Organisatie | Sociaal |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Drechtsteden |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Drechtsteden |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Juridische datum inwerkingtreding is 20 mei 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2022 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 21-03-2022 |
Hoofdstuk 3 Aanvraag energietoeslag
De aanvraag dient digitaal te worden ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier op de website van de Sociale Dienst Drechtsteden. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.
Aldus besloten in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van 21 maart 2022,
de secretaris, de voorzitter,
drs. D.J. van Maanen, drs. P.J. Heijkoop
Wegens de stijging van de energielasten heeft het kabinet op 10 december 2021 besloten om een eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen mogelijk te maken, uit te voeren door gemeenten. Het gaat daarbij om een richtbedrag van 800 euro per alleenstaande of gezin.
Gemeenten kunnen deze energietoeslag verstrekken via de categoriale bijzondere bijstand. Anders dan bij de verstrekking via de individuele bijzondere bestand behoeven gemeenten dan niet vast te stellen dat het huishouden ook daadwerkelijk is geconfronteerd met een sterk gestegen energierekening en dat het huishouden deze sterk gestegen energierekening financieel niet kan dragen. Verstrekking via de categoriale bijzondere bijstand is daarmee aanzienlijk minder complex en arbeidsintensief. Het kabinet heeft gekozen voor deze meer generieke oplossing omdat de doelgroep van de energietoeslag dermate groot is dat het niet uitvoerbaar is om al deze huishoudens via het maatwerk van de individuele bijzondere bijstand financiële ondersteuning te bieden.
Om de categoriale bijzondere bijstand en ambtshalve toekenning mogelijk te maken was een wetswijziging nodig (artikel 35 Participatiewet).
Gemeenten krijgen daarnaast de bevoegdheid om de eenmalige energietoeslag ambtshalve te verstrekken, dus zonder schriftelijke aanvraag. Op deze wijze kunnen gemeenten een relatief groot deel van de doelgroep snel bedienen zonder dat de betrokkenen hier iets voor behoeven te doen. Het kan daarbij gaan om bijstandsgerechtigden, maar ook om andere huishoudens met een laag inkomen waarvan de getoetste inkomensgegevens bij de gemeente bekend zijn, bijvoorbeeld in het kader van de bijzondere bijstand of het gemeentelijk minimabeleid. Huishoudens met een laag inkomen aan wie de energietoeslag niet ambtshalve kan worden toegekend, kunnen via een aanvraag bij de gemeente in aanmerking komen voor de tegemoetkoming.
De eenmalige energietoeslag is bedoeld voor huishoudens met een laag inkomen. Gemeenten hebben de bevoegdheid om zelf nader invulling te geven aan wat onder een “laag inkomen” moet worden verstaan. Gemeenten behoeven geen rekening te houden met de vermogenspositie van huishoudens.
Begrippen die in onderhavige regeling worden gebruikt hebben dezelfde betekening als in de wet. Daarom worden bepaalde begrippen niet opnieuw gedefinieerd. Waar bepaalde begrippen wel nadere definiëring behoeven zijn deze opgenomen in dit artikel.
Artikel 2Doelgroep en voorwaarden
De doelgroep van de eenmalige energietoeslag is de alleenstaande of het gezin met een inkomen op of net boven het sociaal minimum ('laag inkomen') waarop de uitsluitingsgronden niet van toepassing zijn. De inwoners met een laag inkomen zijn: de groepen genoemd in artikel 4, eerste lid, die de energietoeslag ambtshalve ontvangen, en de groep met een inkomen tot 130 procent van het wettelijk sociaal minimum die een aanvraag kan indienen zoals bepaald in artikel 5 en 6.
Conform landelijke richtlijnen wordt het vermogen van alleenstaanden of gezinnen niet in aanmerking genomen. De regeling is hiermee veel beter uitvoerbaar, omdat vermogensvaststelling complex en tijdrovend is. Een ander voordeel is dat er dan geen vermogenstoets hoeft plaats te vinden bij de IOAW, IOAZ en Bbz 2004, waardoor deze regelingen ook meegenomen kunnen worden bij de ambtshalve verlening van de energietoeslag.
