Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenreglement ongewenste omgangsvormen |
Citeertitel | Klachtenreglement ongewenste omgangsvormen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2003 | nieuwe regeling | 21-10-2003 Onbekend. | V050 |
Burgemeester en wethouders van Zeewolde,
gelezen het voorstel van de afdeling Personeel en Bestuur d.d. 24 juni 2003;
gelet op de Arbeidsomstandighedenwet en de notitie Ongewenste omgangsvormen en de rol van de vertrouwenspersoon;
gehoord de Ondernemingsraad d.d. 26 augustus 2003;
vast te stellen het navolgende Klachtenreglement ongewenste omgangsvormen.
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
Ongewenste intimiteiten door internen: van ongewenste intimiteiten is sprake indien een medewerker in een werksituatie tegen zijn/haar wil wordt gedwongen seksuele handelingen te ondergaan en/of wordt geconfronteerd met woorden of daden op seksueel gebied, waarvan betrokkene duidelijk laat blijken en/of pleger redelijkerwijs moet begrijpen dat betrokkene deze ongewenst vindt.
Overige zwaarwegende aangelegenheden: er kunnen situaties zijn die geen betrekking hebben op de onder sub a en b van dit artikel beschreven zaken maar zodanig ingrijpend van aard zijn (bijvoorbeeld diefstal van eigendommen van de organisatie of van eigendommen van medewerkers of omschreven in de notitie Ongewenste omgangsvormen en de rol van de vertrouwenspersoon) dat de klager geen andere mogelijkheid ziet dan de kwestie onder de aandacht te brengen van de klachtencommissie. In die gevallen is dit reglement van toepassing. De onder dit artikel beschreven omstandigheden hebben alleen betrekking op situaties tussen medewerkers onderling.
Medewerker: hij of zij die op basis van een aanstelling of een arbeidsovereenkomst in dienst is bij de gemeente Zeewolde of anderszins (tijdelijk, gedetacheerd) bij de gemeente Zeewolde werkzaam is. Stagiaires of leerlingen die aan de gemeente Zeewolde ter beschikking zijn gesteld worden hiermee gelijk gesteld.
Een ieder die ten gevolge van dit reglement op de hoogte is gebracht van de feiten dan wel in het bezit is gekomen van schriftelijke stukken met betrekking tot de onder artikel 1:1, sub a, b, c, en d genoemde situaties is verplicht tot geheimhouding van deze feiten tegenover derden en draagt er zorg voor dat bedoelde stukken niet onder ogen van derden komen.
Een ieder die als personeelslid of anderszins (tijdelijk) bij de gemeente Zeewolde werkzaam is, en die in de werksituatie met ongewenste intimiteiten, (verbale) agressie of andere zwaarwegende aangelegenheden zoals bedoeld in artikel 1:1 van dit reglement, wordt geconfronteerd, kan zich met een klacht daarover wenden tot de vertrouwenspersoon (in- of extern) dan wel de klachtencommissie.
Wanneer een medewerker een klacht heeft over ongewenste omgangsvormen zoals omschreven in artikel 1:1, sub a, b of c, zijn er de volgende mogelijkheden:
Medewerker gaat naar de vertrouwenspersoon en dient een klacht in. Medewerker wil geen formeel onderzoek, maar wil wel dat het ongewenste gedrag ophoudt. De klager/melder bepaalt samen met de vertrouwenspersoon wie er wordt ingeschakeld om te zorgen dat de ongewenste omgangsvormen ophouden (bijvoorbeeld de directie, leidinggevende, de bedrijfsarts).
Indien het een klacht betreft zoals onder artikel 1:1, sub d beschreven, kan betrokken medewerker zich rechtstreeks wenden tot de vertrouwenspersoon, een personeelsfunctionaris of de leidinggevende. Van daaruit wordt betrokken medewerker begeleid. Indien noodzakelijk zal andere professionele hulp worden ingeroepen.
Indien de commissie de klacht gegrond acht, dient zij in haar uitspraak het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde te adviseren. De commissie brengt in deze gevallen de uitspraak ter kennis van de klager, degene tegen wie de klacht zich richt, het college van burgemeester en wethouders en de directie. Indien het college van burgemeester en wethouders afwijkt van het advies van de klachtencommissie zal dit gemotiveerd kenbaar gemaakt worden aan de klager, de aangeklaagde en de klachtencommissie.