Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemsdelta

PGB Kwaliteitskader

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemsdelta
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPGB Kwaliteitskader
CiteertitelBeleidsregels Pgb kwaliteit
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

10-05-2022

gmb-2022-202130

Tekst van de regeling

Intitulé

PGB Kwaliteitskader

 

 

Stappenplan

  • 1.

    Bespreek met de cliënt waarom de ingekochte zorgverlening door de gemeente niet toereikend is voor het bereiken van de gestelde doelen.

  • 2.

    Bespreek met de cliënt de voor- en nadelen van een PGB (Nadere regels artikel 5.1.i)

  • 3.

    Stel vast of de PGB-houder (= Cliënt) in staat is om een PGB-beheerder te zijn. Ga hierbij uit van de 10 punten PGB-vaardigheidstoets* (zie bijlage 1) :

Let op: Wanneer een PGB-houder het gesprek niet kan aangaan zonder hulp/ondersteuning van de PGB-uitvoerder zou je al redelijk snel kunnen stellen dat iemand niet vaardig genoeg is als PGB-beheerder.

* Voor de toets kan ook gebruik gemaakt worden van de online toets van Per Saldo (www.pgb-test.nl).

Uitkomst van het PGB Vaardigheidsonderzoek:

  • a.

    PGB-houder is in staat een PGB te beheren (ga door naar stap 7)

  • b.

    PGB-houder is niet in staat het PGB te beheren (ga door naar stap 4)

  • 4.

    Bespreek nogmaals met de klant wat de redenen zijn voor de leveringsvorm PGB nu hij/zij zelf niet in staat is het PGB te beheren. Bespreek hierbij ook de voor- en nadelen van het beheren van een PGB door iemand anders.

  • 5.

    Bespreek met cliënt wie het PGB gaat beheren.

  • 6.

    Stel vast of de aangedragen persoon/bedrijf in staat is om een PGB-beheerder te zijn. Ga hierbij uit van de 10 punten PGB-vaardigheid zoals benoemd onder punt 3. De beoordeling dient op dezelfde wijze te worden uitgevoerd als bij de PGB-houder.

  • 1.

    Bij mentorschap en bij een bewindvoerder zal het niet noodzakelijk zijn alle punten te beoordelen. Wel is het belangrijk dat er voor elke eis iemand verantwoordelijk is. Zo zal een bewindvoerder zich niet gaan bemoeien met de inhoudelijke zorgverlening en de vaststelling van kwaliteit in deze. In dergelijke gevallen kan het dus voorkomen dat iemand 2 verschillende PGB-beheerders moet hebben om aan alle eisen te voldoen.

  • 7.

    Ga na of de PGB uitvoerder valt onder het sociaal netwerk (Check Verordening artikel 1, Nadere regels artikel 14 en 16 ).

  • 8.

    Toets de PGB uitvoerder aan de criteria/eisen voor formele zorg.

 

Sociaal netwerk

Eisen

Welke minimale eisen stellen wij aan een PGB uitvoerder binnen het sociaal netwerk?

  • PGB-uitvoerder heeft een minimale leeftijd van 18 jaar

  • PGB-uitvoerder zorgt voor een correcte registratie van de geleverde inzet

  • PGB-uitvoerder moet voldoende professionele afstand bewaren voor zover de inhoud van de ondersteuning dit vereist

  • PGB-uitvoerder is in staat een ondersteuningsplan aan te leveren waarin de geformuleerde SMART doelen worden uitgewerkt zodat duidelijk wordt hoe de inzet eruit gaat zien om de doelen te behalen.

Documenten:

  • Budgetplan

  • Ingevuld zorgovereenkomst

  • Ondersteuningsplan binnen 3 maanden na de start van de zorgverlening (eisen zie bijlage )

 

Tarief:

Zie artikel 8 en 9 van het Besluit

Verdere uitwerking voor minimum loon staat in de werkwijzer

 

Informele zorg

Eisen

  • PGB-uitvoerder heeft een minimale leeftijd van 18 jaar

  • PGB-uitvoerder zorgt voor een correcte registratie van de geleverde inzet

  • PGB-uitvoerder is in staat een ondersteuningsplan aan te leveren waarin de geformuleerde SMART doelen worden uitgewerkt zodat duidelijk wordt hoe de inzet eruit gaat zien om de doelen te behalen.

  • PGB-uitvoerder moet voldoende professionele afstand bewaren voor zover de inhoud van de ondersteuning dit vereist

  • PGB-uitvoerder moet in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en draagt er zorg voor dat deze verklaring elke 5 jaar wordt vernieuwd.

 

Documenten

  • Budgetplan

  • Ingevuld zorgovereenkomst

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG) van PGB-uitvoerder

  • Ondersteuningsplan binnen 3 maanden na de start van de zorgverlening (eisen zie bijlage 2)

 

Tarief

Zie artikel 8 en 9 van het Besluit

Verdere uitwerking voor minimum loon staat in de werkwijzer

 

Formele Zorg

Legenda:

Direct: Consulent dient dit bewijs te ontvangen voorafgaand aan het definitief beschikken van de indicatie.

Opvraagbaar:

X = het moet blijken uit het ondersteuningsplan welke de uitvoerder binnen 3 maanden na de start van de indicatie moet aanleveren. Zie ook kolom Ondersteuningsplan. Voor verder eisen aan het ondersteuningsplan zie bijlage 2.

J/N komt op de lijst die de uitvoerder en de PGB beheerder beide moeten tekenen en deze bewijsstukken zijn opvraagbaar via de PGB beheerder. Dit kan steekproefsgewijs plaatsvinden of wanneer een situatie daarom vraagt.

Eisen

 

Eis

Direct

Opvraagbaar

Ondersteuningsplan

1

PGB-uitvoerder is in staat begeleiding te bieden in of zo dicht mogelijk bij de directe leefomgeving van de cliënt.

Op welke wijze de uitvoerder aansluit bij de leefomgeving van de klant moet blijken uit het ondersteuningsplan

 

X

X

2

Voor product basis dient de opleiding van de PGB uitvoerder voor te komen in de MBO diploma's lijst. Bij inzet van een Plus product dient de opleiding van de PGB uitvoerder voor te komen in de HBO diploma's lijst.

De MBO en HBO diploma's lijst staat in de bijlage.

X

 

 

3

Uitvoerder is in staat begeleiding te bieden met voldoende ervaren, gekwalificeerde medewerkers passend bij de aard van de begeleiding.

curriculum vitae (cv) 

 

J/N

 

4

De begeleidingslocatie waar de groepsbegeleiding door uitvoerder wordt geboden voldoet aan de wettelijke eisen (o.a. maar niet limitatief (brand)veiligheid) bevatten de benodigde faciliteiten voor de doelgroep en bevinden zich bij voorkeur in de gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland maar maximaal in de aan deze gemeenten grenzende individuele gemeenten in de provincie Groningen. Alleen als het groepsbegeleiding betreft die door uitvoerders binnen deze grenzen niet kan worden geboden kan hiervan, na toestemming van gemeenten, worden afgeweken. De begeleidingslocatie(s) is/zijn bekend bij de gemeenten en zijn indien nodig toegankelijk voor bezoek en controle van de gemeentelijk toezichthouder;

De locatie van de uitvoerder moet benoemd worden in het ondersteuningsplan.

 

X

X

5

In geval van een herindicatie bij ambulante begeleiding plus waarbij er sprake is van een verlengingsverzoek voor hetzelfde product moet een actuele RI&E aangeleverd te worden

X

 

 

6

PGB-uitvoerder is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel, de registratie is correct en actueel

 

J/N

 

7

PGB-uitvoerder heeft een methode voor het melden van incidenten.

Veilig Incident Melden (VIM), MIC (melding incidenten cliënten) en MIM (melding incidenten medewerkers)

 

J/N

 

8

PGB-uitvoerder is afdoende verzekerd tegen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid (minimaal 1.000.000, - per gebeurtenis en minimaal 2 gebeurtenissen per jaar);

 

J/N

 

9

PGB-uitvoerder signaleert eventuele overbelasting van aanwezige mantelzorgers/vrijwilligers en/of sociaal netwerk wanneer dit invloed heeft op de door PGB-uitvoerder geboden begeleiding en betrekt hierbij na afstemming met de cliënt of cliëntvertegenwoordiger gemeente(n), lokaal wijkteam of mantelzorgloket indien PGB-uitvoerder dit nodig acht.

