Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL TERRASSEN GEMEENTE DRONTEN |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2014 | Beleidsregels | 01-04-2014 |
2.1 vastgesteld aanvraagformulier
Een aanvraag wordt ingediend doormiddel van een door de burgemeester vastgesteld aanvraagformulier;
In geval van (weg)werkzaamheden, herinrichting van de openbare weg, het vernieuwen van kabels- en/of leidingen etc. of ten gevolge van evenementen, wordt het terras of het noodzakelijke gedeelte daarvan, op eerste aanzegging onverwijld verwijderd of aangepast, zonder dat de exploitant daaraan enig recht op schadevergoeding kan ontlenen. De aanzegging wordt indien mogelijk ruim van te voren schriftelijk gedaan. In geval van een spoedeisend karakter als gevolg van een calamiteit, zal dit mondeling worden aangezegd. Heeft de situatie een langdurig of permanent karakter, dan kan de verleende terrasvergunning hierop worden aangepast.
In afwijking van artikel 2:29 van de Apv, zal de openingstijd van het terras zijn tussen 07.00 uur in de ochtend en 23.00 uur in de avond, tenzij in de vergunning anders is bepaald. Met betrekking tot de openingstijden van een terras wordt aansluiting gezocht bij de openingstijden van het horecabedrijf waar het terras toe behoort. Heeft een bedrijf een andere openingstijd na 07.00 uur en een sluitingstijd eerder dan 23.00 uur, zoals bijvoorbeeld de sluitingstijden genoemd in de Winkeltijdenwet, dan gelden die openings- en sluitingstijden tevens voor het terras.
4.2 Afmetingen en plaatsing van het terras
Terrassen die zijn gelegen voor een horecabedrijf zijn niet breder dan het pand van waaruit de horecabedrijf wordt geëxploiteerd, tenzij hierop in het vigerende bestemmingsplan een uitzondering is gemaakt. Tevens kunnen uitzonderingen gelden voor terrassen waarvoor reeds een omgevingsvergunning is verleend alsmede voor terrassen gelegen op eigen grond en die verder dan 20 meter zijn gelegen van gebouwen die niet tot de onderneming behoren;
Een groot gedeelte van de terrassen bevindt zich binnen de dorpskernen van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant. Deze dorpskernen worden in de vigerende Welstandsnota van de gemeente Dronten als beeldbepalende gebieden beschouwd, waarvoor een bijzonder welstandsniveau geldt.
Aan een vergunning voor het exploiteren van een terras worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:
Per terras dienen stoelen en tafels een bij elkaar passend geheel te vormen. Het terrasmeubilair dient qua kleur, materiaal en verschijningsvorm een eenheid te vormen met het horecabedrijf waar het terras voor geplaatst wordt en dient in samenhang te zijn met meubilair op naastgelegen terrassen. Het terrasmeubilair dient kwalitatief hoogwaardig te zijn en mag geen afbreuk doen aan andere functies van de openbare ruimte inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan. Het terrasmeubilair moet en ten aanzien van vlamuitbreiding ingedeeld zijn in klasse 2, als bedoeld in NEN 6065, uitgave 1991 en 6065/A1, uitgave 1997.
Terrasparasols met ingestorte voet (grondpot), waarvoor schriftelijk toestemming is verleend, mogen gedurende het terrasseizoen ook tussen 23.00 uur en 07.00 uur blijven staan. De terrasparasols dienen dan volledig te worden ingedraaid en mogen nooit een gevaar vormen voor de openbare veiligheid. Als het terras voor langere tijd niet gebruikt zal worden, bijvoorbeeld in de winterperiode, moet de terrasparasol verwijderd worden en mag niet in de openbare ruimte worden opgeslagen. De voet dient verwijderd te worden en de grondpot met een deksel te worden afgesloten.
Het terrasmeubilair moet gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Na sluitingstijd tot openingstijd dienen alle elementen van een terras te worden verwijderd en opgeslagen. Een uitzondering kan worden gemaakt voor een terras op eigen terrein en voor een terras op een gebied dat na sluitingstijd is afgesloten.
