Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Naturalisatieceremonie en Nationale Naturalisatiedag |
Citeertitel | Naturalisatieceremonie en Nationale Naturalisatiedag |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2022 | nieuwe regeling | 15-02-2010 | 2010/2199 |
op het besluitformulierSCA - Burgerzaken
TOELICHTING op het besluitformulier met registratienummer 2010/2199
Vanaf 1 januari 2006 zijn gemeenten verplicht om minimaal eens per 6 weken een naturalisatieceremonie te houden. Eens per jaar wordt deze naturalisatieceremonie gehouden op de nationale naturalisatiedag (= 15 december). De deelname aan deze ceremonie is een verplicht onderdeel om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Tijdens deze ceremonie wordt aan de nieuwe Nederlanders (naturalisandi en optanten) de bekendmaking van de verlening (verkrijging) van het Nederlanderschap uitgereikt.
De organisatie en voorbereiding van de ceremonie vallen onder de verantwoordelijkheid van burgerzaken.
De toekomstige nieuwe Nederlanders worden schriftelijk uitgenodigd door een medewerker van Burgerzaken. Zij worden maximaal 3 keer uitgenodigd voor een ceremonie. Daarna ligt het initiatief bij de persoon zelf. Als hij/zij niet binnen 1 jaar na de datum van het Koninklijk Besluit reageert, vervalt het verzoek om Nederlanderschap.
Door de burgemeester, een wethouder of een gemandateerde van de unit Burgerzaken wordt een korte toespraak gehouden, de verklaring van verbondenheid afgenomen, het bewijs van Nederlanderschap uitgereikt en een attentie overhandigd. Sinds 1 maart 2009 is het afleggen van de verklaring van verbondenheid een verplicht onderdeel van de naturalisatieceremonie geworden.
De afgelopen periode zijn op verzoek van de burgemeester verschillende opties bekeken voor een attentie die meer aansluit bij de gelegenheid. Daarin is o.a. gekeken naar het uitreiken van toegangskaarten voor Archeon en Avifauna. De kosten hiervan zijn helaas zo hoog dat ze niet passen binnen het budget dat voor het organiseren van de ceremonie en de attentie beschikbaar is. Wel werd door de deelnemers aan de ceremonie heel enthousiast gereageerd op de bloemen die tijdens de bijeenkomst in december werden uitgereikt. Ze gaven de bijeenkomst ook een extra feestelijk tintje.
De kosten voor de organisatie van de ceremonie, stadswandeling, de bloemen en de kaart passen wel binnen het huidige budget dat hiervoor beschikbaar is. De kosten worden betaald door de unit Burgerzaken vanuit objectnummer 6003004-434300.