Organisatie | GGD Drenthe |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening financieel beleid, beheer en financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Drenthe 2020 - 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening GGD Drenthe 2020-2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling loopt tot en met 31 december 2023.
Deze regeling vervangt de Financiële verordening GGD Drenthe 2015-2018, Nota activeren, waarderen en afschrijven GGD Drenthe 2015-2018, het Treasurystatuut GGD Drenthe 2016-2019, Controleverordening GGD Drenthe 2016-2019 en het Controleprotocol GGD Drenthe 2016-2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-05-2022 | nieuwe regeling | 09-12-2019 |
HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANTWOORDING
De termijnen voor het versturen van de ontwerpbegroting naar het Algemeen Bestuur en de gemeenten, het indienen van zienswijzen en het vaststellen van de begroting staan vermeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en in de, door ons hieruit van afgeleide, Gemeenschappelijke Regeling GGD Drenthe.
Artikel 6. Waardering en afschrijving vaste activa
Uitgangspunten voor waardering en afschrijving van activa zijn opgenomen in de bij deze verordening opgenomen bijlage 1. Nota activeren, waarderen en afschrijven.
Artikel 7. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 8. Reserves en voorzieningen
Het Algemeen Bestuur stelt jaarlijks, gelijktijdig met de jaarrekening, de Nota Reserves en Voorzieningen vast, met daarin:
HOOFDSTUK 4. FINANCIELE ORGANISATIE EN FINANCIEEL BEHEER
Artikel 12. Financiële organisatie
De directeur draagt de zorg voor:
opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.
De directeur zorgt voor het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Een onderdeel van deze maatregelen, de interne controle, is nader uitgewerkt in het Interne Controleplan. Bij afwijkingen neemt de directeur maatregelen tot herstel.
HOOFDSTUK 5. ACCOUNTANTSCONTROLE
Artikel 14. Opdrachtverlening accountantscontrole
Het Algemeen Bestuur wijst een accountant aan en draagt hem de accountantscontrole op.
Artikel 17. Kaders accountantscontrole
Het kader voor de controle van de jaarrekening bestaat enerzijds uit de
goedkeurings- en rapporteringstoleranties en anderzijds uit het normenkader voor de rechtmatigheidscontrole, een en ander zoals hierna toegelicht.
1. Goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De controle van de jaarrekening door de accountant is zodanig ingericht dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties. Alleen fouten in de jaarrekening en onzekerheden in de controle boven een vastgesteld percentage van de totale lasten van GGD Drenthe leiden tot een niet-goedkeurende controleverklaring of vermelding ervan in het verslag van bevindingen. Dit komt tot uitdrukking in de goedkeurings- en rapporteringstoleranties.
Voor GGD Drenthe zijn de volgende goedkeuringstoleranties van toepassing:
De goedkeuringstoleranties zijn gerelateerd aan de zogenaamde omvangbasis, die gelijk is aan de totale lasten van GGD Drenthe (inclusief toevoeging aan de reserves).
Voor de rapportering van de accountant in het verslag van bevindingen gelden rapporteringstoleranties. Om goed invulling te kunnen geven aan zijn controlerende taak, maar tegelijk niet teveel in details te treden, kiest het AB ervoor om voor de controle van de jaarrekening de rapporteringstolerantie op hetzelfde niveau vast te stellen als de goedkeuringstolerantie.
2. Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole
Bij de accountantscontrole op het onderdeel rechtmatigheid wordt getoetst of de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met de binnen GGD Drenthe geldende wet- en regelgeving (rechtmatig) tot stand zijn gekomen.
Het normenkader bevat een overzicht van de voor de rechtmatigheidscontrole relevante externe en interne wet- en regelgeving. Het normenkader wordt jaarlijks geüpdatet en vastgesteld door het AB.
Wat betreft de interne regelgeving kiest het AB ervoor – gegeven het normenkader – de financiële beheershandelingen alleen aan die bepalingen te toetsen, waarvan de toepassing direct leidt tot financiële gevolgen die als baten, lasten en / of balansmutaties in de jaarrekening dienen te worden verantwoord. Concreet betekent dit dat toetsing plaatsvindt aan de bepalingen omtrent het recht, de duur of de hoogte van financiële overdrachten en transacties. Aan de overige, formeel tot het toetsingskader voor de rechtmatigheidcontrole behorende bepalingen, wil het AB voor de controle van de jaarrekening geen financiële consequenties verbinden.
Artikel 18. Toegang tot informatie
De directeur draagt er zorg voor dat alle teams zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat hij zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
De accountant brengt een verslag van bevindingen uit over de controle en geeft een accountantsverklaring af. Voor verzending van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan het Algemeen Bestuur, legt hij dit ter bespreking voor aan de directeur en de controller, met de mogelijkheid om op deze stukken te reageren.
Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, dringt hij bij het Dagelijks Bestuur aan op correctie van de geconstateerde afwijking. Indien het Dagelijks Bestuur de geconstateerde afwijking niet wens te corrigeren, meldt de accountant deze aan het Algemeen Bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het Dagelijks Bestuur.
Artikel 21. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De Financiële verordening GGD Drenthe 2015-2018, zoals vastgesteld in het Algemeen Bestuur van 15 december 2014 en waarvan de geldigheid is verlengd met een jaar tot en met 31 december 2019 in het Algemeen Bestuur van 8 juli 2019, wordt ingetrokken. De verordening blijft nog van toepassing op de jaarrekening en de bijbehorende stukken van het boekjaar 2019.
Tevens worden, bij het vaststellen van deze Financiële verordening GGD Drenthe 2020-2023, de volgende documenten ingetrokken, omdat de inhoud hiervan is opgenomen in deze Financiële verordening:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van GGD Drenthe, d.d. 9 december 2019.
Voorzitter,
H.A. Vlieg – Kempe
Secretaris,
C.M. Eeken
Directeur Publieke Gezondheid
GGD Drenthe
BIJLAGE 1. Nota activeren, waarderen en afschrijven GGD Drenthe (bij artikel 6)
BIJLAGE 2. Treasurystatuut GGD Drenthe (bij artikel 10)
Richtlijnen voor het aantrekken langlopende financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer, gelden aanvullend de volgende richtlijnen:
Richtlijnen voor het aantrekken kortlopende financiering
Voor het aantrekken van kortlopende financieringen met een looptijd tot één jaar gelden aanvullend de volgende richtlijnen:
Richtlijnen voor het uitzetten van financiële middelen
Voor het uitzetten van financiële middelen, geldt de volgende richtlijn:
Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle: