftelijk op de hoogte.
3. Het college vraagt de Sociale Raad advies over de voorgenomen wijzigingen, verbeteringen en vaststellingen van gemeentelijk beleid ter zake van het sociaal domein.
4. De Sociale Raad brengt aan hem gevraagde adviezen binnen zes weken schriftelijk uit aan het college. Deze adviezen zijn openbaar.
5. Teneinde zijn adviestaak goed te kunnen uitvoeren, voorziet het college de Sociale Raad van de benodigde adequate en relevante informatie.
6. De Sociale Raad is niet bevoegd te adviseren over:
a. privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente Doetinchem;
b. zaken die betrekking hebben op individuele cliënten.
Artikel 3 Samenstelling, werkwijze en benoeming
2. De Sociale Raad werkt als volgt:
De afgevaardigde uit de cliëntgroep vertaalt ervaringen en emoties naar adviezen op beleidsniveau en dient daarom over een ‘vertaalvaardigheid’ te beschikken. Ook wordt bereidheid gevraagd om zich te verdiepen in thema’s voor het opstellen van ongevraagde adviezen, en bereidheid om samen te werken met andere cliëntgroepen;
3. Deze leden vertegenwoordigen elk een van de volgende cliëntengroepen/onderwerpen:
Elke cliëntengroep heeft een vertegenwoordiger in de Sociale Raad. Daartoe doet elke cliëntgroep een voordracht voor benoeming van een lid. Het voorgedragen lid of indien van toepassing een plaatsvervangend lid wordt benoemd voor een periode van vier jaar met mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming voor een maximum van acht jaar. Herbenoeming is alleen mogelijk na een voortgangsgesprek met de voorzitter. Hun benoeming en ontslag vindt plaats door het college.
5. Bij tussentijdse terugtreding van een zittend lid draagt de cliëntgroep een nieuw lid voor
6. Indien een nieuwe groep cliënten of een organisatie van cliënten zich aandient voor een actieve participatie en inbreng ter zake van de adviseringstaak van de Sociale Raad, bepaalt de Sociale Raad bij welke van de 9 cliëntengroepen deze groep of organisatie wordt ondergebracht en via welke cliëntengroep en bijbehorende vertegenwoordiger in de raad haar inbreng gestalte krijgt.
7. Het lidmaatschap van de Sociale Raad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad en het college.
Artikel 4 De voorzitter, de vicevoorzitter en de secretaris
1. De vergaderingen van de Sociale Raad worden voorgezeten door de onafhankelijke voorzitter. De onafhankelijke voorzitter heeft geen stemrecht. De voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming voor een periode van vier jaar.
2. De onafhankelijke voorzitter van de Sociale Raad wordt geworven middels een openbaresollicitatieprocedure.
3. De onafhankelijk voorzitter wordt benoemd door het college, gehoord de Sociale Raad.
4. De Sociale Raad kiest uit zijn midden een vicevoorzitter, die de voorzitter bij afwezigheid of ontstentenis vervangt, en kan een secretaris kiezen.
1. De Sociale Raad vergadert circa tienmaal per jaar of zoveel vaker als de voorzitter of ten minste de helft van de leden dat nodig achten. De vergaderingen zijn openbaar. Het vergaderschema van de Sociale Raad is procedureel afgestemd op dat van de gemeenteraad van Doetinchem.
2. Leden van de Sociale Raad kunnen tot ten minste veertien werkdagen voorafgaand aan de vergadering onderwerpen voor de agenda aanmelden bij de voorzitter. De voorzitter beslist in samenspraak met de agendacommissie over de agendering.
3. De agenda en de bijbehorende stukken worden in principe één week voorafgaande aan de vergadering naar de leden verstuurd. Alsdan zijn de agenda en stukken ook beschikbaar voor derden.
4. De Sociale Raad heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een agendapunt van de vergadering.
5. De gemeente geeft via haar publicatiekanalen bekendheid aan de vergadering van de Sociale Raad.
6. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt dat in elk geval vermeldt:
a. de namen van de aanwezige leden;
b. de genomen besluiten en de uitgebrachte adviezen en het gevoelen van de aanwezige leden die zich tegen een besluit of advies hebben verklaard.
1. De Sociale Raad mag niet beraadslagen of besluiten als niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
2. Indien op grond van het gestelde in het voorgaande lid een vergadering niet kan worden gehouden, schrijft de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering uit die ongeacht het aantal aanwezigen kan beraadslagen en besluiten.
3. Besluiten van de Sociale Raad worden genomen bij volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.
4. Over zaken wordt mondeling gestemd. Indien bij het nemen van een besluit door geen van de leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
5. Bij staking van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
6. De voorzitter ondertekent de stukken die van de Sociale Raad uitgaan.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem op 27 februari 2024,