Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022
CiteertitelRegeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-2022nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-191140

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld;

gelet op artikel 84 Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

besluit vast te stellen de

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;

  • b.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.

  • Het kan gaan om het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.

 

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en retributies of de Wet waardering onroerende zaken.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften met betrekking tot beschermd wonen en opvang zoals beschreven in artikel 1.1.1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

 

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd en ontslagen.

  • 3.

    De commissie regelt onderling de vervanging van de voorzitter en leden ingeval van verhindering of overmacht.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

 

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd door burgemeester en wethouders voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    Zij kunnen éénmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden van de commissie kunnen hun functie blijven vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar. Burgemeester en wethouders kunnen één of meer ambtenaren aanwijzen als secretaris.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een of meer plaatsvervangers van de secretaris aanwijzen. Voor de uitvoering van de taken van de secretaris kan een externe plaatsvervangend secretaris worden ingeschakeld door burgemeester en wethouders.

 

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde bijlagen wordt ingeboekt in de werkvoorraad van het secretariaat van de commissie.

  • 3.

    Een bezwaarschrift dat anders is ingeboekt wordt zo spoedig mogelijk doorgestuurd naar de commissie.

  • 4.

    De commissie verstuurt de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 6:14 van de wet.

 

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De voorzitter van de commissie oefent voor de toepassing van deze Regeling de bevoegdheden van de wet uit die staan vermeld in;

  • 2:1, tweede lid (verzoek om machtiging);

  • 6:6, voor wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn;

  • 6:17, voor zover de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • 7:4, tweede lid (ter inzage leggen van stukken voor belanghebbenden) ;

  • 7:6, vierde lid (besluiten over geheimhouding in specifieke situaties).

 

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

 

Artikel 9 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3.

    Als de voorzitter op grond van het tweede lid besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan;

  • 4.

    Het bestuursorgaan levert vóór een door de commissie te bepalen tijdstip het procesdossier en een schriftelijke reactie op het bezwaar aan bij het secretariaat van de commissie.

 

Artikel 10 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen zij onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

 

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat tenminste twee leden, dan wel de voorzitter en een lid aanwezig zijn. De commissie vergadert gewoonlijk in een samenstelling van twee leden en de voorzitter.

 

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen geen deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

 

Artikel 13 Openbaarheid zitting

  • 1.

    Hoorzittingen van de commissie zijn in beginsel openbaar.

  • 2.

    Een hoorzitting kan besloten plaatsvinden als de voorzitter of een lid van de commissie dat nodig oordeelt, al dan niet op verzoek van een belanghebbende.

  • 3.

    De hoorzittingen inzake persoonsgebonden besluiten (Sociaal Domein) zijn niet openbaar.

 

Artikel 14 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet bestaat uit een digitale geluidsopname of uit een schriftelijk verslag van de hoorzitting

  • 2.

    In de volgende situaties is het verslag in ieder geval schriftelijk:

  • wanneer een belanghebbende of diens gemachtigde geen toestemming heeft

  • gegeven voor het maken van een geluidsopname;

  • wanneer het bestuursorgaan dit nodig acht voor zijn besluitvorming;

  • wanneer een belanghebbende daarom verzoekt of

  • op verzoek van een gerechtelijke instantie in het geval van een (hoger)beroepsprocedure.

  • 3.

    Een geluidsopname wordt op verzoek aan belanghebbende(n) ter beschikking gesteld, tenzij de voorzitter daarmee niet akkoord gaat. In dat geval wordt een schriftelijk verslag verstrekt.

  • 4.

    Het schriftelijke verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 5.

    Het schriftelijke verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 6.

    Als de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het schriftelijke verslag hiervan melding.

  • 7.

    Het schriftelijke verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 8.

    Het schriftelijke verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

 

Artikel 15 Digitaal of telefonisch horen

  • 1.

    De voorzitter beslist omtrent telefonisch of digitaal horen, met inachtneming van de belangen van eventuele andere belanghebbenden.

  • 2.

    De voorzitter kan het telefonisch horen opdragen aan de secretaris.

  • 3.

    Voor het digitaal of telefonisch horen wordt een separate afspraak gemaakt.

  • 4.

    Van het digitaal of telefonisch horen wordt een verslag gemaakt.

  • 5.

    Het bepaalde in artikel 14 is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Als na de zitting maar voordat het advies wordt uitgebracht nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de informatie de voorzitter van de commissie vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Als bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, als die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

 

Artikel 18 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen. Het eventuele schriftelijke verslag als bedoeld in artikel 14 wordt meegestuurd net als eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie vraagt het bestuursorgaan om de beslistermijn (de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10 eerste lid van de wet) te verdagen als hij verwacht dat die termijn ontoereikend is voor het nemen van een beslissing op bezwaar;

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze Regeling treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking daarvan.

  • 2.

    Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze Regeling vervalt de Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014.

 

Artikel 20 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als:

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2022.

 

Roden, 19 april 2022

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld

De burgemeester,

K. Smid

de plv. secretaris,

G. Hoving