Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Flevoland

Instellingsbesluit voor ‘doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-melders provincie Flevoland’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFlevoland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingInstellingsbesluit voor ‘doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-melders provincie Flevoland’
CiteertitelInstellingsbesluit voor doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-melders provincie Flevoland
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.7 van de Wet natuurbescherming
  2. Beleidsregels salderen provincie Flevoland
  3. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-05-2022nieuwe regeling

17-05-2022

prb-2022-6140

2957171

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit voor ‘doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-melders provincie Flevoland’

Gedeputeerde Staten van Flevoland

 

Gelet op de artikelen 2.7 van de Wet natuurbescherming, artikel 12 van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland en artikel 4:81, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten conform artikel 10 van Beleidsregels salderen provincie Flevoland een stikstofbank hebben ingesteld, waarin zij vrijgemaakte en vrijgevallen depositieruimte kunnen vastleggen die ten behoeve van saldering kan worden gebruikt bij het verlenen van natuurvergunningen.

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten conform artikel 12 van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland een doelgebonden depositiebank kunnen instellen als onderdeel van de stikstofbank voor de inname en uitgifte van stikstofdepositie.

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland een doelenbank wil instellen om provinciale stikstofdepositieruimte voor de legalisatie van voormalige PAS-meldingen vast te leggen en toe te kennen aan PAS-melders om zo het legalisatieprogramma zoals opgenomen in artikel 1.13a van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering te versnellen.

 

Overwegende dat conform artikel 12 van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland een

instellingsbesluit voor een doelenbank in ieder geval de volgende onderdelen dient te bevatten:

  • a.

    het doel van de doelgebonden depositiebank;

  • b.

    de termijn waarbinnen de in de doelgebonden depositiebank geregistreerde ruimte uitgegeven wordt, en

  • c.

    de regels voor vulling en toedeling van depositieruimte;

  • d.

    voor zover dit niet reeds in de beleidsregels is bepaald, de termijn waarbinnen de in de doelgebonden depositiebank geregistreerde ruimte uitgegeven wordt, en

  • e.

    voor zover dit niet reeds in de beleidsregels is bepaald, de regels voor vulling en toedeling van depositieruimte.

Besluiten:

Artikel 1  

Er is een doelenbank met de naam ‘‘doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-meldingen provincie Flevoland’ als onderdeel van de stikstofbank.

Artikel 2. Begripsbepalingen

De begripsbepalingen in artikel 1 van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland zijn van overeenkomstige toepassing op dit besluit. Voor de toepassing van dit besluit wordt aanvullend hierop verstaan onder:

 

  • a.

    Doelenbank: Registratie van vrijgemaakte stikstofruimte die wordt bewaard, gereserveerd en toegekend ten behoeve van een specifiek doel zoals beschreven in het instellingsbesluit behorende bij de doelenbank. In onderhavige besluit betreft dit doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-meldingen provincie Flevoland;

  • b.

    Voormalige PAS-melder: Project dat onder het voormalige Programma Aanpak Stikstof (PAS) vergunningvrij en meldingsplichtig was, een PAS-melding heeft ingediend en in aanmerking komt voor legalisatie conform het programma zoals opgenomen in de Wet stikstofreductie en natuurverbetering;

  • c.

    Vrijgemaakte depositieruimte: ruimte voor N-depositie die voldoet aan de eisen voor extern salderen als bedoeld in artikel 6, eerste tot en met vijfde en zevende tot en met elfde lid, van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland en die afkomstig is uit mitigerende maatregelen die specifiek zijn getroffen voor het mogelijk maken van ontwikkelingen.

Artikel 3. Doel

Het doel van deze depositiebank is om stikstofruimte te sparen, reserveren en toe te kennen ten behoeve van PAS-melders die in aanmerking komen voor legalisatie conform het programma zoals opgenomen in artikel 1.13a van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering.

Artikel 4. Regels voor vulling van de doelenbank met stikstofruimte

  • 1.

    De vulling van de doelenbank bestaat uitsluitend uit vrijgemaakte depositieruimte die is vrijgemaakt voor de doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-meldingen provincie Flevoland.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten besluiten over het opnemen van depositieruimte als vulling van de doelenbank en zorgen bij een positief besluit voor de digitale registratie in AERIUS Register.

