Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alblasserdam

Mandaatbesluit Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlblasserdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC)
CiteertitelMandaatbesluit DKCC Alblasserdam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
  3. Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-05-202201-09-2015Nieuwe regeling

08-09-2015

gmb-2022-216028

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC)

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Alblasserdam en de BURGEMEESTER van de gemeente Alblasserdam, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en op artikel 4 van de Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten;

overwegende,

  • dat de gemeente Dordrecht met ingang van 1 januari 2016 een aantal taken uitvoert voor de gemeenten Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht en Sliedrecht op het gebied van de publieksdienstverlening;

  • dat een deel van die taken al met ingang van 1 september 2015 zal worden uitgevoerd;

  • dat deze taken worden ondergebracht in het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC);

  • dat de samenwerking in het DKCC is gebaseerd op de Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten;

  • dat op grond van artikel 4 van die regeling de opdrachtgevende gemeenten gehouden zijn ervoor zorg te dragen dat Dordrecht/DKCC over de nodige bevoegdheden beschikt om de aan haar opgedragen taken rechtmatig te kunnen uitvoeren;

  • dat het, om die dienstverlening goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, noodzakelijk is om de in dit besluit neergelegde bevoegdheden te mandateren en om volmacht en machtiging te verlenen aan het college van Dordrecht, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;

  • dat dit mandaatbesluit uit praktische overwegingen op 1 september 2015 in werking treedt maar dat een deel van de bevoegdheden pas met ingang van 1 januari 2016 zal worden uitgeoefend;

b e s l u i t :

vast te stellen het navolgende

Besluit mandaat, volmacht en machtiging tot het uitoefenen van bevoegdheden van de gemeente Alblasserdam door het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum

 

 

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Alblasserdam: het college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam;

  • b.

    De burgemeester: de burgemeester van Alblasserdam als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte op grond van artikel 171 Gemeentewet;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht;

  • d.

    de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • e.

    de raad: de gemeenteraad van Alblasserdam;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college besluiten te nemen;

  • g.

    Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het bestuursorgaan genomen besluiten namens hem te ondertekenen en bekend te maken.

  • h.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Artikel 2 Mandaat

  • 1.

    Aan het college wordt mandaat en ondertekeningsmandaat verleend om de in de bijlagen genoemde producten te verstrekken en diensten te verlenen en de daarbij behorende bevoegdheden uit te oefenen.

  • 2.

    Het college is in het kader van dit besluit uitsluitend bevoegd namens Alblasserdam overeenkomsten aan te gaan voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opgedragen taken en binnen de door Alblasserdam beschikbaar gestelde financiële middelen.

  • 3.

    Aan het college wordt tevens mandaat verleent om namens Alblasserdam verweerschriften, pleitnota's en andere producties in te dienen bij bezwarencommissies en gerechten in het kader van tegen een op grond van dit mandaatbesluit genomen besluit ingediend bezwaarschrift respectievelijk ingesteld (hoger) beroep en om bij de behandeling daarvan het woord te voeren namens Alblasserdam.

  • 4.

    Het college is bevoegd om van de bevoegdheden die bij dit besluit aan haar zijn toegekend, ondermandaat te verlenen.

  • 5.

    Het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht geldt als het ondermandaatbesluit als bedoeld in het tweede lid.

  • 6.

    Daartoe door de directeur van het DKCC aangewezen plaatsvervangers oefenen de bevoegdheden uit van de medewerker die zij bij diens afwezigheid vervangen.

 

Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Correspondentie, die is gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

  • is uitgezonderd van het mandaat.

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:

    • a.

      indien het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college van Alblasserdam zijn gesteld;

    • b.

      indien de verantwoordelijke portefeuillehouder beslist dat de aangelegenheid door Alblasserdam moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;

    • c.

      indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

    • d.

      indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen van Alblasserdam;

    • e.

      op het nemen van besluiten op bezwaar.

 

Artikel 4 Ondertekening

  • 1.

    Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:

    • a.

      Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;

    • b.

      Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;

    • c.

      Officiële standpunten van of namens Alblasserdam en documenten waarin deze worden vastgelegd.

  • 2.

    Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van Alblasserdam worden als volgt ondertekend:

    “het college van burgemeester en wethouders,

    namens dezen,

    Directeur dienstverlening,

    <naam ondertekenaar>”

  • 3.

    Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers van het DKCC worden ondertekend.

  • 4.

    Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van betreffende gemeente en als volgt ondertekend:

    “Overeenkomstig het door <naam bestuursorgaan, naam mandaat verlenende gemeente en datum besluit> genomen besluit”,

    Directeur diensverlening

    <naam ondertekenaar>

 

Artikel 5 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

 

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot 1 september 2015.

 

Artikel 7 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam".

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 september 2015.

Burgemeester en Wethouders van Alblasserdam,

de secretaris de burgemeester

R. van den Berg J. Paans

Bijlage 1 Gemandateerde bevoegdheden

 

1. Burgerzaken en Burgerlijke Stand

Het verstrekken van alle producten en verlenen van alle diensten die onder de begrippen burgerzaken en burgerlijke stand vallen.

De (in aantal) belangrijkste producten die hieronder vallen zijn:

  • a.

    Reisdocumenten en rijbewijzen

  • b.

    Aanvragen en afhalen paspoorten en ID-kaarten, aanvragen en afhalen rijbewijzen.

  • c.

    Uittreksels en bewijzen

  • d.

    Uittreksel GBA, Persoonslijst GBA, Gewaarmerkt Kopie, Eigen Verklaring, Attestatie de Vita, Verklaring Omtrent Gedrag, Legalisatie Handtekening, Afschrift akte Burg. Stand

  • e.

    Burgerlijke Stand

  • f.

    1ste Inschrijving/hervestiging, Aangifte Geboorte, Erkenning, Echtscheiden, Aangifte Overlijden, Adoptie, Stamboomonderzoek,

  • g.

    Huwelijken

  • h.

    Naamgebruik, Ondertrouw, omzetting Huwelijk / Gereg. Partnerschap, Verklaring huwelijksbevoegdheid, Trouwen/partnerregistratie

  • i.

    Naturalisatie Optie / Nederlander worden via burgemeester

  • j.

    Adreswijzigingen

Hieronder valt mede het thuisbezorgen paspoorten/rijbewijzen (indien mogelijk)

 

2. Parkeren

Het nemen van besluiten over aanvragen voor de gehandicaptenparkeerkaart en –plaats.

 

3. Belastingen

Het bieden van de Frontofficedienstverlening m.b.t. WOZ, Aangifte Hondenbelasting, Betalen Aanslag, OZB, Kwijtschelding, Parkeerbelasting, Betalingsregeling, Overig belastingen. Voor de Backoffice dienstverlening wordt samengewerkt met de huidige Backoffice van de gemeente Alblasserdam.

 

4. (B)absen

Het aansturen, informeren en organiseren van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Het benoemen van een babs en locatie voor één dag is gemandateerd. Het benoemen van een (b)abs blijft een lokale bevoegdheid van het college van de gemeente Alblasserdam.

 

5. Verkiezingen

  • a.

    Werven, opleiden en indelen van stembureauleden en voorzitters op stembureaus;

  • b.

    Coördineren bestelling of (eigen) productie van drukwerk verkiezingen (h-a-h-biljetten, stempassen, stembiljetten, turflijsten, processen-verbaal);

  • c.

    Aanmaken en beheren kiezersregister en leveren kiezersbestand aan drukker

  • d.

    Verzorgen registratie politieke partijen (alleen bij GR);

  • e.

    Faciliteren afleggen verklaring van ondersteuning door kiezers;

  • f.

    Faciliteren aanvraag nieuwe stempas/kiezerspas/volmachten;

  • g.

    coördineren en uitvoeren dag van de stemming (inclusief controleren p-v en invoeren uitslagen);

  • h.

    Verzorgen definitieve uitslag;

  • i.

    Verwerken en archiveren uitslagen (via Dordrecht, ook richting Den Haag).

  • j.

    Vaststellen locaties stembureaus en inrichting van de stembureaus;

  • k.

    Coördineren en uitvoeren van materialen stemlokaal en stemkoffer;

 

6. Melding Openbare Ruimte

Het in behandeling nemen van meldingen openbare ruimte via app, online melding of via callcenter, met koppeling aan Mozaïek.

 

7. Wabo en APV

Het bieden van de frontofficedienstverlening voor WABO/APV.

 

8. Ondernemersloket

Het bieden van de frontofficedienstverlening voor ondernemers.

Definitie

  • Frontoffice-dienstverlening: het beantwoorden van eenvoudige vragen en / of het in behandeling nemen van (aan)vragen via telefoon, web en balie.

  • Backoffice-dienstverlening: het afhandelen van aanvragen en het beantwoorden van complexe vragen.

    Binnen het DKCC valt de backoffice burgerzaken. Buiten het DKCC valt bijvoorbeeld (backoffice) stadsbeheer, vergunning & handhaving en belastingdienst.