5.2 Installaties en voorzieningen
Het plaatsen en/of gebruiken van een tapinstallatie, keukenapparatuur of andere kookbenodigdheden op het terras is niet toegestaan. Een uitzondering hierop kan worden gemaakt voor terrassen waar hiervoor reeds een omgevingsvergunning is verleend; Bij evenementen waarvoor een evenementenvergunning is verleend, kan een tapinstallatie eventueel wel worden toegestaan;
De vigerende terrasvergunningen, voor zover deze niet per 1 januari 2014 eindigen, en het huidige terrasmeubilair zijn uiterlijk 1 april 2016 in overeenstemming gebracht met het bepaalde in deze beleidsregels en het terrasmeubilair doet vanaf deze datum geen afbreuk aan andere functies van de openbare ruimte, inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan.
Deze 'Beleidsregels terrassen gemeente Dronten' geven een beschrijving van het juridisch toetsingskader voor aanvragen om een terrasvergunning.
In hoofdstuk 1 tot en met 5 wordt het algemene kader uiteengezet dat van toepassing is op alle aanvragen om een terrasvergunning.
Hoofdstuk 6 bevat de slotbepalingen, waaronder de datum van inwerkingtreding en de citeertitel.
Bij de gehanteerde begripsbepalingen is zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij de begripsbepalingen die in de Algemene plaatselijke verordening Dronten of hogere wet- of regelgeving worden gehanteerd.
2.1 vastgesteld aanvraagformulier
Een aanvraag om een vergunning voor de exploitatie van een terras moet worden ingediend op het daarvoor bestemde formulier. Tevens moeten de op dat formulier aangegeven bescheiden bij het aanvraagformulier worden ingediend.
Het exploiteren van een terras is voorbehouden aan bedrijven zoals bedoeld in artikel 2:28 lid 4 van de Apv. Het pand van waaruit het terras wordt geëxploiteerd moet, op grond van het geldende bestemmingsplan een passende bestemming hebben en het pand moet ook daadwerkelijk als bedrijf conform artikel 2:28 Apv in gebruik zijn. In het geval dat sprake is van een aan de hoofdfunctie ondersteunende horeca-activiteit, wordt geen terrasvergunning verleend. Uitzondering wordt gemaakt voor terrassen bij kantines van sportverenigingen, zorginstellingen en uitvaartcentra, indien de overige weigeringsgronden niet aan de vergunningverlening in de weg staan. Locaties van sportkantines zijn veelal gelegen
op sportparken waarbij het gebruik van de omliggende gronden zich niet verzet tegen het in gebruik nemen van een terras.
Een terras dient zich in de onmiddellijke nabijheid van het bedrijf te bevinden. Dit omdat er vanuit de inrichting direct (toe)zicht op het terras moet zijn.
Direct (toe)zicht vanuit de inrichting op het terras is noodzakelijk in het kader van de openbare orde en veiligheid op en om het terras. Is er geen direct (toe)zicht op het terras, dan is de kans groter dat er met meubilair gesleept wordt en vanaf het terras overlast veroorzaakt wordt. Overlast vanaf een terras vormt een aantasting van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van een terras en kan, in extreme gevallen, aanleiding geven om de terrasvergunning in te trekken.
Daar komt bij dat, als er geen direct (toe)zicht op het terras mogelijk is, het terras vaak (te) ver van het besloten gedeelte van de inrichting gelegen is. Dit leidt er toe dat de verbinding tussen het terras en de inrichting zoek raakt. Het is voor bezoekers dan niet meer duidelijk bij welke inrichting een terras behoort en wordt de indruk gewekt dat het terras een op zichzelf staand iets is.
Een uitzondering hierop is een terras dat in het bestemmingsplan anders is aangegeven, zoals het terras van het horecabedrijf aan De Rede 36 te Dronten. Deze inrichting heeft een terras aan de overzijde van de straat ten opzichte van waaruit de horecabedrijf wordt geëxploiteerd. Aangezien het hier een reeds vergunde situatie betreft, wordt hiervoor een uitzondering op bovenstaande regel gemaakt.
