Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bonaire

EILANDSBESLUIT VAN ALGEMENE STREKKING van FEB 16 2017 no.5 regelende het gebruik en beheer van dienstauto's en de afhandeling van gevallen waarbij schade is toegebracht aan dienstauto's van het openbaar lichaam Bonaire en het intrekken van het Besluit schade aan dienstauto's (Besluit dienstauto's Bonaire)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBonaire
OrganisatietypeCaribisch openbaar lichaam
Officiële naam regelingEILANDSBESLUIT VAN ALGEMENE STREKKING van FEB 16 2017 no.5 regelende het gebruik en beheer van dienstauto's en de afhandeling van gevallen waarbij schade is toegebracht aan dienstauto's van het openbaar lichaam Bonaire en het intrekken van het Besluit schade aan dienstauto's (Besluit dienstauto's Bonaire)
CiteertitelBesluit dienstauto’s Bonaire
Vastgesteld doorBestuurscollege
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageAB.2017 no.2

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit schade aan dienstauto’s.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 54 van het Rechtspositiebesluit ambtenaren BES

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-02-2017nieuwe regeling

16-02-2017

Ao. 2017, No. 2

Tekst van de regeling

Intitulé

EILANDSBESLUIT VAN ALGEMENE STREKKING van FEB 16 2017 no.5 regelende het gebruik en beheer van dienstauto's en de afhandeling van gevallen waarbij schade is toegebracht aan dienstauto's van het openbaar lichaam Bonaire en het intrekken van het Besluit schade aan dienstauto's (Besluit dienstauto's Bonaire)

HET BESTUURSCOLLEGE VAN HET OPENBAAR LICHAAM BONAIRE:

 

Overwegende:

dat het onder andere wegens het in gebruik nemen van een GPS tracking systeem wenselijk is het gebruik en beheer van dienstauto's nader te regelen;

dat het daarom noodzakelijk is het Besluit schade aan dienstauto's (AB 2002, no. 8) in te trekken en een nieuw besluit vast te stellen;

 

Gelet op:

Artikel 54 Rechtspositiebesluit ambtenaren BES;

 

Gelezen:

het besluit van het bestuurscollege van 25 februari 2014 (archiefnummer 2014001999) en het advies van de afdeling Facilitaire Zaken van 8 december 2016;

 

HEEFT BESLOTEN:

vast te stellen het navolgende eilandsbesluit, van algemene strekking:

Artikel 1 Definities

In dit eilandsbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker : degene die een functie bekleedt bij het openbaar lichaam Bonaire;

  • b.

    dienstauto: een voor werkzaamheden aan de medewerker door het openbaar lichaam Bonaire ter beschikking gesteld vervoermiddel;

  • c.

    directeur: het hoofd van een directie van het openbaar lichaam Bonaire;

  • d.

    afdelingshoofd: het hoofd van een afdeling van het openbaar lichaam Bonaire;

  • e.

    werktijden: de tijden van maandag tot en met donderdag tussen 7:30 uur en 12:00 uur en tussen 13:30 uur en 17:00 uur en op vrijdag tussen 7:30 uur en 12:00 uur en tussen 13:30 uur en 16:30 uur.

Artikel 2 Strekking

Dit eilandsbesluit is van toepassing in die gevallen waarbij dienstauto's van het openbaar lichaam Bonaire worden gebruikt en in die gevallen dat schade is toegebracht aan dienstauto's van het openbaar lichaam Bonaire.

Artikel 3 Verantwoordelijkheden directeur

  • 1.

    De directeur is verantwoordelijk voor het beheer en de monitoring van de onder zijn directie ressorterende dienstauto's.

  • 2.

    De directeur is verantwoordelijk voor het schoon houden van de onder zijn directie ressorterende dienstauto's.

  • 3.

    De directeur neemt passende maatregelen tegen een medewerker van zijn dienst die de regels genoemd in artikel 5 overtreedt.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden afdelingshoofd Facilitaire Zaken

  • 1.

    Het afdelingshoofd Facilitaire Zaken zal alle dienstauto's voorzien en voorzien houden van een GPS tracking systeem. Op het moment van ingebruikname zal het afdelingshoofd Facilitaire Zaken een presentatie over het GPS tracking systeem (laten) geven aan de directeuren en afdelingshoofden.

