Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze regeling verstaat onder:
- a.
Algemeen directeur: de secretaris zoals bedoeld in artikel 103 van de Gemeentewet, een als zodanig benoemde functionaris, belast met de aansturing van de organisatie van Haaksbergen;
- b.
Bestuursopdracht: een initiatief van het college, waarbij zij een kader/kaders stellen voor het ambtelijk apparaat bij het ontwikkelen van beleid;
- c.
Burgemeester: de burgemeester van Haaksbergen;
- d.
Concerncontroller: een als zodanig benoemde functionaris die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de controlefunctie;
- e.
College: het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen;
- f.
Controlefunctie: het geheel aan maatregelen en activiteiten gericht op het identificeren, prioriteren analyseren en beheersen van risico’s die de doeltreffendheid en rechtmatigheid van de organisatie kunnen bedreigen;
- g.
Directieplan: jaarlijks vast te stellen plan, waarin de uit te voeren activiteiten in de organisatie worden beschreven;
- h.
Functieboek: een besluit met een beschrijving van in de organisatie voorziene functies waarin onder meer de generieke taken zijn opgenomen die tot deze functies worden gerekend;
- i.
Hiërarchische leiding: het uitvoeren van personeelsbeleid, waartoe behoort het beoordelen, begeleiden en selecteren van medewerkers;
- j.
Managementteam: een organisatorische eenheid bestaande uit de algemeen directeur, de programmamanager(s), de teammanager(s) en de concerncontroller;
- k.
Medewerkers: degenen die werkzaam zijn ten behoeve van de Gemeente Haaksbergen;
- l.
Portefeuillehouder: het primair verantwoordelijke lid van het college voor een bepaald onderdeel van het beleid;
- m.
Programma: geheel van samenhangende projecten en activiteiten die gecoördineerd worden uitgevoerd, gericht op het bereiken van het door het college te bepalen gezamenlijke doel;
- n.
Programmamanager: een als zodanig benoemde functionaris, belast met de voorbereiding, begeleiding en/of de uitvoering van programma’s en hiërarchische leiding van door de algemeen directeur aan te wijzen medewerkers;
- o.
Raad: de gemeenteraad van Haaksbergen;
- p.
Team: een functioneel verband binnen de organisatie met een samenhangend takenpakket of belast met de uitvoering van gelijksoortige processen.
- q.
Teammanager: één als zodanig benoemde functionaris die hiërarchisch leidinggeeft aan één of meerdere teams;
- r.
Teamplan: jaarlijks vast te stellen plan, waarin de uit te voeren activiteiten in het team worden weergegeven.
Artikel 2 Structuur organisatie
De ambtelijke organisatie bestaat uit de algemeen directeur, het managementteam, bestuursadvisering, bestuur- en managementondersteuning en de volgende teams:
- •
- •
- •
- •
Team Omgeving & Ontwikkeling;
- •
Team Leefbaarheid, Economie & Duurzaamheid;
- •
- •
- •
Team Veiligheid, Toezicht & Openbare Orde;
- •
Team Concernondersteuning.
Hoofdstuk 3 Verhoudingen met het bestuursorgaan
Artikel 8 Informatie en advies
Een verzoek van een raadslid of commissielid om informatie wordt behandeld overeenkomstig hetgeen ter zake door de raad bij verordening ex artikel 33 Gemeentewet is bepaald.
Artikel 9 Ambtelijke bijstand
Een verzoek aan een raadslid om advies of ambtelijke bijstand wordt behandeld overeenkomstig hetgeen ter zake door de raad bij verordening ex artikel 33 Gemeentewet is bepaald.
Artikel 10 Reguliere gegevensverstrekking
- 1.
De organisatieonderdelen verstrekken aan de algemeen directeur alle gegevens die hij/zij nodig heeft ten behoeve van het algemeen beheer van de organisatie.
- 2.
De algemeen directeur kan betreffende aard, inhoud, vorm en/of frequentie van deze gegevensverstrekking algemene en bijzondere aanwijzingen geven.
Artikel 11 Inlichtingen
De algemeen directeur en het college en de afzonderlijke leden daarvan zijn bevoegd bij alle medewerkers inlichtingen in te winnen
Artikel 12 Portefeuillehoudersoverleg
- 1.
De portefeuillehouder voert met enig regelmaat overleg met een bij zijn portefeuille betrokken teammanager, concerncontroller dan wel programmamanager over:
- a.
het voorbereiden van zaken die op korte termijn voor een besluit in aanmerking komen;
- b.
de voortgang en planning van werkzaamheden van het programma of team;
- c.
het bespreken van nieuwe aangelegenheden betreffende de portefeuille.
- 2.
Op verzoek van de portefouillehouder, teammanager, concerncontroller dan wel programmamanager kan een medewerker aansluiten bij het portefeuillehoudersoverleg.
- 3.
Indien een aangelegenheid tot de portefeuille van meerdere portefeuillehouders behoort, wordt deze aangelegenheid zo mogelijk in verenigd overleg besproken.
Artikel 13
Met enig regelmaat vindt een strategisch beraad plaats tussen het college en het managementteam. In dit strategisch beraad komen met name beleidsontwikkelingen en vraagstukken die een beleidsrelevantie op lange termijn hebben aan de orde. Actiepunten die uit het beraad voortvloeien, worden schriftelijk vastgelegd.
Artikel 14
Het college draagt er bij het verlenen van (onder)mandaat zorg voor dat dit mandaat en de omvang daarvan eenduidig en voor een ieder gemakkelijk kenbaar is.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Artikel 16 Vervanging
- 1.
De algemeen directeur wordt bij afwezigheid vervangen door de aangewezen 1e loco-secretaris. Bij afwezigheid van de algemeen directeur en de 1e loco-secretaris, is de 2e loco-secretaris de vervanger enzovoorts, enzovoorts.
- 2.
De programmamanager wordt bij afwezigheid vervangen op door het managementteam te bepalen wijze.
- 3.
De teammanagers vervangen elkaar onderling op door het managementteam te bepalen wijze.
- 4.
De concerncontroller wordt bij afwezigheid vervangen op door het managementteam te bepalen wijze.
Artikel 17 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de algemeen directeur.
Artikel 18 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 19 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als Organisatieregeling Haaksbergen.