Organisatie | Oisterwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening afvoer hemelwater en grondwater 2022 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | waterbeheer |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2022 | verordening afvoer hemelwater en grondwater | 21-04-2022 | 22-84 |
De raad van de gemeente Oisterwijk;
gelezen het voorstel d.d. 22 februari 2022 van burgemeester en wethouders;
afdeling Ruimte raadsvoorstel nr. 22-84
gelet op artikel 10.32a van de Wet milieubeheer en artikel 154 van de Gemeentewet;
dat in de artikelen 3.5 en 3.6 van de Waterwet aan de gemeente zorgplichten zijn opgedragen voor de verwerking van hemelwater en het voorkomen van nadelige gevolgen van de grondwaterstand;
dat artikel 10.32a van de Wet milieubeheer de gemeenteraad de bevoegdheid biedt bij verordening regels te stellen over het brengen van afvloeiend hemelwater of grondwater op of in de bodem of in een gemeentelijk rioolstelsel en over het beëindigen van het lozen van afvloeiend hemelwater en grondwater in de openbare vuilwaterriolering;
dat het gewenst is gebruik te maken van de mogelijkheid het afvloeiend hemelwater en het grondwater in een bepaald gebied binnen een vooraf te bepalen termijn niet meer te doen afvloeien in een openbaar vuilwaterriool.
dat de verordeningsbevoegdheid van artikel 10.32a van de Wet milieubeheer de gemeente de mogelijkheid biedt het afkoppelen van hemelwater en grondwater van een openbaar vuilwaterriool af te dwingen, mits dit in redelijkheid van de lozer kan worden gevergd.
de verordening afvoer hemelwater en grondwater 2022 vast te stellen
De eigenaar van een perceel heeft na omgevingsvergunning-plichtige bouwactiviteiten of na aanbrengen van water afvoerende verharding de verplichting al het hemelwater dat op betreffend perceel valt op eigen terrein te verwerken. De eigenaar heeft daarbij vrije keuze in de toe te passen voorziening(en) waarbij het volgende geldt:
De beheerder kan ontheffing verlenen van de eisen, bedoeld in artikel 4 en/of 5, indien
van de eigenaar van het nieuwe bouwwerk of het nieuwe verhard oppervlak redelijkerwijs een te grote inspanning wordt geëist in verhouding tot het doel van het verbod en,
het ontvangen van het hemelwater door de gemeente redelijkerwijs technisch en hydrologisch haalbaar is en,
er nog wel voldaan wordt aan de voorwaarden van het waterschap.
Ontheffing kan geheel, ten dele of met vervangende lagere eisen worden gegeven.
De gemeente is niet gehouden tot feitelijke overname van de zorgplicht voor grond- en/of hemelwater voordat de rechthebbende zich door betaling van de kosten voor de overname van het grond- en/of hemelwater akkoord heeft verklaard met de in artikel 6 genoemde kosten.
De aanvraag van een ontheffing als bedoeld in dit artikel dient tegelijk met de aanvraag van een omgevingsvergunning bouwen of omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, ingediend te worden.
Aan de ontheffing van de verplichting wordt een financiële bijdrage gekoppeld als de beheerder de zorgplicht voor het hemelwater overneemt. Burgemeester en wethouders stellen bij de verlening van de ontheffing de kosten voor het overnemen van de zorgplicht voor grond- en/of hemelwater vast aan de hand van voorcalculatie.
Aan de ontheffing worden kosten verbonden. Het tekort aan verwerkings- en bergingscapaciteit in 1 uur (m3) wordt vermenigvuldigd met het percentage van de bergingsverplichting dat niet gerealiseerd wordt en vermenigvuldigd met het tarief voor afkoop bergings- en verwerkingsverplichting hemelwater per m3. Dit bedrag wordt jaarlijks opgenomen in de legesverordening.
Overtreding van het bepaalde in deze verordening en de daarbij gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.
Met het toezicht op de naleving van de bepalingen bij of krachtens deze verordening gesteld zijn belast de bij besluit van het college aan te wijzen personen of groep van personen. als bedoeld in artikel 5.11 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oisterwijk op
21 april 2022
de griffier, de voorzitter,
Door klimaatverandering worden droogteperioden langer en buien heviger. Daarom dient er voldoende bergings- en verwerkingscapaciteit te zijn van hemelwater.
Het anders dan afvoeren via de riolering omgaan met hemelwater is nodig om
de riolering in de toekomst niet te overbelasten tijdens hevige regenbuien
om de grondwaterstanden aan te vullen en in stand te houden.