De terrasvergunning heeft een persoonsgebonden karakter en is dus niet overdraagbaar bij overname of overdracht van de onderneming. Aanvragen worden beoordeeld op grond van deze beleidsregels.
Het kan om die reden dus gebeuren dat een bestaande situatie niet opnieuw (onder dezelfde, bestaande condities) vergund wordt.
Gelet op artikel 2:29 van de APV is het verboden een horecabedrijf, waar een terras deel van uit maakt, te exploiteren tussen 02.00 uur en 06.00 uur. Dit zijn de maximale tijden die van toepassing zijn op de opening van een horecabedrijf waartoe een terras behoort. In het uitvoeringsbesluit APV is bepaald dat terrassen behorend bij een horecabedrijf tot uiterlijk 23.00 uur mogen worden gebruikt.
Zoals gesteld zijn de genoemde tijden de maximale openingstijden van de terrassen. Ook als de burgemeester voor een inrichting ruimere sluitingstijden heeft vastgesteld dan 02.00 uur, blijft het tijdstip van 23.00 uur de uiterste sluitingstijd van een terras. Heeft een bedrijf een sluitingstijd die eerder is dan 23.00 uur, omdat het bijvoorbeeld een winkel of museum is, dan geldt die sluitingstijd tevens voor het terras.
4.2 Afmetingen en plaatsing van het terras
Op het moment dat een terrasvergunning wordt verleend, wordt een tekening bijgevoegd met daarop de maximale afmetingen en oppervlakte van het terras. Om onduidelijkheid in de praktijk te voorkomen worden de maximale afmetingen van een terras met behulp van markeerpunten in de bestrating aangegeven. Dit maakt het zowel voor de horecaexploitant als voor de toezichthouders makkelijk en duidelijk om na te gaan of het terras binnen de verleende afmetingen opgesteld is.
Het trottoir is de plaats op de weg voor voetgangers. Ieder ander gebruik van het trottoir is ondergeschikt aan deze functie. Om die reden moet er altijd een minimale vrije ruimte op het trottoir blijven om een veilige passage van voetgangers, minder validen en kinderwagens te garanderen. De minimale vrije ruimte dient tevens vrij gehouden te worden van gestalde fietsen, bromfietsen etc. van bezoekers aan het horecabedrijf en het bijbehorende terras.
Volgens de PBT ontwerprichtlijnen voor geleide blindenlijnen moet een obstakelvrije ruimte van minimaal 60 cm voorgeschreven worden.
Als uitgangspunt geldt dat terrassen niet breder mogen zijn dan het pand van waaruit de horecabedrijf wordt geëxploiteerd. Met name in de dorpskernen is het niet gewenst dat de gronden die voor naastgelegen horecabedrijven, woonhuizen of winkelpanden zijn gelegen, in gebruik worden genomen als terras. In situaties waar dit niet aan de orde is, zoals een inrichting in het buitengebied op eigen terrein, kan een uitzondering gemaakt worden op dit uitgangspunt. Een uitzondering hierop kan tevens worden gemaakt voor terrassen aan De Rede voor zover dit in het bestemmingsplan is vermeld.
Als vergunning voor exploitatie van een terras is verleend aan een bepaald horecabedrijf, is het niet toegestaan dat dit terras geëxploiteerd wordt door of ten behoeve van een ander horecabedrijf (bijvoorbeeld het naastgelegen horecabedrijf het terras laten bedienen c.q. exploiteren). In een dergelijke situatie is sprake van een oneigenlijke uitbreiding van een terras door de feitelijke exploitant en het verstrekken van onjuiste informatie tijdens de aanvraag van een vergunning door de vergunninghouder.
In dat geval kan worden overgegaan tot intrekking van de terrasvergunning.
Het vrijhouden van brandkranen, -putten en (nood) uitgangen van omliggende gebouwen houdt verband met de brandveiligheid en de bereikbaarheid van omliggende panden. Het is aan de exploitant van het horecabedrijf om zijn terras zodanig in te richten dat, in geval van een calamiteit, de bezoekers veilig het pand en terras kunnen verlaten zonder hierbij te worden gehinderd door het terrasmeubilair.
