Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022- Gemeente Westerveld |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2022 | 01-01-2022 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 19-04-2022 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE WESTERVELD
titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
artikel 35 van de Participatiewet;
de handreiking eenmalige energietoeslag 2022 d.d. 15 maart 2022 van SZW, VNG, Divosa en Stimulansz.
het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;
het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Westerveld.
besluit vast te stellen de beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Westerveld.
Artikel 3: Ambtshalve toekenning
ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve uiterlijk op 16 mei 2022.
Voor de doelgroep Bbz, genoemd onder artikel 3 1b. geldt dat na afloop van het boekjaar zal worden getoetst of er daadwerkelijk recht bestond op de energietoeslag. Blijkt het inkomen van de ondernemer in 2022 boven de gestelde inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm, dan zal de energietoeslag teruggevorderd worden.
Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf 20 april 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.
De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via de website van de gemeente Westerveld. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven.
De hoogte van de toeslag en differentiatie naar leefsituatie. Het kabinet heeft met VNG en Divosa afgesproken dat wordt ingezet op het bereiken van maximaal 800.000 huishoudens met een eenmalige energietoeslag van € 800 als richtbedrag. Wij volgen deze richtlijn. Van differentiatie naar leefsituatie zien wij af omwille van de beoogde eenvoud van de regeling en landelijke uniformiteit in de uitvoering van de regeling.
Met vermogen wordt geen rekening gehouden. In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten. Het recht op de energietoeslag wordt dus alleen op basis van het inkomen bepaald.
Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in het minimabeleid. Daar voorziet artikel 1 in. In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op eenmalige energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere bijstand telt niet mee als inkomen.
Uitsluitingen: De energietoeslag is een vorm van bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand. Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 Pw (Rechthebben-den) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de Pw van toepassing. Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten. Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.
Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat de gemeente de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.
Aan een deel van de doelgroep kan de energietoeslag niet ambtshalve worden toegekend. Dit is aan de huishoudens met lage inkomens die (op dit moment) geen gebruikmaken van een uitkering of minimaregelingen van de gemeente. Denk hierbij aan werkende armen, inwoners met een uitkering van UWV, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen. Deze inwoners kunnen de energietoeslag zelf aanvragen.
De energietoeslag is eenmalig en alleen bedoeld voor het jaar 2022. Daarom is 1 oktober 2022 als uiterste aanvraagdatum bepaald.