In deze verordening worden drie situaties geschetst:
percelen waar omgevingsvergunning-plichtige bouwactiviteiten worden uitgevoerd of waar water afvoerende verharding wordt aangebracht. (Hoofdstuk 3). Hier wordt 100% van het verhard oppervlak tot 60mm op eigen terrein verwerkt.
aar voor berging of afvoer van hemelwater een gemeentelijke voorziening aanwezig is. (Hoofdstuk 4). Hier wordt minimaal 40% van het verhard oppervlak afgevoerd naar de gemeentelijke voorziening. Tenzij voorgaande (hoofdstuk 3) van toepassing is.
het gebied waar de gemeentelijke riolering is uitgevoerd door middel van drukriolering. (Hoofdstuk 5). De afvoer van hemelwater via de gemeentelijke drukriolering is ten alle tijden niet toegestaan geweest.
In alle overige bestaande situaties is deze verordening niet van toepassing, totdat de situatie gewijzigd wordt. Hiermee worden natuurlijke momenten aangegrepen om de verwerking van het hemelwater aan te passen aan het veranderende klimaat.
Voor de lozing van het (overtollige) hemel- en/of grondwater op gemeentelijke voorziening wordt door de beheerder de volgende voorkeursvolgorde gehanteerd:
Op niet afvoerende sloot (berging en infiltratie)
Op afvoerende sloot; (evt. toestemming waterschap)
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Deze verordening is niet van toepassing op de openbare ruimte in beheer bij de gemeente, provincie, het waterschap of het rijk. Deze partijen hoeven geen ontheffing aan te vragen. Binnen projectontwikkelingen zijn ontwikkelaars en gemeente wel hieraan gehouden. Dit telt ook voor de verhardingen die openbaar worden.
Voor het aanbrengen van verhardingen wordt een onderscheid gemaakt tussen naar borders afwaterende verharding en water afvoerende verharding om te voorkomen dat voor iedere terrasaanleg of tuinaanpassing een verplichting wordt opgelegd. Door het waterschap wordt hierin ten tijde van vaststelling van deze verordening een ondergrens gehanteerd van 500 m2.
Artikel 5 Eisen na omgevingsvergunning-plichtige bouwactiviteiten of aanbrengen water afvoerende verharding
Met een berekening dient men aan te tonen dat de eigen voorziening voldoet aan:
verwerking of berging van 60mm in 1 uur tijd. De verwerking kan berekend worden door het horizontale oppervlak (m2) te vermenigvuldigen met 0,5 (wegens dicht slibben bodem) te vermenigvuldigen met de k-waarde (waterdoorlatendheid van de bodem per 24 uur) en te delen door 24. De berging kan bepaald worden door de inhoud van de voorziening boven gemiddelde hoogste grondwaterstand tot het maximale waterpeil te berekenen.
Verwerking van geborgen hemelwater binnen 48 uren. De verwerking kan berekend worden door het horizontale oppervlak (m2) te vermenigvuldigen met 0,5 (wegens dicht slibben bodem) te vermenigvuldigen met de k-waarde (waterdoorlatendheid van de bodem per 24 uur,) en te vermenigvuldigen met 2. (per 24 uur x 2 = per 48 uur)
Indien oppervlakkige lozing technisch niet mogelijk, mag lozing van overtollig hemelwater ook ondergronds, bijvoorbeeld door put met deksel op perceelgrens.
Artikel 8 Eisen waar een gemeentelijke voorziening voor berging of afvoer van hemelwater aanwezig is
Na aanleg van gemeentelijke voorziening voor berging of afvoer van hemelwater wordt van directe aanwonende bewoners geacht dat zij de hemelwaterafvoer aan de voorgevel en voortuin lozen op de gemeentelijke voorziening. Gestreefd wordt om ook de hemelwater afvoer aan de achterzijde inclusief schuur te lozen op gemeentelijke voorziening, maar dit is technisch niet altijd reëel. Van dit principe is 40% afgeleid.
Artikel 10 Technische eisen gemeentelijke riolering door middel van drukriolering
Het lozen van hemelwater op drukriolering zorgt bij hevige regenval ervoor dat de drukriolering onvoldoende capaciteit heeft om het water te verpompen (overbelast). Er kan dan wateroverlast ontstaan. Dit is onder andere van toepassing op buitengebieden, Europalaan / Hondsbergselaan te Oisterwijk en De Noenes te Haaren. Vooraf aan ingang van deze verordening is het al niet toegestaan. Daarom is er geen overgangstermijn van toepassing.
Artikel 11, Verbod op lozen van grondwater
Voor het droog houden van een ontgraving kan tijdelijk de grondwaterstand worden verlaagd. Het opgepompte (grond-)water bevat vaak gebiedseigen stoffen. Infiltratie in de bodem in de directe nabijheid heeft de sterke voorkeur. Afhankelijk van het debiet en omvang van de riolering kan het ook de riolering overbelasten. Als noodgedwongen toch water geloosd wordt, is registratie van hoeveelheden verplicht. Voor het lozen op een gemeentelijke voorziening wordt een vergoeding doorberekend. Zolang in de legesverordening hierover niets is opgenomen bedraagt deze € 0,10 / m3
Besluiten door de beheerder tot afwijkingen van deze verordening worden schriftelijk vastgelegd tussen perceeleigenaar en beheerder.