Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woerden

Besluit van de raad van Woerden houdende een Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie (Verordening inzake instelling en organisatie raadsgriffie 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoerden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van Woerden houdende een Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie (Verordening inzake instelling en organisatie raadsgriffie 2022)
CiteertitelVerordening inzake instelling en organisatie raadsgriffie 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

datum inwerkingtreding wijkt af van het besluit. Deze regeling komt in de plaats van de Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 147a, eerste lid, van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-05-2022nieuwe regeling

30-03-2022

gmb-2022-216690

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van Woerden houdende een Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie (Verordening inzake instelling en organisatie raadsgriffie 2022)

 

De raad van de gemeente Woerden;

 

gelezen het voorstel d.d. 22 maart 2022 van:

- De werkgeverscommissie

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

 

Gemeentelijke verordeningen worden conform art. 147, eerste lid door de raad vastgesteld voor zover de bevoegdheid daartoe niet bij de wet of door de raad krachtens de wet aan het college of de burgemeester is toegekend en een lid van de raad kan conform art. 147a, eerste lid een voorstel voor een verordening of een ander voorstel ter behandeling in de raad indienen;

 

b e s l u i t:

 

(1. de Verordening op de werkgeverscommissie Woerden 2022 vast te stellen;)

 

2. de Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie in te trekken en de “Verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie 2022” vast te stellen.

 

Artikel 1 Instelling raadsgriffie

Ter uitvoering van het bepaalde in de Gemeentewet in artikel 107e wordt de raadsgriffie, verder te noemen griffie, ingesteld.

Artikel 2 Griffier

Aan het hoofd van de griffie staat de griffier, als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.

Artikel 3 Vervanging

  • 1.

    De gemeenteraad benoemt, schorst of ontslaat , op voordracht van de griffier, één of meerdere medewerkers van de griffie als plaatsvervangend griffier.

  • 2.

    De raad stelt, op voorstel van de griffier, een volgorde van vervanging van de griffier door de plaatsvervangend griffiers vast.

Artikel 4 Medewerkers griffie

Ter ondersteuning van de werkzaamheden van de griffier kan de raad een arbeidsovereenkomst aangaan met medewerkers van de griffie .

Artikel 5 Aanwijzing

  • 1.

    Aanwijzing, overplaatsing, schorsing of ontslag van de griffier geschiedt door de raad op voordracht van het presidium.

  • 2.

    Aanwijzing, overplaatsing, schorsing of ontslag van de medewerkers van de griffie geschiedt door de raad op voordracht van de griffier.

Artikel 6 Arbeidsvoorwaarden

Op de griffier en de overige medewerkers van de griffie zijn de lokale rechtspositieregelingen en daaraan verbonden nadere regelingen, alsmede de toekomstige wijzigingen daarin, van toepassing.

Artikel 7 Uitvoering lokale rechtspositieregelingen

  • 1.

    Aan de werkgeverscommissie wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het uitvoeren van de CAR-UWO, van de lokale rechtspositieregelingen en daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de griffier met uitzondering van:

    • a.

      het nemen van besluiten met betrekking tot de aanwijzing, overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier;

    • b.

      het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de griffier;

    • c.

      het verlenen van de vakantie en verlof aan de griffier;

    • d.

      het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier.

  • 2.

    Aan de griffier wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het uitvoeren van de CAR-UWO, van de lokale rechtspositieregelingen en daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de overige medewerkers van de griffie met uitzondering van:

    • a.

      het nemen van besluiten met betrekking tot de aanwijzing, overplaatsing, schorsing of het ontslag van de overige medewerkers van de griffie;

    • b.

      het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de overige medewerkers van de griffie;

  • 3.

    Aan de werkgeverscommissie wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het vaststellen van de functiebeschrijvingen en de functiewaarderingen van de griffier en de overige medewerkers van de griffie.

Artikel 8 Medezeggenschap

De griffier en de overige medewerkers van de griffie worden in verband met de toepassing van de Wet op de Ondernemingsraden voor de gemeente Woerden aangemerkt als in de onderneming werkzame personen.

Artikel 9 Instructie griffier

In een afzonderlijke, door de raad vast te stellen, instructie worden nadere regels gegeven ten aanzien van de taken en de bevoegdheden van de griffier.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 31 maart 2022.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening inzake instelling en organisatie raadsgriffie”.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 maart 2022,

De griffier, De voorzitter,

drs. M.J.W. Tobeas V.J.H. Molkenboer