Organisatie | Sociaal |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening openbaar Lichaam Sociaal |
Citeertitel | Organisatieverordening Openbaar Lichaam Sociaal |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeenschappelijke Regeling Sociaal
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-05-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 17-01-2022 |
Het Dagelijks Bestuur GR Sociaal
gelezen het voorstel van de secretaris;
overwegende dat het gewenst is regels vast te stellen met betrekking tot de inrichting en het functioneren van de ambtelijke organisatie;
gelet op artikel 23 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal;
Hoofdstuk 1 Structuur van de ambtelijke organisatie
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 4 Sociale Dienst Drechtsteden
De SDD voert alle wettelijke taken en bevoegdheden uit die door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling Sociaal zijn gedelegeerd en alle wettelijke en niet wettelijke taken die door de deelnemende gemeenten en andere organisaties aan de gemeenschappelijke regeling Sociaal zijn gemandateerd, een en ander op het gebied van sociaaleconomische versterking, sociaal domein en sociale werkvoorziening, schuldhulpverlening en lijkbezorging.
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie in relatie tot de bestuursorganen
Hoofdstuk 3 Taken en werkwijze
Artikel 8 Coördinatie van beleid
De Secretaris stelt, na overleg met Dagelijks Bestuur, de jaarplannen voor de Organisatorische eenheden vast waarin de onder verantwoordelijkheid van de MT leden jaarlijks te bereiken resultaten worden vastgelegd. De MT leden zijn verantwoordelijk voor de realisatie van hun jaarplan, binnen de Managementkaders.
Indien bij de bespreking als in het vierde lid bedoeld belangrijke knelpunten of tekortkomingen worden gesignaleerd, stelt het MT of, bij het ontbreken van overeenstemming daarover, de Secretaris, een verbeterprogramma vast of wordt aan het Dagelijks Bestuur voorgesteld het meerjarenbeleid tussentijds aan te passen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 januari 2022.
drs. D.J. van Maanen, drs. P.J. Heijkoop
secretaris, voorzitter
Bijlage 1 Organisatiestructuur en taken van de Sociale Dienst Drechtsteden
De dienstverlening aan burgers vindt plaats in een front- en backoffice. In de frontoffices werk en inkomen en zorg worden besluiten over aanvragen en inzet van instrumenten zo dicht mogelijk bij en rondom de inwoner georganiseerd. In de backoffice wordt de geboden dienstverlening financieel-administratief verwerkt. Daarnaast voert de backoffice voorbereidende en ondersteunende werkzaamheden voor de frontoffice uit. De medewerkers in het primaire proces en management worden ondersteund door het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering & Ontwikkeling.
Onder eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur is de uitvoering in de volgende organisatie-eenheden belegd:
Iedere Organisatorische eenheid wordt aangestuurd door een lid van het managementteam. De algemeen directeur wordt ondersteund door een kleine sectie directieondersteuning.
In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen welke wettelijke taken de Sociale Dienst Drechtsteden uitvoert (artikel 5). De werkzaamheden die door de dienst worden uitgevoerd, vloeien voort uit deze taken.
De frontoffice werk en inkomen bestaat uit verschillende afdelingen en teams die gezamenlijk werken aan het ondersteunen van de doelgroep bij het creëren van bestaanszekerheid, het participeren in de maatschappij en het ontwikkelen naar werk. Ook werkgevers behoren hierbij tot de doelgroep van de dienstverlening, waarbij de afdeling Werkgeversservicepunt Baanbrekend Drechtsteden voor hen als aanspreekpunt dient. De consulent sociaal domein treedt op als contactpersoon van de inwoner en neemt besluiten over hetgeen nodig is voor de inwoner.
Meer specifiek voert de frontoffice werk en inkomen de volgende werkzaamheden uit:
De frontoffice zorg biedt inwoners ondersteuning bij medische en lichamelijke beperkingen en biedt informatie en advies. Daarnaast worden inwoners ondersteuning geboden bij problematische schulden. Ook preventieve activiteiten om schulden te voorkomen en nazorg horen hierbij. In de frontoffice zorg zijn eveneens de klantcontacten voor de gehele dienst ondergebracht (klantenservice).
De werkzaamheden op het gebied van maatschappelijke ondersteuning zijn:
De werkzaamheden op het gebied van budgetadvies en schuldhulpverlening zijn:
De werkzaamheden op het gebied van klantenservice zijn:
De werkzaamheden op het gebied van beschermingsbewind zijn:
De backoffice voert ten behoeve van het primaire proces financieel-administratieve en ondersteunende werkzaamheden uit. Concreet gaat het om de volgende werkzaamheden:
Bedrijfsvoering & Ontwikkeling
In deze organisatorische eenheid is de staf van de dienst belegd. De concerncontroller is een opzichzelfstaande rol, belegd bij een MT Lid. Het hoofd van het onderdeel Middelen is de plaatsvervangend concerncontroller van de SDD.
De middelenfuncties, waaronder onder meer wordt begrepen contractmanagement, contractbeheer, planning & control, financiële administratie en rechtmatigheidsonderzoek, spelen een belangrijke rol in de bedrijfsvoerings- en begrotingscyclus.
Voor de middelenfuncties heeft de organisatorische eenheid Bedrijfsvoering & Ontwikkeling de volgende taken:
De teams die zich bezig houden met beleidsontwikkeling en -implementatie, procesmanagement, kwaliteit, informatisering & automatisering, informatiemanagement, informatiebeveiliging, projectmanagement, communicatie, bezwaar & beroep, privacy, HR, secretariaat en juridische control werken eenheidoverstijgend op diverse taakgebieden.
Op deze gebieden voert de Organisatorische eenheid Bedrijfsvoering & Ontwikkeling de volgende werkzaamheden uit:
De Secretaris wordt ondersteund door een kleine sectie Directieondersteuning. In deze sectie worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd: