Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige Energietoeslag Minima Albrandswaard 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag minima Albrandswaard 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervallen op 31 december 2022.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2022 | nieuwe regeling | 10-05-2022 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Laag besteedbaar inkomen; het netto besteedbaar gezinsinkomen van de aanvrager tot en met 120% van de bijstandsnorm zonder toepassing kostendelersnorm, die deelneemt aan een minnelijke schuldregeling (MSNP) dan wel een wettelijke schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP), met uitzondering van diegene aan wie een saneringskrediet is verstrekt.
Artikel 2: Rechthebbende eenmalige energietoeslag minima 2022
De inwoner en tevens hoofdbewoner van een huishouden met een energiecontract op naam, heeft recht op een eenmalige energietoeslag in 2022 als het netto gezinsinkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm (zonder toepassing kostendelersnorm), de eenmalige toeslag bedraagt € 800,-;
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 10 mei 2022,
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
Dhr. H. Cats
de burgemeester,
mevrouw drs. J.G.H. de Witte
Uitgangspunt categoriale bijstand
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 is gebaseerd op artikel 35 lid 4 en lid 5 van de Participatiewet. Dit betekent dat er categoriale bijstand wordt verstrekt aan personen die behoren tot de doelgroep. Er wordt bij een categoriale regeling geen individuele beoordeling gemaakt of er bijzondere noodzakelijke kosten zijn die niet uit het inkomen kunnen worden betaald.
Energiekosten worden normaliter tot de incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke bestaanskosten gerekend. Deze kosten dienen in beginsel uit een inkomen op bijstandsniveau te worden bestreden, hetzij door middel van reservering, hetzij door middel van gespreide betaling achteraf. Bijzondere bijstand voor energiekosten is daarom in principe niet mogelijk, tenzij de kosten voortvloeien uit bijzondere omstandigheden. De regering is van oordeel dat bij de huidige onverwachte en ongekend sterke stijging van de energieprijzen, er sprake is van extra kosten die voortvloeien uit bijzondere omstandigheden. In dit beleid is daarom het uitgangspunt dat bij inwoners met een laag inkomen en hoge energiekosten het inkomen niet toereikend is voor deze kosten.
Inkomensgrens en hoogte toeslag
Onder laag inkomen verstaan we een inkomen van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm zonder toepassing van de kostendelersnorm. Dit is conform het beleid.
Met deze doelgroep kunnen we een groep inwoners met een laag inkomen ondersteunen bij de hoge energiekosten. Als het nodig is kunnen inwoners ook een beroep doen op de individuele bijzondere bijstand. De minister heeft hier namelijk expliciet naar verwezen. Deze individuele aanvragen zijn echter maatwerk en daarmee tijdrovend en de kosten worden niet gecompenseerd.
De aanvrager die deelneemt aan een minnelijk of wettelijk schuldhulpverleningstraject heeft gedurende dit traject een laag besteedbaar inkomen, ongeacht het daadwerkelijk inkomen. De energietoeslag kan ook aan deze doelgroep worden verstrekt ter hoogte van € 800,-
Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij het huidige minimabeleid.
Aanvragen en ambtshalve toekenning
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Er zijn drie doelgroepen te onderscheiden. Voor groep 1 en 2 kan de toekenning ambtshalve plaatsvinden. Groep 3 kan een aanvraag indienen.
Voor de doelgroep gepensioneerden met een AIO-uitkering worden de gegevens verstrekt via de Sociale Verzekeringsbank. Deze doelgroep kan daarom uiterlijk in de maand mei worden uitbetaald.
De wetswijziging binnen artikel 35 Participatiewet, is geldig over 2022. Dit betekent dat de energietoeslag in 2022 moet worden aangevraagd en uitbetaald. Om deze reden sluit de aanvraagmogelijkheid op 1 december 2022.
Besteding van de energietoeslag
Er wordt niet gecontroleerd of de verstrekte energietoeslag daadwerkelijk wordt besteed aan energiekosten.
Niet behorend tot de doelgroep
Er zijn bepaalde groepen uitgesloten van de energietoeslag omdat er of geen energiecontract op naam aanwezig is, of omdat de persoonlijke situatie niet duidelijk is. De uitgesloten persoon kan wel individuele bijzondere bijstand aanvragen als er bijzondere omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat er wel een energietoeslag verstrekt moet worden.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.