Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Memo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022 |
Citeertitel | Memo tijdelijk terrassenbeleid Krimpenerwaard 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2022 | nieuwe regeling | 19-04-2022 |
Net als de voorgaande jaren heeft corona veel effect op de horeca. De horeca heeft al geruime tijd last van de Coronamaatregelen en moet veel moeite doen om het hoofd boven water te houden. De raad en het college hebben uitgesproken om de horeca, daar waar het mogelijk is, te willen ondersteunen. Sinds 2020 is er gebruik gemaakt van een uitbreiding van de terrassen. Ook dit jaar wil het college deze mogelijkheid bieden aan alle commerciële horeca inrichtingen wanneer de terrassen weer open mogen. Wel wordt dit jaar, vanwege de toenemende versoepelingen in het RIVM-beleid omtrent corona, in acht genomen dat steeds meer mogelijk is binnen de reguliere horecavoorzieningen. Het tijdelijke terrassenbeleid van 2022 is aangevuld met nieuwe voorwaarden om aan te sluiten op de terugkeer naar een ‘normale’ situatie. Deze memo beschrijft de procedure en de voorwaarde voor deze regeling.
Tijdens deze uitbreiding van terrassen wijken we tijdelijk af van de gestelde regels in de Alcoholwet daar waar elk terras moet worden benoemd in de Alcoholvergunning.
Tijdens de coronacrisis is de commerciële horeca zwaar getroffen door de maatregelen. Ondanks het feit dat langzaam maar zeker teruggekeerd kan worden naar een normale situatie is het begrijpelijk dat een aanvulling op de normale uitbuiting nog wenselijk is voor horecaondernemingen. Het is dan ook deze doelgroep die de gemeente Krimpenerwaard middels de uitbreiding van de terrassen wil ondersteunen. Voor de uitbreiding van de terrassen is gekozen voor de volgende uitgangspunten:
De procedure voor een nieuwe tijdelijke uitbreiding van het terras, het tijdelijk creëren van een nieuw terras of het verlengen van de uitbreiding van 2021 wordt als volgt ingericht.
Voorgaande jaren is er door een groot aantal ondernemers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het terras uit te breiden of zelf een tijdelijk nieuw terras te plaatsen.
Omdat een groot aantal plannen al is beoordeeld en goedgekeurd kunnen deze ondernemers, mits de aanvraag nog voldoet aan de voorwaarden en algemene regels, wederom gebruik maken van het tijdelijke terrassenbeleid.
Als aan de nieuwe voorwaarden voor dit jaar kan worden voldaan en er geen wijziging is ten aanzien van de gevraagde opstelling van het terras, hoeft enkel een mail gestuurd te worden naar APV@krimpenerwaard.nl met de vermelding dat zij de uitbreiding van vorig jaar opnieuw willen gebruiken. In deze mail staat in ieder geval benoemd:
Voorwaarde is dat er geen wijzigingen aan de opstelling worden aangebracht. Het plan en de uitvoering dient exact hetzelfde te zijn als in 2021. Indien wijzigingen nodig zijn om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen, dient een nieuwe aanvraag te worden gedaan.
Om te waarborgen dat de veiligheid, gezondheid en leefbaarheid van de omgeving niet wordt aangetast worden een aantal voorwaarden gesteld voordat de melding ingediend kan worden. Voor de tijdelijke terrassen gelden in beginsel de voorwaarden en eisen vanuit het reguliere terrassenbeleid.
De aanvullende voorwaarden van de tijdelijke terrassen zijn als volgt:
Alle tijden en regels in de reguliere terras uitbuiting zijn ook van toepassing op de tijdelijke uitbreiding van een terras of het tijdelijk te creëren terras. (Het terras dient gesloten te zijn tussen 24:00 uur en 09:00 uur). Deze tijden mogen worden gehanteerd mits de op dat moment geldende beperkingen vanuit het RIVM dit toestaan;