Organisatie | Scherpenzeel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Scherpenzeel |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 januari 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-05-2022 | 15-03-2022 | nieuwe regeling | 12-04-2022 |
Artikel 2 Hoogte, wijze van toekenning
De eenmalige energietoeslag 2022 bedraagt volgens artikel 3 € 500 dan wel € 800 en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.
Van een laag inkomen als bedoeld in het voorgaande lid is sprake als gedurende de referteperiode het daadwerkelijk beschikbare en in aanmerking te nemen inkomen, voor de eenmalige energietoeslag 2022 van €500, niet hoger is dan 120-130% van de toepasselijke bijstandsnorm, en het inkomen voor deze toeslag van €800, niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.
Degene(n) die tot de doelgroep behoren en niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning en uitbetaling van de energietoeslag 2022 kunnen tot 1 december 2022 een aanvraag indienen door middel van het daartoe bestemde aanvraagformulier.
Artikel 6 Afwijkingsbevoegdheid
Het college handelt in overeenstemming met deze regeling, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen.
Aldus vastgesteld op 12 april 2022,
Het college van burgemeester en wethouders,
W.A. Atsma
Secretaris
M.W. Jaeger
Burgemeester
De Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 Scherpenzeel staat niet op zich zelf. Die zijn gebaseerd op artikel 35 Participatiewet zoals die per 15 maart 2022 van kracht zijn en aanvullend op de Beleidsregels Participatiewet 2021 gemeente Scherpenzeel.
In de basis vinden deze beleidsregels dus hun oorsprong in de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt (artikel 13 PW), geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.
Het college heeft gemeend er goed aan te doen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de richtlijnen van het ministerie van SZW inzake de wijze van gebruikmaking van de bevoegdheden die artikel 35 biedt. Op deze wijze wordt zoveel mogelijk een landelijk uniforme uitvoering te bewerkstelligen.
Inzake de begrippen ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt op grond van de beleidsregels Participatiewet 2021 gemeente Scherpenzeel.
Artikel 2 Hoogte, wijze van toekenning
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In lid 2 is bepaald dat gekeken wordt naar het daadwerkelijk beschikbare en in aanmerking te nemen inkomen. Dit betekent dat als sprake is van een minnelijk of wettelijk schuldsaneringstraject of van beslag op het inkomen, alleen gekeken wordt naar het daadwerkelijk beschikbare inkomen en dus niet naar het totale inkomen. Daardoor kan in veel situaties alsnog aanspraak op de energietoeslag bestaan. Verder houdt deze formulering in dat wordt aangesloten bij de systematiek van de PW.
In lid 3 is bepaald dat het vermogen buiten beschouwing wordt gelaten. Dit is met name ingegeven door uitvoeringstechnische redenen. Het beoordelen van het vermogen in het kader van deze regeling maakt het nodeloos gecompliceerd en past bovendien niet bij het doel van de regeling.
Er zijn divers groepen uitgezonderd van de doelgroep:
Artikel 4 Ambtshalve toekenning
Van de in lid 1 opgesomde groepen is bij het college in beginsel bekend dat sprake is van een laag inkomen als bedoeld in deze regeling. Ook zijn de overige noodzakelijke gegevens voor het vaststellen van het recht op de energietoeslag en de uitbetaling ervan veelal al bekend. Voor zover sprake is van een AIO-aanvulling die door de SVB wordt verstrekt (de groep als bedoeld in lid 1 onder d): de SVB zal de gegevens van deze groep beschikbaar stellen door tussenkomst van het Inlichtingenbureau. Vanuit dienstverlenend oogpunt is er voor gekozen om aan al deze groepen ambtshalve toe te kennen en uit te betalen. Dit voorkomt bovendien dubbele uitvraag van gegevens en is ook minder belastend voor de uitvoering die minder aanvragen te verwerken krijgt.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen (waaronder begrepen algemene bijstand op grond van het Bbz 2004) of een uitkering IOAW of IOAZ. Aan deze categorie zijn toegevoegd de huishoudens (zover die aan de overige voorwaarden voldoen):
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. In dergelijke situaties kan een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing worden uitgevoerd op grond van artikel 5. De dringende redenen als bedoeld in als bedoeld in artikel 16 Participatiewet voorziet hier niet in.
De aanvraag kan worden gedaan middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Het aanvraagformulier wordt bij voorkeur digitaal ingediend, maar het is mogelijk om dit schriftelijk in te dienen.
Artikel 6 Afwijkingsbevoegdheid
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Inwerking treding en vervallen van het besluit
Hiermee wordt aangesloten bij de werkingsduur van artikel 34 lid 4 en lid 5 PW.