In lid 5 worden de groepen opgesomd die zijn uitgesloten van het recht op de eenmalige energietoeslag. Deze opsomming is niet cumulatief. Het zijn groepen waarvan vaststaat dat zij geen energierekening hebben, zoals personen die in een inrichting verblijven of zijn ingeschreven als ingezetene met enkel een briefadres in de basisregistratie personen.
Artikel 3Hoogte van de energietoeslag
De hoogte van de energietoeslag is vastgesteld op een bedrag van 800 euro per alleenstaande of gezin met een inkomen tot 120 procent van het Wettelijk sociaal minimum. Bij een inkomen vanaf 120 procent WSM maar lager dan 130 procent WSM bedraagt de energietoeslag € 600 per alleenstaande of gezin.
Uit artikel 35, vijfde lid, van de Participatiewet volgt dat de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan worden vastgesteld en verstrekt, dus zonder schriftelijke aanvraag. De bedoeling is dat op deze manier zoveel mogelijk huishoudens worden bereikt. De doelgroep aan wie ambtshalve kan worden vastgesteld zijn de alleenstaanden en gezinnen van wie de inkomensgegevens al bekend zijn door een lopende of recente uitkering op grond van een van de opgesomde regelingen. Denk hierbij aan een alleenstaande die in december 2021 bijzondere bijstand heeft ontvangen en waarbij het inkomen dus reeds recentelijk vastgesteld is. Van de alleenstaanden of gezinnen die in de genoemde periode een uitkering hebben ontvangen op grond van een van de genoemde regelingen staat vast dat sprake is van een laag inkomen (behoudens uitzonderingen zoals fraude). De uitsluitingsgronden zoals genoemd in artikel 2 lid 5 van deze beleidsregels zijn van toepassing.
Huishoudens aan wie de energietoeslag niet ambtshalve wordt toegekend, kunnen via een aanvraag in aanmerking komen voor de energietoeslag. Hiervoor wordt een digitaal aanvraagformulier beschikbaar gesteld, waarbij de minimaal noodzakelijke gegevens en bewijsstukken moeten worden ingeleverd. Een aanvraag voor de energietoeslag kan tot 1 november 2022 worden ingediend.
Om te voorkomen dat de bijstand ten onrechte wordt verstrekt, heeft de aanvrager op grond van artikel 17, eerste lid, van de Participatiewet de verplichting om op verzoek of onmiddellijk uit eigen beweging melding te doen van alle feiten en omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het recht op bijstand. Op grond van artikel 17, tweede lid, van de Participatiewet, is de bijstandsgerechtigde verplicht om desgevraagd medewerking te verlenen aan controles of is voldaan aan de inlichtingenplicht en aan onderzoek naar mogelijke fraude.
Bij twijfel over de juistheid van de bij de aanvraag aangeleverde gegevens kan worden besloten nadere bewijsstukken op te vragen alvorens over te gaan tot toekenning van bijstand. Daarnaast kan het college op grond van artikel 53a, zesde lid, van de Participatiewet onderzoek instellen, ook indien de bijstand al is verleend, naar de juistheid van de gegevens. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft kan worden besloten tot herziening of intrekking van de bijstand.
De aanvrager komt in aanmerking voor de energietoeslag als het inkomen lager is dan 130 procent van het Wettelijk sociaal minimum. Het inkomen van de laatste gehele kalendermaand voor datum aanvraag wordt in aanmerking genomen.
Bij zelfstandigen geldt voor de energietoeslag het netto-inkomen uit bedrijf of beroep. Samengevat betekent dit dat de netto-beloning wordt vastgesteld door van de inkomsten uit gewerkte uren en verkochte producten (exclusief btw) de directe en indirecte zakelijke kosten en het forfaitair belastingpercentage af te trekken. Doorgaans is nog niet bekend wat de omzet wordt en moet het netto-inkomen voor de peilmaand worden ingeschat door de zelfstandige. Mochten daar later wijzigingen in zijn, bijvoorbeeld omdat zelfstandige meer gaat verdienen, dan moet dat worden doorgegeven. Het inkomen wordt toegerekend aan de maand waarin de werkzaamheden zijn verricht, ook als er pas later voor betaald wordt.