  • 2.

    Het afdelingshoofd Facilitaire Zaken zal in overleg met de desbetreffende directeur bepalen hoeveel en welke dienstauto's onder welke directie ressorteren.

  • 3.

    Het afdelingshoofd Facilitaire Zaken zal in overleg met de directeur met voorstellen komen voor uitbreiding van het aantal dienstauto's.

  • 4.

    De afdeling Facilitaire Zaken zal alle dienstvoertuigen monitoren bij aankomst en vertrek uit het wagenpark.

  • 5.

    Het afdelingshoofd Facilitaire Zaken is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de dienstauto's.

  • 6.

    Het afdelingshoofd Facilitaire Zaken verstrekt gasolinebonnen en motorolie voor de dienstauto's.

Artikel 5 Verantwoordelijkheden medewerkers

  • 1.

    De dienstauto dient uitsluitend gebruikt te worden voor dienstdoeleinden.

  • 2.

    De dienstauto is buiten werktijden geparkeerd op het parkeerterrein aan de Julio A. Abrahamboulevard 24.

  • 3.

    Behoudens in die gevallen waarbij dit inherent is aan de werkzaamheden mogen medewerkers dienstauto's buiten werktijden niet besturen tenzij hiertoe schriftelijke toestemming van de directeur is verkregen. De directeur verstrekt een kopie van deze schriftelijke toestemming aan het afdelingshoofd Facilitaire Zaken.

  • 4.

    De medewerker die een dienstauto gaat besturen controleert of de auto rijtechnisch in voldoende staat van onderhoud verkeert en controleert daarbij het oliepeil en het waterniveau. Bij het constateren van een mankement informeert de medewerker direct schriftelijk het afdelingshoofd Facilitaire Zaken.

  • 5.

    Het is de medewerker niet toegestaan een ander dan hemzelf de dienstauto te doen of laten besturen behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

  • 6.

    Het is de medewerker die een dienstauto bestuurt verboden daarmee te rijden terwijl hij verkeert onder enige invloed van het gebruik van alcoholhoudende drank of andere bedwelmende middelen .

Artikel 6 schade

  • 1.

    Bij het strijdig handelen met de regels genoemd in artikel 5 door medewerker en het ontstaan van schade aan de dienstauto zal het openbaar lichaam Bonaire de geleden schade op de medewerker verhalen indien de geleden schade het gevolg is van een oorzaak die krachtens de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van de medewerker komt.

  • 2.

    Bij het ontstaan van schade aan de dienstauto terwijl de medewerker niet in strijd met de regels genoemd in artikel 5 handelde zal het openbaar lichaam Bonaire de geleden schade op de medewerker verhalen indien deze het gevolg is van opzet dan wel bewuste roekeloosheid van de medewerker.

  • 3.

    Direct na het ontstaan van de schade aan de dienstauto meldt de medewerker de schade bij de directeur van zijn directie. De directeur stelt het afdelingshoofd Facilitaire Zaken schriftelijk in kennis. De afhandeling van de schade geschiedt conform de regels die door het afdelingshoofd Facilitaire Zaken worden gehanteerd .

  • 4.

    De directeur stelt het bestuurscollege schriftelijk op de hoogte van schade aan de onder zijn directie ressorterende dienstauto's en adviseert het bestuurscollege over de te nemen maatregelen.

Artikel l 7 lntrekking

Het Besluit schade aan dienstauto’s wordt ingetrokken .

Artikel 8 Citeertitel

Dit eilandsbesluit, van algemene strekking wordt aangehaald als Besluit dienstauto’s Bonaire.

Artikel 9 lnwerkingtreding

Dit eilandsbesluit, van algemene strekking , treedt in werking acht dagen na afkondiging .

Aldus vastgesteld op de datum van dit eilandsbesluit en getekend op FEB 16 2017

Het bestuurscollege van het openbaar lichaam Bonaire

de gezaghebber

eilandsecretaris

Dit eilandsbesluit van algemene strekking, is door mij afgekondigd op. FEB 16 2017

De gezaghebber. wnd.