Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerveld

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022- Gemeente Westerveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022- Gemeente Westerveld
CiteertitelBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 35 van de Participatiewet
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-202201-01-202201-01-2023nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-189746

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022- Gemeente Westerveld

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE WESTERVELD

gelet op:

titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 35 van de Participatiewet;

de handreiking eenmalige energietoeslag 2022 d.d. 15 maart 2022 van SZW, VNG, Divosa en Stimulansz.

 

overwegende dat:

het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Westerveld.

besluit vast te stellen de beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Westerveld.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld;

  • c.

    inkomen: totaal van het inkomen exclusief vakantietoeslag bedoeld in artikelen 31, 32 en 33 van de wet en de algemene bijstand;

  • d.

    bijstandsnorm: de norm exclusief vakantietoeslag zoals bedoeld in artikel 5 onderdeel c van de Participatiewet;

  • e.

    sociaal minimum: 120% van de bijstandsnorm zoals bedoeld onder d. ;

  • f.

    peildatum a.: 1 januari 2022 geldt voor de ambtshalve toekenning van de energietoeslag;

  • peildatum b.: aanvraagdatum voor iedereen die niet in aanmerking komt voor de ambtshalve toekenning;

  • g.

    referteperiode: periode van 6 maanden voorafgaand aan de peildatum b. bedoeld onder f.

 

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 800,- is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    De energietoeslag wordt per eigenaar/ huurder van een woning maximaal één maal uitgekeerd.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 4.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120 % van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 5.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum of in de referteperiode:

  • a.

    in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

  • b.

    jonger is dan 21 jaar;

  • c.

    jonger is dan 27 jaar en aanspraak maakt op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000; of

  • d.

    is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres, of anderszins geen energiekosten heeft.

 

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:

  • a.

    algemene bijstand ontvangen; of

  • b.

    een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ, Bbz of AIO ; of

  • c.

    in 2021 aanspraak hebben gemaakt op de participatiebijdrage en of de tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering.

ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve uiterlijk op 16 mei 2022.

  • 2.

    Het eerder verstrekte deel van de energietoeslag (€200) wordt verrekend met het totaal toe te kennen bedrag.

  • 3.

    Voor de doelgroep Bbz, genoemd onder artikel 3 1b. geldt dat na afloop van het boekjaar zal worden getoetst of er daadwerkelijk recht bestond op de energietoeslag. Blijkt het inkomen van de ondernemer in 2022 boven de gestelde inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm, dan zal de energietoeslag teruggevorderd worden.

 

 

 

Artikel 4: Aanvraag

Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf 20 april 2022 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via de website van de gemeente Westerveld. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 1.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot 1 oktober 2022.

 

Artikel 5: Inwerkingtreding en duur beleidsregels

1. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en werken

terug tot 1 januari 2022.

2. Deze beleidsregels vervallen op 31 december 2022.

 

Artikel 6: Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente 2022 gemeente Westerveld.

 

 

Aldus vastgesteld op 19 april 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

Toelichting

De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.

 

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven.

De hoogte van de toeslag en differentiatie naar leefsituatie. Het kabinet heeft met VNG en Divosa afgesproken dat wordt ingezet op het bereiken van maximaal 800.000 huishoudens met een eenmalige energietoeslag van € 800 als richtbedrag. Wij volgen deze richtlijn. Van differentiatie naar leefsituatie zien wij af omwille van de beoogde eenvoud van de regeling en landelijke uniformiteit in de uitvoering van de regeling.

Met vermogen wordt geen rekening gehouden. In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten. Het recht op de energietoeslag wordt dus alleen op basis van het inkomen bepaald.

Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in het minimabeleid. Daar voorziet artikel 1 in. In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op eenmalige energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere bijstand telt niet mee als inkomen.

Uitsluitingen: De energietoeslag is een vorm van bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand. Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 Pw (Rechthebben-den) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de Pw van toepassing. Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten. Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.

Artikel 3

Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat de gemeente de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.

Artikel 4

Aan een deel van de doelgroep kan de energietoeslag niet ambtshalve worden toegekend. Dit is aan de huishoudens met lage inkomens die (op dit moment) geen gebruikmaken van een uitkering of minimaregelingen van de gemeente. Denk hierbij aan werkende armen, inwoners met een uitkering van UWV, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen. Deze inwoners kunnen de energietoeslag zelf aanvragen.

De energietoeslag is eenmalig en alleen bedoeld voor het jaar 2022. Daarom is 1 oktober 2022 als uiterste aanvraagdatum bepaald.