Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landsmeer

Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2022
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Landsmeer 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-05-2022nieuwe regeling

21-04-2022

gmb-2022-204097

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2022

De raad van de gemeente Landsmeer;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 14-04-2022

 

Gelet op het bepaalde in artikel 84 Gemeentewet juncto artikel 4, lid 3 van de Controleverordening gemeente Landsmeer 2009;

 

Besluit:

De Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2022 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2021

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van Landsmeer

  • b.

    de commissie: de auditcommissie;

  • c.

    een lid: een lid van de commissie;

  • d.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie of diens plaatsvervanger;

  • e.

    de accountant: de accountant benoemd door raad in overeenstemming met artikel 213, lid 2 Gemeentewet;

  • f.

    de rekenkamer: de rekenkamer zoals ingesteld door de raad met de Verordening op de rekenkamer 2022;

  • g.

    controleverordening: de Controleverordening gemeente Landsmeer 2009 ex artikel 213 Gemeentewet;

  • h.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad dan wel diens plaatsvervanger;

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie:

    • a.

      voert namens de raad het periodieke overleg met de accountant zoals bepaald in artikel 4 van de Controleverordening;

    • b.

      is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

    • c.

      adviseert de raad jaarlijks over het Controleprotocol voor de accountantscontrole waarin wordt opgenomen: de goedkeuringstoleranties; afzonderlijk te controleren deelwaarnemingen; een inrichtingsplan voor verslag van bevindingen; eventuele tussentijdse controles, de frequentie en inrichting daarvan; posten van de jaarrekening of deelcontroles en afwijkende rapporteringtoleranties;

    • d.

      adviseert de raad jaarlijks over de jaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag;

    • e.

      adviseert de raad over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • f.

      is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en benoeming van een accountant en het doen van een voordracht voor de keuze;

    • g.

      bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de interim controle en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;

    • h.

      formuleert een advies aan de raad over de wijze van behandeling van de rapportages van de accountant;

    • i.

      houdt toezicht op de kwaliteit van de interne en externe financiële rapportages, de leesbaarheid ervan i.v.m. de controlerende taak van de gemeenteraad en maakt zo nodig afspraken met de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller over de planning- en controlecyclus binnen de gemeente.

    • j.

      bespreekt periodiek de wijze waarop het college en de organisatie invulling geven aan de naleving van artikel 212 Gemeentewet.

    • k.

      de commissie onderhoudt namens de gemeenteraad de contacten met de rekenkamer

  • 2.

    De raad kan de auditcommissie aanwijzingen en opdrachten geven voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden.

  • 3.

    De commissie kan tevens ongevraagd advies uitbrengen aan de raad

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf leden waarvan minimaal 1 raadslid (dan tevens de voorzitter). De commissie bestaat uit raadsleden en/of fractievertegenwoordigers van evenzoveel verschillende politieke partijen

  • 2.

    De commissie kan de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller verzoeken bij haar vergaderingen aanwezig te zijn.

  • 3.

    De accountant kan worden uitgenodigd deel te nemen aan beraadslagingen van de commissie, behoudens de beraadslaging over het genoemde in artikel 2 sub e en f.

  • 4.

    De rekenkamer kan worden uitgenodigd om deel te nemen aan de beraadslagingen van de commissie ter bespreking van het genoemde in artikel 2 lid 1 sub k.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid van de raad te zijn/ ophouden fractievertegenwoordiger te zijn en in elk geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De raad kan een raadslid, fractievertegenwoordiger als commissielid ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Vergaderingen

De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    De commissieleden bepalen onderling wie van hen voorzitter en vicevoorzitter is.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3.

    De voorzitter c.q. de vicevoorzitter vertegenwoordigt de Auditcommissie in commissie- en raadsvergaderingen.

Artikel 7 Informatievoorziening

  • 1.

    De commissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

  • 2.

    De informatie omvat in ieder geval:

    • a.

      de besluitenlijst van de vergaderingen van de commissie;

    • b.

      het controleprotocol;

    • c.

      de tussentijdse rapportages en controles;

    • d.

      het accountantsrapport;

    • e.

      de accountantsselectie.

Artikel 8 Secretaris

De griffier kan fungeren als secretaris van de commissie.

Artikel 9 Evaluatiebepaling

De verordening wordt twee jaar na het inwerking treden geëvalueerd.

Artikel 10 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening auditcommissie gemeente Landsmeer 2021”.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2021 in te trekken

  • 2.

    De Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie gemeente Landsmeer 2022 treedt inwerking één dag na de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Landsmeer op 21 april 2022.

J.P. (Johan Paul) de Groot

Griffier

L.A. (Léon) de Lange

voorzitter