Artikel 5. Regels voor uitgifte van stikstofruimte uit de doelenbank

  • 1.

    De beschikbare stikstofruimte wordt uitsluitend toegekend aan aanvragen voor projecten die voldoen aan de criteria van het legalisatieprogramma zoals opgenomen in artikel 1.13a van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering;

  • 2.

    Volgorde van toekenning van ruimte zoals bedoeld onder het eerste lid vindt primair plaats conform de afspraken die hierover worden gemaakt in het legalisatieprogramma;

  • 3.

    Afwijken van de volgorde zoals genoemd in het tweede lid wordt door Gedeputeerde Staten onderbouwd in het besluit waarin de ruimte wordt toegekend;

  • 4.

    Met het legaliseren van een project middels toekenning van stikstofruimte uit de doelenbank vervalt het recht voor het betreffende project om deze ruimte te claimen van het Rijk.

Artikel 6. Retour stikstofruimte

  • 1.

    Ruimte die door het Rijk aan Gedeputeerde Staten wordt toegekend nadat besluitvorming zoals genoemd in artikel 5 heeft plaatsgevonden wordt opnieuw opgenomen in deze doelenbank;

  • 2.

    Nadat het programma zoals bedoeld in artikel 1.13a van de Wet stikstofreductie en natuurherstel is afgelopen, of indien Gedeputeerde Staten besluit tot opheffing van deze doelenbank, zal Gedeputeerde Staten besluiten wat er met de resterende beschikbare ruimte wordt gedaan.

Artikel 7. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het besluit wordt geplaatst.

Artikel 8. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Instellingsbesluit voor doelenbank ten behoeve van legalisatie voormalige PAS-melders provincie Flevoland’

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 17 mei 2022.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

de secretaris,

de voorzitter,

Toelichting

Algemeen

 

In 2021 hebben Gedeputeerde Staten het Regionaal Stikstofregistratiesysteem (RSRS) ingesteld. Het RSRS is ingesteld om te borgen dat vrijgemaakte en vrijgevallen depositieruimte kan worden vastgelegd om deze later weer uit te geven. De gezamenlijke provincies en het Rijk hebben de instelling van het RSRS nader vormgegeven. Dit heeft ertoe geleid dat de naam van het RSRS is gewijzigd in ‘stikstofbank’. Binnen deze stikstofbank kunnen afzonderlijke stikstofdepositiebanken functioneren. Voor de gezamenlijke provincies is dat de microdepositiebank. Daarnaast kunnen dat doelenbanken zijn, die door een of meerdere bevoegde gezagen worden ingesteld.

 

De stikstofbank (en daarbinnen de microdepositiebank en de doelgebonden depositiebanken, ook genoemd doelenbanken) is een stikstofregistratiesysteem met als functie het mogelijk maken van salderen met depositieruimte. Artikel 12 van de Beleidsregels salderen provincie Flevoland voorziet in de instelling van een doelgebonden depositiebank (doelenbank) door Gedeputeerde Staten.

 

Doel

 

Het Rijk heeft in de Wet stikstofreductie en natuurherstel de ambitie vastgelegd om de voormalige PAS-melders te legaliseren. Dit betreft bedrijven die ten tijde van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) een melding hebben ingediend en waarvan na het vernietigen van het PAS door de Raad van State in 2019 de meldingen zijn vervallen. De bedrijven hebben dus ter goeder trouw gehandeld en worden door het vernietigen van het programma benadeeld door het ontbreken van een vergunning. Het Rijk stelt voorwaarden aan de PAS-melders om aan het legalisatieprogramma deel te mogen nemen. PAS-melders hebben zich kunnen melden voor legalisatie, waarbij geverifieerd wordt of aan de voorwaarden wordt voldaan. Conform de Wet zal het Rijk uiterlijk februari 2025 (drie jaar na vaststellen van het legalisatieprogramma) de benodigde stikstofruimte hebben vrijgemaakt voor de legalisatieslag. Het vrijmaken van de ruimte verloopt echter langzaam en er ligt druk op de PAS-melders in de vorm van handhavingsverzoeken en de beperking van de mogelijkheden van deze bedrijven in de uitvoering en uitbreiding van hun activiteiten. Daarom hechten Gedeputeerde Staten aan de versnelling van deze legalisatie.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 3

 

De doelenbank dient om het mogelijk te maken stikstofdepositieruimte toe te kennen ten behoeve van externe saldering voor toestemmingverlening voor PAS-melders die nog wachten op legalisatie. Alleen PAS-melders die voldoen aan de criteria van het landelijke legalisatieprogramma komen in aanmerking voor deze ruimte. De wijze van legalisatie van de PAS-melders wijzigt niet, alleen de bron waaruit zij stikstofruimte ontvangen wijzigt.

