Organisatie | Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid 2022 |
Citeertitel | Klachtenregeling Dienst Gezondheid & Jeugd |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2022 | Nieuwe regeling | 10-02-2022 |
Het algemeen bestuur van de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid;
dat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, in de Algemene wet bestuursrecht, en in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 regels worden gesteld voor de behandeling van klachten over gedragingen van de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid en de bij die organisatie werkzame personen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Een formele klacht bevat ten minste de naam en het adres van klager, de datum van indienen en een omschrijving van de gebeurtenis of gedraging waar de klacht betrekking op heeft. Verder bevat de klacht zo mogelijk de naam van de medewerker tegen wie de klacht zich richt en de naam van eventuele getuigen. Ook kan in de klacht het doel van de klacht worden vermeld en de stappen die de klager eventueel al eerder heeft ondernomen.
Na afronding van een succesvolle bemiddeling stuurt de leidinggevende de klager en de klachtencommissie een afdoeningsbericht waarin het resultaat van de bemiddeling wordt bevestigd. Het afdoeningsbericht bevat alsnog een verwijzing naar de mogelijkheid van verdere behandeling van de klacht door de klachtencommissie als de klager dat wenst.
Artikel 7 Samenstelling, benoeming en ontslag klachtencommissie
Het dagelijks bestuur kan om gewichtige redenen het lidmaatschap van een benoemd lid of plaatsvervangend lid van de klachtencommissie beëindigen. Het dagelijks bestuur beëindigt het lidmaatschap niet dan nadat het dagelijks bestuur de voorzitter van de klachtencommissie gehoord heeft over het voornemen hiertoe.
Artikel 9 Ontvankelijkheid klacht
Een klacht moet in beginsel worden ingediend binnen een jaar nadat de gedraging waarover wordt geklaagd heeft plaatsgevonden. Wanneer de klacht niet binnen de termijn van een jaar wordt ingediend moet de klager de overschrijding van de termijn motiveren, waarna de voorzitter van de klachtencommissie alsnog oordeelt over de ontvankelijkheid van de klacht.
Ten behoeve van de behandeling van de klacht kan de klachtencommissie plaatsen binnen de organisatie betreden, informatie inwinnen, stukken raadplegen en personen raadplegen, een en ander met inachtneming van wettelijke en andere binnen de organisatie geldende regels betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de bij de klacht betrokken personen.
Artikel 13 Oordeel van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur vermeldt bij zijn oordeel dat de klager, indien hij niet tevreden is over de uitkomst van de klachtenprocedure, de mogelijkheid heeft om de klacht ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie of aan de Nationale Ombudsman als bedoeld in Hoofdstuk 5 van deze klachtenregeling, of aan de civiele rechter, afhankelijk van de wettelijke basis waarop de doorlopen klachtenprocedure gebaseerd is.
Artikel 14 Termijn voor het oordeel
Indien het dagelijks bestuur voorziet dat met de beoordeling van de klacht de termijn van zes weken verstrijkt deelt het dit schriftelijk mee aan de klager en beklaagde. Het dagelijks bestuur meldt tevens binnen welke termijn het oordeel alsnog gegeven zal worden. Deze termijn is niet langer dan tien weken, te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de klacht bij de klachtencommissie.
Indien het dagelijks bestuur concludeert dat de klacht ook binnen tien weken niet beoordeeld kan worden, deelt het dagelijks bestuur dit schriftelijk mee aan de klager en de beklaagde. Het dagelijks bestuur geeft aan waarom de klacht niet binnen de termijn beoordeeld kan worden en binnen welke termijn alsnog een oordeel zal volgen.
Het dagelijks bestuur verzoekt de klager om hem binnen twee weken te laten weten of hij het oordeel als bedoeld in het derde lid van dit artikel wil afwachten, dan wel of klager de klacht rechtstreeks voorlegt aan de Geschillencommissie of de Nationale Ombudsman als bedoeld in Hoofdstuk 5 van deze klachtenregeling, of aan de civiele rechter.
Hoofdstuk 5 Extern klachtrecht
Artikel 15 Geschillencommissie Publieke Gezondheid
Indien klager niet tevreden is met de afdoening van zijn klacht door het dagelijks bestuur en zijn klacht valt onder de werking van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, kan hij zich ter zake tot de Geschillencommissie Publieke Gezondheid wenden. Een geschil moet binnen een jaar na dagtekening van het oordeel van het dagelijks bestuur worden ingediend bij de Geschillencommissie.
Artikel 16 Nationale Ombudsman
Indien klager niet tevreden is met de afdoening van zijn klacht door het dagelijks bestuur en zijn klacht valt onder de werking van de Algemene wet bestuursrecht of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, kan hij zich ter zake tot de Nationale Ombudsman wenden. Een geschil moet binnen een jaar na dagtekening van het oordeel van het dagelijks bestuur worden ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Een ieder die betrokken is bij de behandeling van klachten en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover een wettelijk voorschrift tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de klachtenregeling de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
De klachtencommissie brengt jaarlijks voor 1 april van het kalenderjaar volgend op het verslagjaar een geanonimiseerd verslag uit van haar werkzaamheden aan het dagelijks bestuur. Daarin beschrijft de klachtencommissie het aantal en de aard van de door de klachtencommissie behandelde klachten en de strekking van haar adviezen.
Artikel 21 Openbaarmaking klachtenregeling
Het dagelijks bestuur brengt deze regeling onder de aandacht van cliënten door hun desgevraagd een exemplaar van de regeling te verstrekken en door de regeling op de website te plaatsen.
Het dagelijks bestuur evalueert deze regeling elke vier jaar, of zo vaak als het dagelijks bestuur dit wenselijk acht.
Artikel 23 Onvoorziene omstandigheden
In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de klachtencommissie voor zover het de werkwijze van de klachtencommissie betreft. In overige onvoorziene omstandigheden beslist het dagelijks bestuur.
Artikel 24 Gecombineerde behandeling van een zorgklacht
Wanneer de klager meldt dat hij de klacht ook bij andere zorgaanbieders heeft ingediend en de klager prijs stelt op gecombineerde behandeling van de klacht door de verschillende zorgaanbieders bij wie hij de klacht heeft ingediend, neemt de klachtenfunctionaris contact op met de andere zorgaanbieders bij wie de klacht is ingediend.
De klachtenfunctionaris spreekt namens de organisatie met de andere zorgaanbieders af wie de coördinatie verzorgt en hoe de klacht behandeld zal worden, zodat dit leidt tot een gezamenlijk oordeel van de gezamenlijke klachtafhandeling, dan wel een op elkaar afgestemd oordeel van de verschillende zorgaanbieders afzonderlijk.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 10 februari 2022,
de secretaris, de voorzitter,
C. Vermeer H. van der Linden