Het ten gehore brengen van iedere vorm van muziek op terrassen is niet toegestaan.
Op het ten gehore brengen van muziek in een horeca-inrichting is het Activiteitenbesluit van toepassing.
Dit geldt ook voor de muziek die op een terras ten gehore wordt gebracht. In de praktijk is gebleken dat men bij muziekgeluid op terrassen niet aan de voorschriften uit het ctiviteitenbesluit kan voldoen.
Het verbod is niet van toepassing als een evenementenvergunning is verleend voor het ten gehore brengen van versterkte muziek op dat terras. Bijvoorbeeld als er liveoptredens op een of meer terrassen zijn in het kader van een evenement.
In dit hoofdstuk zijn de voorschriften opgenomen die in ieder geval aan een terrasvergunning verbonden worden. Hieronder wordt een toelichting bij alle voorschriften gegeven. Deze voorschriften zijn van toepassing op alle terrasvergunningen in de gemeente Dronten.
Uiterlijk aanzien van de terrassen.
In artikel 2:28 lid 3 van de APV is bepaald dat een terrasvergunning geheel of gedeeltelijk geweigerd kan worden indien het beoogd gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand, dan wel anderszins afbreuk doet aan de publieke functies van de openbare ruimte.
De hiervoor aangehaalde bepaling heeft als doel te voorkomen dat het aanzien van de pleinen of straten waar een terras gelegen is en het pand waarvoor dat terras ligt negatief beïnvloed wordt door het gebruikte terrasmeubilair.
Het terrasmeubilair dient van een goede kwaliteit te zijn en qua kleur, materiaal en verschijningsvorm te worden afgestemd op de gevel van het horecabedrijf waar het terras voor geplaatst wordt en dient in samenhang te zijn met meubilair op naastgelegen terrassen. Het terrasmeubilair doet geen afbreuk aan andere functies van de openbare ruimte inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan.
De stoelen en tafels dienen per terras een bij elkaar horend geheel te vormen.
Het terrasmeubilair moet gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Dit om te voorkomen dat hulp- en reddingsdiensten in de uitvoering van hun taken belemmerd worden door terrasmeubilair wat niet verplaatsbaar is. Dit geldt niet alleen voor stoelen en tafels. In geval van een calamiteit moet ook een parasol of een terrasafscheiding verwijderd kunnen worden door de hulp- en reddingsdiensten.
Opslag meubilair na sluitingstijd.
Na sluitingstijd tot openingstijd dienen alle elementen van een terras, zoals tafels, zitelementen, terrasschermen, parasols met verplaatsbare voet en dergelijke te worden verwijderd.
De opslag van de elementen van een terras, zoals tafels, zitelementen, terrasschermen, parasols met verplaatsbare voet en dergelijke mag niet plaatsvinden op openbaar terrein.
Een uitzondering van de plicht tot opruimen/opslaan kan worden gemaakt voor een terras op eigen grond, mits derden niet worden gehinderd, of een terras dat om andere reden na sluitingstijd wordt afgesloten, zoals een besloten galerij in een winkelcentrum.
Tussen twee aangrenzende terrassen mag maximaal één terrasafscheiding geplaatst worden. Het is dus niet toegestaan dat ieder horecabedrijf eigen terrasafscheidingen gaat plaatsen en er zo twee terrasschermen tegen elkaar komen te staan.
De maximaal toegestane hoogte van een terrasafscheiding bedraagt 2 meter en de terrasafscheiding dient boven een hoogte van 0,90 meter transparant te worden uitgevoerd;
Voor de beleving is het van belang dat de schermen in combinatie met markiezen of zonneschermen niet het beeld oproepen van een gesloten semi-erker. Om dit te bereiken moet er minimaal een ruimte zijn van 0,40 meter tussen de bovenzijde van het terrasscherm en de onderzijde van de markies of het zonnescherm. In artikel 2.51 van het Bouwbesluit is bepaald dat bewegende constructiedelen die zich boven een weggedeelte voor niet gemotoriseerd verkeer bevinden, op minimaal 2,20 meter boven de straat moeten hangen. Met andere woorden ook een markies of zonnescherm moet op minimaal 2,20 meter boven het straatniveau hangen.
