Organisatie | Zwartewaterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode integriteit dagelijks bestuurders Zwartewaterland |
Citeertitel | Gedragscode integriteit dagelijks bestuurders Zwartewaterland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2022 | vervanging gedragscode raad en college door afzonderlijke gedragscodes | 21-04-2022 |
De gedragscode geldt voor de burgemeester en wethouders, maar richt zich ook tot de bestuursorganen.
De gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.
2 Voorkomen van belangenverstrengeling
De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de nevenfunctie, de organisatie voor wie de nevenfunctie wordt verricht, of het al dan niet een nevenfunctie uit hoofde van het ambt betreft, wat het (verwachte) tijdsbeslag is, of de nevenfunctie bezoldigd of onbezoldigd is, dan wel – voor zover die openbaar gemaakt moeten worden – wat de inkomsten daaruit zijn.
De uitsluiting geldt niet bij aanvaarding van een dienstbetrekking in de gemeentelijke organisatie waar hij burgemeester, dan wel wethouder was. Voor werving, selectie en indiensttreding bij de gemeentelijke organisatie zijn de voor het ambtelijk personeel geldende regels ter zake van overeenkomstige toepassing.
De burgemeester respectievelijk de wethouder zorgt ervoor dat niet openbare en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard.
De burgemeester respectievelijk de wethouder maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen (nog) niet openbare informatie.
4 Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en andere uitnodigingen
De burgemeester, dan wel de wethouder maakt de excursies en evenementen die hij heeft aanvaard openbaar binnen één week nadat de excursie, dan wel het evenement heeft plaatsgevonden, onder vermelding van wie deze kosten voor zijn/hun rekening heeft/hebben genomen. De informatie is via internet beschikbaar.
5 Gebruik van voorzieningen van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven, met heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
Een burgemeester respectievelijk een wethouder meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe aan het college van burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij informatie over het doel en de duur van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Voor de toepassing van de artikelen 5.2 en 5.3 wordt onder buitenlandse dienstreis niet verstaan een dienstreis naar een Europese instelling of een dienstreis naar een buurgemeente in het buitenland.
Een burgemeester respectievelijk een wethouder declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.
Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente ten eigen bate of ten bate van derden is niet toelaatbaar, tenzij dit wettelijk of volgens interne regels is toegestaan.
De gemeenteraad bevordert de eenduidige interpretatie van de gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet de gemeenteraad daarin.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zwartewaterland in de vergadering van 21 april 2022.
de griffier, de voorzitter,
ing. H.W. Schotanus-Schutte ing. E.J. Bilder
Ten minste één keer per jaar vindt tussen de burgemeester en de raad een bespreking plaats van het onderwerp integriteit in het algemeen, de gedragscode, het overzicht van nevenfuncties en neveninkomsten in de raad.
De burgemeester wordt aangewezen als contactpersoon integriteit. De griffier en gemeentesecretaris fungeren als eerste sparringpartner van de contactpersoon voor het mede bewaren van de integriteit van de bestuursorganen.
Processtappen integriteitschending
Ingeval van een vermoeden van een integriteitsschending worden de volgende stappen doorlopen:
Een melding over een vermoeden van integriteitsschending door een raadslid of wethouder wordt – al dan niet via de contactpersoon integriteit – (mondeling of schriftelijk) gedaan bij de burgemeester. Indien het vermoeden de burgemeester betreft neemt betrokkene contact op (mondeling of schriftelijk) met de eerste locoburgemeester. Deze treedt in de plaats van de burgemeester bij de behandeling van de melding.
Na dit gesprek onderzoekt de burgemeester of er sprake is van een redelijk vermoeden van een misstand. Daarbij wordt de melding onderzocht tegen de achtergrond van de vraag of de melding zodanig concreet is en van zodanige ernst dat een nader onderzoek noodzakelijk is. De burgemeester kan zich hierbij laten adviseren door een externe deskundige, zoals het steunpunt integriteitsonderzoek politieke ambtsdragers.
Indien de burgemeester – al dan niet na het advies van de externe deskundige als bedoeld in het vorige lid – vaststelt dat de melding onvoldoende concreet is dan wel een onvoldoende ernstig karakter heeft, besluit hij/zij het onderzoek niet verder voort te zetten. Van deze beslissing worden de melder en de betrokken politieke ambtsdrager gemotiveerd schriftelijk in kennis gesteld.
Als de melding voldoende concreet en voldoende ernstig is, geeft de burgemeester opdracht tot het doen van feitenonderzoek. Het feitenonderzoek vindt plaats op een door de burgemeester te bepalen wijze, waarbij voor de betreffende melding de meest geëigende onderzoeksmethode wordt gekozen. Het steunpunt Integriteitsonderzoek politieke ambtsdragers kan hier adviserend bij optreden.
Tijdens en voorafgaand aan het onderzoek kunnen degene op wie de melding betrekking heeft en eventuele getuigen ook worden gehoord. In dat geval wordt meegedeeld dat men zich kan laten bijstaan door een raadsman. Van het gesprek wordt een kort verslag gemaakt. Dit gespreksverslag wordt ondertekend door de onderzoekers en de getuigen/ betrokkene. Degene die is gehoord krijgt de mogelijkheid om binnen vijf werkdagen schriftelijk te reageren op het betreffende gespreksverslag.
Bij het vermoeden van een opzettelijke valse beschuldiging doet de burgemeester, indien naar zijn oordeel sprake is van een strafbaar feit, aangifte bij de politie en/of stelt deze de melder aansprakelijk voor eventuele door de gemeente geleden schade. De burgemeester laat zich hierbij adviseren door het steunpunt en/of de integriteitscoördinator.