 

Artikelen 4 en 5

 

Aangezien dit besluit geldt in aanvulling op de Beleidsregels salderen provincie Flevoland worden bij de externe saldering met ruimte uit de bank de relevante eisen uit artikel 6 (extern salderen) toegepast op de depositieruimte die in de doelenbank wordt opgenomen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de eisen dat deze maatregelen niet noodzakelijk zijn in het kader van artikel 6, tweede lid, van de Habitatrichtlijn en dat ten hoogste 70% van de stikstofemissiereductie van een mitigerende maatregel in de doelenbank kan worden geplaatst. Uit de Beleidsregels salderen provincie Flevoland volgt eveneens dat het in de stikstofbank opnemen van depositieruimte een berekening met AERIUS Calculator vereist. Zoals toegelicht in de Beleidsregels salderen provincie Flevoland gaan Gedeputeerde Staten daarbij uit van de op dat moment meest recente versie van de AERIUS Calculator, zoals beschikbaar op www.aerius.nl.

 

Gedeputeerde Staten vullen de bank met uit bronmaatregelen vrijgemaakte ruimte.

 

Voor de toedeling van depositieruimte is het van belang dat de aanvraag in behandeling kan worden genomen. Dat houdt in dat de juiste gegevens zijn overlegd en dat ook de inhoud van de aanvraag op orde is. Het is dus in het belang van de initiatiefnemer dat de ingediende aanvraag zowel formeel als inhoudelijk op orde is. Is dat niet het geval dan wordt de initiatiefnemer in de gelegenheid gesteld zijn aanvraag aan te vullen.

 

De procedure en aanvullende eisen van het landelijke legalisatieprogramma voor voormalige PAS-melders is op deze aanvragen van toepassing. Dat betekent dat de aanvragen eerst de verificatieprocedure die bij het legalisatieprogramma hoor hebben doorlopen. Voor de volgorde van toekennen van stikstofruimte aan de PAS-melders wordt in principe de volgorde gehanteerd zoals deze ook in het legalisatieprogramma van het Rijk gehanteerd wordt, maar dan beperkt tot de PAS-melders die gelegen zijn in de provincie Flevoland. Omdat de stikstofruimte wordt vrijgemaakt door Gedeputeerde Staten, houdt het College wel de mogelijkheid om van deze volgorde onderbouwd af te wijken.

 

PAS-melders die worden gelegaliseerd met ruimte vanuit de doelenbank hebben niet langer legalisatie benodigd vanuit het Rijksprogramma. Door akkoord te gaan met toekenning van ruimte vanuit de doelenbank gaan de initiatiefnemers dan ook akkoord met het niet langer indienen van een vraag naar stikstofruimte vanuit het legalisatieprogramma van het Rijk.

 

Artikel 6

 

Conform de Wet is het Rijk verantwoordelijk voor het legalisatieprogramma. De doelenbank dient om Gedeputeerde Staten de mogelijkheid te geven deze legalisatie te versnellen. Omdat het Rijk de eindverantwoordelijkheid draagt is het uitgangspunt dat de toegekende stikstofruimte slechts wordt voorgeschoten. Gedeputeerde Staten gaat ervan uit dat de provincie deze ruimte, of een vergoeding ervoor, terug krijgt. Eventuele ruimte die door het Rijk wordt teruggegeven wordt opgenomen in de doelenbank zodat deze opnieuw kan worden ingezet tot de volledige legalisatie conform het programma is afgerond of totdat Gedeputeerde Staten de doelenbank opheft. Bij het vervallen van de doelenbank neemt Gedeputeerde Staten een besluit wat er met de resterende stikstofruimte gedaan wordt, zoals het overhevelen naar een andere provinciale doelenbank.