Hoe de uitvoerder hier invulling aan gaat geven moet blijken uit het ondersteuningsplan.

 

X

X

10

PGB-uitvoerder signaleert en handelt bij vermoedens van mishandeling op de wijze zoals is vastgelegd in de van toepassing zijnde Wet Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling, de meldplicht calamiteiten en de meldplicht geweld. PGB-uitvoerder meldt (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling bij Veilig Thuis Groningen.

 

J/N

 

11

PGB-uitvoerder zorgt ervoor dat haar medewerkers adequaat handelen in geval van signalen die wijzen op bedreiging van de veiligheid van cliënt en dragen zorg dat deze signalen direct worden doorgeleid naar de gemeente(n) of door de gemeente(n) aan te wijzen derde(n) (zoals Veilig Thuis Groningen en de Toezichthouder GGD Groningen). PGB-uitvoerder zorgt ervoor dat deze signalen in overleg met de gemeente(n) worden omgezet in concrete acties door PGB-uitvoerder dan wel door inschakeling van andere bij cliënt betrokken dienstverlenende instanties en professionals op het gebied van wonen, welzijn, participatie, hulp, begeleiding en zorg

 

J/N

 

12

PGB-uitvoerder zorgt dat de informatie die ze verstrekt aan de cliënt ook door de cliënt te begrijpen is

Aan de cliënt kunnen controlevragen gesteld worden over het ondersteuningsplan.

 

X

X

13

PGB-uitvoerders voldoen aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)1. Dat houdt in ieder geval in dat de PGB-uitvoerder beschikt over:

Een privacybeleid, zoals omschreven in de AVG.

Een Register van verwerkingen, zoals omschreven in de AVG.

Een Register datalekken, zoals omschreven in de AVG.

Een Data Protection Impact Assessment, zoals omschreven in de AVG.

 

J/N

 

14

PGB-uitvoerder zorgt voor een correcte registratie van de geleverde inzet

 

J/N

 

15

PGB-uitvoerder organiseert de begeleiding in overleg met de cliënt en in afstemming met andere betrokken professionals, informele zorg en welzijn.

Hoe de uitvoerder hier invulling aan gaat geven dient te worden vermeld in het ondersteuningsplan.

 

X

X

16

PGB-uitvoerder maakt zoveel mogelijk gebruik van de eigen mogelijkheden van de cliënt en past daarnaast de principes van “positieve gezondheid toe” zowel richting cliënt als in de eigen werkwijze

Hoe de uitvoerder hier invulling aan gaat geven dient te worden vermeld in het ondersteuningsplan

 

X

X

17

PGB-uitvoerder beantwoordt eventuele vragen van het netwerk, mantelzorgers en vrijwilligers uit de omgeving van de cliënt met in acht name van de privacy van de cliënt

 

J/N

 

18

PGB-uitvoerder levert effectieve en duurzame begeleiding gericht op het behalen van het resultaat en houdt afdoende toezicht op de kwaliteit, rechtmatigheid en doelmatigheid van de inzet van de begeleiding

Vb (inhoudsopgave van ) Kwaliteitshandboek RVA geauditeerd (onafhankelijk getoetst) / Certificaat

 

J/N

 

19

Op de PGB-uitvoerder rust een meld- en informatieverplichting ten aanzien van alles wat redelijkerwijs van invloed is of kan zijn op de dienstverlening of op de nakoming van verplichtingen. Hieronder vallen tevens calamiteiten, incidenten, openbare en niet-openbare rapporten van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna te noemen: IGJ) die betrekking hebben op de PGB-uitvoerder, voorgenomen ontslagen die van invloed zijn op de uitvoering van de dienstverlening en/of reorganisatietrajecten. Ook voorvallen vergelijkbaar met incidenten en calamiteiten waar medewerkers, derden of cliënten (die vallen onder een andere wet) bij betrokken zijn, vallen onder deze meld- en informatieplicht.

 

J/N

 

20

PGB-uitvoerder draagt er zorg voor dat de medewerkers die worden ingezet bij cliënten in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en draagt er zorg voor dat deze verklaring elke 5 jaar wordt vernieuwd.

