Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 v2
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 en de Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad d.d. 12 november 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-2022nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-239861

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

De gemeenteraad van Gorinchem,

 

Gelet op het initiatiefvoorstel ingevolge artikel 47 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van de gemeente Gorinchem

 

Onderwerp: Ambtelijke bijstand duaal (in)geregeld

 

Besluit:

 

De verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 aan te vullen met de inregeling van een duale ondersteuning voor de raad. Daartoe:

 

  • 1.

    De verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 aan te vullen met een additionele paragraaf, artikel 4, ten behoeve van de beleidsregels ambtelijke bijstand;

  • 2.

    De verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 in te trekken en aangepast naar de tekst zoals in bijlage A vast te stellen;

Aldus besloten in de raadsvergadering van 24 februari 2022

Griffier,

Voorzitter,

Bijlage A

 

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 v2

 

Intitulé

 

Vaststelling verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

 

de raad van de gemeente Gorinchem;

 

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 12 november 2020;

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

 

De navolgende “Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020” vast te stellen;

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • Bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden, of;

    • b.

      Dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden, of;

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door (of namens) wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

  • 5.

    De ambtenaar die ambtelijke bijstand verleent, houdt de griffier op de hoogte van de vordering van de ambtelijke bijstand

  • 6.

    De fractie die of het raadslid dat bijstand vraagt is verantwoordelijk voor de uiteindelijke beleidsmatige keuzes die in een amendement, motie of initiatiefvoorstel worden opgenomen.

Artikel 4. Beleidsregels ambtelijke bijstand

  • 1.

    Het college stelt beleidsregels op omtrent ambtelijke bijstand.

  • 2.

    Deze regels worden door het college vastgesteld, niet eerder dan nadat de raad een ontwerpbesluit hieromtrent is toegezonden en de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

  • 3.

    De burgemeester ziet toe op de belangen van de raad binnen de regels, die het college omtrent het verlenen van de ambtelijke bijstand heeft gesteld als bedoeld in lid 1.

  • 4.

    In geval het college de beleidsregels wijzigt, is lid 2 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 6. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Artikel 7. Intrekking oude verordening

De ‘Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad’ d.d. 12 november 2020 wordt ingetrokken.

 

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020 v2.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 februari 2022.

De voorzitter, De griffier,