Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2022 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken gemeente Heeze-Leende 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2020.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-05-2022 | nieuwe regeling | 09-05-2022 |
De raad van de gemeente Heeze-Leende;
gezien de gepresenteerde wijzigingsvoorstellen van de raadswerkgroep vergaderstelsel d.d. 6-12-2021;
gezien het advies van het presidium d.d. 2 mei 2022;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
gelet op de Tijdelijke Wet digitale beraadslaging en besluitvorming
Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2022
Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
digitale vergadering: vergadering, waarbij de raadsleden en anderen niet in fysieke zin samen zijn in de raadzaal van het gemeentehuis, maar via video-conference met elkaar informatie vergaren en burgers in staat stellen informatie te geven, opvattingen te uiten of vragen te stellen omtrent geagendeerde onderwerpen;
Hoofdstuk 2: Instelling, functies en samenstelling
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Bij een video-conference maakt eenieder aan het begin van de vergadering kenbaar te willen deelnemen aan de digitale vergadering. Dit kenbaar maken geschiedt zowel zichtbaar als hoorbaar. De vermelding wordt door de griffie via de presentatielijst vastgelegd en na de vergadering ondertekend door de voorzitter en de griffier. Fracties geven vooraf aan de griffie door wie namens de fractie bij welk onderwerp het woord gaat voeren.
Hoofdstuk 3: De rondetafelgesprekken
Paragraaf 1 Frequentie, tijdstip en voorbereiding van het rondetafelgesprek
Wanneer het presidium kiest voor een zogenaamde digitale vergadering, zijn de voorzitter en de griffier wel fysiek aanwezig in de raadzaal en kunnen de overige deelnemers op een door henzelf gekozen locatie via video-conference deelnemen aan de vergadering. Zogenaamde insprekers worden verzocht om in eerste aanleg de inbreng schriftelijk of via video-boodschap vooraf in te brengen en anders zijn zij eveneens in de raadzaal alleen dan aanwezig op het moment dat de voorzitter daarvoor de gelegenheid biedt;
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de uitnodiging voor eenieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Van de terinzagelegging wordt melding gemaakt in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 13. Indien na het verzenden van de schriftelijke uitnodiging stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractievertegenwoordigers en, zo mogelijk, in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde van het rondetafelgesprek
Artikel 15 Wisseling raadsleden en fractievertegenwoordigers
Tijdens een rondetafelgesprek kan bij meerdere agendapunten op verzoek gewisseld worden van raadsleden en fractievertegenwoordigers.
Artikel 17 Afronding bespreking onderwerpen
Iedere fractie maakt kenbaar aan het eind van de bespreking in hoeverre het besproken stuk als hamerstuk (direct geagendeerd voor het besluitvormende deel van de raadsvergadering) of als bespreekstuk (agenderen voor het opiniërend deel van de raadsvergadering) wordt doorgesluisd. Wanneer 1 of meerdere fracties aangeven dat het als bespreek-stuk dient te worden aangemerkt, wordt zulks ook als zodanig geagendeerd voor het opiniërend deel van de raadsvergadering en start de bespreking van dat onderwerp ook bij die fractie(s) die het als bespreekstuk hebben beoordeeld;
Door een vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders kan – eventueel ook na kenbaarheid door de meerderheid van de vergadering - na bespreking van het onderwerp worden aangekondigd dat een nota van wijzigingen c.q. een memorie van toelichting zal worden opgesteld, welk stuk dan onderdeel gaat uitmaken van de beraadslaging in de eerstvolgende raadsvergadering waarop het onderwerp weer wordt geagendeerd;