Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van Woerden houdende een Verordening op de werkgeverscommissie (Verordening op de werkgeverscommissie Woerden 2022) |
Citeertitel | Verordening op de werkgeverscommissie Woerden 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2022 | Nieuwe regeling | 30-03-2022 |
De raad van de gemeente Woerden;
gelezen het voorstel d.d. 22 maart 2022 van:
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
Gemeentelijke verordeningen worden conform art. 147, eerste lid door de raad vastgesteld voor zover de bevoegdheid daartoe niet bij de wet of door de raad krachtens de wet aan het college of de burgemeester is toegekend en een lid van de raad kan conform art. 147a, eerste lid een voorstel voor een verordening of een ander voorstel ter behandeling in de raad indienen;
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De gemeenteraad delegeert het uitoefenen van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren aan de werkgeverscommissie, met uitzondering van de aanwijzing, schorsing en ontslag van de griffier en het op de griffie werkzame personeel, de vaststelling van de instructie van de griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie
In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren personeelsbeleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die behoren tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het bespreken van voorstellen over de inrichting van de griffie.
De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd aan de werkgeverscommissie, met uitzondering van aanwijzing, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de verordening inzake instelling en organisatie van de raadsgriffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.