 

 

Bijlage 2 Detailoverzicht producten/ diensten

 

Categorie

Product

Reisdocumenten

Afhalen reisdocument

Aanvraag Vluchtelingenpaspoort

 

Aanvraag reisdocument

Aanvraag Vreemdelingenpaspoort

Rijbewijzen

Afhalen Rijbewijs

Aanvraag Rijbewijs

Uittreksels &

Bewijzen

Uittreksel GBA

Attestatie de Vita

 

Persoonslijst GBA

Verklaring Omtrent Gedrag

 

Gewaarmerkt Kopie

Legalisatie Handtekening

 

Eigen Verklaring

Afschrift akte Burg. Stand

Verhuizen

Adreswijziging

Briefadres

 

Vertrek naar buitenland

Adresonderzoek

Burgerlijke stand

1ste Inschrijving/hervestiging

Aangifte Overlijden

 

Aangifte Geboorte

Adoptie

 

Erkenning Ongeboren Vrucht

Stamboomonderzoek

 

Erkenning Kind(eren)

Geheimhouding persoonsgegevens

 

Echtscheiding

 

Burgerlijke stand

Huwelijk

Naamgebruik

Verklaring Huwelijksbevoegdheid

 

Ondertrouw

Trouwen/partnerregistratie

 

omzetting Huwelijk / Gereg. Partnerschap

 

Naturalisatie

Naturalisatie

Optie / Nederlander worden via burgemeester

 

 

 

WABO

Wabo aanvragen

Bestemmingsplan (makelaar etc.)

 

inzage bouwplan (archief)

Bestemmingsplan (particulier)

 

toekenning extra huisnummer (op een bestaand nummer)

bouwbesluit

 

onttrekkingsvergunning, onttrekken zelfstandige woonruimte.

vergunningsplicht/ -vrij

 

splitsingsvergunning

inhoudelijk vooroverleg

 

specifieke vragen over het aanvragen van vergunningen

inzien bouwplan en vergunning

 

Bestemmingsplan (midden en klein ondernemer)

informatievragen publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)

APV

overbrengen explosieven

Drank- en Horecavergunning: overname/ nieuw

 

verklaring van geen bezwaar professioneel vuurwerk

Drank- en Horecavergunning: wijziging vergunning (toevoegen leidinggevende = geen Bibob)

 

groot evenement

Exploitatie (terras) : Overname/ nieuw

 

evenement (vergunning)

Exploitatie wijziging vergunning (terras en toevoegen leidinggevende)

 

evenement (melding)

Coffeeshop (Exploitatievergunning)

 

verkoop consumentenvuurwerk

Seks inrichtingen (Exploitatievergunning)

 

winkeluitstalling

Speelautomaten vergunning (Exploitatievergunning)

 

informatiestandplaats

Incidentele festiviteiten

 

demonstratie/ betoging

Ontheffing openingstijden (eenmalig)

 

collecte

Ontheffing openingstijden + veiligheidsplan (onbepaalde tijd)

 

loterij

Ontheffing zwakalcoholhoudende dranken

 

bingo (melding)

Aanwezigheidsvergunning (gokautomaat)

Belastingen

WOZ- -

Kwijtschelding

 

Aangifte Hondenbelasting

Parkeerbelasting

 

Betalen Aanslag

Betalingsregeling

 

OZB

 

Parkeren

Bewonersvergunning

Ontheffing Kampeervoertuig

 

Zakelijke vergunning

Eur. Gehandicaptenkaart

 

Gehandicaptenparkeerplaats

Bestelde Abonnement Parkeergarage

 

Kentekenwijzigingen I.P.P.

Bestelde Uitrijkaarten

 

Afspraak Wijzigen Kenteken Parkeervergunning

Persoonlijke Parkeermeter PIAF

 

Ontheffing Binnenstad Pollers

Bezoekerskaart/-vergunning

Verkiezingen

Organisatie verkiezingen

Afleggen ondersteuningsverklaring

 

verstrekken (vervangende) stempas

Volmacht

 

Aanvraag kiezerspas (stemmen elders)

Kandidaatstelling (m.u.v. Europees parlement)

 

Aanvraag stemmen per brief

 

Wonen

Aan wonen gerelateerde vragen

 

 

Voorrangsverklaring

 

Overig(voornamelijk bij receptie)

Gevonden en verloren voorwerpen

Stukken ter inzage (verkeersbesluiten, wet ruimtelijke ordening, monumenten. Digitaal stukken van de omgevingsdienst)

 

Ja/nee stickers