Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling organisatie gemeenteraad Albrandswaard 2022 |
Citeertitel | Organisatieregeling Albrandswaard 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling Organisatie gemeenteraad Albrandswaard 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2022 | nieuwe regeling | 30-03-2022 | 483658 |
HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Artikel 2.1 Organisatie van de vergaderingen van de raad
Het Reglement van Orde regelt de werkwijze van de raadsvergadering en Beraad & Advies.
Artikel 2.3 Begeleidingscommissie burgemeester
De raad benoemt de leden van de begeleidingscommissie burgemeester, bestaande uit de plaatsvervangend raadsvoorzitter als voorzitter en drie fractievoorzitters. De griffier is de secretaris van de commissie. De begeleidingscommissie burgemeester fungeert als sparringpartner van de burgemeester in zijn verschillende rollen en houdt jaarlijks minimaal één functioneringsgesprek. Hiervoor wordt verwezen naar de 'Regeling functioneringsgesprekken burgemeester en raad' (kenmerk 129639). De begeleidingscommissie vergadert in beslotenheid.
Artikel 2.4 Werkgeverscommissie griffie
Aan de onder 1 genoemde commissie zijn de bevoegdheden gedelegeerd die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet.
HOOFDSTUK 3 DE VOORBEREIDING VOOR DE RAAD
De agendacommissie vergadert niet in het openbaar. Gelet op het feit dat raadsvoorstellen gedeeld worden met de agendacommissie die nog niet door het college zijn geweest en/of aan de raad gezonden zijn, staan de stukken voor de vergadering van de agendacommissie alleen voor de leden van de agendacommissie op het raadsinformatiesysteem.
Artikel 5.4 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en burgerraadsleden.
Artikel 5.5 Ondersteuning van het presidium
Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 5.6 Ondersteuning agendacommissie
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 maart 2022,
De griffier,
drs. Leendert Groenenboom
De voorzitter,
drs. Jolanda de Witte
HOOFDSTUKGEWIJZE TOELICHTING ORGANISATIEREGELING ALBRANDSWAARD 2022
In dit hoofdstuk zijn de diverse gebruikte begripsomschrijvingen nader gedefinieerd.
HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Albrandswaard.
Artikel 2.2.1 Taakveld presidium
Het presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigd.
Daarbij gaat het onder andere om:
Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder f & g krijgt het college de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.
Het presidium vergadert in beslotenheid, gelet op de interne gerichtheid van de vergaderingen. Inhoudelijk worden gemaakte afspraken wel afgestemd met de fracties, om naleving te bevorderen en draagvlak te bewerkstelligen. Wanneer het gaat om persoonlijke zaken of uitingen wordt het niet openbare karakter geëerbiedigd. Gaat het om geheime informatie, dan zijn de leden van het presidium gehouden aan de geheimhouding die is opgelegd door het college of de raad.
Artikel 2.3 Begeleidingscommissie burgemeester
De begeleidingscommissie vergadert in beslotenheid, daar het hier gaat om de persoon van de burgemeester. Hierbij wordt verwezen naar artikel 10, tweede lid, onder e off van de Wet openbaarheid van bestuur.
Artikel 2.4 Werkgeverscommissie griffie
De raad stelt een werkgeverscommissie in, die invulling geeft aan het werkgeverschap van de raad. Het gaat hier om de feitelijke aansturing van de griffier en de verdere verantwoordelijkheden die de raad kent als werkgever van zijn eigen ambtelijke ondersteuning.
Het gaat onder andere om de volgende concrete zaken:
De plaatsvervangend voorzitter van de raad is belast met de aansturing van de griffier, ondersteund door twee andere raadsleden. Voorts is de werkgeverscommissie belast met de bestuurlijke organisatie van de griffie en de begroting en de rekening van de raad (fractievergoedingen/ondersteuning) en de griffie (desbetreffende begrotingsposten).
Ook bij de vergaderingen van de werkgeverscommissie gaat het om besloten vergaderingen, daar het hier gaat om de persoon van de griffier (artikel 10, tweede lid onder sub elf van de Wet Openbaarheid van Bestuur).
HOOFDSTUK 3 VOORBEREIDING VOOR DE RAAD
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van specifieke overlegorganen van de raad van de gemeente Albrandswaard ter voorbereiding van besluiten van de raad. Zowel voor de agendacommissie als de auditcommissie geldt dat gekozen is voor niet-openbare vergaderingen. Dit heeft ermee te maken dat de inhoud van deze vergaderingen een intern gericht karakter hebben. De commissies kunnen ervoor kiezen om in bepaalde gevallen de vergadering open te stellen voor deelname van anderen. Ten minste voor zover het niet gaat om geheime informatie. Is er namelijk sprake van geheime informatie, dan vergaderen de commissies in beslotenheid (met enkel raadsleden) en hebben zij zich te houden aan de opgelegde geheimhouding door college of raad.
De agendacommissie stelt in zijn vergadering de agenda's van de Beraad- en Adviesvergadering voorlopig vast. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar volgorde van de agendapunten, rekening houdend met de aard van de onderwerpen en de samenhang, maar ook met de mogelijkheid van aanwezige belangstellenden. De agendacommissie kijkt of de aangeleverde (concept)raadsvoorstellen vergaderrijp zijn. Dat wil zeggen dat de agendacommissie beoordeelt of de fracties met de informatie in en de opbouw van het raadsvoorstel voldoende meekrijgen om een afweging te kunnen maken en een discussie op hoofdlijnen te voeren over het geagendeerde onderwerp. Wanneer dit naar het oordeel van de agendacommissie niet het geval is, wordt de griffier verzocht het raadsvoorstel terug te sturen naar het college of de regisseur voor aanpassing.
Dit hoofdstuk beschrijft de taken en verplichtingen van de griffie en heeft uiteraard een nauwe relatie met taken en bevoegdheden van de raad en het presidium. In dit hoofdstuk ligt vast dat de rechtspositie van het griffiepersoneel gelijk is aan andere ambtenaren van de gemeente Albrandswaard.
In dit hoofdstuk wordt beschreven dat ook voor de griffier (en zijn plaatsvervanger) de gemeentelijke rechtspositie van de gemeente Albrandswaard van toepassing is.
In zijn organisatorische taken (artikel 5.1) komen de bevoegdheden van de griffier tot uiting. Uit praktische overwegingen benoemt hij de medewerkers van de griffie. De griffier heeft mandaat om ter uitvoering van het budgethouderschap privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en de gemeente hierbij te vertegenwoordigen (195096). Te denken valt hierbij aan het ondertekenen van contracten met accountant, leverancier raadsinformatiesysteem enzovoort.
De benoeming van de griffier zelf en zijn plaatsvervanger blijven uiteraard aan de raad.
Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen.
Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zakenlopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan.
De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies. Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij als gevolg van artikel 160 lid 1 sub b Gemw het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast".
Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatiefvoorstellen in te dienen. Een en ander is geregeld in artikel 147a Gemw en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Albrandswaard vastgesteld. De griffier biedt daarbij zo nodig bijstand.
De ondersteuning van het presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier.