Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Papendrecht

Verordening werkgeverscommissie Papendrecht 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePapendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Papendrecht 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Papendrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-2022nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-198487

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Papendrecht 2022

 

De raad van de gemeente Papendrecht;

 

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie, gelet

 

op artikel 83, 107 en 149 de gemeentewet

 

 

besluit:

 

vast te stellen het volgende besluit

 

Verordening werkgeverscommissie Papendrecht 2022

 

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
  • 1.

    Er is een Werkgeverscommissie griffie Papendrecht die het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, conform de bij volmacht door de raad bepaalde voorwaarden.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende beslissingen en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan volmacht verlenen aan de griffier voor het uitoefenen van de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit tenminste twee en (bij voorkeur) drie leden: een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. De voorzitter wordt door de leden van de werkgeverscommissie uit hun midden benoemd.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad wordt uitgenodigd om op te treden als adviseur en/of informant van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde bij haar werkzaamheden.

  • 2.

    De griffier maakt met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning op het gebied van personeelszaken. Bij voorkeur een HR-adviseur. Deze persoon staat als zodanig in zijn vertrouwens- functie de commissie en de griffier terzijde en treedt tevens op als secretaris van de commissie tijdens formele vergaderingen.

 

Artikel 5. Besluitvorming
  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden als bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    In het geval de werkgeverscommissie bestaat uit twee leden (waaronder de voorzitter) en de stemmen staken, wordt het fractievoorzittersoverleg geconsulteerd over de gewenste richting van het besluit.

 

Artikel 6. Verslaggeving

De secretaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen. Geheimhouding.
  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De achterliggende stukken zijn vertrouwelijk van aard, en blijven geheim en ter zake geldt een niet op te heffen geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Indien een raadslid stukken als hier bedoeld wil inzien, dan kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie.

De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht, met een minimum van tweemaal per kalenderjaar.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan (de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt per direct in werking.

 

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Verordening werkgeverscommissie Papendrecht.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 februari 2022,

De griffier, de voorzitter,

drs. ing. M.A.P. Muijzer – van der Meijden, mr. drs. A.M.M. Jetten