X

 

 

21

PGB-uitvoerder werkt mee aan onderzoeken met betrekking tot de gestelde eisen.

 

J/N

 

 

Indien de PGB-uitvoerder ergens nee heeft aangegeven, maar wel onder het formele tarief wil vallen, dan wordt een hersteltermijn afgegeven om de eis alsnog te kunnen regelen. Deze brief opstellen in overleg met kwaliteit of juristen.

 

Documenten

  • Budgetplan

  • Diploma's PGB-uitvoerder (in verband met vaststelling tarief)

  • Verklaring eisen formele zorg (PGB) getekend door zowel de PGB-beheerder als de PGB-uitvoerder (zie bijlage 3)

  • Ingevuld zorgovereenkomst

  • PGB-uitvoerder moet in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en draagt er zorg voor dat deze verklaring elke 5 jaar wordt vernieuwd.

  • Bij aanvraag herindicatie (verlenging) Ambulante begeleiding plus dient een RI&E aangeleverd te worden

  • Binnen 3 maanden na starten van de zorgverlening dient een ondersteuningsplan worden aangeleverd door de PGB-beheerder. Eisen ondersteuningsplan zie bijlage 2.

Tarief

Ga altijd in eerste instantie uit van de tarieven zoals genoemd in artikel 7 van Besluit. Begin je onderhandeling met het 70% tarief.

 

Welke zorgovereenkomst is van toepassing?

Zorgovereenkomst: Met partner of familielid

Zorgovereenkomst: Arbeidsovereenkomst

Zorgovereenkomst: Van opdracht (met een zelfstandig ondernemer, zzp’er of freelancer of iemand uit het sociaal netwerk die geen partner of familieband heeft) (Informeel/formeel)

Zorgovereenkomst: Met een zorginstelling

Een zorginstelling is een bedrijf waarmee u afspraken over de zorg maakt. Er werken meerdere personen voor of namens het bedrijf die de afgesproken zorgtaken uitvoeren. Het bedrijf is ingeschreven in het Handelregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

Op de website van de SVB staat een beslisboom voor de bepaling van de juiste zorgovereenkomst in de betreffende situatie.

 

Bijlage 1 PGB vaardigheidstoets

 

Vaardigheden

Voorbeeld vragen

PGB-beheerder staat niet onder bewind, curatele, mentorschap en maakt geen gebruik van budgetbeheer

Indien er sprake is van bewind voering, curatele of mentorschap, dan dient de PGB-houder een kopie van de beschikking te overhandigen.

De PGB-beheerder overziet zijn/haar eigen situatie, dan wel die van de PGB-houder, en er is een duidelijk beeld van de zorgvraag.

Iemand moet een voorbeeld kunnen geven van de zorgvraag

Aan welke doelen moeten er gewerkt worden?

Wat heeft de PGB-houder nodig?

 

De PGB-beheerder is op de hoogte van de regels en verplichtingen die horen bij het pgb, of weet die zelf bij de desbetreffende instanties (online) te vinden.

Waar kunt u de regels en verplichtingen vinden waaraan u moet voldoen?

Iemand moet een concreet voorbeeld kunnen geven.

 

De PGB-beheerder is in staat om een overzichtelijke pgb-administratie bij te houden, waardoor er inzicht is in de bestedingen van het pgb.

Hoe gaat u de administratie vormgeven?

Heeft u al eerder een PGB beheerd?

U bent voldoende vaardig om te communiceren met de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor, de SVB en zorgverleners.

Signaleringsfunctie:

Kan de PGB-beheerder adequaat reageren?

Kan de PGB-beheerder goed afspraken maken?

Komt de PGB-beheerder zijn/haar afspraken na?

Verstrekt de PGB-beheerder de juiste formulieren en zijn deze op de juiste wijze ingevuld?

De PGB-beheerder is in staat om zelfstandig te handelen en onafhankelijk voor een zorgverlener te kiezen.

Kan de PGB-beheerder goed motiveren waarom deze zorgverlener goed aansluit bij de behoeften van de PGB-uitvoerder?

In hoeverre vraagt u anderen hulp bij het vinden van een zorgverlener?

De PGB-beheerder is in staat om afspraken te maken en vast te leggen, en om dit te verantwoorden aan verstrekkers van het pgb.