Met betrekking tot reclame bij horecabedrijven en op terrassen is aansluiting gezocht bij de welstandsnota 2013 van de gemeente Dronten. In de welstandsnota wordt onderscheid gemaakt tussen reclameuitingen in verschillende gebieden, te weten in het Centrum, op bedrijventerreinen, in woonbuurten en in het buitengebied. Omdat het horecabedrijf en het bijbehorende terras zich hoofdzakelijk in het centrum van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant bevinden, wordt in deze nota alleen de reclame in het centrum nader toegelicht.
Reclame-uitingen voldoen mits ze voldoen aan de volgende criteria;
Het plaatsen van reclameborden of menuborden op het terras is niet toegestaan. Tijdens de openingsuren van het horecabedrijf mag er wel een menu-bord vlak tegen de gevel gehangen worden.
5.2 Installaties en voorzieningen
In verband met de veiligheid van passanten moet de onderzijde van de volant van de parasol (de zijkant die naar beneden hangt) minimaal 2,20 meter hoog zijn, gemeten vanaf de grond. Hiermee wordt voorkomen dat voorbijgangers zich kunnen bezeren aan de parasol. Daarbij komt dat de parasols niet breder mogen zijn dan het terras waarop deze gebruikt worden. Het is dus niet de bedoeling dat parasols boven de openbare weg hangen.
Terrasparasols met ingestorte voet (grondpot), waarvoor schriftelijke toestemming is verleend, mogen gedurende het terrasseizoen ook tussen 23.00 uur en 07.00 uur blijven staan. De terrasparasols dienen dan volledig te worden ingedraaid en mogen nooit een gevaar vormen voor de openbare veiligheid.
Als het terras voor langere tijd niet gebruikt zal worden, bijvoorbeeld in de winterperiode, moet de terrasparasol verwijderd worden en mag niet in de openbare ruimte worden opgeslagen. De voet dient verwijderd te worden en de grondpot met een passend deksel te worden afgesloten.
Een terrasvergunning kan geweigerd worden als het beoogde gebruik als terras schade toebrengt aan de weg dan wel hinder of gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan. Voor de verankering van parasols doormiddel van grondpotten, is een schriftelijke toestemming van de gemeente Dronten benodigd. Op die manier wordt voorkomen dat kabels of leidingen die onder de weg lopen beschadigd raken. Deze aanvraag om toestemming stelt de gemeente in de gelegenheid om te beoordelen of de plaatsing van de parasols het veilig gebruik van de weg niet in gevaar brengt.
Tappunt en keuken op het terras.
Het plaatsen en/of gebruik van een tapinstallatie, keukenapparatuur of andere kookbenodigdheden op het terras is niet toegestaan. Een terras wordt uitsluitend vanuit de inrichting bediend. Het is niet de bedoeling dat op het terras eet- en drinkwaren bereid worden. Dit in verband met brandveiligheid en ter voorkoming van gebruik van alcohol op de openbare weg. Een uitzondering hierop is het terras van het horecabedrijf aan De Rede 36 te Dronten. Bij evenementen waarvoor een evenementenvergunning is verleend, kan een tapinstallatie eventueel wel worden toegestaan.
Er mag geen vaste luifel boven een terras worden aangebracht of vaste wanden langs een terras worden geplaatst. Op het moment dat een terras, of een deel daarvan, met een permanente- of semi- permanente constructie wordt overkapt, is er sprake van een bebouwd terras. Hiervoor is een omgevingsvergunning benodigd en moet het bebouwde terras (als er alcohol geschonken wordt) voldoen aan de inrichtingseisen zoals die zijn gesteld op grond van de Drank- en horecawet. Alleen een parasol of een zonnescherm is toegestaan als overkapping. De zijkanten van het terras mogen niet worden dichtgemaakt.
Het plaatsen van een partytent op of over een terras wordt niet toegestaan, ongeacht of dit voor een uur of voor meerdere dagen is. Het plaatsen van een tent in de openbare ruimte (op een terras) drukt een stempel op het beeld en de uitstraling van die openbare ruimte. Een tent op of over een terras is, vanuit het oogpunt van het aanzien van de openbare ruimte, dan ook niet gewenst. Daarnaast moet een tent, in verband met brandveiligheid, minimaal 5 meter uit de gevel van het dichtstbijzijnde pand zijn geplaatst.
In verband met de brandveiligheid is het gebruik van open vuur in verwarmingselementen niet toegestaan.
Voorts mogen uitsluitend (Kema) goedgekeurde gasflessen en - slangen of elektriciteitsaansluitingen en - kabels gebruikt worden. De verwarmingselementen moeten vrij staan van het overige terrasmeubilair en mogen niet in een looppad geplaatst worden. Dit laatste geldt ook met het oog op waarborgen van de veiligheid in geval van calamiteiten. De terrasverwarming dient dagelijks na sluitingstijd te worden binnengezet.
Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat alleen tafels en zitelementen van een terras worden verwijderd terwijl de parasols en de terrasschermen het hele jaar blijven staan. Dit worden dan losse objecten in de openbare ruimte en vormen op die manier een obstakel. Op het moment dat het terras voor langere tijd niet gebruikt zal worden, bijvoorbeeld in de winterperiode, moet dit verwijderd worden en mag niet in de openbare ruimte worden opgeslagen. Dit geldt dus ook voor de terrasafscheidingen en parasols.
Het is niet toegestaan een vlonder onder een terras aan te brengen. In uitzonderlijke gevallen kan hiervan worden afgeweken, bijvoorbeeld als de bestrating te schuin afloopt en het niet mogelijk is dat verloop middels herbestrating op te vangen. Voor het aanbrengen van een vlonder is een omgevingsvergunning benodigd.
De locatie waar een terras gevestigd is (de straat) blijft te allen tijde onderdeel van de openbare ruimte.
In geval van (weg)werkzaamheden, herinrichting van de openbare weg, het vernieuwen van kabelsen/ of leidingen etc. of ten gevolge van evenementen, wordt het terras of het noodzakelijke gedeelte daarvan, op eerste aanzegging onverwijld verwijderd of aangepast, zonder dat de exploitant daaraan enig recht op schadevergoeding kan ontlenen. Heeft de situatie een langdurig of permanent karakter, dan kan de verleende terrasvergunning hierop worden aangepast;
De vigerende terrasvergunningen, voor zover deze niet per 1 januari 2014 eindigen, en het huidige terrasmeubilair zijn uiterlijk 1 april 2016 in overeenstemming gebracht met het bepaalde in deze beleidsregels en het terrasmeubilair doet vanaf deze datum geen afbreuk aan andere functies van de openbare ruimte, inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan.
Voor horeca-exploitanten die recent nieuw terrasmeubilair hebben aangeschaft dat niet aan redelijke eisen van welstand voldoet, is het financieel niet haalbaar om op heel korte termijn weer nieuw meubilair aan te schaffen. Derhalve is besloten voor alle bestaande en vigerende terrasvergunningen welke op 1 januari 2014 eindigen, een overgangstermijn tot 1 januari 2016 te hanteren, met het oog op een redelijke afschrijvingstermijn van het meubilair.
Om discussie te voorkomen wordt uitdrukkelijk gesteld dat tijdens evenementen de voorschriften uit de daartoe passende vergunning voorrang hebben boven de terrasvergunning.
Deze bepalingen spreken voor zich.
Algemene plaatselijke verordening:
Voorwerpen op, boven, in of aan een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan
Exploitatievergunning horecabedrijf
Uitvoeringsbesluit B11.000224/3.1 Het college stelt als nadere regels voor terrassen:
En de artikelen 1:3, vierde lid en 4:81 tot en met 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;
Ter motivering van een besluit kan slechts worden volstaan met een verwijzing naar een vaste gedragslijn voor zover deze is neergelegd in een beleidsregel.
Bij de bekendmaking van het besluit, inhoudende een beleidsregel, wordt zo mogelijk het wettelijk voorschrift vermeld waaruit de bevoegdheid waarop het besluit, inhoudende een beleidsregel, betrekking heeft voortvloeit.
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.