Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Memo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMemo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022
CiteertitelMemo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-2022nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-199249

Tekst van de regeling

Intitulé

Memo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022

Net als de voorgaande jaren heeft corona veel effect op de horeca. De horeca heeft al geruime tijd last van de Coronamaatregelen en moet veel moeite doen om het hoofd boven water te houden. De raad en het college hebben uitgesproken om de horeca, daar waar het mogelijk is, te willen ondersteunen. Sinds 2020 is er gebruik gemaakt van een uitbreiding van de terrassen. Ook dit jaar wil het college deze mogelijkheid bieden aan alle commerciële horeca inrichtingen wanneer de terrassen weer open mogen. Wel wordt dit jaar, vanwege de toenemende versoepelingen in het RIVM-beleid omtrent corona, in acht genomen dat steeds meer mogelijk is binnen de reguliere horecavoorzieningen. Het tijdelijke terrassenbeleid van 2022 is aangevuld met nieuwe voorwaarden om aan te sluiten op de terugkeer naar een ‘normale’ situatie. Deze memo beschrijft de procedure en de voorwaarde voor deze regeling.

 

Tijdens deze uitbreiding van terrassen wijken we tijdelijk af van de gestelde regels in de Alcoholwet daar waar elk terras moet worden benoemd in de Alcoholvergunning.

 

Voor wie:

Tijdens de coronacrisis is de commerciële horeca zwaar getroffen door de maatregelen. Ondanks het feit dat langzaam maar zeker teruggekeerd kan worden naar een normale situatie is het begrijpelijk dat een aanvulling op de normale uitbuiting nog wenselijk is voor horecaondernemingen. Het is dan ook deze doelgroep die de gemeente Krimpenerwaard middels de uitbreiding van de terrassen wil ondersteunen. Voor de uitbreiding van de terrassen is gekozen voor de volgende uitgangspunten:

 

  • Enkel inrichtingen met een commerciële Alcoholvergunning binnen de gemeente Krimpenerwaard komen hiervoor in aanmerking.

  • Ook commerciële horeca inrichtingen die nog niet in het bezit zijn van een terrasontheffing kunnen een tijdelijk terras creëren.

Procedure:

De procedure voor een nieuwe tijdelijke uitbreiding van het terras, het tijdelijk creëren van een nieuw terras of het verlengen van de uitbreiding van 2021 wordt als volgt ingericht.

 

Aanvragen gelijk aan 2021

Voorgaande jaren is er door een groot aantal ondernemers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het terras uit te breiden of zelf een tijdelijk nieuw terras te plaatsen.

Omdat een groot aantal plannen al is beoordeeld en goedgekeurd kunnen deze ondernemers, mits de aanvraag nog voldoet aan de voorwaarden en algemene regels, wederom gebruik maken van het tijdelijke terrassenbeleid.

 

Als aan de nieuwe voorwaarden voor dit jaar kan worden voldaan en er geen wijziging is ten aanzien van de gevraagde opstelling van het terras, hoeft enkel een mail gestuurd te worden naar APV@krimpenerwaard.nl met de vermelding dat zij de uitbreiding van vorig jaar opnieuw willen gebruiken. In deze mail staat in ieder geval benoemd:

 

  • Naam en contact gegevens.

  • De naam van de horeca inrichting waarvoor de uitbreiding van het terras geldt.

  • Het zaaknummer (SXO-2021…) van het besluit dat in 2021 is verleend.

Voorwaarde is dat er geen wijzigingen aan de opstelling worden aangebracht. Het plan en de uitvoering dient exact hetzelfde te zijn als in 2021. Indien wijzigingen nodig zijn om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen, dient een nieuwe aanvraag te worden gedaan.

 

Nieuwe aanvragen

 

  • De betreffende ondernemers die binnen de doelgroep vallen worden door middel van een brief op de hoogte gesteld over de mogelijkheid van een tijdelijke uitbreiding van het terras;

  • In deze brief zal een verwijzing worden toegevoegd die zal leiden naar het meldingsformulier van de gemeente Krimpenerwaard;

  • Er is gekozen voor een meldingssysteem omdat dit voor de horecaondernemer en de behandelaar een sneller traject is en er geen leges worden gerekend;

  • De horecaondernemer dient zijn formulier, inclusief inrichtingstekening, in bij de afdeling APV;

  • De meldingen worden vervolgens bij de afdeling APV geregistreerd;

  • De afdeling APV controleert of de melding voldoet aan de eisen. (Bij twijfel wordt de afdeling OOV betrokken);

  • Bij goedkeuring wordt de horecaondernemer op de hoogte gesteld en kan de tijdelijke uitbreiding van het terras gerealiseerd worden.

Voorwaarden:

Om te waarborgen dat de veiligheid, gezondheid en leefbaarheid van de omgeving niet wordt aangetast worden een aantal voorwaarden gesteld voordat de melding ingediend kan worden. Voor de tijdelijke terrassen gelden in beginsel de voorwaarden en eisen vanuit het reguliere terrassenbeleid.

 

De aanvullende voorwaarden van de tijdelijke terrassen zijn als volgt:

 

  • Voedsel- en drankverstrekking vindt alleen direct vanuit de inrichting plaats.

  • Er mag enkel een zitmogelijkheid zijn (dus geen statafels);

  • Er mag geen muziek/geluid worden afgespeeld;

  • Op de rijbaan blijft een ongehinderde doorgang vrij van minimaal 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog voor hulpverlengingsdiensten en overig verkeer;

  • Op voetpaden blijft een doorloopbreedte van minimaal 1,25 meter vrij voor voetgangers, rolstoelgebruikers, enz;

  • Twee terrassen van ondernemers die aan elkaar grenzen moeten gezamenlijk een verzoek in dienen. Dit verzoek is in overleg opgesteld.

Algemene regels:

 

  • De verruiming geldt tot 1 november 2022. Hiervoor is gekozen, omdat de piek van bezoekers na deze periode zal afnemen;

  • Alle tijden en regels in de reguliere terras uitbuiting zijn ook van toepassing op de tijdelijke uitbreiding van een terras of het tijdelijk te creëren terras. (Het terras dient gesloten te zijn tussen 24:00 uur en 09:00 uur). Deze tijden mogen worden gehanteerd mits de op dat moment geldende beperkingen vanuit het RIVM dit toestaan;

  • Omwonenden moeten worden geïnformeerd over de tijdelijke uitbreiding van een terras of het

  • tijdelijk te creëren terras;

  • Bij ongeregeldheden kan de politie middels 112 worden opgeroepen;

  • Wanneer op de locatie evenementen worden gehouden krijgen deze voorrang. Het terras moet dan geruime tijd voorafgaand aan de start het evenement worden verwijderd, zodat de voorbereidende werkzaamheden voor het evenement ongehinderd kunnen worden uitgevoerd.

Ondertekening en inwerkingtreding

Het tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022 treedt één dag na publicatie in werking.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 19 april 2022,

Secretaris,

J. Hennip

burgemeester

P. L. Paans