Kan de PGB-beheerder goed afspraken maken?

Komt de PGB-beheerder zijn/haar afspraken na?

Hoe gaat de PGB-beheerder de afspraken vastleggen?

Verstrekt de PGB-beheerder de juiste formulieren en zijn deze op de juiste wijze ingevuld?

Hoe gaat u er mee om als er telefonisch een afspraak is gemaakt?

De PGB-beheerder kan beoordelen en beargumenteren of de geleverde zorg passend en kwalitatief goed is.

Kan de PGB-beheerder goed motiveren waarom deze zorgverlener goed aansluit bij de behoeften van de PGB-uitvoerder?

Hoe controleert de PGB-beheerder dit?

Hoe gaat de PGB-beheerder monitoren dat de zorg passend is en kwalitatief goed aansluit?

Als de PGB-beheerder niet de PGB-houder is en de PGB-houder ontevreden is over de geleverde zorg, hoe wordt dit aangepakt?

Hoe vaak is de PGB-beheerder van plan om te gaan evalueren?

Doelen goed kunnen formuleren en evalueren

De PGB-beheerder kan de inzet van zorgverleners coördineren, waardoor de zorg door kan gaan, ook bij verlof en ziekte.

Hoe regelt de PGB-beheerder het wanneer de zorg tijdelijk niet gegeven kan worden?

Wanneer er sprake is van meerdere PGB-uitvoerders, hoe is de PGB-beheerder van plan dit te coördineren?

Is de PGB-beheerder bewust van mogelijke verschillende tarifering en dat deze niet uitwisselbaar zijn

De PGB-beheerder is in staat om als werk- of opdrachtgever de zorgverleners aan te sturen en aan te spreken op hun functioneren.

Als de PGB-beheerder merkt dat de doelen niet behaald worden, hoe pakt u dit aan?

 

De PGB-beheerder heeft voldoende juridische kennis over het werk- of opdrachtgeverschap, of weet deze kennis te vinden.

Waar denk de PGB-beheerder de gegevens te kunnen vinden?

Welk soort zorgovereenkomst lijkt er nodig te zijn?

De voorbeeldvragen kunnen in de loop der tijd uitgebreid worden.

Bijlage 2 Ondersteuningsplan eisen:

Het plan is vormvrij maar bevat in ieder geval de volgende aspecten:

  • Het begeleidingsplan is voor de cliënt begrijpelijk, is praktisch ingericht en leidt niet tot onnodig papierwerk en tijdsverspilling welke anderszins aan directe begeleiding van cliënt had kunnen worden besteed;

  • Het begeleidingsplan bevat en vertaalt de gestelde doelen (PGB) in concrete werkafspraken en praktische afspraken omtrent de aard, de aanpak en uitvoer en de frequentie (denk aan: op welke dagen, eenheden, passend in het dag/weekprogramma) van de begeleiding;

  • Wijze waarop aanbieder en cliënt stappen gaan zetten om deze doelen en resultaten te realiseren, SMART geformuleerd;

  • Hoe en wanneer het begeleidingsplan met cliënt wordt geëvalueerd en bijgesteld en welke piketpunten worden gehanteerd ter toetsing van het resultaat tot dat moment ten opzichte van het beoogde resultaat en bevat tevens de vastlegging van dat resultaat;

  • Eventueel aanvullend gestelde doelen door aanbieder en cliënt passend binnen de dienstverleningsopdracht;

  • NAW-gegevens van cliënt en een uniek identificatienummer van de cliënt zoals gehanteerd door de gemeente;

  • Datum aanvang werkzaamheden;

  • Bijzonderheden betreffende de leefsituatie van cliënt;

  • Eventuele afspraken met vrijwilligers, mantelzorgers en dienst- zorgverleners in het kader van ketensamenwerking en integraliteit ten behoeve van optimale begeleiding en ondersteuning van cliënt (volgens principe één gezin, één plan, één regisseur);

  • Relevante informatie van derden zoals bijvoorbeeld het medicatie gebruik van cliënt;

  • Overige afspraken;

  • Dagtekening bespreking plan;

  • Ondertekening door aanbieder voor akkoord;

  • Ondertekening cliënt of diens vertegenwoordiger tenminste voor gezien.


1

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/aanbieders-en-de-avg